Розробка уроку для учнів 6 класу за новою програмою. Цей план - конспект уроку є хорошим помічником для вчителя. Він містить багато цікавих інтерактивних вправ, завдань та інформації для учнів.
Тема: Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у грунті)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
Вправа «Долоньки»
Тепло своїх долонь
Я Вам передаю
Урок новий, цікавий
Я з друзями почну
Розминка
Розгадування криптограми
Криптограма
р |
г |
а |
н |
і |
й |
з |
н |
Р |
о |
с |
л |
и |
- |
а |
ж |
и |
в |
и |
о |
м |
(Відповідь. Рослина – живий організм.)
ІІ. Фаза структурованого огляду (актуалізація)
Дерево бажань
2) Вправа «М`яч»
Гра полягає в тому, що вчитель кидає м`яч і задає питання. Відповідає той учень, який спіймав м`яч. Діти повинні бути дуже уважними оскільки вони не знають у чию сторону полетить м`яч, тож потрібно завжди бути напоготові. Під час цієї гри активними стають абсолютно всі учні незалежно від віку і рівня знань, при цьому активізується їх думка, стимулюється процес мислення.
Запитання до учнів:
3. Конкурс сенканів на тему «Орган» (індивідуальне домашнє завдання).
Можливий варіант сенкану:
Орган
підземний, надземний
росте, розвивається, видозмінюється
це частина організму рослини
корінь
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Проблемне запитання.
- У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів, уночі бувають приморозки, грунт сухий і сольовий. Який орган рослини допомагає вижити за таких умов? (Корінь)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Фаза побудови знань (вивчення нового матеріалу)
1. Будову та функції кореня рослин.
(Демонстрування презентації)
Як ви гадаєте, чому рослина не може жити без кореня? Коли дме сильний вітер, спробуйте втримати парасольку за ручку. Важко! Яка ж сила потрібна, щоб дуб чи липа з товстими стовбурами і гілками втримались на місці під час бурі. Сила могутнього велетня! Цією силою володіють корені. Мов сталеві канати, вони натягнуті в різні боки й утримують рослину.
— А які ще функції може виконувати корінь?
(Учитель заслуховує відповіді учнів і узагальнює їх.)
Корінь — вегетативний орган з необмеженим ростом, який забезпечує закріплення рослин у субстраті, поглинання і транспорт води та розчинених у ній мінеральних речовин, а також продуктів життєдіяльності ґрунтових мікроорганізмів і коренів інших рослин, первинний синтез органічних речовин, виділення в ґрунт продуктів обміну речовин і вегетативне розмноження.
Зародок кореня закладається одночасно з брунькою в зародку насінини і називається зародковим коренем. Під час проростання насінини цей корінь перетворюється на головний, або первинний, корінь, здатний до галуження.
Проектування зображення на екран
1 — головний корінь; 2 — додаткові корені; 3 — бічні корені
Паралельно з ростом на ньому з’являються бічні корені першого порядку, які, у свою чергу, дають корені другого порядку, на них виникають корені третього порядку і т. д. Крім головного і бічних коренів, у рослин утворюються й додаткові корені, які формуються на стеблах, листках, але не на корені.
Складання опорної схеми
2. Типи кореневих систем
Розповідь учителя
Сукупність усіх цих коренів (головного, бічних різних порядків та додаткових) утворює кореневу систему. За формою розрізняють два типи кореневих систем: стрижневу і мичкувату.
Проектування зображення на екран
Стрижнева Мичкувата
Бесіда:
Фізкультхвилинка
Встаньте діти посміхніться
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться
В різні боки нахиліться
Веретеном покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте
Це цікаво!
Розміри кореневої системи в різних рослин різні. Коріння яблуні проникає в ґрунт на глибину 3–4 м, а в сторони від стовбура — до 15 м, у конюшини та пшениці — на глибину до 2 м, у рослин водойм вони розташовуються близько до поверхні ґрунту.
Завдання
Вивчити особливості будови зон кореня та їх функції:
1-ша група – кореневого чохлика;
2-га група – зони росту;
3-тя група – всисної зони;
4-та група – провідної зони
Проектування зображення на екран
Завдання: визначити, які є зони кореня, заповнити схему «Зовнішня будова кореня» у робочому зошиті.
Складання опорної схеми
3.Чинники, які впливають на формування кореневої системи
Постановка проблемного питання
У книзі “Життя рослин” К.Тімірязєв писав: “… Природа тут вдалася до хитрощів. Корінь за якнайменшої витрати будівельного матеріалу у змозі оббігти більшу кількість частинок ґрунту, якнайщільніше прилягти до нього…”
- Про які хитрощі говорив учений?
(Відповідь. Про можливості кореня здобувати воду і поживні речовини з ґрунту.)
На бідних на органічні речовини щільних ґрунтах корені зосереджені в їхньому поверхневому шарі. Натомість на пухких ґрунтах, особливо багатих на органічні сполуки, коренева система здатна проникати на значну глибину.
VІ. Фаза консолідації (рефлексія)
1) Методика «Дослідницька лабораторія»
Демонстрування мікропрепарату «Внутрішня будова кореня»
2) Міні-дебати: Добрива – помічники чи шкідники у сільському господарстві?
3) Вправа «Так чи ні» (учні самостійно складають вірні та невірні тези про корінь, мінеральне живлення, добрива).
VІІ. Узагальнення, систематизація, контроль знань і вмінь учнів
1) Складання схеми
2) Вправа «Лови помилку» (розпізнавання видозмін коренів).
VІІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні доповнюють «Дерево бажань», проводять обговорення.
ІХ. Домашнє завдання
1