Курс « Риторика» із 2000р. впроваджується в школах України за програмою «Риторика 1-4 кл» (автори В. Науменко, М. Захарійчук ),Рекомендована Міністерством освіти і науки України (лист №1/11-3861 від 03.06.2009р.)На вивчення курсу за вибором «Риторика» відводиться 35 год на рік (1 год на тиждень)Ідея курсу: чого людина не розуміє, тим вона не володіє. Комунікативна компетентність має дві складові: теоретична і практична. Двоєдиність її полягає у цілеспрямованому формуванні знань, і навичок ефективного спілкування в умовах інтерактивної взаємодії та застосування їх на практиці, у життєвих ситуаціях. Мета курсу:забезпечити формування особистості, яка б володіла знаннями, уміннями, і навичками ефективного спілкування, збагачувала свій комунікативний досвід, зберігала культурно - мовленнєві традиції українського народу. Завдання курсу:вчити дбайливо ставитися до слова , вміло й доречно використо-вувати його у своєму мовленні.вчити ввічливо ставитися до співрозмовника, цінувати й розуміти іншу точку зору.формувати вміння вербального та невербального мовлення.
Структура курсу риторика відображає такі напрямки:аналіз зразка культурного мовлення.аналіз власної мовленнєвої поведінки.порівняльний аналіз взаємодії слова і справи.аналіз життєвої позиції: власної та інших. ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ КУРСУ “ РИТОРИКА”ТЕКСТ І ЙОГО ВИДИСЛОВЕСНЕОФОРМЛЕННЯДУМОКМОВЛЕННЯ і СПІЛКУВАННЯ
Засвоєння тем програми передбачає формування в учнів КОМУНІКАТИВНОЇ ГРАМОТНОСТІ :правильно, точно, переконливо висловлювати думку під час діалогів, монологів;керувати голосом, змінювати силу, темп мовлення, надавати голосу різних відтінків залежно від мети спілкування;вибирати стиль, форму висловлювання залежно від мовленнє-вої ситуації;слухати, починати і підтримувати діалог, дотримуватися правил вербального і невербального етикету в повсякденному спілкуванні;дбати про правильну, чітку вимову, багатство, виразність мовлення, точний вибір слів і висловів;виробляти власний стиль спілкування з людьми,реалізовувати свою індивідуальність у мовленні визначати комунікативні наміри свої і співрозмовника, оцінювати міру їх реалізації у спілкуванні; орієнтуватися в ситуації спілкування, враховуючи адресата;створювати висловлювання: запрошення, привітання, прохання, пояснення, подяку, комплімент, заперечення, пораду, відмову, рекомендацію, оголошення, критичне зауваження.
Курс риторики має практичний характер, тому змістовий аспект реалізується такими засобами:аналітичні й синтетичні вправи;вправи на звуковимову ( швидкість, виразність, висота)аналіз прислів’їв, приказок, загадокриторичний аналіз невербального й вербального спілкуваннямова жестівредагування висловів, текстівриторичний аналіз різножанрових текстів, діалогів, монологів,підготовлених та імпровізованих виступівмовленнєві ігриінтелектуальні ігриекспертна роботадраматизація творівсловесне малюваннярефлексія розумово – мовленнєвої діяльності.
Учнів супроводжують головні герої, які допомагатимуть дітям засвоювати матеріал: Риторинка й торба Ляпа. Риторинка дає поради, як спілкуватися. Вона одягнена в сукню у вигляді лілії. Лілія, як відомо, - символ краси й красномовства. Отже, усі поради Риторинки дитина намагатиметься сприйняти серцем і розумом, використовуватиме їх у житті. Торба Ляпа – символ-антипод Риторинки.