Кросворди та філворди з біології 10-11 клас

Про матеріал
Збірник кросвордів з біології 10-11 клас «Кросворди та філворди з біології» розроблений у вигляді кросвордів, філвордів до кожної теми з біології для здобувачів освіти у ПТНЗ. Завдання можна використовувати як для перевірки домашнього завдання, та для закріплення здобутих знань.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

ЗБІРНИК

 

«КРОСВОРДИ ТА ФІЛВОРДИ

З БІОЛОГІЇ»

C:\Users\Lenovo\Desktop\unnamed.jpg 

 

 

Розробила:

викладач природничих наук

Іваненко Анна Миколаївна

 

 

 

C:\Users\Lenovo\Desktop\krossvord.jpg

м.Городище 2021 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Іваненко А.М.,викладач природничих наук, спеціаліст ІІ категорії.

Використання дидактичних вправ на уроках біології.

 

 

Збірник кросвордів з біології 10-11 клас «Кросворди та філворди з біології» розроблений у вигляді  кросвордів, філвордів  до кожної теми з біології для здобувачів освіти у ПТНЗ. Завдання можна використовувати як для перевірки домашнього завдання, та для закріплення здобутих знань.

Збірник призначений для викладачів біології у ПТНЗ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

ВСТУП  ……………………………………………………………………………4                                                                                                               

РОЗДІЛ І «КЛАСИЧНІ КРОСВОРДИ»………………………………………….6                                                           

Кросворд №1 «Біологічні науки»………………………………………………...7                                                                    

Кросворд №2 «Віруси. Пріони. Бактерії»………………………………………..9                                                       

Кросворд №3 «Біорізноманіття»………………………………………………...11

Кросворд №4 «Обмін речовин і енергії»………………………………………..13

Кросворд №5 «Мінливість і спадковість»……………………………………....15

РОЗДІЛ ІІ «ФІЛВОРДИ»………………………………………………………...17

Філворд №1«Біологічні науки»………………………………………………….18

Філворд №2 «Віруси. Пріони. Бактерії»………………………………………...20

Філворд №3 «Біорізноманіття»………………………………………………….22

Філворд №4«Обмін речовин і енергії»………………………………………….24

Філворд №5«Мінливість і спадковість»………………………………………...27

РОЗДІЛ ІІІ «КРОСВОРДИ З  ПЛАТФОРМИ LearningApps»…………….29

Кросворд «Біорізноманіття»…………………………………………………….30

Кросворд «Обмін речовин та енергії»…………………………………………..31

Кросворд «Спадковість і мінливість»…………………………………………..32

Кросворд «Репродукція і розвиток»…………………………………………….33

Кросворд  «Адаптації»…………………………………………………………...34

Кросворд «Біологічні основи здорового способу життя»……………………..35

Кросворд «Клітина»……………………………………………………………...36

Кросворд «Екологія»…………………………………………………………….37

ВІДПОВІДІ……………………………………………………………………….38

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА………………………………………………..40

 

 

 

 

 

ВСТУП

Основна запорука кращого засвоєння знань здобувачів освіти, це їх зацікавленість в навчальному процесі, а він не можливий без цікавих форм проведення уроку, які захопили б, принесли радість і задоволення.

Ян Коменський вважав інтерес основою навчання, адже оригінальна форма пізнання допомагає уникнути одноманітності, шаблонності, сприяє ширшому застосуванню ефективних методів та прийомів засвоєння учнями нових знань та формування в них творчих здібностей.

     Урізноманітнення форм роботи значно підвищує мотивацію навчальної діяльності, вдосконалює  навчально-виховний процес, створює атмосферу творчості. Саме так учні розвивають творчий потенціал, демонструють здібності, пропонують нестандартні підходи до вирішення практичних завдань. Розширюється загальний кругозір учнів, збагачується словниковий запас. Все це свідчить про підвищення рівня інформаційного та духовного розвитку учнів, завдяки вдалим методам та прийомам мотиваційної діяльності..

Також для ефективного проведення уроку, педагог повинен чергувати процес активної роботи та відпочинку. Вдалим прикладом являються застосування різних видів кросвордів у навчальному процесі.

Розв’язування кросвордів – це своєрідна «гімнастика розуму». Виконуючи завдання, учні розвивають і тренують пам’ять, здатність логічно думати, аналізувати, порівнювати, вчаться доводити справу до кінця. Нерозв’язаний кросворд ніхто не зможе просто залишити, бо це гра, яка робить азартним навіть неактивного учня.

Використовувати кросворди можна на уроках будь-якого типу: комбінованих; засвоєння нових знань; засвоєння навичок і умінь; застосування знань, навичок і умінь; узагальнення і систематизації знань; перевірки, оцінки і корекції знань, навичок і умінь. Можна використовувати кросворди на будь-якому етапі заняття: при вивченні й закріпленні нового матеріалу, при виконанні домашнього завдання (складання кросвордів учнями), при перевірці домашнього завдання тощо.

На етапі актуалізації опорних знань учнів варто запропонувати школярам невеликі за обсягом кросворди (5-7 слів), які допоможуть психологічно налаштуватися на роботу та сприятимуть мотивації навчальної діяльності.

Доцільний цей вид роботи при різних формах організації освітнього процесу: індивідуальній, груповій, парній, колективній.

Під час створення кросвордів варто враховувати послідовність етапів роботи:

1) обрати тему кросворда;

2) зашифрувати слова;

3) увести необхідну кількість слів (враховуючи етапи уроку);

4) генерувати сітку кросворда;

5) за умови вдалого створення зберегти в Microsoft Word;

6) за умови невдалого створення генерувати сітку кросворда до того часу, поки всі або більшість слів не будуть задіяні.

7) Також можна створювати кросворди і за допомогою на онлайн-сервісах таких як LearningApps , що є досить зручною та надійною у користуванні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ

І

«КЛАСИЧНІ КРОСВОРДИ»

 

Класичний варіант кросворду складається з сітки кросворду та текстів питань та відповідей до них. Сітка кросворду містить клітини з літерами слів-відповідей, а також пусті клітини. При цьому кожна клітина першої літери будь-якого слова-відповіді має номер, яким позначається ця відповідь та питання до неї.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД №1

«Біологічні науки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до кросворду № 1 «Біологічні науки»

 

По горизонталі: 1.Наука про живу природу.3.Наука  про форму, будову організму та окремих його органів чи систем.4.Наука про клітину. 9. Наука, яка вивчає вимерлі організми.12. Наука про біорізноманіття, систематику і біологічні особливості різних видів і груп риб.

По вертикалі: 2. Наука про життєві процеси, діяльність окремих органів та їх системи і в цілому всього організму.5.Наука про тканини живих організмів.6. Наука про спадковість і мінливість ознак організмів.7. Наука про методи створення сортів, гібридів рослин та порід тварин, штамів мікроорганізмів з потрібними людині якостями.8.Розділ біології, що займається вивченням форми та будови організмів та їх специфічних структурних особливостей.10.Розділ біології в якому вивчаються ефекти впливу низьких температур на живі організми.11.Наука про тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД № 2

«Віруси. Пріони. Бактерії»

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

3

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

8

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

6

 

 

12

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до кросворду №2 «Віруси.Пріони.Бактерії»

 

По горизонталі: 1.Вчений, який вперше довів існування вірусів.4.Патологічна форма білка, яка спричиняє захворювання нервової системи.6. Це організми, які не мають чітко диференційованого ядра.9. Інфекційне захворювання, збудником якого є мікобактерія та локалізується в легенях.11. Вірусна інфекція, яка викликає гостре інфекційне захворювання дихальних шляхів.13.Генетичний матеріал бактерій міститься в…14.Вчений, який у 1971 році запропонував назву «віроїд».

 

По вертикалі: 2.Неклітинні форми життя, нездатні до самостійного існування поза організмом хазяїна.3.Інфекційні агенти,які спричиняють захворювання рослин.5.Хвороба, що історично траплялась у високогірних районах Нової Гвінеї майже виключно в аборигенів. Хвороба характеризується утворенням губкоподібної енцефалопатії й характерної атрофії мозочку, її відносять до пріонових інфекцій.7.Рухова реакція бактерій,найпростіших на подразнення.8.Бактерія, яка спричиняє захворювання горла, має кулясту форму.10.Гостра токсикоінфекція,  спричинена паличкою Clostridium botulinum, що міститься в неправильно приготованих консервах.12. Висококонтагіозне  (надзвичайно заразне) гостре вірусне захворювання, яке характеризується дрібними рожево-червоними цятками і пухирцями, які поступово перетворюються на більші плями.15.Найдавніші прокаріоти.

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД №3

«Біорізноманіття»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до кросворду №3 «Біорізноманіття»

 

 

По горизонталі:1.Організми, які мають чітко сформоване ядро.3.Твірна тканина у рослин. 4.Провідна тканина рослин.5.Статеве покоління у мохів.6.Перші наземні рослини. 12.Доросла статевозріла особина у комах.

15. Орган нестатевого розмноження нижчих та вищих спорових рослин, в якому утворюються спори.

 

По вертикалі:2.Запасна речовина у гетеротрофних організмів.4. Процес поглинання сонячної енергії за допомогою пігменту хлорофілу.7.Речовина з якої утворений зовнішній скелет членистоногих.8.Тип тварин з внутрішнім осьовим скелетом. 9.Цвілевий гриб, який використовують для отримання антибіотиків.10.Найпростіший еукаріот організм здатний розмножуватись за

допомогою кон’югації.11.Представників класу плазунів, який має чотирикамер-

не серце.13Поверхневий шар тваринних клітин.14.Вегетативне тіло водоростей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД №4

«Обмін речовин і енергії»

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до кросворду №4 «Обмін речовин і енергії»

 

 

         По горизонталі:1.Відповідність розміщення нуклеотидів в амінокислотах.

5. Вітамін В1. 7.Наукова назва обміну речовин в організмі.8. Керівна залоза в ендокринній системі,яка знаходиться в головному мозку.10.Моносахарид, який

входить до складу ДНК. 12.Гормон групи глюкокортикоїдів.14. Сукупність біохімічних процесів, за допомогою яких складні хімічні сполуки в організмі розкладаються до простіших.

 

По вертикалі: 2.Вуглевод, який не поглинається інсулінозалежними тка-

нинами.3. Структурні компоненти білка.4.Необоротний процес порушення та руйнування структурибілка.6.Утворення складних речовин з простих.9.Низько-

молекулярні біологічно активні речовини, необхідні для нормального метабо-

лізму у невеликих кількостях.11.Вітамін А. 13. Хвороба, яку спричинює нестача в організмі людини вітаміну А, порушення сутінкового зору.14.Захворювання, яке характеризується підвищеним рівнем глюкози.15.Вчений, який відкрив цикл біохімічних реакцій підчас кисневого етапу енергетичного обміну.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД №5

«Мінливість і спадковість»

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до кросворду №5 «Мінливість і спадковість організмів»

 

 

По горизонталі:1. Здатність організмів набувати нових ознак.2.Клітина або організм, у якого гомологічні хромосоми мають ідентичні алелі того чи іншого гена.5.Стійка зміна спадкової інформації, що призводить до появи нової ознаки. 6.Тип взаємодії неалельних генів, коли один домінантний ген доповнює дію іншого неалельного домінантного гена, і вони разом визначають нову ознаку, яка відсутня у батьків.8. Точка на хромосомі, де знаходиться алель певного гена.11.Сукупність хромосом, які містяться в ядрах клітин. 12.Некодувальна ділянка гена.

 

По вертикалі: 2.Повний набір ДНК організму, включаючи всі його гени.3. Тип взаємодії неалельних генів, за якого домінантний алель одного гена пригнічує вияв іншого гена.4.Взаємодія неалельних множинних генів.5. Синдром …., генетичне порушення розвитку сполучної тканини, при якому спостерігається видовження кінцівок. 7.Перехрещення, взаємний обмін ідентичними ділянками гомологічних хромосом.9. Нуклеопротеїнові нитки, з яких складаються хромосоми клітин еукаріотів.10. Завершальна ділянка в структурі гена.13.Ділянки гена, що залишаються під час сплайсингу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ

ІІ

«Філворди»

 

Угорський кросворд (філворд). Філворд складається з клітин, у яких вже присутні букви відповідей. Кожна відповідь являє собою ланцюжок клітин. Слова-відповіді не перетинаються і не мають спільних клітин з іншими словами. При цьому клітини сусідніх відповідей можуть  стикатися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФІЛВОРД № 1

 «Біологічні науки»

 

 

г

е

н

е

т

и

к

а

в

з

о

д

р

у

в

я

т

щ

ю

є

о

р

г

а

н

и

з

к

і

к

м

і

к

р

о

б

і

о

і

і

р

б

ь

я

я

ф

б

ц

р

м

і

к

о

л

о

г

і

л

у

а

я

о

б

і

р

к

і

г

у

с

о

л

о

г

і

я

я

о

п

р

б

т

і

ж

у

к

о

у

і

і

ь

д

ж

х

ю

б

ц

г

о

о

к

а

о

л

и

с

ф

в

м

и

л

о

д

і

м

у

т

і

д

ц

о

н

і

з

о

о

і

п

р

у

ч

з

і

р

к

и

а

я

я

а

б

і

н

х

а

л

з

о

п

а

л

е

о

н

т

о

л

о

г

і

і

к

ф

р

у

о

и

о

а

я

к

л

і

т

и

н

а

ф

ь

я

о

а

о

т

у

г

к

п

б

і

о

г

е

о

г

р

а

ф

і

я

т

е

р

ь

ь

і

а

і

ф

е

н

и

л

а

м

і

н

ь

а

п

е

і

м

а

ч

я

р

а

в

і

р

у

ц

м

і

о

к

а

ф

і

х

т

і

т

и

к

а

т

о

к

к

с

и

з

е

л

е

р

д

з

н

ж

б

і

о

х

і

м

і

я

о

у

т

ь

й

и

н

к

о

і

о

і

є

н

о

т

з

о

б

в

у

г

о

ь

п

л

о

с

с

о

л

л

ї

с

л

о

е

я

л

е

в

і

л

а

б

р

а

к

т

л

о

а

н

а

т

о

м

і

ї

з

г

щ

о

ь

б

а

д

а

о

о

г

о

а

у

б

а

в

ф

й

ц

у

н

г

і

я

ч

о

т

п

г

і

с

м

и

т

ю

е

к

о

л

о

і

я

ю

г

р

и

и

і

і

я

я

ч

с

м

т

ь

б

ю

ж

є

щ

з

х

ї

с

ь

т

с

я

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до філворду №1 «Біологічні науки»

 

1.Наука про спадковість і мінливість організмів.

2. Наука про віруси.

3.Наука, що вивчає мікроскопічні організми.

4.Розділ біології, що вивчає будову, життєдіяльність та різноманітність грибів.

5.Наука про рослини.

6.Наука, яка вивчає будову, життєдіяльність та різноманітність тварин.

7.Розділ біології, що вивчає вимерлі організми.

8. Розділ біології, що вивчає фізичні процеси в організмах.

9.Наук, що вивчає закономірності географічного поширення організмів та їх угрупувань.

10.Наука, що розглядає хімічний склад і процеси які відбуваються в організмах.

11.Наука про клітину.

12.Розділ біології, що вивчає  внутрішню будову організмів.

13.Наука, що вивчає процеси життєдіяльності організмів.

14.Наука, яка вивчає взаємозв'язки організмів між собою та з умовами навколишнього середовища.

15.Розділ біології, що спеціалізується на застосуваннях обчислювальної техніки для аналізу великих наборів біологічних даних.

16.Можливості використання організмів і біологічних процесів у виробництві вивчає…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФІЛВОРД №2

«Віруси. Пріони. Бактерії.»

 

т

б

я

к

о

к

и

ш

щ

п

л

а

з

м

і

д

и

ш

щ

е

ц

а

л

ч

и

ь

б

з

ю

а

р

х

е

ї

л

а

р

л

д

е

п

к

і

в

і

р

у

с

и

ь

ь

п

р

у

з

і

н

е

р

ь

р

т

д

ц

к

я

ю

є

ь

с

ь

р

ю

і

е

г

ж

є

ї

ю

і

е

г

о

в

і

р

і

о

н

и

п

п

ь

б

о

т

у

л

і

о

р

і

о

з

д

є

ї

я

й

у

ц

р

е

н

ц

е

ф

а

з

н

у

ї

ф

о

с

ї

а

й

й

к

е

о

в

а

п

р

о

л

м

н

ф

в

а

г

а

з

н

ь

з

ш

щ

к

л

ь

ю

ь

д

і

в

к

е

н

г

е

п

щ

а

д

г

л

л

а

о

ж

ж

ї

ї

т

н

т

й

ц

у

а

р

ш

е

є

р

є

ж

р

к

к

г

г

щ

ш

г

а

ф

д

й

ц

о

г

р

ї

и

є

ю

і

п

х

о

л

е

р

а

к

і

ж

г

е

т

н

о

у

п

а

ь

о

р

у

ш

з

х

ї

щ

с

в

г

ш

н

р

е

б

о

г

а

ь

т

л

ц

р

г

о

п

г

и

а

у

щ

г

о

к

и

ж

л

і

л

и

д

м

о

з

о

к

ь

с

п

т

з

д

ф

у

ц

х

і

і

о

у

є

й

ф

в

н

г

а

х

р

и

ш

д

и

ц

к

т

а

р

д

є

ь

ь

є

а

г

з

ї

ї

о

к

х

є

ї

х

е

л

і

к

о

б

а

к

т

е

р

ж

ж

ї

л

ь

щ

є

ї

ь

ю

я

ч

с

м

т

ь

н

н

г

з

ї

ї

є

д

ж

х

е

м

о

с

и

н

т

е

т

и

к

и

ц

у

е

е

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до філворду №2 «Віруси. Пріони. Бактерії»

 

1.Неживі інфекційні об'єкти.

2.Віруси, які вражають бактерії.

3.Вірусні частинки.

4.Патологічні форми клітинного білка, які викликають захворювання нервової системи.

5.Вчений, який в 1982р. відкрив пріони Стенлі… 

6.Мікроскопічні клітини, які не мають чітко сформованого ядра. 7.Органела руху бактеріальних клітин.

8. Позахромосомні кільцеві молекули ДНК у прокаріотів.

9.Кулясті форми бактерій.

10.Організми, які здатні жити без доступу кисню.

11. Бактерії, які живляться відмерлими органічними рештками.

12.Древні бактерії.

13. Археї за типом живлення більшість являються…

14.Бактерія, яка є збудником виразкової хвороби шлунка.

15. Гостра токсикоінфекція, спричинена паличкою Clostridium botulinum, що міститься в неправильно приготованих консервах.

16.Вірусне захворювання, що передається укусами кліщів.

17.Рухові реакції прокаріотів на подразник.

18. Гостра діарейна інфекція, що виникає при вживанні харчових продуктів або води, заражених бактерією Vibrio cholerae.

19. Щорічне вірусне захворювання в епідемічний період.

20.Орган, який найбільше вражається пріонними захворюваннями.

 

 

 

 

 

 

ФІЛВОРД № 3

«Біорізноманіття»

 

 

м

в

р

ь

ь

а

д

р

і

ж

д

ж

і

ь

к

с

и

л

е

м

е

о

и

к

р

о

х

ь

ф

о

т

о

с

и

н

т

е

з

ю

а

р

л

н

і

о

ф

м

а

л

ь

ь

а

с

т

а

л

о

м

у

к

и

ь

ф

в

ь

і

т

и

н

г

ш

щ

з

ї

ї

ю

ю

ь

ь

т

с

в

с

м

і

к

с

о

т

р

о

ф

и

ї

х

м

т

г

у

б

т

о

ф

ч

р

л

д

ж

є

ц

к

н

ш

щ

і

о

е

к

р

к

е

к

а

ь

б

н

е

й

р

о

г

л

і

я

т

х

л

к

о

и

м

с

г

м

к

и

ш

п

г

л

і

к

о

г

и

ь

е

о

л

и

а

т

н

т

ь

ь

к

е

м

е

м

б

р

е

н

ь

ф

с

л

о

ь

т

у

б

і

м

о

н

с

о

а

н

а

н

л

у

о

ж

ж

в

с

р

м

ь

м

а

в

і

ц

н

з

а

в

я

з

ь

н

ь

є

о

п

ю

є

ю

а

н

о

ц

е

г

л

і

к

о

к

а

л

і

к

с

о

ю

ц

о

г

т

п

и

й

ц

к

е

н

г

ш

щ

з

х

ї

ї

р

я

і

о

о

і

о

л

д

і

м

х

о

р

д

а

з

і

р

к

а

д

г

л

ж

і

р

і

у

м

в

і

н

о

к

о

с

с

а

а

н

ж

е

ж

ю

я

о

ж

н

и

н

н

і

т

р

а

н

с

п

о

г

є

т

е

п

о

д

в

і

й

н

е

к

р

і

т

о

н

і

р

і

ї

е

к

л

и

с

и

ц

я

м

и

т

ь

б

ю

ї

ї

к

т

й

ї

р

о

т

р

о

ф

и

м

а

т

е

м

а

т

и

к

а

ь

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до філворду №3 «Біорізноманіття»

 

1.За типом живлення хламідомонади є…

2.Колоніальна зелена водорость.

3.Мікроскопічні гриби, яким для живлення потрібні цукри.

4.Запасаюча речовина у рослинних організмів.

5. Процес поглинання рослинами сонячної енергії.

6.Твірна тканина у рослин.

7.Провідна тканина рослинного організму.

8.Тіло водорості.

9. Представник рослин в гаметофіт переважає над спорофітом.

10. Перші наземні представники рослин.

11.Мох з якого формуються торфові поклади.

12.Нервова тканина тварин.

13.Речовина з якої формується зовнішній скелет у членистоногих

14.Тварини, які характеризуються променевою симетрією тіла.

15.Цвілевий гриб з якого синтезували перші антибіотики.

16.Запасаюча речовина у тварин.

17.Доросла особина у комах.

18.  Орган нестатевого розмноження нижчих та вищих спорових рослин, в якому утворюються спори.

19. Поверхневий шар тваринних клітин.

20. За типом живлення всі тварини є.

21.Несегментована скелетна вісь у тваринних організмів.

22. Вид запліднення у покритонасінних рослин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФІЛВОРД № 4

«Обмін речовин і енергії»

 

 

в

ї

ї

т

р

ь

д

и

с

и

м

і

ь

г

л

ю

к

о

з

а

у

м

е

т

а

б

о

л

і

з

м

л

м

і

к

с

о

т

р

о

г

м

о

н

о

с

а

х

а

р

и

я

ц

е

л

ю

а

ь

ь

ф

л

б

л

і

п

і

д

и

ь

р

д

ц

т

т

б

л

с

ю

ї

и

е

і

ь

а

р

о

л

д

а

е

и

і

ю

д

є

о

и

п

а

в

в

л

а

ф

в

ю

л

ь

м

н

ь

я

ь

ж

є

з

м

р

д

а

о

к

в

е

і

ь

у

т

і

а

ь

т

о

к

о

а

і

о

р

л

д

и

і

р

т

и

н

ь

н

т

и

и

ь

ь

ф

ь

л

о

е

ї

и

ь

т

м

а

м

і

х

о

у

в

у

р

р

е

о

я

ь

н

є

я

ц

а

е

м

с

н

ї

к

р

а

ц

і

ч

р

о

ц

ь

а

н

р

и

м

н

і

ч

ї

ї

и

с

л

о

т

и

о

л

і

ю

л

і

и

н

і

т

н

я

з

о

в

в

л

к

у

ц

й

я

я

ю

ь

ь

б

г

н

и

и

к

о

м

п

л

е

м

е

н

т

а

р

н

і

с

о

а

о

ь

і

н

с

у

л

і

н

г

л

ю

к

а

г

о

н

т

ф

ь

з

т

и

р

о

к

с

и

н

і

к

т

р

о

я

н

д

ь

л

ф

п

р

о

д

у

к

ц

і

к

ш

р

м

е

м

б

р

и

ь

а

і

ф

е

р

у

м

л

і

в

к

ш

е

д

е

р

е

а

в

і

в

ч

о

р

г

а

н

і

з

м

ь

щ

б

в

о

ї

в

н

б

к

і

і

п

а

р

а

т

г

о

р

м

о

с

с

м

н

ї

и

ь

н

н

т

ь

б

с

є

ї

п

р

а

к

н

а

ь

у

ь

о

и

ь

о

 

 

Запитання до філворду №4 «Обмін речовин та енергії»

 

1.Сукупність всіх процесів в організмі, в тому числі - пов'язаних з використанням їжі для продукції енергії та росту.

2.Синтез складних речовин з простих.

3.Розчеплення складних речовин на простіші.

4. Організми з змішаним типом живлення.

5. Найпоширеніший на Землі клас органічних сполук, що є первинними продуктами фотосинтезу.

6. Прості вуглеводи, вони не піддаються гідролізу, не розщеплюються водою на простіші вуглеводи.

7.  Простий цукор, основне джерело енергії для організму.

8.Полісахарид, що містить в мембранах рослинних клітин.

9.Похідні жирних кислот та багатоатомних спиртів, що майже  не розчиняються у воді та утворюють емульсії.

10. Це високомолекулярні біоорганічні сполуки, молекули яких побудовані із залишків амінокислот.

11. Структурні компоненти білка.

12.Процес, при якому білки, повертають свою третинну і вторинну структуру.

13. Біологічні каталізатори.

14.Відповідність у розташуванні нуклеотидів в амінокислотах.

15.Речовини, які є низькомолекулярні та біологічно активні, потрібні у невеликих кількостях для нормального функціонування організму.

16.Відсутність певного вітаміна в організмі.

17. Вчений, який відкрив вітаміни.

18. Вітамін (Е).

19. Вітамін (В2).

20. Хвороба людини, яка розвивається через нестачу в організмі вітаміну (C).

21.Гормон щитоподібної залози.

22.Ключовий етап дихання всіх клітин,цикл трикарбонатних кислот.

23.Хімічний елемент, який бере участь у процесі дихання, засвоєнні кисню.

24.Гормон підшлункової залози.

25. Гормон, що збільшує кількість глюкози в крові.

26.Гормон прищитоподібної залози, що регулює обмін кальцію, зменшуючи цого кількість.

27. Гормон переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФІЛВОРД №5

«Мінливість і спадковість»

 

 

т

ь

г

е

н

о

м

а

к

т

и

в

а

ц

і

ф

ч

а

с

т

е

г

п

о

л

д

е

м

е

й

о

з

а

к

п

р

о

ф

ч

ь

р

е

с

р

е

п

л

і

к

а

ц

і

я

я

а

л

е

л

ь

т

м

н

ф

т

р

а

н

ь

т

р

а

н

с

л

я

ц

с

о

н

ц

і

е

т

б

ь

ь

с

г

е

т

е

р

о

з

и

і

б

ч

а

е

н

т

е

п

о

л

к

о

л

і

г

о

а

ж

г

я

і

с

т

и

а

и

п

м

а

і

р

и

п

ц

і

я

н

т

о

я

о

н

н

т

т

к

і

у

н

м

е

р

і

я

і

м

е

ь

т

г

л

к

х

м

о

а

с

т

е

у

п

л

о

ї

д

і

я

ь

и

о

о

а

р

і

р

к

т

а

м

у

т

а

ц

і

ї

ц

и

т

о

л

г

р

о

т

с

л

а

г

й

ц

у

к

е

н

г

ш

щ

з

є

є

і

і

м

о

т

і

з

е

я

д

р

о

п

р

о

м

о

т

о

р

я

о

а

х

у

т

и

н

е

з

р

е

г

у

л

я

ц

і

я

д

и

т

т

о

к

м

і

н

л

и

в

і

с

т

ь

п

о

л

і

м

е

и

и

н

т

к

о

м

у

н

і

к

а

ц

і

я

ь

д

н

к

р

п

д

д

у

к

о

м

п

л

е

м

е

н

т

а

р

н

і

с

т

ь

а

р

р

б

і

о

л

о

г

і

я

а

н

а

т

о

м

і

я

с

с

і

н

м

і

т

о

х

о

н

д

р

і

я

г

е

р

я

д

р

ь

я

а

ь

м

о

л

е

к

у

л

а

р

и

б

о

с

о

м

а

н

ь

и

с

о

н

ц

е

р

а

д

і

о

л

я

р

і

я

д

і

м

и

 

 

 

Запитання до філворду №5 «Мінливість та спадковість»

 

1.Наука  про закономірності спадковості та мінливості організмів.

2.Сукупність  молекул ДНК, що містяться в одній клітині.

3.Завершальна ділянка гена.

4.Процес подвоєння ДНК.

5. Процес клітинного поділу, за якого число хромосом зменшується вдвічі.

6. Синтез молекули РНК з використанням молекули ДНК як матриці.

7.Синтез поліпептидного ланцюга за участі рибосом на матриці мРНК.

8. Різні форми стану гена, що займають у гомологічних, парних хромосомах ідентичні ділянки і визначають спільність біохімічних процесів.

9. Особини, у яких у певному локусі гомологічних хромосом присутні різні алелі.

10.Тип взаємодії неалельних генів, при якому домінантний алель пригнічує вияв іншого.

11.Взаємодія неалельних множинних генів, що однаково впливають на розвиток однієї ознаки.

12. Стійкі зміни спадкової інформації, що призводять до появи нових ознак.

13.Властивість живих організмів набувати нових ознак.

14.Процес виникнення мутацій.

15.Зміна кількості окремих хромосом.

16.Ділянка на початку гена –послідовність нуклеотидів.

17.Сукупність хромосом, які містяться в ядрах клітини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ

ІІІ

«Кросворди з платформи

LearningApps»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД

«Біорізноманіття»

https://learningapps.org/18222910

 

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (1).png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД

«Обмін речовин та енергії»

https://learningapps.org/18223547

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (2).png

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (3).png

 

 

 

 

КРОСВОРД

«Спадковість і мінливість»

https://learningapps.org/18224333

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (6).png

 

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (4).png

 

 

КРОСВОРД

«Репродукція та розвиток»

https://learningapps.org/18225250

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (10).png

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (7).png

 

КРОСВОРД

«Адаптації»

https://learningapps.org/18226584

 C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (12).png

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (13).png

КРОСВОРД

«Біологічні основи здорового способу життя»

https://learningapps.org/18227918

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (14).png

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (15).png

КРОСВОРД

«Клітина»

https://learningapps.org/18228896

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (20).png

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (19).png

КРОСВОРД

«Екологія»

https://learningapps.org/18230149

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (21).png

C:\Users\Гаспадин\Desktop\2021-03-12 (22).png

ВІДПОВІДІ

РОЗДІЛ І

Кросворд№1. По горизонталі: 1.Біологія. 3.Анатомія. 4.Цитологія. 9.Палеонтологія.12.Іхтіологія.

По вертикалі: 2. Фізіологія. 5. Гістологія.6.Генетика. 7.Селекція.8.Морфологія.

10.Кріобіологія.11.Зообіологія.

 

Кросворд№2.  По горизонталі: 1.Іванговський. 4.Пріон. 6.Прокаріоти.

9.Туберкульоз.11.Грип. 13.Нуклеоїд. 14.Дінер.

По вертикалі: 2.Віруси. 3.Віроїд. 5.Куру. 7.Таксис. 8.Стрептокок. 10.Ботулізм.

12.Кір. 15.Архебактерії.

 

Кросворд№3. По горизонталі:1.Еуккаріоти.3.Меристема.4.Флоема.

5.Гаметофіт.6.Ринофіт.12.Імаго.15.Спорангій.

По вертикалі:2.Глікоген.4.Фотосинтез.7.Хітин.8.Хордові.9.Пеніциліум.

10.Інфузорія.11.Крокодил.13.Глікокалікс. 14.Талом.

 

Кросворд№4. По горизонталі: 1.Комплементарність.5.Тіамін.7.Метабо-

лізм.8.Гіпофіз.10.Дезоксирибоза.12.Кортизон.14.Дисиміляція.

По вертикалі:2.Фруктоза.3.Амінокислоти.4.Деструкція.6.Асиміляція.9.Вітаміни

11.Ретинол.13.Гемералопія.14.Діабет.15.Кребс.

 

Кросворд№5. По горизонталі:1.Мінливість.2.Гомозигота. 5.Мутація.

6.Комплементарність. 8.Локус. 11.Каріотип. 12.Інтрон.

По вертикалі: 2.Геном. 3.Епістаз.4.Полімерія.5.Синдром Морфана.7.Кросинго-

вер.9.Хроматин.10.Термінал. 13.Екзон.

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ

Кросворд№1.1.Генетика.2.Вірусологія.3.Мікробіологія.4.Мікобіологія. 5.Ботаніка. 6.Зоологія. 7.Палеонтологія.8.Біофізика. 9.Біогеографія.10.Біохімія. 11.Цитологія. 12. Анатомія.13. Фізіологія. 14.Екологія. 15. Біоінформатика. 16.Біотехнологія.

 

Кросворд№2.1.Віруси.2. Бактеріофаг.3.Віріон.4.Пріон.5.Прузінер.

6.Прокаріоти. 7. Джгутик.8.Плазміди. 9.Коки. 10.Анаероби.11.Сапротрофи.

12.Археї. 13.Хемосинтетики.14.Хелікобактер.15.Ботулізм. 16.Енцефаліт.

17.Таксис.18.Холера.19.Грип.20.Мозок.

 

Кросворд№3. 1.Міксотрофи. 2.Вольвокс. 3.Дріжджі.4.Крохмаль.5.Фото-

синтез.6.Меристема. 7.Ксилема.8.Талом.9.Мох. 10.Риніофіти. 11.Сфагнум.

12.Нейроглія. 13. Хітин. 14. Кишковопорожнинні.15.Пеніциліум.16.Глікоген.

17.Імаго.18.Спорангій. 19.Гліеокалікс.20. Гетеротрофи. 21.Хорда.22.Подвійне.

 

Кросворд№4.1.Метаболізм.2.Асиміляція. 3.Дисиміляція.4. Міксотрофи.

5.Вуглеводи.6.Моносахариди.7.Глюкоза.8.Целюлоза.9.Ліпіди.10.Білки.

11.Амінокислоти. 12.Ренатурація.13.Ферменти.14.Комплементарність. 15.Віта-

міни.16.Авітаміноз. 17.Лунін.18.Токоферол.19.Рибофлавін. 20.Цинга.21.Тирок-

син. 22.Кребса.23.Ферум.24.Інсулін.25.Глюкагон.26.Паратгормон.27.Адреналін.

 

Кросворд№5 1.Генетика. 2.Геном. 3. Термінатор. 4.Реплікація. 5.Мейоз.

6.Транскрипція.7.Трансляція. 8.Алель. 9.Гетерозигота.10.Епістаз. 11.Полімерія.

12.Мутації. 13.Мінливість. 14.Мутагенез. 15.Анеуплоїдія. 16.Промотор.17.Карі-

отип.

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.Соболь В.І. «Біологія і екологія (рівень стандарту)»: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / В.І.Соболь. – Кам’янець – Подільський:

ФОП Сисин О.В., 2018.- 256с.: іл.

2.Андерсон О.А. та ін. «Біологія і екологія»: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту /О.А.Андерсон, М.А.Вихренко,

А.О.Чернінський.-К.: Школяр, 2018.-216 с.: іл.

3. Андерсон О.А. та ін. «Біологія і екологія»: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту /О.А.Андерсон, М.А.Вихренко,

А.О.Чернінський, С.М.Міюс. – К.:Школяр, 2019. – 216 с.: іл.

1

 

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
7904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку