Тема уроку:
«Космос – загадок наповнений світ» Мета уроку:
навчальна: удосконалити знання та навички роботи з гуашевими фарбами втрадиційній та нетрадиційних техніках виконання,ознайомити вихованців з творчістю художників, які зображували космічний пейзажрозвивальна: розвинути бажання поспостерігати за зоряним небом, бачити в ньому незвичне та привабливе, розвивати художньо-образне,аналітичне , критичне мислення, фантазію. творчу уяву, вміння свідомо використовувати різноманітні засоби художньої виразності для реалізації творчого задуму, комбінаторні навички роботи гуашевими фарбами; виховна:
виховувати інтерес до образотворчого мистецтва , повагу до думки іншої людини, толерантність, уміння аргументувати, уміння активно діяти, наполегливість у досягненні мети.Практичне творче завдання :
Створити колективну роботу «Космос – загадок наповнений світ»», використовуючи традиційні та нетрадиційні техніки виконання гуашевими фарбами.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: колективна. Матеріали та обладнання: для педагога:
проекційна дошка, проектор, ноутбук зоровий ряд:
репродукції А Леонова, Егглтона Боба, Олексія Кашперського, Віктора Філіпського матеріали та інструменти для учнів : альбом, 4 ватмана,клей, пензлі, гуашеві фарби, склянки з водою, рідкий миючий засіб, коктельні трубочки, лінійка, картон, ножиці, серветки.
Міжпредметні зв’язки: література , астрономія.
зняття фізичної втоми і нервово психічних перевантажень , підвищення емоційного тонусу завдяки художньо творчій діяльності ; наочні методи –
ІКТ: демонстрація, мультимедійної презентації; ілюстрація, інструктаж практичні методи - практична творча діяльність (виконання творчого завдання); інтерактивна робота: робота в творчому колективі, вправа «Мікрофон»; словесні методи - бесіда, розповідь, поясненн; методичні прийоми - аналіз та порівняння. Види діяльності учнів на уроці:
Інформаційно - пізнавальна (сприймання, інтерпретація та оцінювання художніх творів; художньо-творче самовираження Формування життєвих компетентностей:
• уміння використовувати набуті знання в навколишній дійсності;
• прийняття нестандартних рішень і здатність творчо мислити; пропонувати ідеї, шляхи розв’язання творчих завдань;
• комунікабельність і контактність ,уміння працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань;
• оцінювати і визначати свої сильні іслабкі сторони, відповідальність за особистий і колективний результат
Очікуванні результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Знаннєвий компонент:
називає засоби художньої виразності живопису; техніки гуашевого традиційного і нетрадиційного живопису; Діяльнісний компонент: застосовує різні прийоми та матеріал , традиційні та нетрадиційні техніки виконання, для реалізаціх творчого задуму; Ціннісний компонент: аналізує власну творчу роботу та роботи своїх однолітків
висловлює судження, ціннісні ставлення до творів живопису
І. Організаційний момент.
Привітання.
Перевірка готовності учнів до уроку. Емоційне налаштування
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Щоб дізнатися як називається тема сьогоднішнього уроку необхідно розгадати ребус
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Педагог.
Отже тема нашого заняття «Космос»
У перекладі з грецької це слово означає «мир», «Всесвіт».
Космос - це величезний простір, міжпланетний і міжзоряний, а наша сонячна система це всього лише його мала частина.
Космос – безмежна зірчаста долина,
Космос – загадок наповнений світ, Космос – чудова і дивна країна, Космос – це тайна, це безліч орбіт!
Космос вабить кожного своєю безмежністю і красою.
Все у космосі є таємничим і прекрасним Кожна планета приховує в собі щось невідоме та цікаве. Кожна зірка – немов людина: одна червона інша блакитна, якась яскрава , якась тьмяніша, величезна, середня чи зовсім маленька, кожна горить по – своєму і випромінює неймовірне тепло...
Отож сьогодні я пропоную вам здійснити подорож у космос. У наш час космічні польоти стали звичним явищем. А були часи, коли тільки фантасти писали про подорожі на Місяць, Марс, Венеру.
Задумувалися люди про будову Всесвіту, про космос ще з прадавніх часів.
Ще Аристотель висловив ідею про те, що земля має форму кулі, а Магеллан у
1522 році своєю навколосвітньою подорожжю довів це
Справжній орбітальний космічний політ вперше здійснила собака Лайка 3 листопада 1957. Вона кілька разів облетіла Землю на радянському кораблі «Супутник-2» і загинула в космосі. А ось 1960-го на радянському кораблі «Супутник-5» легендарні собаки Білка і Стрілка не тільки політали по орбіті, але і повернулися додому.
Перша людина, що полетіла в космос 12 квітня 1961 року - радянський космонавт Юрій Гагарін. На космічному кораблі «Восток», запущеному з космодрому «Байконур», він здійснив політ побувавши в космосі 108 хвилин (менш ніж дві години) відкрив дорогу в космос і побачив Землю збоку. Людина подолав земне тяжіння, через кілька років вийшла у відкритий космос. Першим космонавтом, який здійснив подорож у відкритий космічний простір, став А.А.Леонов.
Що ви можете цікаве розповісти про космос?
Учні кидають один одному м’яч і розповідають те, що вони знають про космос.
Наша Галактика – Чумацький шлях - це гігантська зоряна система, що включає мільярди зірок. Найбільша сяюча зірка – Сонце. Це величезна розжарена куля, яка виділяє багато тепла у вигляді проміння.
Навколо Сонця рухається дев'ять великих планет зі своїми орбітами.
Меркурій, Венера,Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.
Уран, Сатурн, Нептун і Юпітер відносяться до планет -гігантів 3 учень
Крім великих планет, до Сонячної системи входять понад 60 супутників, десятки тисяч астероїдів, мільйони комет, неймовірна кількість дрібних уламків і пилу.
Найбільш із близьких і цікавих для нас планет є Марс. Він був названий на честь всім відомого бога війни. Друге ж ім’я цієї планети — Червона, тому як в його грунті переважає оксид заліза, і він, в прямому сенсі слова, володіє цим кольором. Найбільшою вершиною Сонячної системи називають гору Олімп на Марсі. Її висота досягає 24 км. Діаметр основи гори – 550км. 5 учень
Планета Сатурн оточена кільцями,Сатурн найменш щільна планета в сонячній системі.Таким чином Сатурн не потонув би в басейні з водою.
Сатурн має 62 місяця.Рік на Сатурні триває 30 земних років.
Сатурн видно неозброєним оком. Вийшовши ясно вночі на вулицю і звертаючи свій погляд на небо, знайте, що найяскравіша зірка — це Сатурн. На Сатурні є північне сяйво
Меркурій є найменшою планетою групи Землі. Він поступається за розміром навіть найбільшим супутникам планет Юпітера і Сатурна.
Меркурія можна спостерігати таке незвичайне явище , яке отримало назву ефект Ісуса Навина. Коли сонце на Меркурії доходить до певної точки , воно зупиняється і починає йти у зворотний бік , а не як на Землі - має обійти повне коло навколо планети.
Юпітер настільки величезний, що при бажанні він може вмістити всі планети Сонячної системи разом узяті. Його тяжіння неймовірно величезна, тому Юпітер притягує всю радіацію з космосу. Земля була б вже давно атакована метеоритами, якби сильне гравітаційне поле Юпітера притягувало до себе блукаючі астероїди. Цікаво, що при таких гігантських розмірах Юпітер обертається з величезною швидкістю. Якщо на Землі день триває 24 години, то на Юпітері він дорівнює всього лише 10 годинам.
Самою «спекотною» виявилася Венера. Вона розташувалася одразу за Меркурієм. Її середня температура — 475 градусів за шкалою Цельсія. Цієї позначки достатньо для розплавлення свинцю і олова. Венера ще й найяскравіша. Всім відомо, що планети не світяться самі по собі, вони тільки відбивають світло Сонця. Так от в атмосфері Венери мешкають особливі хмари, які відображають близько 75% потрапляючих на них сонячного світла. Але і це не все! Єдиною планетою, яка на відміну від інших, обертається проти годинникової стрілки, так само є Венера.
ЗЕМЛЯ
Блакитні простори, зелені ліси —Ніде не знайдеш ти такої краси. У космосі є ще багато планет, Немає лишень життя там прикмет. Ти наша домівка, планета Земля,
Ти гарна і зблизька, красива здаля.
Дивуються інші планети всі щиро:
«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!»
Педагог
Розкрили всього нічого з таємниць космосу , але, сподіваюся, що Всесвіт став для вас більш доступним і цікавим.
Космос продовжує вабити своєю загадковістю, нерозкритими таємницями. Люди мріють про нові світи, і про зустрічі з мешканцями інших планет. Уява відносить їх у космічні далі, до небачених ландшафтів, прекрасних істот та могутніх чудовиськ.
Польоти людей в космос надихнули багатьох художників на дивовижні творчі роботи.На їхніх полотнах оживають бажання відкривати нові, ще не бачені світи. Серед художників є і самі космонавти.
(Вчитель доповнює розповідь демонстрацією фотоматеріалів про освоєння космосу, репродукцій творів художників на фантастичну тематику).
Олексій Архіпович Леонов - радянський космонавт, перша людина, яка вийшла у відкритий космос.
Ще в дитинстві Олексій Архипович захопився живописом. Він бачив цей світ по-своєму і написав більше 200 картин і 5 художніх альбомів, серед яких космічні пейзажі, фантастика, земні пейзажі, портрети друзів (акварель, масло, голландська гуаш). А. А. Леонов разом з художником-фантастом Андрієм Соколовим створив серію картин і поштових марок.
Серед українських художників, які малюють космос хочеться виділити
Кашперського Олексія
Художник Кашперський Олексій (1986 р. н.) з Полтави Публікується під псевдонімом R! DD! CK.
Працює в компанії ARTTalk.ru.
Створює свої роботи як в 3-мірній, так і в 2-мірній графіці.
І пише досить цікаві у техніці акварелі, віддаючи перевагу темі космосу.
Егглтон Боб (Bob Eggleton) Відомий американський художник, володар численних премій. Боб Егглтон народився 13-го вересня 1960 року. Вихованням майбутнього художника займався здебільшого батько, долучитися юного Боба до літератури та мистецтва. Протягом усієї кар'єри головною опорою і підтримкою для Егглтона стане саме батько.
Егглтон навчався в Художньому університеті, але кинув його, відчувши, що даремно втрачає час. Незабаром Боб став одним з найвідоміших художників, що працюють в фантастичних жанрах. Він оформляв наукову фантастику, фентезі та твори в жанрі жахів, працював в кіноіндустрії. Дитяча любов до динозаврів привела до того, що Егглтон став великим шанувальників драконів і одним з визнаних майстрів в зображенні цих знаменитих фентезійних істот. Боб Егглтон вісім разів отримував премію «Хьюго» як кращий професійний художник року, а в 1999 році удостоївся премії Chesley Award за досягнення в мистецтві. Астероїд 13562 названий на честь художника
- «Бобегглтон».
ІV. Постановка творчого практичного завдання.
Отож сьогодні я пропоную вам здійснити подорож у космос і і обов’язково выдтворити побачене , а допоможуть вам у цьому дві пані: Пані Уява і пані Фантазія, які родом з невідомих зоряних світів.
Уява: Уявіть себе космонавтами, які щойно прилетіли у відкритий космос.
Звучить космічна музика .
Небо зорями рясніє,
Таємниче і глибоке,
Всесвіт нам бентежить мрії, Спонукаючи до дії, Розум радує і око.
Оксамитова безодня Так притягує до себе!
Намалюємо ємо сьогодні
Найфантастичніше космічне небо.
1.Склейте разом 4 ватмана (А1).
2.Уявіть безодню неба. Яким кольором найкраще її передати?
3. Підібравши колір, підготуйте необхідну кількість фарби, щоб вистачило покрити всю поверхню паперу.
Найкраще це зробити поролоном або широким флейцем.
Залишіть на деякий час, щоб «небо» висохло. Вихованці виконують роботу під музичний супровід Релакс-пауза. Вправи для очей.
1)Погляд спрямувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолупрямобез затримки в кожному положенні.
Повторити п’ять разів і п’ять разів у зворотньому напрямку.
2)Закрити очі на рахунок «раз-два», відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».
3)Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись, протягом 5 сек.
Тепер ви легко справитесь з завданням.
«Найди 10 відмінностей»
Далі учні продумують де (на якій частині ватману) і хто який космічний об’єкт буде зображувати в залежності від своїх уподобань і можливостей. Після цього обирають ту техніку виконання, яка найкраще передасть обраний об’єкт. (Невідому планету можна передати штампуванням, мильними бульбашками, поролоном, зірки – набриском, космонавтів, супутники чи неопізнані літаючі об’єкти можна зобразити в пастозній техніці. Ця техніка полягає в нанесенні густий, непрозорою фарби на робочу поверхню. Така техніка притаманна в основному олійного живопису. Фактура, світло і тінь на картинах, написаних в пастозною техніці залежать не тільки від кольору, але і від форми і напрямки покладених мазків. Гуашшю теж можна працювати в цьому стилі, особливо якщо вона на основі ПВА або акрилова. Працюючи в пастозною техніці і використовуючи звичайну художню гуаш, потрібно пам'ятати про те, що занадто товстий шар цієї фарби має звичай розтріскуватися і обсипатися після висихання. Тому потрібно дуже обережно додавати шари густої гуаші на папір, картон, щоб отримати необхідну, для цієї техніки і матеріалу, «золоту середину»)
Перед виконанням спільної роботи можна запропонувати учням виконати замальовки, спробувати ту чи іншу техніку гуашевого живопису на окремому аркуші.
Релакс-пауза.
До зірок ми потягнулись( руки вгору, стати на пальчики, потягнутись),
Розвернулись , роззирнулись (руки на поясі, поворот тулуба вліво, вправо), Ввись взлетіли, політали ( руки всторону, махи руками), Всі присіли, пострибали (присісти, пострибати).
Зірочок ми назбирали( нахили донизу),
Щоб з натхненням малювали (зайняти своє творче робоче місце).
Надання індивідуальної допомоги учням під час виконання роботи у вигляді пояснень, настанов, зауважень.
Учні обговорюють, аналізують, оцінюють свою колективну роботу. Педагог підводить підсумки.
«Космос – загадок наповнений світ» - ІІ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Емоційне налаштування.
Над яким творчим завданням ви працювали на минулому занятті?
Які фарби використовували в роботі?
Які декілька правил потрібно знати при роботі з гуашевими фарбами? Які техніки живопису застосовували для передачі космічного простору та його об’єктів?
В далекі 60-ті, коли космічний простір опановували космонавти, іменити дизайнери створювали космічний стиль у своїй сфері. Давши волю фантазії, розробили справжні дива для того часу: сонцезахисні окуляри круглох форми, комбінезони, які нагадували скафандр космонавта, чудернацької форми головні убори, фантастичної космічної гами кольорів сукні, спідниці, плащі… Космічний стиль користується особливим успіхом у справжніх модниць, дизайнерів одягу та інтерєрів і до цього дня.
Імітацію космічного простору можна використати при створенні вітальної листівки, рамочки для фото , пакета-саше для подарунка, закладки для книги та інших дрібничок і аксесуарів. Сьогодні ми спробуємо деякі з них. ІV. Постановка практичного завдання Послідовність виконання.
1.Визначитися з предметом виготовлення( листівка, пакет-саше, рамочка…) 2.Підготувати картон. Використовуючи різноманітні прийоми та техніки живопису ( набриск, штампування, мильні бульбашки і т. д.) передати космічний простір, космічні об’єкти… 3. Дати фарбі висохнути.
4.Обвести шаблон із зворотньої сторони.
5. Вирізати точно по лініях ножицями, або макетним ножем.
6. Зігнути в місцях згину, сформувати необхідну форму, склеяти де потрібно.
7. Попрацювати над деталями. Додати стрічку, блискітки.
8. Підписати вітання, якщо це листівка.
Вихованці можуть запропонувати свої ідеї, і виконати інші поробки.
VІ . Практична діяльність учнів.
Для створення емоційного настрою звучить музика.
Надання індивідуальної допомоги учням під час виконання роботи у вигляді пояснень, настанов, зауважень. Релакс –пауза.
Використовуючи « авторське крісло», учні демонструють свої роботи. Педагог підводить підсумки, аналізуючи роботи учнів ,
звертаючи особливу увагу на індивідуальність, креативність, акуратність виконання. Рефлексія.
• «Дуже цікавим я вважаю….»
• « Я зможу застосувати …»
• «Мені сьогодні вдалося…»
• «Дуже складним для мене було…»
• «Я задоволений тим , що …»