"Кожна пригода- до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе" (за повістю В.Нестайка "Тореадори з Васюківки")

Про матеріал
Мета: викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд, почуття дружби, любов до читання.
Перегляд файлу

Тема: «Кожна пригода - до мужності дорога, а мрія у  кожного в серці живе» (за повістю В. Нестайка Тореадори з Васюківки»)

Мета: викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд, почуття дружби, любов до читання.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, кадри з фільму, мультимедійна презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Епіграф:         У мене в житті завжди казка існує,

                         Дитинство фантазії всюди пряде,

                         Воно всім захопливі мрії дарує,

                         Не йди ти від мене, моє золоте.

                                                                Богдан Юр'єв

Хід уроку

І.Організаційний момент слайд 1

Учитель: Сьогодні в нас незвичайний урок:

У світ фантазії зробимо ще один крок,

А з творчістю ми вже стрічались не раз;

І знову вона завітає до нас.

Це час міркувань, наполегливий час.

Цікаві завдання чекають на вас.

Емоційне налаштування(сердечка)      слайд 2

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда слайд З

  •       Діти, скажіть, чи любите ви мріяти?
  •       Про що зазвичай мрієте? На що сподіваєтесь від уроку? (гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)

2.Висновок учителя слайд 4

Людина схильна мріяти. Ми мріємо про своє майбутнє і про те, що бажане, але недосяжне нам зараз... Прагнути чогось хорошого завжди приємно і корисно, бо виникає відчуття, ніби ти напівдорозі до щастя. Ось я, наприклад, мрію, щоб сьогоднішній урок пройшов вдало і продуктивно.

Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:
Життя-це мрія. Здійсни її. Слайд 5

Ви згодні? Тоді повторимо як заклинання: життя-це мрія, здійсни її. Молодці!

Книжки, які лежать перед вами, мають цікаву історію. Написав їх відомий український дитячий письменник В. Нестайко, який створив понад ЗО дитячих книжок. Вони перекладені багатьма мовами світу. Слайд 6,7,8

III. Повідомлення теми та мети уроку слайд 9

Отож сьогодні на уроці ми ознайомимося з творчістю В. НЕСТАЙКА, розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

ІV.Актуалізація опорних знань

До нас у гості сьогодні завітав Всеволод Нестайко.

І. Ігрова ситуація : інтерв'ю з письменником

—Чому Ви пишете саме для дітей?

«Яке воно було довге і безтурботне — моє молодшошкільне життя, перші чотири класи. Та закінчилося воно раптово — у 41 -му. Дуже довгими були ті 2 роки окупації Києва. Півкласу нашого тоді полягло в Бабиному Яру. Скільки років минуло — а наче вчора... Може, саме тому, що таке ненормальне було моє шкільне життя, й захотілося мені пізніше повернутися до школи і прожити в ній бодай у своїй уяві».

—Про що б Ви запитали Андерсена?

«Не запитав, а сказав би йому: «Спасибі вам. Ви такий мудрий казкар, я читав у дитинстві ваші казки, і вони мене надихнули на написання своїх казок. Вибачте, але я теж трохи казкар і написав чимало казок. Завдяки вам...».

—З якого моменту пам 'ятаєте себе?

«...Все моє життя пов'язане з учителями. По-перше, тому що моя мама — вчителька. Мене народила не просто мама. Мене народила вчителька. Мої батьки спеціально, мабуть, приїхали до Бердичева, щоб мене народити в столиці гумору. Мабуть, відчували, що я потягнуся до гумору. У 33-му, як ви знаєте, почався голодомор, і мого батька тоді заарештували. Він загинув».

Учитель. У Бердичеві письменник прожив три роки. Після загибелі батька разом з мамою Нестайко переїхав назавжди до Києва.

—Чи здійснилися Ваші дитячі мрії?

«Ні!.. Бо у дитинстві я мріяв ...стати капітаном далекого плавання. Начитався книжок Миколи Трублаїні, таких як «Лахтак» і «Шхуна «Колумб», Джека Лондона, Жюля Верна, Бориса Житкова та інші про море і моряків, і думав: коли виросту, стоятиму на капітанському містку, підставляючи свою руду голову під солоний морський бриз. Мріяли ми разом із моїм сусідою і ровесником Вітасиком Дяченком. І він таки став капітаном, а я ні. Бо виявилося, що я дальтонік, не розрізняю червоного і зеленого кольорів. А існує світлова морська сигналізація, і якщо капітан у тумані чи вночі сплутає червоний і зелений сигнал, може бути катастрофа».

 

—А письменником Ви мріяли стати?

«Трохи мріяв, але не так пристрасно, як моряком. У 4 роки мама прочитала мені оповідання А.Чехова «Ванька Жуков». Я дуже плакав і відтоді на все життя полюбив Антона Чехова. Це мій найулюбленіший письменник. І Марк Твен, до речі. Без пригод Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна я собі свого дитинства не уявляю».

—Що спонукало написати книжку «Тореадори з Васюківки»?

 «А почалося все це з оповідання «Пригода в кукурудзі». Це було написано в 63-му році. Я був тоді в Острі... у художника, який ілюстрував мою першу книжку — у Василя Євдокименка. Він розповів мені про пригоду, яка сталася під Остром, в селі. Там двоє хлопців заблукали в кукурудзі і блукали доти, доки не заговорило в селі радіо».

-Як з'явились герої Ява і Павлуша.

 

Я у 1950-ті роки вирушав із друзями-письменниками на полювання. Це було в плавнях на Удаї. Там багато комишів, озера. По них я плавав човном із одним веслом. Полювали ми в селі Скоринці. Якось уночі до нашого вогнища прибився підліток. Самостійний, меткий. Звали його - Ява Рень. І був у нього дід Варава, іменем якого назвали тамтешнє озеро - Реньове. Звідти й пішов головний герой «Тореадорів».

 

—Що є для Вас найважливішим?

«Перш за все, порядність. І своїх читачів учу все життя — що б я не писав, я пишу про добрі стосунки, про чесність, — тобто про все, що включає в себе порядність. Крім родини, яку я дуже люблю, крім товаришів, у мене ще є улюблена моя справа. І я, незважаючи на те, що майже сліпий, і досі пишу казки. Чогось мені хочеться фантазувати... І щоб були щасливі герої». Роздуми

- Яке враження від розмови з письменником? Що для вас було цікавим, новим, несподіваним?

2. Словникова робота з теорії літератури (учень - теоретик)                   слайд 10

А зараз давайте пригадаємо, що таке повість та ще й пригодницька.

ПОВІСТЬ - це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.

У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів, прозова форма. Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.

   ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ - це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Пригодницький твір має складний, заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П'ятнадцятирічний капітан» Жюля Берна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у «Тореодорах з Васюківки».

Потребує пояснення й сама назва твору.

            Хто ж такі тореадори?

Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор(від іспанського тореадор) учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.

V.Робота над темою

1.Асоціативний диктант слайд 11

Завдання : записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором

Веселий, сумний, нудний, нецікавий, захоплюючий, безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний, хороший.

2.Гра « Розшифруй рядок» слайд 12

Олесь Кмітливець записав особливим способом рядок із відомої пісні, який спав йому на думку, коли він читав повість «Тореадори з Васюківки». Розшифруйте цей рядок.

 БЗМРЙНМЖНЖТ

Без мрії не можна жити

(пропущені голосні)

 

3.Пригадай твір - назви епізод слайд 13-17

4. У пізнай героя.

Про кого йдеться: « Він мій найкращий друзяка і напарник. Він весь час вигадував різні штуки - викаблуки для нашої слави. »(Ява Рень)                                                                                          слайд 18

«Бо замість бою у нас вийшов бій дураків».(Паша Завгородній) слайд 19

5.Вікторина   «Так чи ні»

  1. Хлопці хотіли прорити метро під клунею. (Ні, під свинарником)
  2. За проїзд у метро хлопці збиралися брати п'ять копійок з учительки української мови. (Ні, математики)
  3. Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад. (Так)
  4. Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки. (Так)
  5. Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому. (Ні, відв'язали

  козу)

  1. Кандидатура цапа Жори не підійшла на тореадорський бій, бо він був з одним рогом. (Ні, бо був «дуже балакучий»)
  2. Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані. (Так)
  3. Павлусь дружив з Явою ще з першого класу. (Ні, з 4)
  4. Сестра Яви не вимовляла літеру «Л». (Ні, «Р»)

 

  1.                       Театр хлопці організували разом з учителькою Галиною Сидорівною. (Так)
  2.                       Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед. (Так)
  3.                       Думаючи, що вмирає, Ява подарував Яришці свій магнітофон. (Ні)

 

 

 

 

6. Проблемне питання.

- Я бачу вам сподобався твір В. Нестайка. І його герої вам до вподоби завдяки своїм вигадкам та пригодам, їхні мрії подібні до ваших, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас прийшов лист від цікавої громадянки з особливими переконаннями.

(За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин із водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згодна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватись? Як можна дозволяти дітям таке читати?)

Слайд 20

- Діти, існує така думка, ніби пригодницький твір має розважальний характер, а його герої не зможуть навчити нас нічого корисного.

«Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?»

 «У чому, на ванту думку, секрет популярності твору?»

7.Перегляд фрагменту фільму «Тореадори з Васюківки» (08:50-11:00)

 

 

Перегляньте уривок фільму і дайте відповідь на питання:

-Яка риса характеру хлопців підкреслена сценаристом фільму. (Фантазери, мрійники, романтики)- Романтично настроєна людина, схильна до мрійності, до ідеалізації дійсності.

8.Робота з текстом

• Це думка сценариста, який має право на своє бачення твору. Чи однакове зображення вдачі героїв твору сценаристом і Всеволодом Нестайком. Доведіть мені цю думку, посилаючись на текст твору. Читаємо виразно.

 Уривок 1.стор.149 « У нас була прекрасна благородна ідея... до ...І зняла таки вереск, що причовгав дід. Ну і...»

Уривок 2. стор.150 «Давай влаштуємо бій биків...»(інсценівка)

 

9.«Театр мініатюр» . Інсценування слайд 21

Учитель. А от інші учні уявили себе акторами.

 

Уривок З стор.155 «Слухай, каже Ява, -а давай зробимо підводного човна...до ...аби підводний» не вдалось»

10.Виставка малюнків.

   Готуючись до сьогоднішнього уроку, деякі учні уявляли себе художниками- ілюстраторами. А можливо, хтось і насправді мріє ним стати. Як от Ява з Павлушою мріяли стати то льотчиками, то міліціонерами... І результати роботи цих учнів ви бачите на нашій виставці.

 

Висновок . Хлопчики - ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це - так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.

11. Гронування

 

Ми знаємо, що всі персонажі художнього твору поділяються на головних і другорядних. Пригадаймо, хто ж головні герої повісті?

(Відповіді дітей) слайд 22

              Запишімо те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітка.

                 + ПАВЛУСЬ                                                        

                                                                                 ЯВА Бешкетники, неслухняні

                                                                                                                  необачні, не бажають вчитися

Кмітливі Винахідливі

 Люблять тварин

 Вміють дружити

 

- А взагалі-то на вашу думку вони позитивні чи негативні герої?
  А як ми можемо пояснити їх негативні прояви поведінки.?
12.Фізкультхвилинка слайд 24

Раз, два —три, чотири.

Три, чотири — раз, два.

 Хто крокує дружно в ряд?

Гурт дівчаток і хлоп'ят.

 Всі ми глибоко вдихнули,

 На пальчиках підтягнулись.

Дружно видихнули всі

Й нахилились до землі.

 Ще так раз чи два зробили

і за парти тихо сіли.

 

 

13.   Хвилинка мудрості

фольклорист

Читання прислів'їв, що характеризують героїв.

Теорія літератури: прислів'я Проведіть паралель з текстом.

Прислів'я — стійкий вислів, що має повчальний характер.

Довідка:

За сто робіт береться, а ні одна не вдається.

 Будь сміливий не язиком, а ділом.

Добре там живеться, де дружба ведеться.

Великі діла з малих починаються.

Щоб досягти великого, починай з малого.

Яка справа, така й слава.

Поясніть, будь ласка, народне прислів'я: «Кожна пригода - до мужності дорога».      Слайд 25

(Учні пояснюють прислів'я)

  • Потрапляючи у складні і захоплюючі пригоди, хлопці завжди намагалися довести власну самостійність і винахідливість. Хоча вони і бешкетують, але в кожного з них добре серце і вони вміють цінувати дружбу.
  • Чим більше було пригод, тим міцнішою ставала їхня дружба. Павлуша одного разу висловив: "Дружба! Велике це слово - дружба! Може, найбільше із усіх слів людських".

Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.

           А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

Висновок. Іншого я від вас не очікувала. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.

 

14.Інтерактивна вправа «Дерево рішень»

•Ви співчуваєте героям повісті Яві і Павлуші?

Зараз ви попрацюєте в парах. Разом подумайте, що треба робити хлопчикам, щоб їхні мрії здійснилися.

(Діти зачитують рішення і прикріплюють на дошку: добре вчитися, виховувати характер, бути хоробрими, цілеспрямованими, слухати старших, не втрачати оптимізм)

15. Тематична « павутинка» Яким має бути справжній друг?

Запишіть за допомогою прикметників, яким , на вашу думку, має бути справжній друг? Використайте і риси дружби героїв трилогії і, зрештою, власний досвід.

Друг - поступливим, добрим, чуйним, не жадібним, щоб приємно було спілкуватися, довірливим, щоб розумів тебе, щоб не ображав.

16.Пісенний вернісаж (звучить пісня про дружбу)                                               слайд 26

Ми, українці, - найспівучіший народ. За легендою, коли Бог обдаровував діточок, маленькій україночці в дарунок дісталася ніжна, ласкава, задушевна пісня.

 

17. Хвилинка культури мовлення. Інтерв'ю

• Як ви думаєте, про що мені слід зараз запитати? Так, чи є у вас мрії. Хто мені допоможе взяти інтерв'ю у шестикласників?

Запитай, вживаючи слова ввічливості, літературні слова, чи є у мрія і яка. Подякуй за відповідь.(1-2 чол.) ( Скажи мені, будь ласка ...)

Музика слайд 27

Діти, але про свої мрії не варто говорити вслух, бо, кажуть у народі, що тоді ми їх сполохаємо і вони не збудуться.. .У мрій є крила, тому вони і називаються крилатими. А ще вони теплі, тому їх називають рожевими.

 Їм треба простір, віра й широкий світ...

Тому я пропоную заплющити очі й тихо про себе подумати про свою найпотаємнішу мрію і випустити її у світ прекрасний, чистий, як і ваші мрії.

Хай летять вони на своїх крилах у світ, допомагають вам його відкривати, чим більше мрії пізнають світ, тим ви будете щасливішими. А разом з вами і ми, батьки і вчителі.

Життя-це мрія. Здійсни її

VI. Узагальнення вивченого

1.Обговорення проблемного питання слайд 28

Учитель: Урок добігає кінця і я хочу дізнатися, якої думки ви дійшли щодо пригодницького твору

  •         яку функцію він виконує - розважає чи повчає? Висловіть свої думки.
  •         Чого ж хотів навчити В.Нестайко нас своєю повістю?

 

Отже, пригодницький твір не лише розважає, але й навчає. А ще можемо сказати, що пригодницька література покликана навчати розважаючи.. І це довів нам В.Нестайко.

 

2. Метод незакінчених речень: слайд 29

«Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)...»

«Мені твір сподобався тим, що навчає...»

 

З. Оцінювання учнів.

 

VІІ. Підведення підсумків уроку

1. Слово вчителя

Я хочу подякувати вам за щирість і небайдужість. Наш урок хочу завершити словами В. Сухомлинського: «Ви живете серед людей. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре». Бажаю, щоб мрії, які у вас є збулися, щоб завжди вони у вас були.

VIII. Домашнє завдання

Учитель. Його ви отримуєте у трьох часових вимірах : на наступний урок, на наступний рік і

на увесь вік.

 

Отже:

  1.   На наступний урок - написати міні- твір «Лист до Яви та Павлуші»
  2.   На наступний рік - прочитати якомога більше творів В. Нестайка.
  3.   На увесь вік - завдання це дає вам сам автор у прикінцевому листі-заповіті дружби.

 

Заповіт дружби від Всеволода Нестайка             слайд 30

 

Святе це діло - дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі - це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється... І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам'ятайте про це!

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
14494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку