До розіграшу
залишилось:
20 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у грунті)

Про матеріал

Розробка уроку для учнів 6 класу за новою програмою. Цей план - конспект уроку є хорошим помічником для вчителя. Він містить багато цікавих інтерактивних вправ, завдань та інформації для учнів.

Перегляд файлу

Тема:  Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у грунті)

 

  • Цілі: з’ясувати  особливості будови кореня як вегетативного органа рослин; ознайомити учнів з його будовою; удосконалювати навички роботи з гербарієм рослин; формувати вміння визначати кореневі системи за їх зовнішньою будовою;  розвивати критичне мислення, спостережливість, вміння роботи з натуральними об’єктами; виховувати зацікавленість до природи, інтерес до науки біології.

 

  • Очікуваний результат: визначає значення термінів, розрізняє види коренів та кореневих систем, відтворює схему типи коренів, аналізує інформацію, встановлює логічні зв’язки, застосовує набуті теоретичні знання на практиці.

 

  • Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

  • Основні терміни та поняття: корінь, коренева система, головний, бічний, додатковий корені, кореневий чохлик, зони кореня органічні добрива, мінеральне живлення, добрива

 

  • Обладнання:  таблиця «Корінь, його будова», зошити, підручник, плакат «Дерево бажань», картка – завдань, мультимедійна дошка, м`яч.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

Вправа «Долоньки»

Тепло своїх долонь

Я Вам передаю

Урок новий, цікавий

Я з друзями почну

Розминка

Розгадування криптограми

Криптограма

р

г

а

н

і

й

з

н

Р

о

с

л

и

-

а

ж

и

в

и

о

м

(Відповідь. Рослина – живий організм.)

ІІ. Фаза структурованого огляду (актуалізація)

  1. Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»

Дерево бажань

2) Вправа «М`яч»

Гра полягає в тому, що вчитель  кидає м`яч і задає питання. Відповідає той учень, який спіймав м`яч. Діти повинні  бути дуже уважними оскільки вони не знають у чию сторону полетить м`яч, тож  потрібно завжди бути напоготові.  Під час цієї гри активними стають абсолютно всі учні незалежно від віку і рівня знань, при цьому активізується їх думка, стимулюється процес мислення.

 Запитання до учнів: 

  1. Що таке рослина?
  2. Які типи тканин Ви знаєте?
  3. Що таке фотосинтез?
  4. Що таке тканина?
  5. Що характерно для рослин?
  6. Квітка, плід і насінина – це…?
  7. Корені та пагони – це ….?

3. Конкурс сенканів на тему «Орган» (індивідуальне домашнє завдання).

Можливий варіант сенкану:

Орган

підземний, надземний

росте, розвивається, видозмінюється

це частина організму рослини

корінь

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Проблемне запитання.

- У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів, уночі бувають приморозки, грунт сухий і сольовий. Який орган рослини допомагає вижити за таких умов? (Корінь)

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

 

 V. Фаза побудови знань (вивчення нового матеріалу)

1. Будову та функції кореня рослин.

 (Демонстрування презентації)

Як ви гадаєте, чому рослина не може жити без кореня? Коли дме сильний вітер, спробуйте втримати парасольку за ручку. Важко! Яка ж сила потрібна, щоб дуб чи липа з товстими стовбурами і гілками втримались на місці під час бурі. Сила могутнього велетня! Цією силою володіють корені. Мов сталеві канати, вони натягнуті в різні боки й утримують рослину.

  1. Запитання до учнів:

— А які ще функції може виконувати корінь?

(Учитель заслуховує відповіді учнів і узагальнює їх.)

Корінь — вегетативний орган з необмеженим ростом, який забезпечує закріплення рослин у субстраті, поглинання і транспорт води та розчинених у ній мінеральних речовин, а також продуктів життєдіяльності ґрунтових мікроорганізмів і коренів інших рослин, первинний синтез органічних речовин, виділення в ґрунт продуктів обміну речовин і вегетативне розмноження.

 Зародок кореня закладається одночасно з брунькою в зародку насінини і називається зародковим коренем. Під час проростання насінини цей корінь перетворюється на головний, або первинний, корінь, здатний до галуження.

Проектування зображення на екран

http://cdn.thinglink.me/api/image/407517568396427266/1024/10/scaletowidth

1 — головний корінь; 2 — додаткові корені; 3 — бічні корені

Паралельно з ростом на ньому з’являються бічні корені першого порядку, які, у свою чергу, дають корені другого порядку, на них виникають корені третього порядку і т. д. Крім головного і бічних коренів, у рослин утворюються й додаткові корені, які формуються на стеблах, листках, але не на корені.

Складання опорної схеми

2.  Типи кореневих систем

Розповідь учителя

Сукупність усіх цих коренів (головного, бічних різних порядків та додаткових) утворює кореневу систему. За формою розрізняють два типи кореневих систем: стрижневу і мичкувату.

 

Проектування зображення на екран

http://cdn.thinglink.me/api/image/407528399066628098/1024/10/scaletowidth

 

Стрижнева Мичкувата

 

  1. Робота в парах «Навчаючи – вчусь». (Розгляд гербарію рослин з різними кореневими системами).

Бесіда:

  • Чим стрижнева коренева система відрізняється від мичкуватої?
  • Які вам відомі рослини із стрижневою кореневою системою?
  • Які вам відомі рослини з мичкуватою кореневою системою?
  • Яка коренева система краще закріплює рослину у ґрунті?
  • Яка коренева система ефективніше всмоктує поживні речовини з ґрунту? Чому?

Фізкультхвилинка

Встаньте діти посміхніться

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться

В різні боки нахиліться

Веретеном покрутіться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте

Це цікаво!

 Розміри кореневої системи в різних рослин різні. Коріння яблуні проникає в ґрунт на глибину 3–4 м, а в сторони від стовбура — до 15 м, у конюшини та пшениці — на глибину до 2 м, у рослин водойм вони розташовуються близько до поверхні ґрунту.

 

  1. Робота в малих групах

Завдання

Вивчити особливості будови зон кореня та їх функції:

1-ша група – кореневого чохлика;

2-га група – зони росту;

3-тя група – всисної зони;

4-та група – провідної зони

 

  1. Розповідь учителя з елементами бесіди про взаємозв’язок внутрішньої будови кореня із виконуваними ним функціями.

Проектування зображення на екран

 

  1. Самостійна робота з підручником

Завдання: визначити, які є зони кореня, заповнити схему «Зовнішня будова  кореня» у робочому зошиті.

Складання опорної схеми

3.Чинники, які впливають на формування кореневої системи

Постановка проблемного питання

 

У книзі “Життя рослин” К.Тімірязєв писав: “… Природа тут вдалася до хитрощів. Корінь за якнайменшої витрати будівельного матеріалу у змозі оббігти більшу кількість частинок ґрунту, якнайщільніше прилягти до нього…”

- Про які хитрощі говорив учений?

(Відповідь. Про можливості кореня здобувати воду і поживні речовини з ґрунту.)

 

На бідних на органічні речовини щільних ґрунтах корені зосереджені в їхньому поверхневому шарі. Натомість на пухких ґрунтах, особливо багатих на органічні сполуки, коренева система здатна проникати на значну глибину.

 

VІ. Фаза консолідації (рефлексія)

1) Методика «Дослідницька лабораторія»

  Демонстрування мікропрепарату «Внутрішня будова кореня»

 

    2) Міні-дебати: Добрива – помічники чи шкідники у сільському господарстві?

 

  3) Вправа «Так чи ні» (учні самостійно складають вірні та невірні тези про корінь, мінеральне живлення, добрива).

 

VІІ. Узагальнення, систематизація, контроль знань і вмінь учнів

    1) Складання схеми

 

 

 

 

 

 

 

       2) Вправа «Лови помилку» (розпізнавання видозмін коренів).

 

VІІІ. Підсумок уроку

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»

Учні доповнюють «Дерево бажань», проводять обговорення.

 

ІХ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника; дати усні відповіді на запитання в кінці параграфа.
  2. Охочим скласти міні-презентацію «Корінь та кореневі системи», повідомлення про органічні та мінеральні добрива.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мурза Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
11 січня
Переглядів
1287
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку