Висвітлено поняття коучингу в освіті, описано який повинен бути педагог-коуч, які є сім кроків коучингу. Висвітлено питання відмінності коуч-заходу від традиційного заходу. Наведено приклади вправ.
* To coach – тренувати, навчати, спрямовувати, підказувати. Coach (коуч) – тренер, наставник. Коучинг – тренування, репетиторство, підготовка. /Оксфордський словник англійської мови/. Коучинг – процес виявлення цілей учня та вироблення оптимальних шляхів їхнього досягнення.
Номер слайду 3
КОУЧИНГ – новий напрямок діяльності, що збагачує навчально-виховний процес та підвищує його ефективність. Реалії нашого часу • Високий темп. • Стреси. • Відсутність довіри. • Конфлікт цінностей. • Розвиток системи Лідерства. • Боротьба за таланти. • Тренд “Навчання впродовж життя” (life – long – learning) • Учні навчаються краще коли хочуть, а не коли повинні. КОУЧИНГ – це розкриття потенціалу людини з метою максимального підвищення його ефективності. КОУЧИНГ не вчить, а допомагає вчитись (Тімоті Голві)
Номер слайду 4
Усвідомлення учнями особистої потреби в навчанні. “учень не повинен мати ілюзії стосовно того, що його навчання та досягнення цілей /успішне закінчення школи, вступ до ВНЗ / - це справа школи та учителя”. [ “Сила навчання”, Е.Мей, Е. Ленк ]. Формування в учня адекватної самооцінки. (Віра в свої можливості → навчально-пізнавальна мотивація → відповідальність за своє навчання). Допомога учневі побачити зв′язок майбутнього з сьогоденням (інфантильна спроба якомога довше залишатися в дитячому стані) [С.В. Кривцова “Подросток на перекрестке епох”]. Допомога учневі розглядати свої помилки та невдачі не як програш або провал, а як можливість отримати новий цінний досвід (атмосфера активного навчання)!
Номер слайду 5
За допомогою збільшувального скла або підсилювача звуку зір і слух можуть наблизитися до норми. Так само можна значно підвищити й усвідомлення необхідності навчання за допомогою посиленої уваги й практики. Не можна нікого нічому навчити, перш ніж людина сама цього не захоче!
Номер слайду 6
Встановлення партнерських взаємостосунків між вчителем і учнями. Спільне визначення завдань для досягнення конкретної мети. Дослідження поточної ситуації чи проблеми. Визначення внутрішніх і зовнішніх перешкод на шляху до результату. Вироблення і аналіз можливостей для подолання труднощів у вирішенні проблеми. Вибір конкретного варіанту дій і складання плану дій. Домовленість про те, що конкретно повинно бути зроблено і у які терміни, тобто кожне наступне коучинг-заняття завжди починається з огляду: – що зроблено, – що вдалося, – що можна було зробити краще.
Номер слайду 7
КОУЧ НЕ ДОПОМОЖЕ: • учень не готовий активно працювати над досягненням своєї мети; • учень чекає готових рецептів вирішення проблем; • учень не вірить в успіх ідей; • учень не здатен самостійно вибудовувати позитивний ряд власних переконань “ХОЧУ! – МОЖУ! – ВІРЮ! – РОБЛЮ! – МАЮ РЕЗУЛЬТАТ!” Педагогічне наставництво: “ РОБИ ЯК Я!” Тренінг: “НЕ ВМІЄШ – НАВЧИМО!” Консультування: “Я ТОБІ ДОПОМОЖУ!” КОУЧИНГ : “ХОЧУ! – МОЖУ! – ВІРЮ! – РОБЛЮ! МАЮ РЕЗУЛЬТАТ!”
Номер слайду 8
Вправа «Бінго» Хід вправи: Роздати учням аркуші паперу А4 із зображенням фігурки Бінго – силует людини. Кожен учень пише на фігурці «Бінго» свою мрію, захоплення, улюблену музику, страву, місце відпочинку (5 хв.). Після виконання всі встають і вільно рухаючись по кімнаті підходять один до одного, знаходять і записують на відповідних частинах «Бінго» імена тих учнів, з ким збігаються позиції. Потрібно познайомитися з усіма учасниками (7 хв.). Запитання для обговорення: Чи є такі учні у яких збіглися всі позиції? У кого збіглася одна позиція, дві…? Чи є такі, в яких не збіглося жодної позиції? Чим це можна пояснити? Які ваші враження від вправи? Як ви гадаєте, що допомагає людям пізнавати один одного? Висновок: люди пізнають і розуміють один одного у спілкуванні! Мрія Місце відпочинку Музика Захоплення Страва
Номер слайду 9
Вправа «Бінго» Хід вправи: Показати ілюстровану розповідь або мульт-притчу про пекло і рай. (Можна зачитати). Запитання для обговорення: Що допомогло людям з другої кімнати стати щасливішим? Що змогли зробити щасливі люди і не змогли нещасні? Висновок: порозумілися, вирішити проблеми люди можуть взаємодіючи один з одним спілкуючись!
Номер слайду 10
Вправа «Коло знань» Хід вправи: Роздати учням маленькі аркуші 3-х кольорів, після чого керівник групи просить учнів об‘єднатися у групи за кольорами. Кожна група отримує картку з інформаційним повідомленням, в якому описано певну модель поведінки. Протягом 5 хвилин учні повинні вивчити цю інформацію. Запитання для обговорення: З якими видами поведінки ви ознайомилися? Які прояви має пасивна поведінка, які її слабкі сторони, а які сильні? Які прояви має активна поведінка…………..? Які прояви має асертивна поведінка……….? Чи є люди, які дотримуються в своєму житті тільки одного виду поведінки? Від чого залежить поведінка людини? Висновок: в житі ми поводимось по-різному, використовуємо різні моделі поведінки. Важливо знати сильні і слабкі сторони кожної поведінки, враховуючи до чого призводить дана поведінка і використовують різні моделі поведінки залежно від ситуації!
Номер слайду 11
* Вправа «Інформаційне повідомлення «Як поводитись асертивно» Вправа «Ситуація» Керівник групи об‘єднує учнів у 3 підгрупи, кожній з них дає картку з описом проблемної ситуації, потрібно обговорити і позначити на картці правильну відповідь (5 хв.) Запитання для обговорення: Які з варіантів відповідей вам здаються найбільщ прийнятними? Чому? Висновок: у ситуаціях, відмовляємо асертивно і впевнено, а не перекладаємо відповідальність на іншого, або ж відмовляємо толерантно, ми можемо розраховувати на те, що нашу відмову сприймуть без образ і не будуть наполягати далі.
Номер слайду 12
Вимоги до виховного заходу Традиційний виховний захід Коуч-захід Тема чи вид заходу Керівник групи оголошує тему, обирає вид проведення Учні обирають самостійно тему і вид заходу Планування Керівник групи повідомляє учням, які завдання вони повинні виконати, щоб організувати проведення заходу Учні планують самостійно (під чутливим коригуванням педагога) Практична діяльність Керівник групи розробляє сценарій, тощо і розподіляє слова, ролі між учнями Учні самостійно складають сценарій, розподіляють ролі, тощо (під чутливим коригуванням педагога) Реалізація контролю Керівник групи організовує і проводить репетиції Учні самостійно організовують і проводять репетиції (під чутливим коригуванням педагога) Підсумок Педагог дізнається в учнів, що вони зрозуміли Проводиться рефлексія
Номер слайду 13
Отже, навчально-виховний коучинг включає: системний супровід зростання учня, спрямований на ефективне досягнення важливих для нього цілей в конкретні терміни; партнерське комунікативне співробітництво; розкриття потенціалу особистості для досягнення максимально значущого результату; супровід учня, що дозволяє переміститися із зони проблеми в зону ефективного її рішення; сприяння і допомога особистості в пошуку її власних рішень; підтримка учня за індивідуальною освітньою траєкторією.
Номер слайду 14
Номер слайду 15
ПЕДАГОГІЧНИЙ КОУЧІНГ - інноваційна технологія плекання довершеної особистості: