Тема: Культура спілкування. Вправляння у звуковому аналізі мовлених слів. Складання графічних моделей речень
Мета: вчити учнів виконувати звуковий аналіз фонетично нескладних слів, послідовно називати звуки на слух та з опорою на графічну схему, будувати звукові моделі слів; закріплювати вміння складати речення з різною кількістю слів; розвивати фонематичний слух; виховувати культуру спілкування.
Обладнення: плакати «Правильно сиди, тримай ручку», підручник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ЛОГОПЕДИЧНА РОЗМИНКА
Вправа 1. «Смачне варення».
Рот напіввідкритий, кінчиком язика повільно облизнути верхню й нижню частину губи в обох напрямках по 5 разів.
Вправа 2. Усмішка «Трубочка».
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх уперед трубочкою.
Вправа 3. «Старенька бабуся».
Закусити обидві губи зубами й утримувати в такому положенні 5–10 с.
Вправа 4. «Лопатка».
Загинати язик на верхню губу. Повторити 8 разів.
III. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Аналітичні вправи на виділення зі слів окремих звуків (на початку і в кінці):
мишка, шуба, вікно, пеньок, рись, олівець, хліб, струмок, день.
2. Синтетичні вправи на утворення складу (злиття) різних звуків [л], [о] — ло; [т’], [і] — ті; [ц’], [а] — ця; [з], [у] — зу; [р’], [у] — рю
3. Гра «Впіймай звук [р]»
Учитель читає слова. Якщо в слові є звук [р], діти плещуть у долоні один раз, якщо звук [р’] — два рази.
Жаба, ромашка, річка, дідусь, небо, олівець, ряска, тигр, лебідь, гребінь, хвиля, море, зірка, скарб, осел.
4. Гра «Хто найуважніший»
Учитель читає невеличкий текст. Діти уважно слухають, а потім на запитання «скільки речень у тексті?» — піднімають стільки паличок для лічби, скільки було речень у тексті.
У лісових тварин багато клопоту. Білка ховає в дупло горіхи. Їжак тягне у нору сухе листя. Ведмідь набирає жиру.
IV.Закріплення вмінь співвідносити умовне позначення звуків, складів з реaльно вимовлюваними в словах
На дошці — малюнок лисиці і синиці.
— Розгляньте схему під малюнком лисиці. Який останній склад у цьому слові? (ця) А який голосний звук чуємо в кінці складу? (Звук [а])
— Послухайте інше слово — синиця. Чи є в цьому слові такий самий склад?
Де він чується? (У кінці)
— І ще одне цікаве завдання. Його зможуть виконати тільки уважні учні!
Чи є в словах лисиця і синиця ще один однаковий склад, крім останнього ця?
(Учні встановлюють, що другий склад у слові «лисиця» і перший у слові «синиця» однаковий — «си»).
— Розкажіть, що ви знаєте про синичок?
— Синичка з’їдає або згодовує малятам стільки комах, скільки важить сама. Отака синичка! Тому взимку — а зима незабаром настане — синичок та інших птахів треба обов’язково підгодовувати.
Фізкультхвилинка
Станьте, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Наче яблука зриваєм.
Назбираємо багато,
Щоб узимку ласувати.
V. РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (с. 20)
1. Бесіда про культуру спілкування
— Які «чарівні» слова ви знаєте? Коли їх уживаєте? (Дякую, спасибі, до побачення, будь ласка, добрий день, доброго ранку)
— Розгляньте верхній малюнок.
— З ким розмовляють учні?
— Як слід звертатися до вчительки, до бібліотекаря?
— Що запитує дівчинка у вчителя?
— Що слід робити хлопчикові?
— Чи можна втручатися у розмову дівчинки з вчителькою?
— Що зображено на другому малюнку?
— Як хлопчики повинні ставитися до дівчаток?
— Як ви попросите книгу в свого однокласника?
— Ти забув удома ручку. Що робитимеш?
— Подивіться на третій малюнок. Що ви на ньому бачите? Розкажіть.
2. Робота в парах
— Розіграйте діалог.
Ти хворів. Хочеш дізнатися, що було в школі. Зателефонував своєму однокласникові. До телефону підійшла його мама. Що ти скажеш? Не забувай про чарівні слова!
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Що найбільше запам’яталося?
— Які завдання викликали труднощі?