Розробка уроку з біології на тему "Корінь: будова та функції". Матеріал направлений на засвоєння знань учнями про зовнішню будову кореня, види та типи кореневих систем, формування вміння працювати з натуральними об'єктами.
6-А
Тема: Корінь: будова й функції.
Мета: забезпечити засвоєння знань учнями про зовнішню будову кореня, види та типи кореневих систем, формувати вміння працювати з натуральними об’єктами, навчити визначати типи кореневих систем за їхнім зовнішнім виглядом, продовжувати формувати уявлення про взаємозв’язок будови та функцій, про пристосування організмів до середовища життя; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів, продовжувати формувати вміння працювати з опорними схемами та картами; виховувати дбайливе ставлення до рослин, розвивати в учнів почуття прекрасного, художній смак, уміння пізнавати і створювати прекрасне.
Обладнання: роздавальний матеріал, схеми, ітелект-картки демонстраційний матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Впізнай тканину
1.Тканина, яка забезпечує захист від несприятливих впливів.
2. Ця тканина надає органам рослини міцність і пружність.
3. Клітини цієї тканин забезпечують ріст і розвиток рослин.
4. Клітини цієї тканини забезпечують обмін речовин між підземною та надземною частинами рослин.
5. У клітинах цієї тканини відбувається фотосинтез.
6.У безбарвних клітинах цієї тканини запасаються живильні речовини.
Проблемне запитання.
У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів, уночі бувають приморозки, грунт сухий і сольовий. Який орган рослини допомагає вижити за таких умов? (Корінь)
Кросворд.
1. Сукупність клітин, спільних за походженням, особливості будови яких пов’язані виконанням певної функції організму (тканина)
2. Тканина, яка створює внутрішній простір організму рослини, виконує запасальну функцію (основна)
3. Тканина, яка забезпечує транспорт речовин в організмі рослини (провідна)
4. Тканина, яка забезпечує міцність рослинного організму, є опорою. (механічна)
5. Тканина, яка забезпечує ріст рослини, складається з живих клітин, які активно діляться. (твірна)
6. Тип тканини, яка розташована на верхівці органів, які ростуть. (апікальна)
З дитинства всім відомо, що кожна рослина до ґрунту прикріплюється з допомогою коренів. Сьогодні ми ознайомимося з будовою коренів та функціями коренів, їх видозмінами.
ІІІ. Засвоєння нових знань.
Корінь – це осьовий підземний орган, що виник у рослин як пристосування до життя на суші.
У кінці уроку, коли вже вивчимо нову тему, ми трохи змінимо це визначення, яке дано в підручнику.
Перегляд фрагменту мультфільму «Ріпка». Визначення основних функцій кореня.
Які функції, на вашу думку, виконує корінь? (Учні вказують на основні функції – тримання рослин у ґрунті та живлення.)
Корінь є надзвичайно важливим органом. Зародок кореня закладається одночасно з брунькою в зародку насінини і називається зародковим коренем. Під час проростання насінини цей корінь перетворюється на головний.
Зони кореня
Робота з підручником
1 група – Кореневий чохлик
2 група – Зона поділу та зона розтягування
3 група – Всисна зона (зона кореневих волосків) та провідна зона (зона бічних коренів)
Доповнення відповідей учнів, розгляд прерарату «мікроскопічна будова кореня».
Якщо ми розглянемо корінь, то побачимо, що він неоднорідний. На самій його верхівці знаходиться ділянка – кореневий чохлик. Він захищає живі клітини кореня, що розміщуються під ним. Ці клітини постійно діляться і ростуть – це зона росту. Вона дуже маленька і становить 2 – 4 мм. Далі – всисна зона, довжина якої не перевищує декількох міліметрів. У цій зоні рослини кореневими волосками всмоктують із ґрунту воду з розчиненими в ній мінеральними речовинами. Кореневі волоски – це вирости клітин покривної тканини кореня на рівні покривної зони, їх довжина – декілька міліметрів, але їх дуже багато. Живуть вони 10 – 12 днів, відмирають, замість них з’являються нові. Далі йде провідна зона – зона бічних коренів – галуження кореня. Провідна зона становить більшу частину кореня, її довжина вимірюється десятками сантиметрів і навіть метрами
Скласти зображення кореня та підписати його зони:
Внутрішня будова кореня. (Розгляд поперечного зрізу коренів бузку, моркви, квасолі)
Покривна тканина кореня складається з одного шару клітин шкірки з тоненькими стінками. Саме ці клітини й утворюють кореневі волоски.
Глибше, під шкіркою, розміщена кора кореня. Вона складається з багатьох шарів клітин основної тканини. По цій тканині розчини поживних речовин рухаються від кореневих волосків до провідних тканин, розташованих у центральній частині кореня.
Центральну частину кореня утворює центральний циліндр. У багаторічних рослин він може бути оточений шаром клітин бічної твірної тканини. Завдяки поділу цих клітин корінь потовщується.
У центральному циліндрі формується провідна система рослини, до складу якої входять судини і ситоподібні трубки. По судинах відбувається висхідний рух води з розчиненими мінеральними речовинами, тобто від кореня до надземної частини рослин. А по ситоподібних трубках органічні речовини транспортуються від зелених надземних частин до кореня - це низхідний рух. У центральному циліндрі також розташовані механічна та основна запасаюча тканини.
Складання опорної схеми
Розповідь учителя
Сукупність усіх цих коренів (головного, бічних різних порядків та додаткових) утворює кореневу систему.
За формою розрізняють два типи кореневих систем: стрижневу і мичкувату.
Стрижнева коренева система – це система коренів, яка має добре розвинений головний корінь, від якого відходять бічні (у дводольних рослин). Утворюється ця система із зародкового корінця і галузиться за рахунок бічних коренів.
Мичкувата коренева система – це система додаткових коренів, які пучком ростуть від основи стебла (в однодольних рослин, а з дводольних – у жовтецевих та подорожникових). Формує мичкувату систему вузол кущіння, із якого розвиваються додаткові пагони і корені. Галуження системи відбувається також за рахунок бічних коренів.
Проектування зображення
Стрижнева |
Мичкувата |
|
Людина може впливати на формування кореневої системи у рослин, здійснюючи підгортання і пікірування, що обумовлює утворення потужної розгалуженої системи коренів у верхньому родючому шарі ґрунту. Пікірування – це відщипування кінчика головного кореня, що посилює галуження кореневої системи внаслідок утворення та розростання бічних коренів. Підгортання – це підсипання до основи рослини землі з метою посилення росту додаткових коренів у поверхневих шарах ґрунту.
(Розповідь, демонстрація, створення інтелект-карт)
Видозміни кореня є пристосуванням рослин до певних умов існування.
ІV. Первинне усвідомлення знань учнями.
Правда, чи ні?
Виконання вправи «видозміни кореня»
Створення розповіді про функції кореня (технологія сторітелінг)
Одного разу на кам’янисту скелю, на якій, здається, нічого не змогло б вирости, вітер приніс маленьку насінину сосни. Та сталося диво – через певний час з насінини з’явився перший паросток!..
V. Підсумок уроку.
Підведення підсумків. Виставлення оцінок.
VI.Домашнє завдання
Параграф. Підготувати інформацію про використання коренів.