Козацькі забави "Козацькому роду нема переводу"

Про матеріал

Мета проведення: поглиблювати знання про звичаї, традиції та спосіб життя запорізьких козаків. Розвивати силу, спритність, кмітливість, здатність до самооцінки, оцінки сили товаришів, а також наполегливість у досягненні мети, бажання в учнів вести здоровий спосіб життя. Виховувати почуття патріотизму.

Перегляд файлу

C:\Users\JamesBond\Desktop\школа\Класний керівник\1 (3).jpg

Мета проведення:

Поглиблювати знання про звичаї, традиції та спосіб життя запорізьких козаків.

Формувати в учнів цілісний духовний  світогляд; інтерес та шанобливе ставлення до української історії, спонукати дітей наслідувати найкращі риси козаків.                     

Розвивати   силу, спритність, кмітливість, здатність до самооцінки, оцінки сили товаришів, а також наполегливість у досягненні  мети, бажання в учнів вести здоровий спосіб життя.

Виховувати  почуття патріотизму.

Звучить «Марш запорізьких козаків»

Ведучий 1 : Історія кожного народу має свої символи. З часом, такий символ стає ознакою нації. Скажімо, для Америки – це «ковбой», «бізнесмен», для Японії – «самурай». А нашої історії неможливо уявити без козаччини.

Сьогодні ми з вами вирушимо у цікаву подорож до наших пра-пра-прадідів, запорізьких козаків. Із літописів відомо про славний період козаччини, який тривав майже триста років. Це Запорізька Січ. Козацтво було організовано військовою силою, яка боронила наші землі від варварських нападів турків і татар.

         Січовики були сміливими, дисциплінованими. гордими та вольними людьми. Український народ завжди пам’ятатиме цю героїчну сторінку в історії України, а чоловіки – наслідуватимуть козаків.

Ведучий 2: Одні вважають, що слово «козак» походить від слова «коза». Адже козаки були спритні, як кози, одягалися в козачі кожухи, говорили гучним голосом. Інші переконані, що слово «козак пішло від слова «коса». Відомо, що люди, які йшли у бій з татарами, були озброєні косами та серпами. А ще кажуть, що слово «козак» тюркського походження, означає «вільна людина».

Ведучий 3:  Січ - це  розчищене серед лісу або степу укріплене частоколом місце, на якому козаки зводили селище. Жили козаки куренями. У кожного куреня був свій отаман – найсильніший, найрозумніший і найхоробріший козак.

Ведучий 1: Козакам були властиві такі риси характеру, як: добродушність, безкорисливість, щедрість, щирість, дружелюбність. Особливо козаки цінували власну свободу. Саме тому вони частіше обирали люту смерть, ніж ганебне рабство. Мандрівники зауважували гостинність, привітність і виняткову чесність, притаманну козакам.

Ведучий 2:  У Запорізькій Січі був уряд – кіш.  Керівником українського козацтва обирався гетьман. Дмитро Вишневецький - перший гетьман України. Видатним гетьманом був Богдан Хмельницький, а останнім - Петро Калнишевський.

Запорізьке козацтво поділялося на січові курені. До фортеці Запорізької Січі під страхом смерті заборонялося проводити жінок. Сьогодні ми граємо в козаків, тому участь у грі приймають і дівчата.

Ведучий 3:   Поділимося на дві військові одиниці – два курені. Кожен курінь обирає отамана і прапороносця. А гетьманом назначимо одного з батьків.

Гетьман: Здорові будьте, козаки!

Козаки: Здоров будь, батько!

Гетьман: Чи є охота позмагатись

       І відвагу молодецьку показати,

       Як це в козаків ведеться?

Козаки (разом): Так. У нас вирує кров козацька.

       Ворог не застане нас зненацька.

Гетьман: Рада є також у нас,

       Пильно стежить й кожен раз

       Визначає кращих з вас.

Гетьман: Благословляю і я вас, мої сини.

       Козацьку честь ви зберегти повинні.

       Змагатимуться сьогодні два курені

       На чолі з курінними отаманами.

       Отамани, шикуйте курені!

                 А тепер ми без вагання

                 Починаємо змагання!

Конкурс № 1  «Привітання куренів»

Козаки І куреня демонструють свій прапор,емблему, називають своє козацьке прізвисько.

І отаман: Козаки, рівняйсь! Струнко! Наша назва?! 

Козаки: «Щире братство»!

І отаман: Наш девіз?!

Козаки: Козацькому роду нема переводу!

Козаки ІІ куреня демонструють свій прапор, емблему, називають своє козацьке прізвисько

ІІ отаман: Козаки, рівняйсь! Струнко! Наша назва?! 

Козаки: «Козацька шабля»!

ІІ отаман: Наш девіз?!

Козаки: Козаку найперше - воля!

     Козаку найперше - честь!

Козаки ІІІ куреня демонструють свій прапор, емблему, називають своє козацьке прізвисько.

ІІІ отаман: Козаки, рівняйсь! Струнко! Наша назва?! 

Козаки: «Козацька воля»!

ІІІ отаман: Наш девіз?!

Козаки:  Як вогонь безсмертний у віках не згас

 Так козацька слава у серцях у нас!

Гетьман: Щоб веселіше було подорожувати заспіваймо пісню!

Конкурс № 2 «Як козаки співають»

Виконання пісні «Гей, ви, хлопці січовії»

Рада підбиває підсумки конкурсу.

Гетьман: В змаганні той перемагає,

       Хто щирих, вірних друзів має.

       Тож пам’ятай про це завжди

       І свято дружбу бережи.

Конкурс №3 «Козацька кмітливість»

      Всі учасники одержують однакові запитання з історії козацтва. На кожне з них запропоновано 4 варіанти відповіді, з-поміж яких треба обрати один правильний.

1. Коли в історії вперше згадуються українські козаки?

В XI ст.;

в 1654 р.;

в XIV ст.;

в 1918 р.

2. Кого називали в Україні козаком?

Розбійника, волоцюгу;

кріпосного селянина;

вільного чоловіка, безстрашного лицаря;

багатого вельможу.

3. Де знаходилась козацька січ?

За дніпровськими порогами;

в причорноморських степах;

на Дунаї;

на Кримському півострові.

4. Як називали місце, де жили козаки?

Мазанка;

намет;

землянка;

курінь.

5. Хто був першим козацьким гетьманом?

Б. Хмельницький;

Д. Байда-Вишневецький;

І. Мазепа;

П. Сагайдачний.

6. Кого на Січі називали козацьким джурою (чурою)?

Слугу;

вартового;

помічника, учня, майбутнього козака;

кінного воїна.

7. Що таке “козацькі маяки”?

Кращі козацькі лицарі;

грамота;

світловий телеграф;

козацький роз’їзд.

8. Чому на Січі не було жінок?

На Січі все підпорядковувалось вимогам війни;

вважалось поганою прикметою;

жінки боялися воювати;

традиція не дозволяла жінкам брати зброю до рук.

9. Як називались козацькі судна?

Галери;

чайки;

          пироги;

фрегати.

10. Хто зруйнував Січ?

 Катерина II;

 кримський хан;

 Петро І;

 польські магнати.

Рада підбиває підсумки конкурсу.

Гетьман:   Козаки, вам у поході

                  Стануть чоботи в пригоді.

Конкурс №4 «Як козаки взувались»

Гетьман: Які чоботи кравці

                  Нам пошили гарні ці!

        І «зручні» вони й міцні,

        Кажуть, що такі в ціні.

        А тому в них найзручніше,

        Рада скаже нам й запише

        Бали набрані негайно.

        Часу цінного не гаймо!

         Є чотири пари чобіт 45 розміру. Учасники по черзі взувають чоботи, добігають у них до прапора, повертаються і передають чоботи наступному учасникові.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Рада підбиває підсумки конкурсу.

Гетьман: Козаки, збираючись у бойові походи, запасалися провізією. А головна їжа в козаків яка? Так, правильно, куліш. А для смачного кулешу потрібна картопля. Отже, зараз, козаченьки, ви збиратимете врожай картоплі. У цьому випробуванні вам потрібно бути не лише швидкими. а й влучними.

У кого буде більше картоплі у відрі – той і переможець.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Рада підбиває підсумки конкурсу.

Конкурс №5 «Як козаки картоплю збирали»

Гетьман:  Учасник від кожної команди біжить по «городу» (обруча, в якому лежить картопля). Бере  «картоплину» (м’ячика) й кидає її у відро. Яке стоїть на певній відстані. Потім повертається до своєї команди. Передаючи естафету наступному учаснику. Далі те саме виконують всі члени команди.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Рада підбиває підсумки конкурсу.

Конкурс №6 «Як козаки борщ варили»

Вчитель1: Жінки не допускалися на Січ, тому козакам самим доводилось займатися  домашнім господарством, хоч вони і були з ним мало знайомі. Та все у них виходило добре, бо були вони кмітливими у домашньому побуті. А ще були дуже винахідливими. За відсутності металевого посуду примудрялися варити собі страву у дерев'яних корцях, підкидаючи безупинно, один за одним, у корець розжарені на вогні камені, доки не закипала залита в посудину вода.

Гетьман:  Мабуть, ви вже зрозуміли, що зараз наші козаки будуть готувати собі їжу. І покажуть, на що вони здатні без жінок. А щоб їм було трохи легше, готуватимуть не якусь там маловідому страву, а добре відому, нашу, національну – український борщ!

Куреням роздають набори карток, на яких записані назви різних продуктів: овочів, фруктів, зелені, жирів, спецій, приправ. Вони повинні вибрати з цього розмаїття продуктів лише ті, які придатні для того, щоб зварити із них борщ. В кого ж борщ буде смачніше?

Картопля                  цукор            вода             смалець         патисон                                   

Кабачок                    огірок           лимон          часник           буряк

          Пшоно                      перець          томат           маслина         хрін  

Петрушка                 рис                кріп              сіль                яблуко

Баклажан                  цибуля          редька         здір                 м'ясо

Полуниця                 квасоля         сало             морква           капуста

Вершки                     родзинки     бруква          сметана          лавровий

Лист                          олія              гарбуз           перець           апельсин       

Козаки беруть участь у конкурсі.

Рада підбиває підсумки конкурсу.

Гетьман. Молодці!  Борщ зварили. Тепер сідаймо на своїх коней та вирушаймо в похід. Коні наші дуже вередливі, тож нам потрібні неабиякі зусилля, щоб утриматись у сідлі. Наступне випробування для найспритніших козаків.

Їздець їй-бо хороший у козака,

Їздити на конях треба вміти.

Їжаком не всидиш – заповідь така.

Їздить реп’яхом навчіться, діти!

Конкурс №7 «Як козаки на конях скакали»

Гетьман. Учасники від кожної команди пересувається стрибками, тримаючи між ногами м’яч («коня») до прапора. Потім повертається назад, передає м’яч наступному учаснику. Якщо м’яч випав – учасник піднімає його і грає далі.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман. Гарно вміють наші козаки на конях їздити. А от переможців визначить наша рада.

Що там вирішили в раді?

Ми  почути оцінки раді.

Рада підбиває підсумки конкурсу

Гетьман. Ми на своїх конях прискакали до широкої бурхливої річки. Перед

нами перешкода. Потрібно переправитись на інший берег. Відпускаємо коней на пасовище, а самі переправляємося через річку. 

Конкурс №8 «Як козаки через річку переправлялись»

Гетьман. Кожна команда отримує один гімнастичний обруч. Перший учасник (курінний отаман) стоїть «на протилежному березі річки» - на відстані кількох метрів від своєї команди всередині обруча. За сигналом біжить до своєї команди, накидає обруч на учасника, і вони разом «переправляються». Перший учасник залишається, а другий повертається назад за наступним. І так далі, доки вся команда не переправиться на «протилежний берег річки».

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман: Хто у цьому конкурсі показав себе найбільш зібраним? Слово надаємо раді.

Рада підбиває підсумки конкурсу

Гетьман: Переправа  була нелегким випробуванням, тому  зараз нам потрібно трохи відпочити та відновити сили. А як козаки можуть відновити свою силу? Ну, звичайно, пообідавши.

Звучить пісня «А мій милий вареничків хоче»

Дівчата вносять 3 макітри з варениками

Перша дівчинка: Щоб вас сили не покидали,

                      Ми вам вареничків приготували.

Друга дівчинка:  Скушайте, будь ласка,

                     Якщо на це ваша ласка.

Гетьман:  Дякуємо дівчата. Ну що, козаки, готові пообідати?

                    Ось варенички у нас,

                    Запашні, смачні, чудові.

         І у нас змагання знову. Хто скоріш вареник перенесе, той буде сильним і спритним завжди.

Конкурс №9 «Як козаки  з  варениками вправлялись»

Гетьман:  У трьох глиняних макітрах – вареники, поряд дерев’яні ложки. Учасники по черзі добігають до столу, беруть ложкою вареник, переносять його до глечика, що стоїть на відстані декількох метрів, повертаються і передають ложку іншому. Останній учасник накриває глечик кришкою, щоб вареники не охололи.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман:   Про те, хто із козаків великий прихильник вареників, нам доповість рада.

 Гетьман:  Добрий настрій сили додає.

          Знову в нас  змагання є!

          Козаки всі спритні, здібні,

          Чи є в нас до них подібні?

                Конкурс №10 «Як козаки стрибали в річку»

Дві шеренги стають одна проти одної на відстані 3-5  метрів. Гетьман подає команду:

-  У річку гоп! – всі стрибають вперед.

-  На берег гоп! – всі стрибають назад.

Часто гетьман повторює однакову команду декілька разів. У такому випадку всі залишаються на  місці. Наприклад:

- У річку гоп! – всі стрибають вперед.

- У річку гоп! – всі стоять на місці.

  Хто стрибнув, той вибуває з гри.

Гра продовжується до останнього гравця.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман:  Про те, учасники якої команди були спритнішими, нам скаже рада.

Рада підбиває підсумки конкурсу

Конкурс для болільників – батьків «Як козаки  перешкоду подолали»

     Батькам необхідно із завязаними очима  пройти через «перешкоди», не зачепивши їх. Помічники тримають мотузки одну нижче, іншу - далі й вище. Батьки з обох куренів  виконують вправу паралельно. Глядачі аплодують за правильне долання «перешкоди». (Коли учасникам конкурсу завяжуть очі, то стрічки зовсім прибирають. Учасники  долають «перешкоди» під сміх  і аплодисменти глядачів.

Гетьман:  Козаки дуже любили порозважатися – помірятися силою. А нумо, хлопці – «козаки», порозважаємось і ми.   

 Конкурс №11 «Як козаки силою вихвалялись»

Гетьман:  1. А тепер позмагаємось, у кого долоня найбільша.

Даю вам сито з грецькими горіхами. Хто більше візьме горіхів у свою долоню?!

                 2. Перетягування канату. Виграє та  команда, яка  більше перетягне учасників з іншої команди на свій бік.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман: Молодці! Ну справжні козаки!Гей, козаки! Гей! Будьмо!

Козаки: Будьмо, батько!

Рада підбиває підсумки конкурсу

Гетьман:   Лист ми можем написати в будь- який момент!

                   Читає хай турецький султан  чи президент.

Конкурс №12 «Як козаки листа писали»

 (конкурс для батьків та дітей)

Гетьман:  Перед вами репродукція картини Рєпіна «Запорожці пишуть листа

турецькому султану». За 1 хвилину ви повинні запам’ятати як найбільше предметів, зображених на ній. За командою треба швидко записати ці предмети на аркуші паперу.

Рада підбиває підсумки конкурсу

Гетьман:   Прапор – це державний символ,

Він є в кожної держави;

Це для всіх – ознака сили,

Це для всіх – ознака слави.

Прапор свій здіймаєм гордо,

Ми з ним дужі і єдині,

Ми на віки вже - народом

Українським в Україні!

Конкурс №13 «Як козаки прапор визволяли»

Настала черга позмагатися прапороносцям. Щоб добратися до козацького прапору й передати його гетьману, потрібно пройти болото, пролізти через ворожі ворота, не зачепивши дзвоників, визволити  прапор і повернути його на Січ.

(Болото – зрізи стовбуру дерева, на які треба ступати; ворожі ворота – натягнута мотузка над землею, на якій висять дзвоники.)

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман: Молодці! Слава!

Козаки: Слава Україні!

Рада підбиває підсумки конкурсу

Конкурс №14 «Як козаки зі шляхтичами  воювали»

Вчитель: Із-за кожного дерева, куща, ярка на козаків чекала небезпека. Щороку татари здійснювали набіги на Україну, забирали у неволю десятки тисяч християн. Ось і стали козаки своєрідними прикордонниками, які попереджували людей про небезпеку й першими вступали в бій з людоловами. Військо запорізьких козаків, яке діяло на пограничній території за дніпровськими порогами, можна назвати загоном спеціального призначення, а запорізького воїна сучасним. терміном «спецназівцем». Козаки були богатирями, рівних яким ніде не було.

Гетьман:  Гей! Братство! Нам треба відбити напад ворогів і як змога більше взяти полонених.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман: Дві команди гравців стають одна проти іншої вздовж лінії, проведеної  між ними. Хлопчики - проти хлопчиків, а дівчатка проти дівчаток. За командою гравці беруться за одну або дві руки. За другою командою кожен намагається перетягнути свого суперника до себе за лінію.

Рада підбиває підсумки конкурсу

Гетьман: Козаки! Поки ви брали в полон шляхтичів, татари забрали дівчат з ближнього села в неволю. Треба знайти дівчат та визволити їх.

Конкурс №15 «Як козаки дівчат визволяли»

Заздалегідь заховати на місцевості  10 українських дівчат-ляльок

Козаки беруть участь у конкурсі.

Гетьман: Молодці, козаки! Усіх дівчат визволили.

Козаки:   Козаку найперше – воля!

       Козаку найперше – честь!

Рада підбиває підсумки конкурсу

Гетьман:  От і все! Чи є бажання

        На наступні в вас змагання?

Конкурс №16 «Як козаки гопака танцювали»

  Гетьман:  Кожна команда утворює коло, гравці кладуть руки на плечі своїх товаришів. По команді за сигналом гетьмана гравці присідають і голосно рахують до десяти.

Козаки беруть участь у конкурсі.

Команда, яка швидше присяде 10 разів, - переможець гри. У гру грають декілька разів.

 Рада підбиває підсумки конкурсу

Гетьман: Слово піднімає  військо в бій!

Лікує  слово, кличе нас до дій!

Ось Гетьман Хмельницький,

Герой наш сміливий,

Людей піднімав і словом, і ділом!

А ще слово може розвеселяти!

Ви згодні ? Тоді козачата  будуть жартувати!

Інсценування «Як козаки жартували»

Звучить «Український перепляс». Виходять козачата.

1-й козак: Ой, куди це ми попали?

2-й козак: Куди, куди! Хіба не пам’ятаєш? Нас гетьман за призами послав, бо ми найсильніші, найсміливіші, найрозумніші…

3-й козак: Ага, й найскромніші…

4-й козак: А я от дійсно сильний. Їду я з чумаками по сіль. Глядь, біля однієї балки величезна каменюка, а на ній надпис: «Переверни, тоді побачиш». Я зразу спробував, та де там… Я й так, я й сяк – нічого! Тоді, я з’їв шматочок сала, запряг волів, потягнув разок, вона і перевернулась.

Всі : Ну і що там? 

4-й козак: Що, що… А там написано: «Ну як, важко було?»

Всі: Тю…

1-й козак: Та не переживайте ви так! Давайте краще про призи помріємо. Я от хочу, щоб мені подарували будильничок. Щоб він дзвонив як звичайно. А якщо ж я не буду прокидатися, то хай вмикається сирена, потім лунає гарматний постріл, потім виливається на голову склянка води…

2-й козак: А якщо і це не поможе?

1-й козак: Тоді нехай сам зателефонує до школи, що я захворів!

5-й козак: Що ви вже за призи заговорили? Он судді які суворі сидять. Треба їм пісню заспівати.

Виконання пісні «Іхав козак за Дунай»

Гетьман:  Хто сильніше? Без вагання

        Показало нам змагання.

        Ці змагання – річ почесна,

        Й рада нас оцінить чесно.

Просимо  раду підбити загальні підсумки змагання.

Рада підбиває підсумки усього змагання

Гетьман:    Наші славні козаки

                     Позмагались залюбки.

Всі здолали перешкоди,

Пройшли крізь вогонь й воду.

Молодці так молодці,

Побратаймось, козаки!

Козаки трьох куренів братаються між собою.

Гетьман:  Для оголошення підсумка змагань та нагородження куреням «Стояти струнко!». Слово надається раді.

                              Рада оголошує підсумки  змагань.

Нагороджує переможців та учасників

Гетьман:  Привітаймо переможців,

        Славних наших запорожців!

Заключне слово

Гетьман (до козачат):

Козацькому гурту, ви, бачиться раді?

Скажіть, чи готові ви жити по правді?

Всі: Так!

Гетьман:  Усі козачата жити чесно будуть

        І правил козацьких не забудуть!

        Які козачата знають правила?

Козача 1: Козак – чесна, смілива людина,

        Найдорожча йому – Україна!

Козача 2: Козак – слабкому захисник,

       Цінити побратимство звик!

Козача 3: Козак вкраїнську любить мову,

        Своє завжди тримає слово!

Козача 4: Козак – це вільна  є людина,

       І ненька в нього – Україна!

Козача 5: Козак – безстрашний захисник,

        Боротися за правду звик!

Усі:          Щоб козацькому роду не було переводу,

       Присягаємо  на вірність Україні й народу!

Виконання пісні «Ой, на горі та женці жнуть»

Вчитель:   Ви нащадки славних лицарів, маєте знати знати свою історію. Юнаки повинні готуватися за прикладом козаків до служби в армії. І хоча наша держава мирна, але всі ви зобов'язані вміти в разі потреби захищати свою землю, як це робили козаки.

Усі разом: Нашим козакам: «Слава! Слава! Слава!»

Гетьман: Коли посвячували у козаки, то обов’язково посипали їх свято землицею і золотою пшеницею. Тож зробимо це і ми.

Гетьман посипає козаків зерном.

Всі учасники змагання вишиковуються на піраміду .

Учасники і присутні промовляють: «Козацькому роду нема переводу!»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Климпотюк Наталія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
7250
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку