8 клас
Тема: Паливні корисні копалини України. Класифікація корисних копалин. Закономірності поширення корисних копалин. Кам'яне та буре вугілля. Нафта і природний газ. Горючі сланці і торф.
Мета: формувати знання про особливості поширення основних груп корисних копалин, розглянути закономірності поширення паливних корисних копалин по території України, удосконалити практичні уміння встановлювати та пояснювати зв'язки між розміщенням корисних копалин тектонічною і геологічною будовою за допомогою карт атласу; аналізувати та робити висновки, самостійно застосовувати знання для вирішення практичних завдань; виховувати національно свідомого громадянина, дбайливого господаря, бережливе ставлення до природних ресурсів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь .
Методи та прийоми: розповідь, бесіда, прийоми «Геологічний код», практичні методи (робота з картосхемами, робота з атласом), «Проблемне питання», робота з підручником, «Географічний практикум», перегляд відеоматеріалу, демонстрація проєктів, рефлексія.
Обладнання та література: карта мінерально-сировинних ресурсів України, підручник, «колекція паливних корисних копалин, атласи, робочий конспект уроку, ноутбук, відеоматеріал, презентація.
Ключові поняття та терміни: корисні копалини, родовище корисних копалин Географічна номенклатура: Донецький, Львівсько - Волинський кам’яновугільний басейн; Дніпровський буровугільний басейн; Східний, західний, південний нафтогазоносні регіони, Бовтиське родовище горючих сланців, родовища торфу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1 хв)
Доброго дня, шановні учні , ми з вами зустрілися на уроці географії, а це значить, що нас чекає нова подорож ще невідомими вам куточками нашої держави, тож давайте подорожувати разом, щоб кожен із Вас отримав задоволення від сьогоднішнього уроку.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2 хв)
1. Вправа на концентрацію уваги (1 хв.)
Вправа “Знайди відмінності ”
2. Перевірка присутніх :
( через посилання приєднатися для реєстрації).
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ (7 хв)
Перш ніж розпочати подорожувати нашою мальовничою країною, перевіримо Ваші знання. Вам необхідно перейти через посилання виконати завдання за посиланням. На слайді вікторини є терміни та визначення до даних термінів. Ваше завдання правильно обрати відповідь.
Мінерал
( Мінерал- це природні утворення, які складаються з однієї речовини.)
Гірська порода
(Гірська порода- це поєднання кількох мінералів чи скупчення одного у великій
кількості в земній корі.)
Геологія
(наука, що вивчає склад, будову та історію розвитку Землі)
Метаморфізм
(процес перетворення гірських порід у глибинах земної кори під впливом високих температур і тиску).
Тектонічні структури
(ділянки земної кори, що має спільний давній фундамент і складається з менших структур).
Щит
(частина платформи, де кристалічний фундамент виходить на поверхню).
І так, ми успішно подолали перешкоди на вході до підземного царства і сподіваюсь ви готові до нових пригод. Вам потрібно буде виконувати певні завдання, використовуючи свої знання, уміння і навички, бути уважними та сміливими, тож я бажаю Вам успіхів!
ВЗАЄМОДІЯ ВЧИТЕЛЯ І УЧНІВ З ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Оголошення та запис теми уроку
Вступне слово вчителя.
Основним завданням господарської діяльності людини є створення всього необхідного для підтримки і полегшення її існування. Окрім продуктів харчування, це певні матеріальні речі та енергія. Створення останніх переважно засноване на переробці багатств надр Землі. Які ж «скарби» приховані в надрах нашої України? Про це і піде мова на сьогоднішньому уроці. Яку саме тему ми будемо розглядати та вивчати Вам допоможе дізнатись «Геологічний код», пропоную розшифрувати його.
Так молодці темою нашого уроку будуть «Паливні корисні копалини України». Тож давайте запишемо тему нашої наукової подорожі «Паливні корисні копалини України. Закономірності їх поширення. Кам'яне та буре вугілля. Нафта і природний газ. Горючі сланці і торф».
Ми протягом уроку ознайомимося з особливостями розташування корисних копалин на території України, розглянемо закономірності поширення паливних корисних копалин, діючі та перспективні басейни і райони, їх видобуток та будемо давати їм оцінку.
Корисні копалини – це гірські породи та мінерали, що залягають глибоко в землі, які людина використовує або може використати в своїй діяльності для задоволення своїх потреб.
- А як класифікують корисні копалини?
Для підказки використовуємо географічні атласи та підручник ст.102
Мінерально — сировинні ресурси України Корисні копалини
|
|||||
Паливні (для тепла та енергії) |
Металеві (рудні) (для металургії) |
Неметалеві (нерудні)
|
|||
Хімічна сировина |
Будівельна сировина |
Технічна сировина |
Гідромінеральні |
||
кам'яне вугілля буре вугілля нафта торф природний газ горючі сланці сланцевий газ
|
залізні руди марганцеві руди мідні руді поліметалева руда багатокомпонентні солі золото уранові руди |
самородна сірка фосфорит калійна сіль кам'яна сіль |
вапняк пісок каолін ( біла глина) крейда граніт |
графіт алмази слюда
|
мінеральні води термальні води лікувальні води |
- На розміщення корисних копалин вплинуло - геологічна будова; особливості тектонічної будови території.
Давайте попрацюємо з картою паливні корисні копалини України.
В Україні виявлено поклади паливних корисних копалин, а саме вугілля, нафти, газу, торфу, горючих сланців.
Наявність паливних і рудних ресурсів — основа економіки країни,
можливість створення її енергетичної та промислової бази.
Пропоную глибше розглянути наявність паливних корисних копалин
на території нашої держави й дати їм характеристику.
Виступ з презентацією учениці 8 класу (дякую)
(підбиття підсумків )
Басейн |
Розміщення |
Донецький кам’яновугільний басейн найбільший |
Луганської, Донецької, Дніпропетровської та й частково Полтавської й Харківської областей. |
Львівсько-Волинський кам’яновугільний другий за значенням в Україні.
|
Львівської та Волинської областей. |
Дніпровський буровугільний басейни найбільші запаси бурого вугілля |
Житомирської, Вінницької, Київської, Черкаської, Кіровоградської, Запорізької і Дніпропетровської, частково Полтавської, Миколаївської та Херсонської областей України. Промисловий центр видобутку — м. Олександрія, Кіровоградська обл. |
Криворізький залізорудний та Нікопольський марганцеворудний басейни є одними з найбільших у світі. |
м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл.
Дніпропетровській і Запорізькій обл. |
В Україні є понад 300 родовищ нафти і природного газу, які зосереджені в трьох нафтогазоносних регіонах: Західному, Східному, Південному. Західний регіон — це Івано-Франківська і Львівська області.
І з ними нас познайомить учень 8 класу ( дякую)
(підбиття підсумків)
Західний нафтогазоносний регіон |
видобуток нафти в Передкарпатті (Бориславське родовище) |
Природного газу (Дашавське родовище) |
нафтове — Долинське, нафтогазове — Битків-Бабченське, газове — Богородчанське. |
Східному нафтогазоносному |
Чернігівській, Сумській і Полтавській обл. |
природного газу — у Харківській області |
Найбільшими нафтовими і нафтогазовими родовищами є Леляківське, Гнідинцівське, Глинсько-Розбишівське |
газовими — Західнохрестищенське, Шебелинське, Єфремівське |
Південний регіон розташований у межах Одеської, Миколаївської, Херсонської областей і в Криму - Голіцинське, Штормове, Північноказантипське. |
Найбільші промислові родовища газу — Джанкойське, Глібівське, нафти — Східносаратське.
Зарядка для очей
Торф — це дешева паливна корисна копалина, її використовують для виробництва електроенергії,
в садівництві, для отримання активованого вугілля та для опалення.
І з горючими сланцями і торфом ознайомить нас учень 8 класу (дякую)
(підбиття підсумків )
Горючі сланці використовують як паливо для ТЕС, сировину для виробництва пластмас, цегли і цементу, стимулятор росту сільськогосподарських рослин.
В Україні розвідано їх запаси у Придніпров’ї — Бовтиське родовище (Кіровоградська область), Карпатах і на Поділлі.
Однак промислову розробку горючих сланців в Україні поки що не проводять.
Зараз перевіримо на скільки уважні ви були під час уроку. За посиланням заходимо і виконуємо тренувальну вправу в Learning Apps, https://learningapps.org/22440031 ( молодці із завданням справились рухаємось далі).
Підсумуймо наш урок.
На території України є кам’яновугільні басейни (Донецький і Львівсько-Волинський), буровугільний басейн (Дніпровський), нафтогазоносні регіони (Західний, Східний, Південний).
Україна добре забезпечена твердими видами паливних корисних копалин —
вугіллям різних видів, горючими сланцями, торфом.
Запаси газу обмежені, але перспективні.
Найгірше Україна забезпечена серед паливних копалин власними запасами нафти.
Рефлексія
Заключні слова вчителя: Я дуже вдячна вам за плідну співпрацю на уроці. Тему «Корисні копалини» ми продовжимо вивчати на наступних уроках географії і зрозумієте ще більше, наскільки важливими у нашому житті вони є. Ви сьогодні чудово попрацювали. Ви вміло застосовували свої знання та навички та йшли до мети, дехто проявив себе творчо під час нашої подорожі , бажаю вам розвиватися і далі.
Домашнє завдання (1хв)
1. Опрацювати зміст підручника параграф 20 .
2. Позначити на контурній карті родовища паливних корисних копалин та прикріпити в гугл класі.
На цьому наш урок завершено До побачення.