Графіка. Виражальні можливості графіки (закріплення матеріалу) Відтворення образів та настрою навколишнього світу різними засобами графіки. Композиція « Ялинка за уявою»
Цільова група:
Учні 5 класу
Тривалість: 45 хв
Мета:
Оперативні цілі:
Після закінчення уроку учень знає:
вміє:
може:
Методики і техніки:
Обладнання:
Допоміжні матеріали:
Додаток 1 Опис гри «Мистецька скарбничка».
Додаток 2 Видрук теоретичного матеріалу.
Додаток 3 Завдання для практичної роботи «Ялинка за уявою».
Додаток 4 Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя).
Додаток 5 Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів).
1 Вступна частина
1.1 Запропонувати учням розглянути малюнки та репродукції творів живопису (Н.Марценюк) і графіки (В.Коломієць,) та знайти відмінності
Чим відрізняються живопис і графіка?
1.2 Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з мистецтвом графіки та її виражальними можливостями, будемо вдосконалювати свої творчі графічні компетентності. Створимо практичну графічну творчу роботу « Ялинка за уявою», але спочатку поринемо з вами у світ образотворчого мистецтва, як виражального засобу і розглянемо та порівняємо приклади зображення. (Питання до класу)
1) До яких видів образотворчого мистецтва належать зображення? Чому ви так вважаєте?
2) Що насамперед повинен вміти будь-який художник?
(Допомогти з відповідями) Вміти створювати, або виконувати рисунок, адже це основа будь-якої композиції.
1.3 Розказати учням, що так, справді, неможливо виконати цікаві графічні або живописні полотна без вміння виконувати рисунок. Свого часу славетний Мікеланджело Буонарроті, відомий італійський художник епохи Відродження, стверджував, що рисунок - «джерело і душа» всіх видів образотворчого мистецтва.
Слово «рисунок» ще з дитинства добре відоме кожному з нас. З ХVІІІ ст. воно стало терміном, що означає зображення як створення образу за допомогою ліній, рисок, штрихів, плям важливих для пізнання предметів: форми, розміру, будови, руху. Рисунок складає основу мистецтва графіки.
Давайте згадаємо - Що вам відомо про мистецтво графіки? (засоби вираження, матеріали та техніки, види). (відповіді)
Сучасне життя неможливо уявити без графіки, адже на кожному кроці ми зустрічаємося з її прикладами. (запитання до класу) З якими?
(Допомога з відповідями)
рисунки
газети, журнали, плакати
книги,
листівки,
марки
афіші,
етикетки і т.п.
2. Основна частина
2.1 Що означає слово «графіка» та якими матеріалами користується художник-графік? Ми зараз дізнаємось
Пропоную вам поділитись на дві групи та зіграти в гру «Мистецька скарбничка» (Додаток 1) протягом 15 хв. Данна гра, є повторенням пройденого з вами матеріалу, стосовно графіки, як виду образотворчого мистецтва та її виражальних засобів. (Об’єдную в дві групи учнів та роздаю їм підготовлений та надрукований текст). Перша група - вивчає (повторює) виражальні засоби графіки (лінія, пляма і т.п.) Друга група - вивчає (повторює) графічні матеріали (Додаток 2) Після вивчення та обговорення тексту команди по черзі представляють матеріал, (підкріплюючи наочністю).
Художники теж не завжди малюють кольоровими фарбами. Інколи вони працюють лише одним кольором, але, малюючи то світліше, то темніше, створюють художні твори. Художники графіки використовують різні графічні матеріали.
Їх назви визначають назви техніки виконання рисунку: якщо рисунок виконано вуглем, кажуть, що працюють у техніці вугілля та ін.
Кожен матеріал дає можливість створювати різні за характером та виразністю лінії, штрихи, плями, крапки.
Для вугілля і крейди всіх кольорів характерна м'якість, оксамитовість, пухнастість. Подібна до цієї техніки – сангіна та пастель. Усі вони належать до групи глинястих матеріалів і різняться м’якістю та кольором (перегляд презентації)
Для пера характерна ювелірна мереживність, декоративність. Для рисунка пензлем - м’якість окреслень, перетікання форм, тональні переходи
Для нанесення яскравих ліній, штрихів використовують кольорові олівці, фломастери, гелеві ручки…
Демонстрація графічних робіт і розповідь, якими матеріалами виконано твори (олівець, вуголь, сангіна, туш тощо).
Приклади:
Олівці кольорові олівець графітовий
Сангіна вугілля
Усі ці роботи - вид образотворчого мистецтва, який називається графіка. Ще кажуть, що це графічні твори. Художників, які створюють такі зображення, називають художники-графіки.
2.2 Ви можете застосувати отриманні знання на практиці
Сьогодні на уроці ми створимо оригінальні малюнки за допомогою простих графічних матеріалів за вашим вибором
- Чи можна за допомогою засобів графіки передати форму? Яким чином?
Яким чином можна передати форму за допомогою ліній?
Отже, ваше завдання сьогодні на уроці виконати композицію «Ялинка за уявою» Роздати завдання (Додаток 3)
Для виконання практичної роботи (25 хв)
Виконання композиції «Ялинка за уявою»
І група на кольоровому папері.
ІІ група на білому папері
3. Підсумкова частина
3.1 Оцінка роботи за критеріями (Додаток 4) Запропонувати учням оцінити свої роботи за критеріями (Додаток 5) Порівняти та провести аналіз отриманих результатів. Це допоможе учням зрозуміти, оцінити та спрогнозувати свою діяльність відповідно своїм можливостям.
Кращі роботи будуть виставлені на стенді в холі школи.
Додаток 1
Опис гри «Мистецька скарбничка»:
Гра «Мистецька скарбничка» сприяє формуванню навичок читання з аналізом отриманої інформації, розвитку емпатії та вмінь співпрацювати у команді.
Для цього об’єднуємо учнів у дві тематичні групи, роздаємо підготовлений, роздрукований текст та наочний матеріал ( репродукції робіт відомих майстрів та їх портрети а також ноутбук з підготовленим відео) Кожен учень самостійно знайомиться з теоретичним матеріалом . Перша група вивчає виражальні засоби графіки. Друга група – графічні матеріали. (Додаток 2). Після вивчення та обговорення тексту команди по черзі представляють цей матеріал.
Додаток 2
Матеріал для гри «Мистецька скарбничка»
ГРУПА І
Графіка – ( з грецької «пишу, рисую») це вид образотворчого мистецтва, що створюється на площині за допомогою ліній, штрихів, крапок та плям різними графічними матеріалами: олівцем, ручкою, вугіллям, соусом, сангіною …
Виражальними засобами графіки є:
Лінія – це графічний засіб, що створює контур та форму предмета; простір та глибину. Це – основний засіб вираження рисунка. Вона буває тонкою, вишуканою, колючою та злою. А ще вона може бути живою, напруженою, ніжною, мереживною, оксамитовою. Асоціативних ліній може бути безліч, адже кожна лінія індивідуальна і неповторна.
Силует – це однотонне зображення фігур та предметів суцільною плямою, що нагадує їх тінь.
Український художник Георгій Нарбут – майстер силуету
(фільм – 2 хв) https://www.youtube.com/watch?v=1QzIQCbIVHM
Крапка. Найменший слід від дотику до паперу будь-якого графічного матеріалу.
Пляма. Однотонне зображення без чітких зовнішніх контурів.
Чим силует відрізняється від плями?
За допомогою чіткої чорної плями художник створив цікавий образ. Надаючи плямам чітких контурів, ми можемо перетворити звичайну пляму на цікавій образ.
Тон – це ступінь світлоти або темноти певного зображення в графіці.
Світлотінь – це спосіб передачі об’єму предметів (світло, півтінь, тінь).
ГРУПА ІІ
Графічні матеріали:
- олівець – це дерев’яна паличка з сірим або кольоровим грифелем в середині;
- фломастер – це держатель з пористим стержнем, зволожений барвником;
- ручка – це держатель для пера у вигляді палички або стержня
(автоматична ручка – це ручка з резервуаром для чорнил, яке автоматично подається до пера);
- вугілля – спресована паличка деревинного вугілля;
- туш – це чорна або кольорова акварельна фарба спеціально зроблена для малювання або письма;
Додаток 3
Практична робота «Ялинка за уявою»
Після повторення та ознайомлення з виражальними засобами графіки та графічними матеріалами. Ми робимо композицію «Ялинка за уявою» використовуючи набуті відомості сьогодні та знання попередніх уроків з графіки. Використовуємо для малювання різні виражальні засоби графіки: лінія, пляма, штрих, крапка.
Додаток 4
Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя)
№ п/п |
Список учнів |
Відповідність завданню |
Кольорове рішення
|
Використання орнаментальної символіки |
Оригінальність
|
Естетичність
|
Загальне сприйняття |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Така форма дає можливість вчителю об’єктивно оцінити практичну роботу учнів (за 5 бальною системою).
Додаток 5
№ п/п |
Критерії оцінювання практичної роботи |
1 бал |
2 бала |
3 бала |
4 бала |
5 балів |
1. 2. 3.
4. 5. 6. |
Відповідність завданню Кольорове рішення Використання орнаментальної символіки Оригінальність Естетичність Загальне сприйняття |
|
|
|
|
|
Загальна кількість балів |
|
|
|
|
|
Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів)
Така форма дає можливість учню об’єктивно оцінити свою практичну роботу (за 5 бальною системою).