Кроссенс та варіант його розв'язання да уроку «Проблема особистості у сучасному світі за твором Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»
Використання кроссенсу на уроках гуманітарного циклу
Фрагмент уроку з української літератури
Клас: 8
Тема уроку: Проблема особистості у сучасному світі за твором Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»
Мета уроку: допомогти учням усвідомити ідейно-тематичний зміст твору; розвивати образне та аналітичне мислення, уміння переказувати сюжет, виділяти його елементи, висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; виховувати усвідомлення важливості моральних чеснот у житті людини, сімейних цінностей, неприйняття жорстокості та обману.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань учнів
Методи і прийоми: слово учителя, кроссенс, аналіз матеріалу, колективна, індивідуальна робота.
Обладнання: кроссенс
Хід уроку
І. Узагальнення та систематизація знань учнів
- Перед вами знаходяться дев’ять малюнків. На перший погляд може здатися, що вони жодним чином не стосуються нашого уроку, але ваше завдання знайти смислові зв’язки між сусідніми зображеннями. З наявного набору малюнків та асоціативного ряду, який вони становлять, спробувати сформулювати відповідь на питання: Який вплив має оточення (дорослі, однолітки) на свідомість та душу дитини, яка тільки пізнає світ та стає на стежку дорослого життя? .
1-2 – Юлько Ващук, один з головних героїв повісті «Шпага Славка Беркути», має хист до малювання, у нього добре виходять коні, «неприборкані, необ’їжджені».
2-3 – У Юлька є сусід, Стефко Вус. Разом вони знайшли сороку з перебитим крилом, яку потім було віднесено до старої вчительки Надії Григорівни.
3-6 – Саме за поради Стефка Юлько звернувся до Лопуха, аби провчити Славка за образу. Саме у час зустрічі одного з хлопчаків було забрано до відділку міліції, де той назвався Славком Беркутою.
6-9 – Пригода у міліції не минула без сліду. Лист прийшов до школи, де навчаються хлопчаки, і Славко Беркута був звинувачений у пияцтві «у під’їзді з кількома іншими підлітками». З цього приводу був зібраний товариський суд.
9-8 – Директорка, класний керівник та майже уся школа засуджували та звинувачували Славка. Лише декілька дорослих, серед них був тренер Славка з фехтування, насмілилися захищати Славка и вірили у його невинуватість.
8-7 – Серед тих, хто став на захист Славка, була і Лілі Теслюк. Лілі Теслюк – однокласниця Беркути, активістка, грає у театрі. Їй симпатизує Славко. Вона казала: «Він фехтувальник. І спелеологією цікавиться… Не міг він!»
7-4 – Силу духу і здатність протистояти негараздам у Славкові виплекала родина. Батько Беркути був пілотом літака, і саме він розповів хлопчикові про «максимальне навантаження», яке спроможна витримати людина.
4-1 – Тема стосунків дітей та дорослих є одною із ключових у повісті. Якщо у Славка ці стосунки будуються на довірі, то у Юлька ситуація дещо складніша. Його думка про власного батька постійно змінюється. А після випадку плагіату книжки взагалі починає соромитися.
5 – у зображенні книжки про Африку прихований персонаж Славка Беркути, який оточений різними людьми, долає труднощі і зрештою переживає період дорослішання та становлення власної особистості.
Зв’язки за діагоналлю:
1-5 – стосунки Юлька і Славка складні, їх можна назвати «заклятими товаришами».
3-5 – через непорозуміння Славко опиняється у складній ситуації, коли більшість людей, які мають вірити у його невинуватість, відвертаються від нього.
9-5 – тренер, з яким Славко проводить багато часу, грає не менш важливу роль у вихованні хлопчака, ніж його батьки.
7-5 – «Від лагідного батьківського руху, від ласкавого «мій хлопчику» Славко відчув себе сильним і здатним довести власну правоту».
|
|
|
|
|
|
|
|
|