Корекційно-розвивальні завдання на уроках природознавства для дітей з затримкою психічного розвитку.
Якісні задачі
Розгляд картин та бесіда за змістом
Творче завдання «Вихід за межі зображеного»
Сюжетно – рольові ігри
Виконання експерименту
Тестові завдання
Віртуальна екскурсія
Корекційно-розвивальні завдання
на уроках природознавства
для дітей з затримкою психічного розвитку
Якісні задачі
Якісні задачі розвивають творчу фантазію учнів, а також уміння застосовувати теоретичні знання для пояснення явищ природи, побуту і техніки; розширюють технічний кругозір учнів, підготовлюють до практичної діяльності, поглиблюють зв'язок теорії з практикою, з життям.
Вміле використання якісних задач сприяє проблемному підходу до викладання нового матеріалу і підвищенню емоційності уроку, стимулює активність учнів, дає змогу перевірити знання учнів, використовуючи за кілька хвилин на початку або в кінці уроку 5-10 якісних задач.
Допомагати учням давати повні відповіді з поясненнями, даючи їм навідні запитання.
Розгляд картин та бесіда за змістом
Запитання за змістом картини мають збуджувати думку. Дітям подобається відчувати себе розумними. Саме пошукова діяльність є найприроднішою для дітей. Отже, не слід віддавати перевагу запитанням про очевидне. Запитання потрібно ставити так, щоб дитина сама шукала відповідь, аналізуючи побачене. Розгорнута відповідь стає природним результатом Інтелектуально-мовленнєвої активності: дитина мислить і висловлює свою думку не шаб-лонно. Це власна думка дитини і для її формулювання вона добирає мовні засоби сама чи за допомогою педагога.
До теми « Явища природи»:
Творче завдання «Вихід за межі зображеного»
до теми « Явища природи».
- Уявіть , що ви відпочиваєте разом з рідними на річці. Що ви бачите навколо себе? До яких фізичних явищ відносяться ці події?
Діти здебільшого відчувають труднощі у складанні самостійної розповіді, тому доречно використовувати прийом спільного мовлення (дорослий починає фразу, а дитина її продовжує).
Використання комп'ютерних технологій
1. За рахунок використання комп'ютерних технологій на уроках надається можливість використання додаткового матеріалу, ефективно вирішується проблема наочності навчання, посилюється мотивація навчання, процес навчання стає цікавим, захоплюючим і яскравим; розширюються можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів і, як наслідок -підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки.
До теми « Явища природи».
Є такі фізичні явища природи, які до цього дня розбурхують розуми вчених і викликають загальне захоплення.
До теми «Місяць – супутник Землі.»
Місяць – природний супутник Землі, єдине велике небесне тіло, що обертається навколо нашої планети.
2. Використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вчити знаходити інформацію; повідомляти здобуту інформацію в групах.
- Молочний Шлях – наша Галактика.
Чумацький Шлях — власна назва галактики, у якій розташована наша Сонячна система, а також усі зорі, які ми бачимо неозброєним оком.
Вода — невід'ємний елемент існування живих істот.
Сюжетно – рольові ігри.
У грі дитина розкриває себе і робить кроки до встановленню відносин із педагогом і однолітками; закріплює норми спілкування у колективі; граючи, дитина входить у світ людських діянь та відносин, набуває необхідні знання, вміння і навички. Гра сприяє вільному розвитку дитині загалом, збагачує його внутрішній світ, визначає спрямування його інтересів.
Замінив кожну літеру його прізвища на номер в українському алфавіті. Вийшло 15 19 20 7 21 18 11 15. Розкодуйте прізвище.
2. Гра «Театр» (робота у групах) до теми « Молекули. Рух молекул. Дифузія.»
- Показати взаємне розташування та рух молекул у твердих тілах, рідинах, газах.
3. Гра «Крокодил» до теми « Тіла навколо нас»
Виконання експерименту.
Учитель, спираючись на спостереження учнями наочних об’єктів і на наявні у них знання, веде їх до усвідомлення і формування таких зв’язків у явищах, яких учні самостійно не можуть побачити в процесі сприймання. Правильно організований експеримент служить діючим засобом виховання таких рис характеру особистості, як наполегливість, в досягненні поставленої мети, дбайливість, старанність в одержанні фактів, акуратність в роботі, вміння спостерігати, виділяти суттєві ознаки.
Психологічні дослідження показують: чим сильнішою буде дія досліду на органи чуттів, тим міцніше він запам’ятовується. Тому демонстраційні досліди мають бути достатньо емоційними для збудження в учнів почуттів «здивованості», «захоплення», «незвичності», тобто почуттів, необхідних для виникнення проблемної ситуації.
Експерименти до теми «Фізичні явища»:
При цьому тіла змінюють своє положення відносно інших тіл (падіння крейди, рух дитячого автомобіля, кочення кульки);
(світіння лампи, електризація гумової кульки о вовняний шарф та притягання клаптиків паперу до кульки);
4) Магнітні явища - це явища притягування тіл магнітом (притягання залізних предметів до магніту, взаємодія магнітів);
6) До звукових явищ належать явища, пов’язані з виникненням і поширенням звуку (закрили очі та послухали різні звуки навколо).
Тестові завдання
Проводяться як певний підсумок роботи над вивченням теми, вони мають комплексний характер, тобто перевіряють знання й уміння, здобуті й вироблені школярами в межах одного або кількох тематичних блоків.
До теми « Сонячна система»:
Сатурн, Венера, Марс, Земля, Юпітер, Меркурій, Уран і Нептун
До теми « Три стани води»:
Водяна пара, лід, вода.
Віртуальна екскурсія
Бесіда-повідомлення ґрунтується переважно на спостереженнях, організованих учителем на уроці за допомогою наочних посібників, записів на дошці, таблиць, малюнків. Сутність бесіди полягає в тому, що вчитель уміло сформульованими запитаннями скеровує учнів на формування нових понять, висновків, правил, використовуючи набуті знання, спостереження. За допомогою системи запитань діти залучаються як до відтворення знань, так і до активної розумової діяльності. Вдало побудована бесіда спонукає учнів до висловлення власних міркувань, оціночних суджень.
До теми « Різноманітність середовищ життя »:
Пластичні імпровізації
(Вчитель включає запис музики).
Джерела: