Ми, вчителі 1-х класів НВК№ 16 м. Мелітополя, Поліщук Наталія Петрівна та Волик Олена Юріївна, працювали над проектом " Козацькому роду нема переводу!" (національно - патріотичне виховання). Формою представлення проекту був обраний квест. Діти і батьки були дуже задоволені!
Сценарій квесту «Шляхами запорізьких козаків!»
Тема: «Ми – маленькі козачата!»
Мета: - провести захист проекту у вигляді квесту для учнів 1-х класів;
- розширити знання учнів про українське козацтво, про їх життя та побут;
- розвивати пізнавальний інтерес до національної культури, почуття гордості, навички артистизму, співу;
- виховувати почуття патріотизму, любов до українського народу, прагнення бути сміливими, відповідальними, щедрими, дружніми;
- поглиблювати в ігрових умовах почуття відповідальності та обов'язку перед своєю командою.
Обладнання: ураїнські костюми для хлопців і дівчаток, маленькі прапорці, рушники, 2 великих прапора, малюнки на козацьку тематику, парус з назвою куреня (у кожного класу своя назва), мапи для кожного класу із назвами зупинок, 4 столи, на станціях предметні малюнки (пороги, козак, Запорізька Січ, о. Хортиця, шаровари, човен «Чайка», булава, каша, курінь, букви К, О, З, А, К), пазли, 2 обруча, м'ячі, 8 кульок для прикраси столів, музичний супровід: аудіозапис пісень «Козацький марш», «Козачата», «Як у нас на Україні», дипломи кожному класу на кожній зупинці, козацька каша.
Вед.: - Добрий день, шановні гості, вчителі, батьки та наші маленькі козаки та козачки! Ми сьогодні раді бачити вас на нашому святі – Сьогодні День Захисника вітчизни, свято, що визначають в день Св. Покрови Пресвятої Богородиці, одночасно з Днем українського козацтва.
І це свято підготували для вас учні 1-Б та 1-В класу у межах свого проекту. Тож зустрічайте оплесками наших ведучих, наших маленьких козачат.
(Звучить козацький марш, виконується марш-танець із прапорцями)
1 уч.:. Добрий день вам, любі гості,
Щиро просимо до нас.
Раді ми всіх вас вітати,
На козацькім нашім святі.
2 уч.:. Гостей дорогих
Ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
Любов'ю та миром!
3 уч.:. Ми вам зичим літ багато
На добро і згоду.
Хай не буде переводу
Козацькому роду.
(пісня «Козачата»)
Вед.: Ваші оплески нашим виконавцям пісні
4 уч.:. Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти,
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
5 уч.:. Козаки – це вільні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю
За народну кращу долю!
Вед: А тепер запрошуємо вас до веселого флеш-мобу.
Флеш-моб
Вед.: - Увага, увага! Всі спокійно станьте,
Дівчаток-козачок із танцем оплесками зустрічайте!!!
Танець з рушниками
Вед.: - Дякуємо дівчатам! Підтримаємо ще оплесками козаків та козачок.
- Козацький рід наш мудрий, сміливий, сильний, щирий, щедрий. І у нас в гостях справжній Запорізький козак _________________.
Передаю йому слово.
Козак: - Сини мої та доньки, козаки й козачки! 14 жовтня ми святкуємо одне з найбільших народних свят – це день українського козацтва, тому наказую провести змагання куренів, щоб підняти бойових дух і мудрість нашого козацтва.
Козак: - Увага всім! Отамани кожного куреня зробіть вперед 1 крок.
Приготуйтесь представити свої курені.
Атаман 1-А класу готов? Ваш курінь! (Атаман звітує із учнями класу) Ваш дивіз! (Атаман звітує із учнями класу) 1-Б та 1-В, 1-Г, 1-Д – так само.
Козак: - Молодці, козачата. Бачу ви готові до змагань.
Всі ми прийшли сюди сьогодні,
щоби вести запеклий бій.
Тільки ні, не кулаками,
а у веселій, дружній грі.
- На козацькому шляху вас чекатимуть цікаві зупинки із завданнями. В подорож ви відправитесь на козацьких човнах «Чайках». Тож сідайте зручніше і рушайте. Успіхів вам!!!
(У вчителів в руках є мапа подорожі, зміна зупинок відбувається за музичним сигналом за годинниковою стрілкою)
1 зупинка «Найспритніший козак».
Вед.: - Здравствуйте наші маленькі козачата! Ви припливли на дуже цікаву станцію! А ви знаєте, що Запорізькі козаки також дуже часто плавали. Жили вони на о. Хортиця, навколо якого протікає велика річка Дніпро.
1 уч. – І кожного дня, щоб потрапити на свій острів, або навпаки вирушити у подорож їм було необхідно перепливати через Дніпро.
2 уч. – Але місце для свого житла козаки обрали незвичайне. Не легко було допливати до острова, бо Дніпро виставляло свої пороги (малюнок). Це маленькі острови, скелі які виринають із води.
3 уч. – Виходить, що жили козаки за порогами. І тому отримали назву ЗАПОРІЗЬКІ – ті які ЗА ПОРОГАМИ
4 уч.: - Із-за цих порогів плавати по Дніпру було дуже складно. І козакам необхідно було бути уважними, дружніми, зосередженими, щоб пройти ці перешкоди.
Вед. – А ви готові пройти перешкоди? Тоді для вас перше завдання.
1 уч. Назвіть, будь ласка, чесноти козака , які починаються із букв слова «Козак», тільки по черзі.
К – кмітливий
О – озброєний, обдарований
З – завзятий, здоровий ,забавний, захисник.
А – активний
К – красивий.
2 уч. А чи зможете ви подолати Дніпровські пороги, як Запорізькі козаки?
Вед.: - Станьте, будь ласка, один за одним і уважно дивіться та слухайте.
- Перед вами є незвичайний довгий шлях, який необхідно спритно пройти крок за кроком один за одним, не штовхаючись, але міцно тримаючи один одного. (4 учні показують, а всі повторюють)
Вед.: - Молодці! Впорались із завданнями. Тому за вашу вправність та уважність ваш курінь нагороджується диплом. Тепер сідайте у свій човен і пливіть до наступної станції. Успіхів вам!
(отаман отримує диплом)
2 запинка «Козацька кмітливість».
Вед.: -Добрий день, діти! На цій зупинці ми розкажемо вам цікаву інформацію, а ви уважно слухайте та готуйтесь дати відповіді на наші запитання.
- Ви вже мабуть знаєте, що жили Запорізькі козаки на о. Хортиця, який був обмежений річкою Дніпро. А жили вони на Запорізькій січі (малюнок). Січ отримала таку назву тому, що була обмежена високим парканом (малюнок). А стовбці із яких робили паркан були зверху гостро засічені. Тому і з’явилася назва СІЧ. У самій Січі, у козаків, були будинки, які називали куренями (малюнок). У кожному курені був головний козак – отаман. У кожному курені були великі казани у яких варили кашу. Це була улюблена їжа козаків.
- У козаків було багато своїх правил, порядків і зараз ми звами зясуємо яких саме.
1 уч.- Усі козачата жити чесно будуть і правил козацьких не забудуть!
Козак – це чесна, смілива людина,
2 уч.- Він любить українську МОВУ,
Своє завжди додержить СЛОВО.
Козак – безстрашний ЗАХИСНИК,
Боротися за правду звик.
3 уч.- Козак усім народам ДРУГ,
І лицарський у нього ДУХ
– Козацькому роду нема ПЕРЕВОДУ!
Вед.: - Молодці! Як ви дружно відповідали!
(Діти задають питання і показують малюнок відгадки)
4 уч.- А хто запам’ятав, як називається місце де жили козаки? (СІЧ)
- А на якому острові була збудована Запорозька Січ? (ХОРТИЦЯ)
5 уч.- Як називалися будинки козаків? (КУРІНЬ)
- Яка їжа була в козаків найулюбленішою? (КАША)
Вед.: - Молодці! За вашу активність та правильні відповіді ви отримуєте диплом. Тепер можете рушити до наступної зупинки. Успіхів вам! (отаман отримує диплом)
3 запинка «Козацькі краєвиди».
Вед.: – Добий день, маленькі козачата! Раді вітати вас на нашій станції! Сьогодні ми з вами познайомимося з козаками, їх човнами та символами влади. А потім спробуємо зібрати козацькі пазли.
1 уч.- Лялька козака
КОЗА́К - це вільна людина. Козаки були дуже відважними і не боялись смерті тому на голові залишали лише чуба – який попереджував ворога, що козак не боїться загинути в бою… Вони були одягнені у червоні або сині шаровари, білу сорочку. Мали при собі різну зброю.
2 уч.- Малюнок човна. Ча́йка — це плоскодонний човен у вигляді величезної видовбаної колоди, обшитої дошками. Чайки мали велике вітрило, 10-15 пар весел, вміщували до 70 осіб. Були озброєнні 4-6 гарматами..
3 уч.- Булава – символ гетьманської влади або кошового отамана на Запорізькій Січі. Це була палиця з горіхового дерева довжиною 50 – 70 см. зі срібною чи визолоченою кулею на кінці.
Вед. - Зараз вам необхідно об’єднатися у групи. Розрахуйтеся на 1, 2, 3. Всі одинички стають за стіл під №1, двійки – за столом №2 і всі трійки відповідно до № 3. У вас на кожному столі лежать пазли. Необхідно їх зібрати, щоб утворилась картина.
- Які молодці! Як швидко впорались із завданням. За вашу увагу та дружність нагороджуємо вас дипломами. (отаман отримує диплом)
4 запинка «Найвлучніші козачата».
Вед.: - Добрий день, маленькі козачата! Раді вітати вас на нашій станції «Найвлучніші козачата»!
- Козаки були дуже спортивні, спритні, влучні та сильні. Мали різну зброю.
1 уч. -Козаки вміло застосовували наявну зброю, постійно підвищували свій рівень майстерності, а також часто вигадували нові варіанти застосування зброї.
2 уч. - Зі зброї у запорізьких козаків були гармати, рушниці, пістолети, шаблі, стріли, кинджали, ножі. (малюнки)
3 уч. - Казали, що: «зброя у козаків вся була прикрашена золотом та сріблом, на зброю вони витрачали все своє багатство: то й не козак, коли в нього погана зброя».
Вед. - Сьогодні ми з вами будемо вправлятися із козацькими ядрами та влучно кидати у ціль. Вам необхідно об’єднатися у 2 команди. А тепер, за командою треба влучити ядром (м’ячем) в обруч, який тримає дитина навпроти команди. (Клас об’єднується на 2 команди, отримує завдання)
(2 учня стоять з обручами на певній відстані. 2 учні стоять на поготові збирати м’ячі, які будуть відлітати у різні сторони. 1 учень стоїть між командою і контролює, щоб ніхто не заважав один одному. )
Вед. - Які ви молодці, як влучно стріляли по мішенях. За влучність ви нагороджуєтесь дипломом! (отаман отримує диплом)
Вед. - А тепер можете вирушати до нашої святкової лінійки! – це для останньої запинки.
Вед.: - Ось і підходять до кінця наші змагання. Бажаємо вам, наші маленькі козачата, здоров’я, добра, сили, наснаги. Пам’ятайте, що ми є нащадками славних українських козаків. То ж любіть Україну, шануйте її народ.
- Ну а після випробувань справжні українські козаки любили гарно відпочити та потанцювати, тому ще раз вас запрошуємо до нашого веселого флеш-мобу.
Флеш-моб
Вед. - А ще козаки дуже любили поїсти, тож і ми пропонуємо вам скуштувати справжньої української козацької каші.
СМАЧНОГО! ДО НАСТУПНОЇ ЗУСТРІЧІ!
Після закінчення змагань, учні розходяться на останні станції для вживання козаької каші.
1- А клас
1 станція «Найспритніший козак» Дніпровські пороги
2 станція «Козацька кмітливість»
3 станція «Козацькі краєвиди»
4 станція «Найвлучніші козачата» Тут і їсти кашу.
1- Д клас
1 станція «Найвлучніші козачата»
2 станція «Найспритніший козак» Дніпровські пороги
3 станція «Козацька кмітливість»
4 станція «Козацькі краєвиди»
Тут і їсти кашу.
1- Г клас
1 станція «Козацькі краєвиди»
2 станція «Найвлучніші козачата»
3 станція «Найспритніший козак» Дніпровські пороги
4 станція «Козацька кмітливість»
Тут і їсти кашу.
1- Б, В клас
1 станція «Козацька кмітливість»
2 станція «Козацькі краєвиди»
3 станція «Найвлучніші козачата»
4 станція «Найспритніший козак» Дніпровські пороги Тут і їсти кашу.