Цікавим для учнів може бути вікторина "Буду я природі другом ! "В ході якого, учні будуть розгадувати загадки, прислів`я, приказки та читати вірші українських поетів. Діти знайомляться під час екскурсій з мальовничими куточками нашої України, вчаться любити свій край, формується бережне відношення до природи, розширюється кругозір дітей.
Буду я природі другом !
Мандрівка-вікторинка
Оформлення залу : на сцені плакати про річки та природоохоронні зони нашого району, фото природи,
назва заходу.
Вед. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі – у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, і де б ми не були, відчуваємо поклик рідної землі. Наша земля красива, багато в неї річок, степів, лісів, гір, морів, навіть є окремі пустелі.
А зараз скажіть нам , які природні зони України вам відомі? (степ, лісостеп, мішані ліси, субтропіки в Криму, гори в Карпатах, Кримські гори).
Вед. Ось така різноманітна природа України. Ми живемо у зоні степів. А чи знаєте ви, які рослини ростуть у нашій зоні ? (ковила, деревій, тюльпан, полин…). А які дерева ? (акація, дуб, верба, тополя…) А ще в степах водяться тварини й птахи . Здебільше вони живуть у лісках, гаях, лісопосадках, на ставках, на берегах річок. Назвіть їх (заєць, їжак, лисиця, косуля, останнім часом почав зустрічатися навіть вовк.) Птахи – ластівка, шпак, сорока, соловейко, жайвір, сіра ворона, степовий орел, чапля, дика качка. А який заповідник всіма знаний знаходиться в степовій зоні ? («Асканія-Нова»).
Вед. А тепер з півдня України помандруємо швидко вдаль,
Де зелені верхівки підпирають небокрай,
Де берізки і ялина, сосон край, старих дубів,
Це є північ України – зона мішаних лісів.
В Україні зона мішаних лісів знаходиться на півночі . Займає близько 20 відсотків території. З півночі на південь простягається приблизно на 200 км. Ця зона називається Поліссям, до неї входять п’ять областей: Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська , Чернігівська та невеликі території прилеглих чотирьох областей – Львівської, Тернопільської, Хмельницької, Сумської.
Ліс – безцінний дар природи. Ліс – гігантська фабрика цілющого повітря, це легені наших міст і сіл. Лісове повітря позбавлене пилу, тому так легко дихається в лісі.
А зараз, назвіть, будь ласка, які дерева ростуть в лісі ? (Сосна, ялина, дуб, береза) А які кущі? (горобина, чорниця, шипшина, глід, ліщина). А трав’янисті рослини ? ( проліски, сон-трава, конвалія, мати-й – мачуха, ряст, дзвоники).
Вед. Є в цій зоні Поліський державний заповідник, який знаходиться в Житомирській області. Тут є багато рослин занесених до Червоної книги України: це журавлина дрібноплідна, водяний горіх плаваючий, ключ-трава та інші. Із тварин – кіт лісовий, лелека чорний, журавель-сірий, змієїд , бражник- мертва голова, прозерпина та інші.
А зараз послухайте казку «Про Дерево, Кущі та їхню сестричку Травичку». ( Виконується дитиною).
«З давніх-давен живе на світі Матінка Природа. Вона дуже щедра. Є в неї земля, вода., сонце, рослини, тварини. На околиці села жили її діти. Дерево – найстарший братик, менші братики – Кущі, їхня молодша сестричка - Травичка. Весело і дружно жили вони.
Та якось Дерево сказало, що воно найважливіше серед рослин і всі повинні підкорятися йому. Сумно зашелестіла Травичка, схилилися в журбі Кущі. Та змиритися з цим не змогли. І після довгих роздумів покинули дерево.
Велике Дерево залишилося одне, воно гордо стояло і пишалося своєю красою. Йшов час. Минали дні, і Дереву стало самотньо. А тут ще палюче сонце забирало вологу з грунту. Зовсім заслабло Дерево, і згадало воно і про Травичку, і про Кущі. Соромно стало йому, що воно так образило своїх рідних. Дерево попросило вибачення у них. І вони пробачили йому. Вранці дбайлива Травичка вмивалася вранішньою росою, вона заважила сонцю випаровувати вологу з грунту. А вода на знак подяки за це напувала їх і постачала кореням поживні речовини. Густі Кущі зменшували силу вітру. А велике Дерево прикривало їх своєю кроною від пекучого сонця.
Ось так у дружбі та злагоді живуть вони й досі.»
Вед. Наші прадіди вміли спостерігати за природою і говорили «Прикметі вір, але й перевір» . І зараз я оголошую конкурс на знання прикмет і прислів’я. А оцінювати їх буде наше журі . (Ведуча називає членів журі).
Прикмети:
Снігурі туляться до оселі - холод, снігопад.
Ворони кружляють у повітрі - снігопад, сідають на землю – відлига, на будинки і верхівки дерев - мороз, на нижні гілки – вітер.
Птахи притихли - перед непогодою.
Сова кричить – холод навіває.
Горобці поховалися – на мороз.
Ластівка низько летить – дощ, високо – сонце.
Горобці купаються у пилюці – дощ, у воді – жарко.
Півні кричать невчасно - на переміну погоди.
Зозуля стала кувати – морозу більше не бувати.
Багато пролісків – на суху погоду.
Ластівки почали лаштувати гнізда – настане стійке тепло.
Прислів’я:
Пишна та красива, як червона калина.
Щоб здоров’я добре мати, треба дуба не рубати.
З дубом подружиш – хворіти не будеш.
Посадиш дубочок – виросте міцний синочок.
Велике дерево поволі росте.
Який корінь, таке й дерево.
З природою живи в дружбі, то й тобі буде вона в службі.
Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.
Де лелека водиться, там щастя вродиться.
Дружні сороки і орла заклюють.
Лякана ворона і куща боїться.
Живе, як горобець під стріхою.
Пташка красна пір’ям, а людина знаннями.
Сорока на хвості принесла.
Вед. Фізкультхвилинка «Веселі пострибеньки»: гра «Жабенята й журавель».
Вед. Продовжимо нашу подорож голубими дорогами рідного краю. З давніх – давен люди селилися на берегах річок. Вони були джерелом питної води, допомагали зрошувати поля, городи, сади. Біля води селились звірі й птахи, у воді водилось багато риби. Річки і озера були найкоротшими і найдешевшими шляхами сполучення. Не було б води на землі – не було б життя, не було б нічого.
Вед. А зараз послухайте уривки з віршів про річки (Діти читають уривки з віршів).
Тече вода з під явора яром на долину,
Пишається над водою червона калина.
Пишається калинонька, явір молодіє,
А кругом їх верболози й лози зеленіють.
Т.Г.Шевченко
Посмалилися носи, загоріли щічки.
Ми щодня тепер усі ходимо до річки !
Тече річка крізь лісок, блискотить сріблисто,
А на березі пісок золотий та чистий.
Н. Забіла
Хлюпоче сині річка, ой річка, ой річка !
Юрба нас невеличка, зате ж бо гомінка.
Он рибки затремтіли, пливуть із глибини,
Коли б співати вміли, співали б і вони.
М. Рильський
Вед. Діти, я знаю , що ви дуже любите відгадувати загадки. Так? Я буду читати вам загадки, а ви будете їх відгадувати . (Ведуча читає загадки).
Що таке: плине і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як немає – все висихає,
Звір і птах помирає. (Вода)
Без ніг, а біжить,
Без рук, а рукава має. (Річка)
Хто зимою злий, голодний. (Вовк)
Зимою біленький , літом сіренький. (Заєць)
Повзун повзе, голки везе. (Їжак)
Літом виростають, а зимою опадають. (Листочки)
Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)
На дереві хатка, а у ній – пташатка. (Дупло)
Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)
Коли немає – чекають, прийде – тікають. (Дощ)
Вед. Діти, у вас було домашнє завдання – скласти правила поведінки на природі. Журі визначить, хто з вас впорався з домашнім завданням найкраще.
Не ламай гілки дерев і кущів, не обривай з них листя, цвіт. Рослина – також істота.
Не псуй кору дерев.
Не рви квіти на лузі, в полі, в лісі.
Лікарські рослини можна збирати лише ті, яких у тій чи іншій місцевості росте багато.
Їстівні ягоди, горіхи також слід збирати лише разом із дорослими, щоб не завдати шкоди гілкам дерев.
Гриби не можна збирати самому – лише з дорослими, який добре знається на тому, які з них можна вживати в їжу.
Не обривай павутиння на деревах, не вбивай павуків.
Не чіпай мурашники.
Не кривдь жаб, не вбивай змій.
Не лови диких тварин, птахів та їхніх дитинчат.
У лісі, на лузі не галасуй і намагайся ходити тільки торованими стежками.
Природа не терпить багать, які іноді розпалюють задля втіхи.
Не кидай на траву, під дерева папірці, шматки целюлози, уламки скла.
Вед. А тепер підведемо підсумок нашої мандрівки –вікторини. Слово надаю журі. (Журі визначає команду-переможця. Діти отримують призи та подарунки).
Вед. : (Стукіт в двері . Принесли телеграму. Ведуча читає телеграму): «Від імені всіх, хто літає, стрибає, плазує. Хто живе у траві, на деревах, у воді !Звертаємося до кожного з вас з проханням: бережіть Матінку-природу!
Соловейко, журавель, синичка, черепаха,
зайчик, косуля, карасик, жабка та інші.»
Вед. Пам’ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали всі комахи,
Щоб пташки у нас співали
І дерева підростали,
Щоб земля була в квітах –
Бережіть природу , діти!
Будьте їй вірним другом !
На цьому наша мандрівка у природу закінчена.