КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
курсу «Всесвітня історія»
7 клас
(35 годин)
Програма: ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ 6 – 11 КЛАСИ. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698).
Навчально-методичні комплекси: Підручник: Гісем О. В. Всесвітня історія : підруч. для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — Харків : Вид-во «Ранок», 2020. — 144 с., іл.
Структура курсу:
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП
Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ
Розділ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
Розділ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х–ХV ст.
Розділ 4. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Розділ 5. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в Х–ХV ст.
Розділ 6. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД (оглядово)
№ з/п |
Дата/клас |
Тема уроку |
Предметні компетентності |
Наскрізні змістовні лінії |
Примітка |
||
|
|
||||||
|
|
|
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
||||
|
|
|
Повторення: Велике переселення народів та його наслідки. Розселення слов’ян. Вступ: Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація. |
Хронологічна компетентність:: Учень/учениця Знає: - хронологічні межі та періодизацію Середньовіччя, час Великого переселення народів; Розуміє: Середні віки в Україні як княжу добу, періоди якої збігаються з відповідними періодами європейської історії, а саме: а) період становлення племiнних князiвств i союзiв (V–IX ст.) – з добою раннього Середньовiччя (середина V ст. – кiнець IХ ст.); б) період iснування Русi (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовiччя (Х–ХІІІ ст.); в) період удiльних князiвств (XIII–XV/XVI ст.) – з добою пiзнього Середньовiччя (XІV–XV ст.); Уміє: – назвати хронологічні межі та періодизацію Середніх віків; – укласти синхронізовану хронологічну таблицю «Європа в добу Середньовіччя» Логічна компетенція: Учень/учениця Знає: – види джерел з історії Середньовіччя; – напрямки Великого переселення народів і розселення слов’ян. Розуміє: – Середні віки (доба Середньовіччя) як період між історією Стародавнього світу та Новою історією; – як користуватися підручниками з історії України та всесвітньої історії для 7 класу на уроці й удома. Уміє: – охарактеризувати первісні часи та історію Стародавнього світу; – перелічити цивілізаційні здобутки населення України стародавніх часів; |
Громадянська відповідальність Шанування національної історії, культури, мови, традицій; визнання та сприйняття багатоманітності оточуючого світу
|
|
|
Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ |
|||||||
|
|
|
Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг. Завоювання Карла Великого. Імперія франків. Розподіл імперії. |
Хронологічна компетентність: Учень/учениця Знає: – хронологічні межі існування Франкського королівства, час утворення Франкської та Візантійської імперій, виникнення ісламу; Уміє: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про Велике переселення народів, Франкську та Візантійську імперії, перші Арабські халіфати (Омейядів і Аббасидів); Просторова компетентність:: Учень/учениця Знає: – територію «варварських королівств», імперії Карла Великого, напрямки завойовницьких походів арабів. – Уміє: показати на карті «варварські» королівства, імперію Карла Великого, Візантію, напрямки завойовницьких походів арабів, Арабський халіфат; Логічна компетентність:: Учень/учениця Розуміє: – поняття «варварське королівство», «халіфат», «іслам», «Коран», «експансія» Уміє: – охарактеризувати організацію влади у «варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах; – визначити наслідки Великого переселення народів, розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу й арабської експансії. |
Громадянська відповідальність Свідомо обирати способи дії та поведінки і діяти відповідально; усвідомлення важливості державних утворень |
|
|
|
|
|
Візантійська імперія доби Юстиніана. Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів. Культура Візантії. |
|
|
||
|
|
|
Арабський халіфат. Природно-географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммад. Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури. |
|
|
||
|
|
|
Практичне заняття за розділом І. Зіставити організацію влади у «варварських королівствах», Франкській імперії, Візантійській імперії, перших Арабських халіфатах.
|
|
|
||
|
|
|
Узагальнення за розділом І. Тематичний контроль. |
|
|
||
Розділ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ |
|||||||
|
|
|
Людина в Середньовіччі. Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація.
|
Логічна компетентність:: Учень/учениця Знає: – основні стани середньовічного суспільства; – найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства. Розуміє: – станове суспільство як суспільство з ієрархічно вибудуваною соціальною структурою, кожна з великих соціальних груп (станів) якого – відносно замкнена та умовно об’єднана своїми правовим і економічним становищем у суспільстві; – причини і наслідки внутрішньої і зовнішньої колонізації середньовічної Європи; – роль християнської церкви в Середньовіччі; – поняття «суспільний стан», «феод», «феодалізм», «васалітет», «феодальна драбина», «церковна ієрархія», «єпархія», «цех», «майстер», «підмайстер», «учень», «гільдія», «Ганза», «лихварство», «міська комуна», «внутрішня колонізація», «зовнішня колонізація». – описати повсякденне життя у феодальному замку, міському будинку (майстерня, крамниця), селянській господі; Уміє: - охарактеризувати соціальне становище і роль кожного з основних станів середньовічного суспільства. Просторова компетентність:: Учень/учениця Уміє: – показати на карті найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства; Інформаційна компетентність Учень/учениця уміє: зіставити (на основі витягів з доступних джерел) правове становище різних груп середньовічного населення Західної Європи. |
Здоров’я і безпека Чинники, що впливають на раціональний вибір споживача. Відмінності у споживанні людей із різним доходом.
|
|
|
|
|
|
Середньовічне європейське суспільство. Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм. |
|
|
||
|
|
|
Організація християнської церкви в Середньовіччі. |
|
|
||
|
|
|
Середньовічне місто. Ремесло і цехи |
|
|
||
|
|
|
Практичне заняття за розділом ІІ. Підготувати усне повідомлення “У феодальному замку”, “У міському будинку”, “У селянській господі”(на вибір учня) |
|
|
||
|
|
|
Узагальнення за розділом ІІ. Тематичний контроль. |
|
|
|
|
Розділ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х–ХV ст. |
|||||||
|
|
|
Скандинавія в добу середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання. |
Хронологічна компетентність:: Учень/учениця Знає: – час походів вікінгів, нормандського завоювання Англії, Хрестових походів, Реконкісти, Столітньої війни, Війни троянд; – дати утворення Священної Римської імперії, початку скликання англійського парламенту та Генеральних штатів у Франції, ухвалення Великої хартії вольностей; Уміє: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про походи вікінгів, формування середньовічних держав (від роздробленості до станово-представницьких монархій або республік), Хрестові походи і держави хрестоносців;
Просторова компетентність:: Учень/учениця Знає: – території походів вікінгів, Хрестових походів. Уміє: – показати на карті території Королівства Іспанія, Королівства Франція, Королівства Англія, Священної Римської імперії, італійських торговельних республік, напрямки походів вікінгів, Хрестових походів, торговельні шляхи, якими користувались італійські міста-держави;
Логічна компетентність: Учень/учениця Розуміє: – причини політичного роздроблення держав Західної Європи та мотиви Хрестових походів; – суспільне значення самопожертви Жанни д’Арк; – значення формулювання принципу недоторканності особи для становлення правової культури європейської цивілізації; – феодально-теократичний характер Священної Римської імперії; – поняття «вікінги», «феодальна роздробленість», «Хрестові походи», «духовно-рицарські ордени», «теократія», «станово-представницька монархія», «парламент» («кортеси», «Генеральні штати», «сейм»), «Реконкіста», «династична унія». Уміє: – розкрити сутність та історичне значення діяльності Жанни д’Арк; – описати і порівняти формування станово-представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи; – охарактеризувати організацію влади в торговельних містах-державах (Генуї, Венеції та ін.); – охарактеризувати напрямки внутрішньої й зовнішньої політики європейських правителів (Ізабелль I і Фернандо II, Луї ХІ, Генрі ІІ Плантагенета, інших); визначити наслідки Хрестових походів, Реконкісти, Столітньої війни, Війни троянд. |
|
|
|
|
|
|
Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени. |
|
|
||
|
|
|
Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій. Реконкіста. Династична унія Ізабелль I і Фернандо II та утворення Королівства Іспанія. |
|
|
||
|
|
|
Франція у ХІ–ХV ст. Столітня війна. Жанна д’Арк. Консолідація влади в руках французьких королів. Луї ХІ. |
|
|
||
|
|
|
Англія в ХІ–ХV ст. Генрі ІІ Плантагенет. «Велика хартія вольностей». Війна троянд. |
|
|
||
|
|
|
Німеччина. Священна Римська імперія: устрій та боротьба за політичний провід між світськими і духовними володарями. |
|
|
||
|
|
|
Країни басейну Середземного моря. Італійські торговельні республіки (Генуя, Венеція). Реконкіста. Династична унія Ізабелль I і Фернандо II та утворення Королівства Іспанія. |
|
|
||
|
|
|
Практичне заняття за розділом III. Встановити (на основі витягів з тексту документа) цінність «Великої хартії вольностей» для сучасних європейців, її значення для становлення європейської правової культури. |
|
|
||
|
|
|
Узагальнення за розділом III. Тематичний контроль. |
|
|
||
Розділ 4. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ |
|||||||
|
|
|
Церковний розкол 1054 р. Католицька церква в ХІ–ХV cт. Тома Аквінський. Середньовічні єресі й боротьба з ними. |
Хронологічна компетентність:: Учень/учениця Знає: – хронологічні межі Раннього Відродження, дату розколу християнської церкви, час винайдення книгодрукування; Уміє: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про розкол християнської церкви, поширення романського і готичного мистецьких стилів, книгодрукування, раннє Відродження; Просторова компетентність: Учень/учениця Уміє: - показати на карті університетські центри й міста, пов’язані з початком Відродження; межі поширення впливу католицької і православної церков;
Логічна компетентність: Учень/учениця Знає: – основні наукові й технічні досягнення Середньовіччя; – університетські центри Середньовіччя, межі поширення впливу католицької та православної церков. Розуміє: – основні відмінності між католицизмом і православ’ям; – роль вчення Томи Аквінського у формуванні європейської правової системи; – значення книгодрукування для розвитку європейської культури; – історичне значення технічних досягнень Середньовіччя; наукових праць (відкриттів і винаходів) Роджера Бекона, Йоганна Гутенберга, П’єра Абеляра, художньої творчості Данте, Петрарки, Боттічеллі, Донателло та ін.; – поняття «вітраж», «університет», «єретик», «інквізиція», «Альбігойські війни», «Раннє Відродження», «гуманізм», «романський стиль», «готичний стиль». Уміє: – обґрунтовано оцінити вплив церкви на культуру й освіту; – визначити причини і наслідки виникнення університетів; поширення ідей гуманізму і культури Раннього Відродження; розпізнати будівлі (храми) романського і готичного стилів. |
Громадянська відповідальність Усвідомлення процесів прийняття суспільних рішень і форми участі громадян у житті громади і суспільства в цілому |
|
|
|
|
|
Середньовічна культура Західної Європи. Наукові й технічні досягнення. Книгодрукування. |
|
|
||
|
|
|
Раннє Відродження і гуманізм. |
|
|
||
|
|
|
Практичне заняття за розділом IV. Описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента/учня.
|
|
|
||
|
|
|
Узагальнення за розділом IV. Тематичний контроль. |
|
|
|
|
Розділ 5. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в Х–ХV ст. |
|||||||
|
|
|
Центральна та Східна Європа. Чернечі лицарські ордени (Тевтонський, Лівонський, орден Мечоносців) та християнізація Східної Європи. Велике князівство Литовське за правління Ольгерда (Дмитра) Гедиміновича. |
Хронологічна компетентність: Учень/учениця Знає: – час гуситських війн, монгольської навали на Східну Європу, утворення Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, дату Грюнвальдської битви, падіння Константинополя; Уміє: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про утворення Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, падіння Візантійської і становлення Османської імперії, гуситські війни, правління володарів держав Східної та Центральної Європи; Просторова компетентність: Учень/учениця Знає: – території Польщі, Угорщини, Чехії, Московської держави та Новгородської боярської республіки, Золотої Орди, напрямки походів монголів. Уміє: – показати на карті території Польського, Угорського, Чеського королівств, Османської імперії, Золотої Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, місце Грюнвальдської битви, територію поширення гуситського руху і гуситських воєн, напрямки завойовницьких походів турків-османів;
Логічна компетентність: Учень/учениця Розуміє: – наслідки панування монголів (Золотої Орди) для суспільств Східної Європи; – роль чернечих лицарських орденів (Тевтонського, Лівонського та ордену Мечоносців) у християнізації Східної Європи; – значення Грюнвальдської битви для народів Східної Європи; – поняття «гусити», «гуситські війни», «боярська республіка». Уміє: - охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику правителів держав Східної Європи; - обґрунтувати думку про взаємодію та зіткнення на теренах Центрально-Східної Європи візантійської, руської та західноєвропейської (католицької) культурних традицій. |
Громадянська відповідальність Свідомо обирати способи дії та поведінки і дія-ти відповідально; усвідомлення важливості державних утворень |
|
|
|
|
|
Північно-східна Русь. Утворення та зміцнення Московської держави. Монгольське панування. Новгородська боярська республіка. Устрій та територіальні надбання Великого князівства Московського ХІV – на початку ХVІ cт. Іван ІІІ. |
|
|
||
|
|
|
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ. Культура Османської імперії. |
|
|
|
|
|
|
|
Практичне заняття за розділом V. Виявити в пам’ятках культури народів Центрально-Східної Європи прояви візантійської, руської та західноєвропейської (католицької) культурних традицій |
|
|
||
|
|
|
Узагальнення за розділом V. Тематичний контроль. |
|
|
|
|
Розділ 6. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД (оглядово) |
|||||||
|
|
|
Середньовічний Китай та Японія. Досягнення китайської культури. |
|
|
|
|
|
|
|
Індія в період політичної децентралізації (дроблення). Делійський султанат. Досягнення індійської культури. |
Просторова компетентність:: Учень/учениця: Знає: - території середньовічних Індії та Китаю. Уміє: - показати на карті території середньовічних Індії, Китаю та Японії; Логічна компетентність:: Розуміє: - значення культурних досягнень середньовічних Китаю та Індії для формування європейського культурного простору; – поняття «Піднебесна імперія», «каста», «індуїзм». Уміє: - розповісти про пам’ятки культури Індії, Китаю та Японії епохи Середньовіччя; Інформаційна компетентність:: Уміє: - підготувати індивідуальний або колективний проект (вікторину, квест та ін.) про культурні досягнення середньовічного Сходу, які мали вплив на формування європейського культурного простору. |
Громадянська відповідальність Шанування національної історії, культури, мови, традицій; визнання та сприйняття багатоманітності оточуючого світу |
|
|
|
|
|
Практичне заняття за розділом VI. Підготувати індивідуальний або колективний проект (вікторину, квест та ін.) про культурні досягнення середньовічного Сходу, які мали вплив на формування європейського культурного простору. |
|
|
||
|
|
|
Узагальнення за розділом VI. Тематичний контроль. |
|
|
||