Тема уроку. Культура Київської Русі за часів роздробленості.
Мета уроку:
людських цінностей;
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
Обладнання:
Основні поняття: культура, духовна і матеріальна культура,пергамент, мініатюра, заставка, ініціал, літопис.
Тип уроку - урок засвоєння нового навчального матеріалу.
Форма уроку -словесно - наочна.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань , умінь та навичок учнів.
Учням пропонується пригадати навчальний матеріал , що стосується історії Київської Русі часів роздробленості.
Запитання та завдання учням:
IІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів( міні лекція, бесіда).
На мультимедідошці висвітлюємо визначення поняття культура.
"Культура"-система створених людиною матеріальних і духовних цінностей на певному історичному етапі.
Учитель. Це означення важливо не запам'ятати дослівно, а пригадати, що є його головними складовими.(Під час бесіди учні пригадують, що відноситься до матеріальної та духовної культури, а вчитель записує елементи кожної з них до різних колонок — як початок роботи над формуванням поняття матеріальна і духовна культура. Підсумовуючи сказане, учні роблять висновок, що в більш вузькому розумінні культура — це сфера духовного життя людей).
IV.Представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Відтворивши в пам'яті учнів поняття культура, матеріальна і духовна культура, учитель оголошує тему уроку, план її вивчення та очікувані результати.
План.
1. Освіта. Наука.
2. Усна народна творчість.
3. Книжні пам’ятки.
4. Література.
5. Архітектура та мистецтво.
V. Вивчення нового навчального матеріалу
Учитель (розповідь з використанням наочних прикладів на мультимедійній дошці).У другій половині XI — першій половині XIІI ст. відбувався досить бурхливий розвиток культури Київської Русі. Освіта, наука й культура розвивалися під безпосереднім впливом церкви. Християнське богослужіння потребувало грамотних людей, і церква їх виховувала, відкриття шкіл та бібліотек при церквах і монастирях; запровадження писемності (кирилиця та глаголиця). Про поширення писемності серед різних верств населення свідчать числені надписи на виробах ремісників, малюнки на стінах, а також берестяні грамоти.
Унікальними є «берестяні грамоти» - написи простолюдинів на березовій корі, знайдені археологами спочатку в Новгороді, а згодом і в Україні — у Звенигороді. Береста була дешевим матеріалом — варто було прокип'ятити її у воді, щоб вона стала придатною для письма. Писали на ній писалами — спеціальними металевими стрижнями. За підрахунками вчених, у великих містах Київської Русі близько десяти відсотків населення було грамотним.
Демонстрація відеоролика.Розвиток наукових знань.
Бесіда учителя з учнями з використанням наочних прикладів на мультимедійній дошці.
Розповідь учителя. Київська Русь залишила нам у спадок багату й різноманітну усну народну творчість, яка передавалася і збагачувалася від покоління до покоління, стала важливим джерелом пізніших літературних творів та літописів.
Учні, заслухавши розповідь учителя, по черзі називають види усної народної творчості та їхню тематику.
Робота з поняттями.
Прочитати текст підручника (С. 135-136) і виписати визначення слів: «пергамент», «мініатюра», «заставка», «ініціал». На ілюстраціях підручника книг знайти мініатюру, заставку та ініціал.
«пергамент» - оброблена шкіра молодих тварин, що застосовувалась для письма до винайдення паперу.
«мініатюра» - кольоровий малюнок у рукописних книгах.
«заставка» - композиція з орнаменту на початку книги чи розділу.
«ініціал» - перша буква тексту.
Розповідь учителя. Книги переплітали в оправи, які робили з дерев'яних дощок, обтягнутих шкірою. Дорогі оправи, що виготовлялись для князів і церковнослужителів, обтягували оксамитом та прикрашали коштовним камінням, золотом і сріблом. Така книга була витвором мистецтва і коштувала неймовірно дорого. Похвалитися великою бібліотекою в ті часи могли тільки дуже багаті люди.
Декілька рукописів збереглися до нашого часу й нині становлять величезну цінністьі свідчать про високий рівень книжкової справи на Русі. Це такі книги як:
Кілька учнів отримали домашнє завдання підготувати невелику розповідь про ці книги. Слухаєм повідомлення учнів.
Аналізуючи розповідь учні відповідають на запитання:
Які твори започаткували давньоруську літературу? Назвіть їх.
Визначте тематику творів давньоруської літератури.
Бесіда учителя з учнями.
Розповідь учителя. Самобутнім явищем у літературі є літописи. Пригадайте , що таке літописи? Який найвидавніший літопис дійшов до наших днів? Хто є його автором? Про що в ньому йдеться? Учні відповідають на запитання.
Працюємо по парах.
Учні діляться на пари, кожна з яких одержує картку із завданням, за допомогою підручника відповідає на нього. У кожній парі вибирають доповідача, який представляє результати роботи пари. Для виконання завдання надається близько 5 хвилин.
Картка № 1.Види споруд. Будівельні матеріали.
Картка № 2. Найбільш відомі споруди.
За допомогою підручника та наочних матеріалів(додаток №1-4) охарактеризуйте зображені споруди.
Картка № 3.Розвиток мистецтва в Київській Русі періоду роздробленості.
VІ. Систематизація та узагальнення набутих знань і умінь учнів.
Слухаєм доповідачів, які представляють результати роботи пар, решта учнів виступають у ролі уважних слухачів, ставлять запитання.
Систематизація та узагальнення набутих знань і умінь учнів відбувається за допомогою логічної ланцюжкової гри слів на дану тему.
VІІ. Підбиття підсумків уроку . Рефлексія.
Учитель підводить підсумок уроку, оцінює роботу учнів , визначається найбільш цікаві й пізнавальні розповіді. За допомогою бесіди з'ясовує:
Що сподобалось на уроці? Яку роботу учні виконували із задоволенням, яку ні? Які труднощі виникли в процесі роботи?
VІІІ. Інструктаж домашнього завдання.
1