Коспект уроку зхімії "Кислоти"

Про матеріал
У конспекті уроку подано поняття кислот, склад і назви, формули неогранічних кислот, класифікацію, поширення та значення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кислоти: поняття, склад і назви, класифікація, фізичні властивості.

 

                                                                                (урок  хімії 8 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.                                                                                             Кислоти: поняття, склад і назви, класифікація, фізичні властивості.

Мета:


 


  • Дати  поняття  «кислота», ознайомити  учнів  з  кислотами  як окремим  класом  сполук;  розглянути  склад  та  загальні фізичні  властивості  кислот;  класифікувати  кислоти  на основі  складу.
  • розвивати в учнівуміння активно оволодівати знаннями, застосовувати їх, розвивати почуття колективізму та  взаємопідтримки.
  • Навчити учнів систематизувати, застосовувати здобуті знання, розвивати  вміння, аналізувати, узагальнювати, робити  висновки; сприяти  формуванню  компетентностей: полікультурної - у процесі самостійної підготовки доповідей учнів про історію відкриття кислот, вивчення їх властивостей; інформаційної - у процесі складання формул кислот, знаходження валентності кислотного залишку, класифікації кислот, виконання вправ; самоосвітньої - під час виконання додаткових завдань, роботи з формулами невідомих кислот, виконання тестових завдань; комунікативної - під час спілкування, обговорення питань за темою, спробах самостійно класифікувати кислоти, знаходити загальні ознаки й відмінності між ними; соціальної – вдосконалення вмінь, приймати  рішення  під час формулювання  висновків, узагальнень.

Матеріали: зразки  кислот.

Обладнання: таблиця  розчинності,  Періодична  система  хімічних  елементів Д.І. Менделєєва.

Базові поняття та терміни: складні  речовини,  валентність,  фізичні

властивості,  кислоти,  кислотний   залишок,   безоксигенові та оксигеновмісні   кислоти, основність кислот.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні -

демонстрації; практичні - самостійна робота з підручником, виконання вправ; репродуктивні, частково-пошукові, методи контролю - диктант.

 

Структура уроку

 

   Організаційний      етап                                                                            1хв.

   Перевірка  домашнього  завдання                                                           10хв.                                                                                          

   Актуалізація опорних знань                                                                     3хв.                                                                           Вивченнянового матеріалу                                                                                   20 хв.

  1. Склад і назви кислот.
  2. Класифікація кислот.
  3.   Фізичнівластивості кислот.

Закріплення та узагальненнязнань                                                               7 хв.

Домашнє завдання                                                                                          1хв.

Рефлексія                                                                                                         З хв.

 

Недостатньо  тільки  хотіти – потрібно  діяти.

В. О. Сухомлинський

 

Хід уроку                                                                                      I.Організаційнийетап

Привітання, перевірка  готовності учнів  до уроку.

Визначте та  запишіть  свою  готовність до уроку.


 

C:\TEMP\FineReader11\media\image1.jpeg

Байдужий! Мені нецікаво. Робити нічого не буду!



 


 


  1. Перевірка  домашнього  завдання

 

 

  1. Перевірка  виконання  письмових  завдань (усно  або на дошці).

 

Учням, що  відповідають, додатково  ставлять  теоретичні  запитання

 

  1. Хімічний диктант.

 

Учитель диктує назву оксидів - учні пишуть формулу, якщо учитель диктує формулу - учні записують назву речовини. Пропонується 11 пунктів диктанту, оцінка відповідає кількості правильних  відповідей

 

 Текст  диктанту:   P2O5, SO2, Na2O, MgO, CaO, Mn2O7, калій оксид,ферум (II) оксид, нітроген (ІV) оксид, аурум (III) оксид.

 

  1. Повідомлення  учнів  про застосування та  поширення  оксидів  у  природі.

 

  1. Актуалізація  опорних  знань

 

Мотивація

 

  •    Що  спільного між  лимоном, томатом, квашеною  капустою, щавлем та  кефіром?

 


  • Чому від кропиви виникає подразнення шкіри?
  • Чому чай світлішає після додавання лимону?

 

Повідомлення теми  уроку .  Встановлення  цілей

Учитель просить сформулювати питання, які слід розглянути на уроці. Ці питання коригуються вчителем, записуються на дошці й можуть слугувати планом уроку.

 

  1. Вивчення  нового  матеріалу

  Склад   і   назви   кислот

У лимонах і  грейпфрутах  міститься  лимонна  кислота, у щавлі - щавлева,  у  яблуках - яблучна, а в оцті, що  утворюється  при  бродінні   виноградного  або  яблучного  соку - оцтова.  Все  це   приклади   органічних   кислот. Серед  кислот  є  й  неорганічні   речовини.  До числа  неорганічних (мінеральних)  кислот відносяться   сульфатна (сірчана)  і  хлоридна (соляна)  кислота

                                                                                                                                                      Робота з таблицей

                                                                                                                                                         Учні записують у зошитах таблицю «Формули й назви кислот». Спочатку заповнюються стовпчики «Назва», «Формула», «Традиційна назва». Учитель заповнює таблицю разом з учнями, пояснюючи кожну формулу. Слід приділити увагу правилам, за якими надаються назви  кислот.

Учням надається завдання: порівняйте склад  кислот  та  визначте  спільне. Діти роблять висновки про наявність Гідрогену у всіх  кислотах, визначають, що символ   Гідрогену  стоїть  на  першому  місці  у  формулах   кислот.

Учитель зауважує,що саме наявність атома Гідрогену визначає особливі властивості кислот і надає їм кислого смаку (звідси й назва всього класу). Учитель додає, що у формулах кислот можна виділити кислотний залишок, звертає увагу, що до складу  кислотного  залишку   може  входити  атом чи група атомів.

Учні  за  допомогою  вчителя  дають   визначення   кислот:

 

Кислоти – складні  речовини, до складу яких  входять  атоми  Гідрогену  й   кислотний   залишок

 

Учитель пояснює,що за кількістю атомів Гідрогену визначається валентність кислотного залишку. Важливо підкреслити, що валентність стосується всього кислотного залишку, а не окремих атомів, тому в даному випадку вона  умовна.

Учні продовжують заповнювати таблицю і записують у відповідний стовпчик кислотні залишки та їх валентності. Учитель доповнює таблицю назвами кислотних залишків.

Класифікація кислот

За різними ознаками кислоти розділяють на три групи. Таких ознак досить багато. Учитель  пропонує  учням  порівняти  формули   кислот  і

визначити одну з  таких  ознак. Учні  визначають,  що одна  з  таких  ознак – наявність  атомів  Оксигену  в  складі  кислот.

Учитель повідомляє, що за змістом Оксигену кислоти  розділяють на оксигенвмісні і безоксигенові. Учні складають відповідну схему класифікації кислот і  наводять  приклади, користуючись таблицею.

Оксигенвмісні  кислоти можна розглядати як продукти приєднання молекули води до молекули деяких оксидів. До безоксигеновмісних кислот належать  розчини  деяких  газів у воді. Наприклад, хлоридна кислота – це розчин газуватого хлороводню НС1 у воді, фторидна - розчин фтороводню HF, сульфідна – розчин  сірководню  Н2S тощо.

Учитель звертає увагу учнів на кількість атомів Гідрогену в молекулах кислот і повідомляє, що це ще одна ознака класифікації кислот – її називають основністю кислоти. Вона визначається кількістю атомів Гідрогену, які здатні заміщуватися атомами металічних елементів під час хімічних реакцій. За основністю кислоти підрозділяють на одноосновні, двохосновні, трьохосновні тощо. Учні складають відповідну схему класифікації кислот і наводять приклади, користуючись таблицею.

Основність кислоти співпадає з валентністю кислотного залишку, але не завжди збігається з числом  атомів  Гідрогену  в її молекулі.

  1. Закріплення  та   узагальнення  знань.   Бесіда

 

  •      Які речовини  називають  кислотами?
  •      Як  визначається  валентність  кислотного  залишку?

 

Завдання

  1. З наведеного переліку речовин випишіть формули кислот: СаО, H2SiО3, K24,  HCl,  HNО3,  MgCl2,  СО2,  НРО3,  NaOH,   HBr,  HC1О4,  AgCl,  HF, FeS, H2S, H2О, NaNО2, H23. Серед виписаних формул підкресліть формули  безоксигенових   кислот.
  2. За формулами кислотних залишків складіть формули кислот та випишіть окремо  формули  одно-,  двох-  і трьохосновних   кислот:

    -СІ,  =СОз,   - СlO,  =ВО3,  - МnО4,  = S,  =Se04,  -I,  -As04, - NO3,  -Сг2О7.

  1. Домашнє  завдання

Вивчити  формули  і  назви  кислот.  Підготувати  короткі  повідомлення про  поширення  певних кислот у природі.

  1. Рефлексія
  1. Що  нового  ви  дізналися  на  уроці?
  2. Чи  все  було  вам  зрозуміло?

 

 

Боратна

 H3BO3

борна

   BO3       III

во3

борат

Бромідна

НВг

бромоводнева

  Вг            I

Вг

бромід

Дихроматна

 H2Cr2O7

дихромова

  Cr2O7      II

дихромат

Етанова

СН3СООН

оцтова

  СН3СОО   I

ацетат

Йодидна

НІ

йодоводнева

    І             I

І

йодид

Карбонатна

H2CO3

вугільна

  CO3            I

со3

карбонат

Нітратна

 HNO3

азотна

   NO3                     I

нітрат

Нітритна

НN02

азотиста

  N02                I

нітрит

Перманганатна

НМп04

марганцева

  Мп04            I

перманганат

Перхлоратна

НС104

хлорна

  СlO4                    I

перхлорат

Силікатна

 H2SiO3

кремнієва

   SiO3                   II

вю3

силікат

Сульфатна

Н2S04

сірчана

    S04            II

во4

сульфат

Сульфітна

  H2SO3

сірчиста

    SO3                II

во3

сульфіт

Сульфідна

Н2S

сірководнева

     S               II

в

сульфід

Фосфатна

H3PO4

Фосфорна ортофосфорна

    PO4                  III

фосфат

Фторидна

НF

Фтороводнева плавікова

    F            I

фторид

Хлоридна

HCl

Хлороводневі соляна

   Cl            I

хлорид

Ціанідна

НСN

  Синільна

   CN          I

ціанід

Самостійна робота

 

 

1. Де написані  тільки  кислоти :

  

      а) NH3     HCl       H2 SO4                                                                              

      б) H2S      HNO3    HBr                                               

      в) HCl     KCl      H3PO4

 

2. Яка  речовина  зайва:

     

        а) HCl      H2SO4   K2O

        б) HNO3    H2O     H2CO3

        в) H2S   H2SO4    NaOH

 

3. Виберіть кислоти. Прокласифікуйте їх.

Визначте валентність кислотних залишків

 

CO, NaOH, H3PO4, CO2, CaCO3, HCl, Cu(OH)2, HNO3, BaO, H2S, K2SO3, H2SO4, Al(OH)3, AgNO3, H2CO3, NaSiO3, SO3, Al2(SO4)3

 

 

                                                                 Кислоти

оксигеновмісні

безоксигенові

одноосновні

двохосновні

трьохосновні

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку