Квест. «Смачно їсти – здорово жити»
Мета: сформувати у дітей уявлення про раціональне харчування, як складову частину здорового способу життя.
Завдання:
• Привернути увагу до проблеми раціонального харчування;
• розширити знання про правила раціонального харчування;
• пробудити творчу активність дітей;
• розвивати навички дослідницької діяльності в області харчування.
Цільова аудиторія: учні 5-7 класів
І.Організація квесту.
-Вступне слово ведучого: «Свою хворобу шукай на дні тарілки!».
Здорове харчування— це харчування, яке забезпечує ріст, нормальний розвиток і життєдіяльність людини, що сприяє зміцненню його здоров'я та профілактиці захворювань. Дотримання правил здорового харчування в поєднанні з регулярними фізичними вправами скорочує ризик хронічних захворювань і розладів, таких як ожиріння, серцево-судинні захворювання, діабет, підвищений тиск і рак. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, 80 % усіх захворювань тією чи іншою мірою пов’язані із харчуванням, а 40 % з них пов’язані безпосередньо з фактором харчування людини. Тож сьогодні ми поглибимо знання про здорове харчування та потребу харчуватися здорово.
-Поділ учнів на команди з використанням гри «Вітамінний салат». Ведучий по черзі називає фрукти(яблуко, слива, груша, персик, апельсин), вказуючи на дітей. Отже формуються команди з початковими назвами фруктів( при бажанні кожна команда може змінити назву).
-Обрання командирів.
-Вручення командирам маршрутних листів(кожна команда має індивідуальний лист)
Зразок маршрутного листа для команди №…
Назва команди …
Станції |
Опис маршруту |
Час прибуття |
Бали |
Станція1 «Смачна Україна» |
|
|
|
Станція2 «Відгадай хто я» |
|
|
|
Станція 3 «Цікаво про звичайне…» |
|
|
|
Станція 4 « Знайти слова» |
|
|
|
Станція5 « Корисне/шкідливе» |
|
|
|
Станція6 « Підбери пару» |
|
|
|
В описі маршруту вказується шлях для команди у приміщенні школи до певної станції.
-Команди рухаються згідно маршрутних листів до станцій, де їх зустрічають ведучі та виконують завдання. Бали отриманні за завдання та час прибуття на станцію записуються в маршрутний лист.
ІІ Проведення квесту:
Станція: «СМАЧНА Україна»
Суть конкурсу: потрібно сполучити назви національних страв з регіонами України, для яких вони характерні.
Обладнання: картки з назвами страв(Деруни; Пиріжки з калиною; Баклажанна ікра; Лагман( макарони з м’ясом); Галушки; Бануш; Мамалига; Бограч; Галицький сирник ;Мачанка) та областей України (Житомирщина; Чернігівщина; Херсонщина; Крим; Полтавщина; Прикарпаття; Буковина; Закарпаття; Львівщина; Тернопільщина)
Слова ведучого:
«Борщ, пампушки, часничок,
Сало і цибулька.
Хліб на білий рушничок.
Ой, свиняча рулька!
Холодець і ковбаса,
Узварчик у джбані…
Ти диви, яка краса…
Голубці в сметані.
-Наша національна кухня містить багато корисних страв, адже як пояснити силу та надзвичайну витримку славних козаків. Наприклад сало з часником зміцнює серце та імунітет, холодець корисний для суглобів, а вареники з вишнями налагоджують метаболізм. Пропоную вам сполучити та дізнатися, які страви стали візитівкою областей України.»
Правильні відповіді:
Деруни - Житомирщина
Пиріжки з калиною – Чернігівщина
Баклажанна ікра - Херсонщина
Лагман – Крим
Галушки – Полтавщина
Бануш – Прикарпаття
Мамалига – Буковина
Бограч – Закарпаття
Галицький сирник – Львівщина
Мачанка – Тернопільщина
Оцінювання: 1 правильна відповідь, це 1 бал. Загальна кількість балів 10.
Станція: «ВІДГАДАЙ ХТО Я»
Команди вибирають спікера, який буде пояснювати слова не називаючи їх і спільнокореневих слів. Команда стає у колону лицем до спікера. Ведучий показує спікеру карточки з словами. Учасники команди по черзі відгадують слова. Якщо учасник не може відгадати слово, то відходить в кінець колони. На відгадування слів дається 3 хвилина, одне слово – 1 бал. Максимальна кількість балів – 12.
Обладнання: карточки з назвами продуктів.
Передмова:
«Для підтримки здорового апетиту та оптимального травлення доцільним є 3–4 разове харчування з проміжками між прийомами їжі в 4–6 годин. Вечеряти належить за 2–3 години до сну.
Для забезпечення здорового харчування школярам рекомендується 4-х разове приймання їжі: сніданок 25% всього добового раціону, 2-й сніданок 15%, обід — 35%, вечеря — 25%.»
Слова:
10)Молоко
11)Вода
12)Насіння
13)Льон
14) Кока- кола
15)Фасфуд
Станція:«Цікаво про звичайне…»
Слово ведучого:
«Здорове харчування-це харчування, яке забезпечує ріст, нормальний розвиток і життєдіяльність людини, що сприяє зміцненню її здоров’я та профілактиці захворювань. Ті, хто дбають про своє здоров’я повинні дотримуватись трьох принципів
здорового харчування:
1. помірність (щоб калорійність раціону не перевищувала енергетичних витрат організму);
2. різноманітність (передбачає споживання продуктів усіх основних груп (хліб, крупи, фрукти, овочі, м’ясо та молочні продукти);
3.збалансованість (означає правильне співвідношення цих груп продуктів).
Завдання: відгадайте продукт по його корисній властивості. Усі ці продукти є частиною здорового харчування(12 балів)
1.Цей овоч здатний не тільки заставляли нас плакати а й знижувати рівень холестерину, що зменшує ризик серцевих захворювань. Вона містить протизапальні компоненти, знижує кров’яний тиск та захищає від тромбів(Цибуля)
2.Ці молоді зелені листочки(назва яких починається з літери Щ)успішно використовують для лікування серця і кровоносних судин. Кислота цього продукту виводить з організму шкідливий холестерин, підтримує м'язи і нерви в тонусі(Щавель)
3.Цей зелений овоч складається з води більш як на 90%.Він чудово втамовує спрагу, очищає організм від токсинів і сприяє його омолодженню(Огірок)
4.Цей овоч зеленого кольору з мінусовою калорійністю. Організм витрачає більше калорій, щоб переварити цей продукт ніж отримує від його споживання (Селера)
5.Цей фрукт один з найсмачніших та популярних на планеті. Воно справжня скарбниця необхідних людині вітамінів і мікроелементів, баланс яких в організмі сприяє його омолодженню і є основою міцного імунітету практично до будь-яких захворювань(Яблуко)
6.Цей зелений фрукт(що нагадує по своїй шкірці крокодила)-джерело безцінних вітамінів, мікроелементів і корисних речовин. Він покращує роботу серця, нормалізує гормональний баланс і має ще багато переваг для здоров’я. За свою поживність цей плід був занесений в Книгу рекордів Гіннеса (Авокадо)
7.Цей жовтий фрукт має антисептичні та в'яжучі властивості, тому їх варто вживати при запаленні слизових оболонок шлунку і рота. Також при його вживанні збільшується рівень серотоніну в крові, що сприяє поліпшенню настрою і людина починає відчувати себе щасливішою(Банан)
8.Цей жовто-оранжевий фрукт (в якому жив Губка Боб)зміцнює нервову систему людини, завдяки вмісту калію, який також сприяє переносу кисню в мозок. Також він регулює рідину в організмі і зміцнює серце(Ананас)
9.Цей червоний ,великий, круглий фрукт, який ще називають ягодою має позитивну дію на роботу нервової системи, м'язовий тонус. При прояві гарячки і підвищенні температури тіла, він жарознижуючий засіб, тамуючий спрагу. М'якуш робить легкий протизапальний ефект (Кавун)
10.Ця червона ягода має великий вміст антиоксидантів та інших корисних елементів для омолодження організму та шкіри. Також вона містить йод, який потрібен для нормальної роботи мозку та нервової системи, полегшує головні болі і корисна для здоров’я ясен (Полуниця)
11.Ця ягода темно синього, навіть чорного кольору здатна протидіяти старінню і омолоджує організм, допомагає покращити зір(Чорниця)
12.Молоко цього великого горіху допомагає зберегти молодість, захищає імунітет, зір. Також воно стерильно і раніше застосовувалося в медицині як замінник плазми(Кокос)
Станція: «Знайти слова»
Слово ведучого:
Чи знаєте ви що: якщо без їжі людина може прожити більше місяця – то без води лише кілька днів.
Користь води:
- омолоджує шкіру;
- виводить токсини;
- знижує ризик інфаркту;
- відновлює енергію;
- потрібна ШКТ;
- спалює жир;
- регулює температуру тіла;
-поліпшує загальне самопочуття;
-знижує ризик інфекційних захворювань.
Умова: команда дає відповідь на запитання, а потім шукає потрібне слово у таблиці.
Завдання
к |
а |
і |
ь |
л |
є |
д |
м |
і |
ч |
у |
й |
л |
ш |
к |
ю |
д |
о |
я |
а |
р |
е |
р |
л |
а |
н |
к |
р |
к |
с |
к |
в |
с |
у |
в |
а |
о |
к |
е |
н |
а |
т |
р |
х |
а |
ь |
г |
в |
г |
и |
ч |
у |
и |
л |
ж |
ю |
х |
а |
ш |
к |
к |
о |
г |
і |
р |
о |
к |
и |
д |
я |
а |
ш |
н |
б |
о |
л |
й |
м |
е |
д |
Запитання:
Продукт, який зберігається дуже довго. При комфортних умовах він може зберігатись близько 3000 років
(МЕД)
Дуже насичений водою овоч, який часто можна побачити на кухні
(ОГІРОК)
Найпопулярніше м‘ясо у світі. Цю тварину вирощують у всіх країнах
(КУРКА)
Продукт , яким можна відлякувати комарів і москітів
(ЧАСНИК)
Овоч, що початково був фіолетовим, але зараз іншого кольору. Більш звичного для нас.(5 балів)
(МОРКВА)
В надмірно великих дозах він може бути смертельно небезпечним(3 бали)
(КАВА)
До складу певних його складових додають качине пір‘я.
(ХЛІБ)
Максимальна кількість балів 7
Станція:«Корисне/шкідливе»
Слово ведучого:
Якщо їжа відповідає потребам вашого організму — вона корисна. Потреби визначаються з віком, статтю, наявністю хронічних захворювань. Корисною їжу робить спосіб обробки продуктів (заморожування, приготування на пару, смаження, відварювання, сушіння, консервування). Кожен з них має своїм завданням максимально зберегти необхідні організму речовини, сприяє більш якісному травленню.
«Шкідливість» їжі з'являється при недотриманні вищевикладеного, переданні, нераціональному поєднанні продуктів, неправильної кулінарної обробки. Окремим пунктом є якість самих продуктів ( терміни й умови зберігання, дотримання санітарно-гігієнічних норм виробництва, вирощування, приготування, доставки )
Правила : розсортувати яка їжа корисна, а яка шкідлива на вашу думку. За кожен правильно відсортований продукт — 1 бал.
Матеріали : дві картки з текстом «корисне» та «шкідливе» і ще 10 карток з такими продуктами : молоко, круасан , пепсі, морозиво, перець, шоколад, чіпси, сметана, майонез, цибуля.
Правильні відповіді:
Корисне: Молоко, перець, сметана, цибуля.
Шкідливе: круасан, пепсі, морозиво, шоколад, чіпси, майонез.
Станція: «Підбери пару»
Ведучий: ви знаєте що таке здорове харчування?
Гравці: так/ні.
Ведучий: здорове харчування — це вживання різноманітних
продуктів, які дають усі поживні речовини, необхідні для
підтримання здоров’я. До цих речовин належить білок, вуглеводи,
жири, вода, вітаміни та мінерали. Правильне харчування є
невіддільною умовою здорового способу життя. Раціональне
вживання продуктів допоможе досягнути високої працездатності та
активності протягом усього життя.
Правила гри: Гравці команд отримують картки з назвами здорових продуктів
харчування і картки в хаотичному порядку з їхніми корисними
функціями для організму людини. Діти повинні підібрати пару
кожного продукту харчування і його корисну функцію для
людини. Кожна правильно підібрана пара принесе команді — 2
бали.
Обладнання: картки з назвами продуктів (морква, гречка, апельсин, творог, буряк, редиска, яблуко, риба) і картки з характеристиками покращує зір; містить залізо; містить вітамін С; нормалізує гемоглобін; зміцнює кістки і містить кальцій; містить масло що покращує роботу підшлункової залози; містить залізо; містить йод,що підтримує здоровий обмін речовин.)
– Продукт харчування (його функція для людини):
Максимальна кількість балів: 16
ІІІ Завершення квесту:
Додаток 1:
Правильне харчування це не тільки корисно, а й смачно
Пропонуємо вам правильне харчування на 7 днів:
Сніданок: вівсяна, гранола зі свіжими фруктами або сухофруктами, сирна запіканка, відварене яйце + сир.
Перший перекус - запечені яблука, тост з цільнозернового хліба і авокадо.
Обід: овочевий суп + рагу з куркою, уха + овочі гриль з рибою, курячі фрикадельки + салат з капустою і зеленим горошком, відварене м'ясо + салат буряк з чорносливом і горіхами.
Другий перекус: стакан кефіру або несолодкого йогурту + 2 хлібця, банан + яблуко.
Вечеря: теплий салат з телятиною, куряча грудка з морквою і зеленим горошком, тушкована капуста з зеленим горошком, запечена цвітна капуста, грецький салат.