Корекційно-розвивальні завдання на уроках природознавства для дітей з затримкою психічного розвитку

Про матеріал

Корекційно-розвивальні завдання на уроках природознавства для дітей з затримкою психічного розвитку.

Якісні задачі

Розгляд картин та бесіда за змістом

Творче завдання «Вихід за межі зображеного»

Сюжетно – рольові ігри

Виконання експерименту

Тестові завдання

Віртуальна екскурсія

Перегляд файлу

Корекційно-розвивальні завдання

на уроках природознавства

для дітей з затримкою психічного розвитку

 

Якісні задачі

Якісні задачі розвивають творчу фантазію учнів, а також уміння застосовувати теоретичні знання для пояснення явищ природи, побуту і техніки; розширюють технічний кругозір учнів, підготовлюють до практичної діяльності, поглиблюють зв'язок теорії з практикою, з життям.

Вміле використання якісних задач сприяє проблемному підходу до викладання нового матеріалу і підвищенню емоційності уроку, стимулює активність учнів, дає змогу перевірити знання учнів, використовуючи за кілька хвилин на початку або в кінці уроку 5-10 якісних задач.

 

  1. До теми « Молекули. Рух молекул. Дифузія.»:

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\stakan3.jpg

  • Чи можна вважати вірними вирази: порожнє відро, порожня склянка?

 

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\CHay-s-saharom-1.jpg

  • Де швидше розтане цукор: у холодній чи гарячій воді?

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\237.jpg

  1. До теми « Явища природи»:
  • Які фізичні явища ви спостерігаєте вдома?  
  • По дорозі до школи?

 

 

 

 

  1. До теми « Всесвіт»:
  • Планети не випромінюють власного світла. Чому ж ми їх бачимо?

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\planeti-solnechnoi-sistemi.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Допомагати учням давати повні відповіді з поясненнями, даючи їм навідні запитання.

 

 

 

 

Розгляд картин та бесіда за змістом

Запитання за змістом картини мають збуджувати думку. Дітям подобається відчувати себе розумними. Саме пошукова діяльність є найприроднішою для дітей. Отже, не слід віддавати перевагу запитанням про очевидне. Запитан­ня потрібно ставити так, щоб дитина сама шукала відповідь, аналізуючи побачене. Розгорнута відповідь стає природним результатом Інтелектуально-мов­леннєвої активності: дитина мислить і висловлює свою думку не шаб-лонно. Це власна думка дитини і для її формулювання вона добирає мовні засоби сама чи за допомогою педагога.

 До теми « Явища природи»:

  • Які фізичні явища зображено на малюнку?

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\12324.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творче завдання «Вихід за межі зображеного»

  до теми « Явища природи».

- Уявіть , що ви відпочиваєте разом з рідними на річці. Що ви бачите навколо себе? До яких фізичних явищ відносяться ці події?

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\103-5-1-kartinki-dlya-detej-po-bezopasnosti.jpg

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\892dd99890f9b1f2d291be803b8bbd93.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\rybak-sochineniye-kak-ya-provel-leto.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Діти здебільшого відчувають труднощі у складанні самостійної розповіді, тому доречно використовувати прийом спільного мовлення (дорослий починає фразу, а дитина її продовжує).

 

Використання комп'ютерних технологій

1. За рахунок використання комп'ютерних технологій на уроках надається можливість використання додаткового матеріалу, ефективно вирішується проблема наочності навчання, посилюється мотивація навчання, процес навчання стає цікавим, захоплюючим і яскравим; розширюються можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів і, як наслідок -підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки.

До теми « Явища природи».    

  • Полярне сяйво.

 Є  такі фізичні явища природи, які до цього дня розбурхують розуми вчених і викликають загальне захоплення.

 

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\1361914629_1361749835_luna.jpgДо теми «Місяць – супутник Землі.»

 

Місяць – природний супутник Землі, єдине велике небесне тіло, що обертається навколо нашої планети. 

 

 

 

 

2. Використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вчити знаходити інформацію; повідомляти здобуту інформацію в групах.

- Молочний Шлях – наша Галактика.

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\731ed8fe7d49d61727ef6b5ad04854c4.jpg

Чумацький Шлях — власна назва галактики, у якій розташована наша Сонячна система, а також усі зорі, які ми бачимо неозброєним оком. 

 

 

 

  • Властивості води.

Вода — невід'ємний елемент існування живих істот. 

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\slide-8.jpg

 

 

 

 

 

 

Сюжетно – рольові ігри.

У грі дитина розкриває себе і робить кроки до встановленню відносин із педагогом і однолітками; закріплює норми спілкування у колективі; граючи, дитина входить у світ людських діянь та відносин, набуває необхідні знання, вміння і навички. Гра сприяє вільному розвитку дитині загалом, збагачує його внутрішній світ, визначає спрямування його інтересів.

  1. Гра – кодування (робота в парах) до теми «Всесвіт»
  • Як звали творця геліоцентричної системи світу, який стверджував, що Земля і всі небесні тіла рухаються навколо Сонця?

 Замінив кожну літе­ру його прізвища на номер в українському алфавіті. Вийшло 15 19 20 7 21 18 11 15. Розкодуйте прізвище.

  • Закодуйте назву галактики, у якій розміщена наша Сонячна система.

 

 

 

 

 

 

2.  Гра «Театр» (робота у групах) до теми « Молекули. Рух молекул. Дифузія.»

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\image456.jpg- Показати взаємне розташування та рух молекул у твердих тілах, рідинах, газах.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Гра «Крокодил» до теми « Тіла навколо нас»

  • Показати за допомогою міміки та жестів тіла різної форми, розмірів.
  • Тіла живої та неживої природи.

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\Skolko_kalorij_v_yabloke_6.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\сніжинка-8.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\d0b1d183d0b4d0b8d0bdd0bed0ba.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконання експерименту.

   Учитель, спираючись на спостереження учнями наочних об’єктів і на наявні у них знання, веде їх до усвідомлення і формування таких зв’язків у явищах, яких учні самостійно не можуть побачити в процесі сприймання. Правильно організований експеримент служить діючим засобом виховання таких рис характеру особистості, як наполегливість, в досягненні поставленої мети, дбайливість, старанність в одержанні фактів, акуратність в роботі, вміння спостерігати, виділяти суттєві ознаки.

Психологічні дослідження показують: чим сильнішою буде дія досліду на органи чуттів, тим міцніше він запам’ятовується. Тому демонстраційні досліди мають бути достатньо емоційними для збудження в учнів почуттів «здивованості», «захоплення», «незвичності», тобто почуттів, необхідних для виникнення проблемної ситуації.

Експерименти до теми «Фізичні явища»:

  1. Явища, що пов’язані з рухом тіл, називають механічними. 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\1f4038403e343e373d30324142323e 5 1a3e404835323d4e3a-44.png

 

 

 

 

 

 

 

При цьому тіла змінюють своє положення відносно інших тіл (падіння крейди, рух дитячого автомобіля, кочення кульки);

 

 

  1. Теплові явища пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл (кипіння води, танення льоду, нагрівання термометра під лампою);

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\zasekina-8-makar-84.jpg

 

 

 

  1. Явища, зумовлені електризацією тіл, називають електричними

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\fiz-8-baryahtar-179.jpg

 

 

 

 

 

(світіння лампи, електризація гумової кульки о вовняний шарф та притягання клаптиків паперу до кульки);

 

4) Магнітні явища - це явища притягування тіл магнітом (притягання залізних предметів до магніту, взаємодія магнітів);

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\images.jpg

 

 

 

  1. Світлові явища пов’язані з поширенням світлових променів (отримання зображень за допомогою лінзи або дзеркала, утворення веселки);

 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\svet018.jpg C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\004.jpg

 

 

 

 

 

6) До звукових явищ належать явища, пов’язані з виникненням і поширенням звуку (закрили очі та послухали різні звуки навколо).

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\img1.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\733482 - копия.jpg


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестові завдання

Проводяться як певний підсумок роботи над вивченням теми, вони мають комплексний характер, тобто перевіряють знання й уміння, здобуті й вироблені школярами в межах одного або кількох тематичних блоків.

  1. Встановлення відповідності ( логічної пари) до теми « Явища природи»
  • До кожного малюнка, вибрати твердження.
  1. Фізичне явище;
  2. Хімічне явище;
  3. Біологічне явище.

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\pryrod-39.pngC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\11.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\hello_html_6ba14c8a.pngC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\img12.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\11420.jpg

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\pryrod-39.pngC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\img12 (1).jpg

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\pryrod-33.pngC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\1047846_magnitnye.jpg

 

 

 

До теми « Сонячна система»:

  •  Вписати в малюнок назви планет Сонячної системи:

Сатурн,  Венера, Марс, Земля,  Юпітер, Меркурій,  Уран і Нептун 

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\Microsoft PowerPoint Presentation.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До теми « Три стани води»:

  • Підписати малюнки, у якому агрегатному стані перебуває вода:   

Водяна пара, лід, вода.

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\pistun8fiz-13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Віртуальна екскурсія

Бесіда-повідомлення ґрунтується переважно на спостереженнях, організованих учителем на уроці за допомогою наочних посібників, записів на дошці, таблиць, малюнків. Сутність бесіди полягає в тому, що вчитель уміло сформульованими запитаннями скеровує учнів на формування нових понять, висновків, правил, використовуючи набуті знання, спостереження.  За допомогою системи запитань діти залучаються як до відтворення знань, так і до активної розумової діяльності. Вдало побудована бесіда спонукає учнів до висловлення власних міркувань, оціночних суджень.

До теми « Різноманітність середовищ життя »:

  • Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому.

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\ravlyk_zps3e14f503.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\Puppies-dog-01.jpg

 

 

  • Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті.

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\krot-zvezdonos-on-zhe-zvezdoryl-5.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\Melolonthinae.jpg

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\Вовчок-звичайний-xxxkrtonozka_obecna_2011img_6077.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\03_04_03_04.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\38.jpg

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\08bd9d9d5f97533c77040aeb187aba6a.jpg

 

  • C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\uzn_1457009447.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\1348177120_cerepahi-6.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\reptilia_16.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\perca_fluviatilis_hc5861.jpgВодне середовище життя. Пристосування організмів до   життя у воді.

C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\jellyfish-1.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\Animals_Kerguelen_fur_seals_and_king_penguins_094721_.jpg

 

 

 

 

 

Пластичні імпровізації

(Вчитель включає запис музики).

  • C:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\Monarch_In_May.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\kurka.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\22065458.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\karas.jpgC:\Users\Home\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\otkuda-poyavilis-koski.jpgПодумайте, хто яку тварину демонструватиме. А всі інші спробують вгадати. Учні називають відповідно середовище життя цієї тварини.

 

Джерела:

  1. Піюнкіна А. В. 500 якісних задач з фізики
  2. М.А.Новосельський, В.Г.Паламарчук ЯКІСНІ ЗАДАЧІ З ФІЗИКИ
  3. Л.А. Кирик
  4. М. Л. Мізюк
  5. http://udnz15.org
  6. https://www.youtube.com/watch?v=ZWMvRNByXtw
  7. https://www.youtube.com/watch?v=b-gn_eMJer4
  8. https://www.youtube.com/watch?v=F6-wQ-ZNn-Q
  9. https://www.youtube.com/watch?v=9UzRgkOf4kA
  10. http://bukvar.su/pedagogika/page
  11. http://ua.textreferat.com/referat-421-1.html
  12. http://ua-referat.com/ Метод бесіди як засіб формування природничих знань дітей молодшого шкільного віку
  13. http://pidruchniki.com/1386120334984/pedagogika/slovesni_metodi_navchannya

 

 

docx
Додав(-ла)
Жукова Ольга
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
1647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку