Мандрівка-вікторинка "Буду я природі другом !"

Про матеріал

Цікавим для учнів може бути вікторина "Буду я природі другом ! "В ході якого, учні будуть розгадувати загадки, прислів`я, приказки та читати вірші українських поетів. Діти знайомляться під час екскурсій з мальовничими куточками нашої України, вчаться любити свій край, формується бережне відношення до природи, розширюється кругозір дітей.

Перегляд файлу

Буду я природі другом !

                                    Мандрівка-вікторинка

 Оформлення залу :  на сцені плакати про   річки та  природоохоронні зони     нашого району, фото  природи,

 назва заходу. 

                Вед.  Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі – у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, і де б ми не були, відчуваємо поклик рідної землі. Наша земля красива, багато в неї  річок, степів, лісів, гір, морів, навіть  є окремі пустелі.

 А зараз скажіть нам ,  які природні зони України вам відомі?  (степ, лісостеп, мішані ліси,  субтропіки в Криму, гори в Карпатах, Кримські гори).

 Вед. Ось така різноманітна природа України. Ми живемо у зоні степів. А чи знаєте ви, які рослини ростуть у нашій зоні  ?  (ковила, деревій, тюльпан, полин…). А які дерева ?  (акація, дуб, верба, тополя…)  А ще в степах  водяться тварини й птахи . Здебільше вони живуть у лісках,  гаях, лісопосадках, на ставках, на берегах річок. Назвіть їх (заєць, їжак, лисиця, косуля,  останнім часом почав зустрічатися навіть вовк.) Птахи – ластівка, шпак, сорока, соловейко, жайвір, сіра ворона, степовий орел,  чапля, дика качка. А який  заповідник  всіма  знаний знаходиться в степовій зоні ?   («Асканія-Нова»).

 Вед.  А тепер з півдня України помандруємо швидко вдаль,

   Де зелені верхівки підпирають небокрай,

   Де берізки і ялина, сосон край, старих дубів,

   Це є північ України – зона мішаних лісів.

 В Україні зона мішаних лісів знаходиться на півночі . Займає близько 20 відсотків території. З півночі на південь  простягається  приблизно на 200 км. Ця зона  називається  Поліссям, до неї входять п’ять областей: Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська , Чернігівська та невеликі території прилеглих чотирьох областей – Львівської, Тернопільської, Хмельницької, Сумської.

Ліс – безцінний дар природи. Ліс – гігантська фабрика цілющого повітря, це легені наших міст і сіл. Лісове повітря  позбавлене пилу, тому так легко дихається  в лісі.

 А зараз, назвіть, будь ласка, які  дерева ростуть в лісі ? (Сосна, ялина, дуб, береза) А які кущі? (горобина, чорниця, шипшина, глід, ліщина). А трав’янисті рослини  ? ( проліски, сон-трава, конвалія, мати-й – мачуха, ряст, дзвоники).

 Вед. Є в цій зоні Поліський державний заповідник, який знаходиться в Житомирській області. Тут є багато рослин занесених до Червоної книги України: це журавлина  дрібноплідна, водяний  горіх  плаваючий, ключ-трава та інші. Із тварин – кіт лісовий, лелека чорний, журавель-сірий, змієїд , бражник- мертва голова, прозерпина та інші.

А зараз послухайте казку «Про Дерево, Кущі та їхню сестричку Травичку». ( Виконується дитиною).

«З давніх-давен живе на світі Матінка  Природа. Вона дуже щедра. Є в неї земля, вода., сонце, рослини, тварини. На околиці села жили її діти. Дерево – найстарший братик, менші братики – Кущі,  їхня  молодша сестричка -  Травичка. Весело і дружно жили вони.

 Та якось Дерево сказало, що воно найважливіше серед рослин і всі повинні підкорятися йому. Сумно  зашелестіла Травичка, схилилися в журбі Кущі. Та змиритися з цим не змогли.  І після довгих роздумів покинули дерево.

 Велике Дерево  залишилося одне, воно гордо  стояло і пишалося своєю красою. Йшов час. Минали дні, і Дереву стало самотньо.  А тут ще палюче сонце забирало вологу з грунту. Зовсім заслабло Дерево, і згадало воно і про Травичку, і про Кущі. Соромно стало йому, що воно так образило своїх рідних. Дерево попросило вибачення у них. І вони пробачили йому. Вранці дбайлива Травичка вмивалася вранішньою  росою, вона заважила  сонцю випаровувати  вологу з грунту. А вода на знак подяки за це напувала їх і постачала кореням поживні речовини. Густі Кущі зменшували  силу вітру.  А велике Дерево  прикривало їх своєю кроною від пекучого сонця.

 Ось так  у дружбі та злагоді живуть вони й досі.»

Вед. Наші прадіди вміли спостерігати за природою і говорили «Прикметі вір, але й перевір» . І зараз я оголошую  конкурс на  знання прикмет і прислів’я.  А оцінювати їх буде наше журі . (Ведуча називає  членів журі).

                                  Прикмети:

 Снігурі туляться до оселі -  холод, снігопад.

Ворони  кружляють  у повітрі -  снігопад, сідають на землю – відлига, на будинки і верхівки дерев  - мороз, на нижні гілки – вітер.

Птахи притихли  - перед  непогодою.

Сова кричить – холод навіває.

Горобці поховалися – на мороз.

Ластівка низько летить – дощ, високо – сонце.

Горобці купаються у пилюці – дощ,  у воді – жарко.

Півні кричать невчасно -  на переміну погоди.

Зозуля стала кувати – морозу більше не бувати.

Багато  пролісків – на суху  погоду.

Ластівки почали лаштувати гнізда – настане стійке тепло.

                               Прислівя:

Пишна та красива, як червона калина.

Щоб здоров’я  добре мати,  треба дуба не рубати.

З дубом подружиш – хворіти не будеш.

Посадиш дубочок – виросте міцний синочок.

Велике дерево поволі росте.

Який корінь, таке й дерево.

З природою живи в дружбі, то й тобі буде вона в службі.

Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.

Де лелека  водиться, там щастя  вродиться.

Дружні сороки і орла заклюють.

Лякана ворона і куща боїться.

Живе, як горобець під стріхою.

Пташка красна пір’ям,  а людина знаннями.

Сорока на  хвості принесла.

Вед.   Фізкультхвилинка «Веселі пострибеньки»: гра «Жабенята й журавель».

Вед. Продовжимо нашу подорож голубими  дорогами рідного краю. З давніх – давен люди селилися на берегах річок. Вони були джерелом  питної води, допомагали зрошувати  поля,  городи, сади.  Біля води селились  звірі й птахи,  у воді водилось багато  риби. Річки і озера були найкоротшими  і найдешевшими шляхами сполучення.  Не було б води на землі – не було б життя, не було б нічого.

Вед. А зараз послухайте  уривки з віршів про річки  (Діти читають  уривки з віршів).

Тече вода з під явора яром на долину,

Пишається над водою червона калина.

Пишається  калинонька, явір  молодіє,

А кругом їх верболози й лози зеленіють.

                                                  Т.Г.Шевченко

                                       Посмалилися носи, загоріли щічки.

                                       Ми щодня тепер усі ходимо до річки !

                                       Тече річка крізь лісок, блискотить сріблисто,

                                       А на березі пісок золотий та чистий.

                                            Н. Забіла

Хлюпоче сині річка, ой річка, ой річка !

Юрба нас невеличка, зате ж бо гомінка.

Он рибки затремтіли, пливуть із глибини,

Коли б співати вміли, співали б і вони.

                                               М. Рильський

 Вед. Діти, я знаю , що ви дуже любите відгадувати загадки. Так? Я буду читати  вам загадки, а ви будете їх відгадувати . (Ведуча читає загадки).

    Що таке: плине і ллється,

    Часом на камінь дереться,

    Як немає – все висихає,

    Звір і птах помирає.     (Вода)

 

 Без ніг, а біжить,

        Без рук, а рукава має.  (Річка)

Хто зимою злий, голодний.  (Вовк)

Зимою біленький , літом сіренький. (Заєць)

                                         Повзун повзе, голки везе.  (Їжак)

Літом виростають, а зимою опадають. (Листочки)

                  Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)

На дереві хатка, а у ній – пташатка. (Дупло)

 Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)

Коли немає – чекають,  прийде – тікають. (Дощ)

 Вед. Діти, у вас було домашнє завдання – скласти правила поведінки на природі. Журі визначить, хто з вас впорався з домашнім завданням  найкраще.

Не ламай гілки дерев і кущів, не обривай з них листя, цвіт. Рослина – також істота.

Не псуй кору дерев.

 Не рви квіти  на лузі, в полі, в лісі.

Лікарські рослини можна збирати лише ті, яких у тій чи іншій місцевості росте багато.

Їстівні ягоди, горіхи також слід збирати лише  разом із дорослими, щоб не завдати шкоди гілкам дерев.

Гриби не можна збирати самому – лише з дорослими, який добре знається  на тому, які з них можна вживати в їжу.

Не обривай павутиння на деревах, не вбивай павуків.

Не чіпай мурашники.

Не кривдь жаб,  не вбивай змій.

 Не лови диких тварин, птахів та їхніх  дитинчат.

У лісі, на лузі не галасуй і намагайся ходити  тільки  торованими стежками.

Природа не терпить багать, які іноді розпалюють задля  втіхи.

Не кидай на траву, під дерева папірці, шматки целюлози, уламки скла. 

Вед. А тепер підведемо підсумок  нашої мандрівки –вікторини. Слово надаю  журі. (Журі визначає  команду-переможця. Діти отримують призи та подарунки).

Вед. :  (Стукіт в двері . Принесли телеграму. Ведуча читає телеграму): «Від імені всіх, хто літає, стрибає, плазує. Хто живе у траві, на деревах, у воді !Звертаємося до кожного з вас з проханням: бережіть Матінку-природу!

                                Соловейко, журавель, синичка, черепаха,

                                 зайчик,   косуля, карасик, жабка та інші.»

   Вед.  Пам’ятайте, любі діти,

  Щоб сади у нас цвіли,

  Щоб літали всі комахи,

 Щоб пташки у нас співали

 І дерева підростали,

 Щоб земля була в квітах –

 Бережіть природу , діти!

         Будьте їй вірним другом !

На цьому наша  мандрівка у природу закінчена.

 

docx
Додано
11 січня 2018
Переглядів
2563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку