КВЕСТ-УРОК ЯК ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ ЗАХИСТУ ВІТЧИЗНИ

Про матеріал
Матеріал містить методичні рекомендації використання квест-форми на уроках захисту Вітчизни, а також власне розробка квест-уроку на тему: "Домедична допомога в бойових умовах"
Перегляд файлу

ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«БОГУСЛАВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ СФЕРИ ПОСЛУГ»

 

 

 

 

 

 

КВЕСТ-УРОК ЯК ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ ЗАХИСТУ ВІТЧИЗНИ

 

 

 

 

 

Слухач курсів підвищення

кваліфікації Чала С.В.,

викладач захисту Вітчизни

ДПТНЗ «Богуславське ВПУ

сфери послуг»

 

Керівник: Качуровський В.С.

 

 

Богуслав

2019

КВЕСТ-УРОК ЯК ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ ЗАХИСТУ ВІТЧИЗНИ

Що таке квест? Назва «квест» походить від англійського слова quest, що означає «пошук», «пошуки пригод». Сьогодні квест у школі – це гра, основним принципом якої є покрокове виконання заздалегідь підготовлених завдань. Квести можуть бути командними або індивідуальними.

Які види квестів існують?

    Ескейп рум передбачає пошук виходу з одного чи кількох приміщень за допомогою захованих підказок. Зазвичай має обмеження у часі. Найчастіше – 1 годину.

    Квест у реальності передбачає повне занурення в сюжетну лінію, яка базується на змісті  відомих книг, фільмів або комп’ютерних ігор. Різновидом квесту в реальності є екшн-квест, який базується на виконанні героєм активних дій, спрямованих на досягнення певної мети. Або хорор-квест, який має неабиякий успіх у поціновувачів гострих відчуттів.

    Квест-перфоманс заснований на взаємодії команди гравців з акторами, які грають ролі як позитивних, так і негативних персонажів. Головним принципом тут є не пошук підказок, а вплив на сюжет шляхом прийняття рішення на основі аналізу ситуації.

    Морфеус – це особливий жанр квесту, в якому виконувати завдання гравці мають із зав’язаними очима.

Що таке квест-урок?

    Це урок, на якому учням пропонується у формі квесту, тобто пошукової (часто пригодницької) гри виконати низку різноманітних логічних дій, спрямованих на отримання кінцевого результату.

Квест-урок стимулює розвиток логічного мислення, привчає дітей розмірковувати над завданням, різнобічно оцінювати ситуацію, аналізувати інформацію з точки зору значимості, важливості та необхідності, дозволяє пов’язувати матеріал кількох предметів, залучаючи логіку і критичне мислення.

До того ж він дає можливість дітям відчувати себе безпосередніми учасниками навчального процесу, а не залишатися спостерігачами і споживачами інформації, пропонованої вчителем.

Емоційність процесу, пов’язана із отриманням результатів і проходженням етапів квесту, сприяє кращому запам’ятовуванню інформації.

Де провести квест-урок?

Провести такий урок можна як на свіжому повітрі – у шкільному дворі, на стадіоні, у парку, на екскурсії, так і в приміщенні – у класі, в спортивній залі, в музеї тощо.

При цьому завдання головоломки можуть бути різними: розшукати предмети, розв’язати задачу, відповісти на запитання, знайти певні предмети, розшифрувати правило, цитату, фінальну тему уроку, розшукати вихід з приміщення, знайти людину, яка відповість на запитання тощо.

Чи відрізняється структурно квест-урок від інших шкільних уроків?

Структура квест-уроку зазвичай є такою:

  • організаційна частина;
  • мотивація навчальної діяльності;
  • актуалізація опорних знань;
  • проходження квесту;
  • підбиття підсумків і обговорення результатів роботи.

Які етапи підготовки навчального квесту?

  1. Визначення теми і мети квесту.
  2. Підготовка сюжету.
  3. Визначення ролей учасників.
  4. Формулювання завдань.
  5. Пошук джерел інформації, якими користуватимуться учні.
  6. Створення системи оцінювання.

Яка послідовність проходження квесту на уроці?

    Завдання → запитання → пошук відповіді → аналіз отриманої інформації → перехід до наступного запитання.

 

Що допоможе вдало провести квест-урок?

Тема має бути сформульована таким чином, щоб одразу захопити своїм змістом і зробити зрозумілими сферу пошуку та подальші кроки. Тут має бути присутній ігровий елемент, але в той же час має бути зрозумілою проблема.

Визначення ролей. Відповідно до сформульованої мети уроку і теми квесту треба об’єднати учнів у групи, чітко визначивши при цьому обов’язки, права, особливості створюваної ситуації, кінцеву мету. Цікавості уроку додасть конкуренція між групами.

Спільність дій. Інтерактивність. Обов’язковою умовою вдалого проведення квест-уроку є спільність дій учнів. Шукаючи відповіді на запитання, розв’язуючи задачі, розгадуючи загадки, вони не тільки самі вчаться, а й вчать одне одного, обмінюються досвідом і знаннями. Спільність дій сприяє й тому, що інформація, яка була невідома одній дитині, або забута нею, засвоюється і запам'ятовується в умовах підвищеної емоційності, яка створюється у тому числі й завдяки командній роботі.

Формулювання завдань є одним із найскладніших етапів підготовки квест-уроку. Це мають бути не просто запитання, що потребують відповіді, а творчі, цікаві, захопливі задачі, для розв’язання яких необхідно креативно і оригінально застосувати наявні знання.

Правила квесту мають бути чітко сформульовані й зрозумілі для всіх учасників. Необхідно стежити за тим, щоб ніхто з учнів їх не порушував.

Сюжет повинен зацікавити і захопити, але в той же час має відповідати навчальній меті.

Що може заважати при проведенні квест-уроків?

Кількість учасників має відповідати завданням квесту, кількості інформації, меті уроку тощо. Кожен учень має брати участь у роботі. Інакше немає сенсу проводити такий урок.

Обов’язково треба пам'ятати про обсяг пропонованої інформації. Якщо її буде забагато, гра може затягнутися, а діти – втомитися.

Складність завдань має відповідати знанням і можливостям учня. Тобто вони не можуть бути надзвичайно простими. Проте й не повинні перевантажувати  дитину. Якщо буде надто складно – школярам стане нецікаво.

На сьогодні поширеною формою квест-уроку є веб-квест, який не тільки робить навчання жвавим і цікавим, а й вчить дітей працювати з інформацією, використовувати різноманітні інформаційні ресурси, підвищує рівень інформаційної грамотності. Веб-квест може бути застосований при дистанційному або інклюзивному навчанні, оскільки дозволяє працювати із завданнями відокремлено.

Які етапи створення веб-квесту?

  1. Визначення теми.
  2. Пошук сайту, на якому розміщено шаблон для створення веб-квесту.
  3. Формулювання завдання.
  4. Створення системи оцінювання.
  5. Знаходження джерел інформації, якими користуватимуться учні.
  6. Розміщення квесту на веб-сайті.

    Яка послідовність проходження навчального веб-квесту?

Зазвичай вона буває такою:

    Завдання → запитання → робота з інтернет-ресурсами → аналіз отриманої інформації → перехід до наступного запитання.


КВЕСТ-УРОК НА ТЕМУ:

«Домедична допомога в бойових умовах»

Мета уроку:

Освітня: підвищення мотивації до вивчення предмету «Захист Вітчизни»; розвинути в учнів уміння реалізовувати практичні навики.

Розвиваюча: розвивати особистісну, соціальну й творчу компетентності; розвивати активне, творче, критичне мислення учнів. Розвиток навичок контролю та оцінки своєї діяльності. Вміння швидко та раціонально приймати рішення, мислити, працювати в команді.

Виховна: виховувати в учнів почуття любові до рідної землі; розширення кругозору; виховання допитливості; культури мовлення; формувати навички групової роботи, дружній дух змагання; продовжувати виховувати високі морально-психологічні якості самодопомоги та взаємодопомоги.

Обладнання: комп`ютер, проектор, картки з ситуативними завданнями, бланки завдань, бланки оцінювання, таблички з назвами локацій, аптечка типу NATO.

ХІД УРОКУ-КВЕСТУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Визначаємо готовність класу до проведення уроку.

Перевірка відсутніх.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Надання домедичної допомоги на полі бою є основною запорукою врятування  життя  пораненому.  Аналіз  причин  загибелі  солдатів  під час ведення бойових дій вказує на те, що значну їх частину можна було б врятувати при своєчасному та якісному наданні домедичної допомоги. Близько 90 % смертей в бою відбуваються до того, як поранені дістануться медичної установи. Більшість з них несумісні із життям (обширна травма, обширна травма голови тощо). Проте деякі стани, такі як кровотеча з рани на руці або нозі,  напружений  пневмоторакс  і  проблеми  з  дихальними  шляхами можна усунути на полі бою. Така допомога і становить різницю між смертю солдата на полі бою і його одужанням у медичній установі. За умови вживання належних заходів самодопомоги,  взаємодопомоги і навичок бійця-рятувальника смерті на полі бою можна зменшити на 15–18 %

ІІІ. ПРОХОДЖЕННЯ КВЕСТУ

Клас поділяється на групи (5 – відповідно до кількості локацій).

Капітанам груп вручаються конверти із завданнями. Після виконання завдань, на кожній локації капітан отримує конверт із зазначенням наступної локації.

При виставлені балів враховується правильне виконання завдань, точність, акуратність.

Після закінчення всього маршруту ми знайдемо скарб, який потрібний кожній людині.

ЛОКАЦІЯ 1. Медпункт

(Склад військової аптечки)

Бланки завдань. Чого не вистачає? Допишіть пропущені визначення.

Бланк №1

?

Механічний засіб для зупинки  кровотечі

Пакет перев’язувальний індивідуальний, стерильний з еластичним компресійним компонентом і захисною вологостійкою оболонкою

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт марлевий стерильний

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт кровоспинний тампонувальний з гемостатичним засобом

Матеріал, який при тампонуванні рани зупиняє кровотечі з немагістральних судин, який має хімічний засіб, що припиняє кровотечу з судин невеликого калібру

Оклюзійна торакальна наліпка

Засіб, що наліплюється при пораненні грудної клітки

Лейкопластир гіпоалергенний на нетканій основі

Швидко і легко накладається та відривається, не липне до рукавичок і одягу

Термоковдра

?

Назофарингіальна трубка відповідного розміру

Пристрій для звільнення верхніх дихальних шляхів при втраті свідомості, щоб пацієнт не помер від порушення прохідності дихальних шляхів, коли він знаходиться в несвідомості

 

Бланк №2

Джгут турнікет

Механічний засіб для зупинки  кровотечі

Пакет перев’язувальний індивідуальний, стерильний з еластичним компресійним компонентом і захисною вологостійкою оболонкою

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

?

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт кровоспинний тампонувальний з гемостатичним засобом

Матеріал, який при тампонуванні рани зупиняє кровотечі з немагістральних судин, який має хімічний засіб, що припиняє кровотечу з судин невеликого калібру

Оклюзійна торакальна наліпка

Засіб, що наліплюється при пораненні грудної клітки

Лейкопластир гіпоалергенний на нетканій основі

Швидко і легко накладається та відривається, не липне до рукавичок і одягу

Термоковдра

Засіб для порятунку життя пацієнта, вона не допускає випромінювання тепла тіла і тепло утримується в тілі

Назофарингіальна трубка відповідного розміру

?

 

Бланк №3

Джгут турнікет

Механічний засіб для зупинки  кровотечі

Пакет перев’язувальний індивідуальний, стерильний з еластичним компресійним компонентом і захисною вологостійкою оболонкою

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт марлевий стерильний

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт кровоспинний тампонувальний з гемостатичним засобом

?

Оклюзійна торакальна наліпка

Засіб, що наліплюється при пораненні грудної клітки

Лейкопластир гіпоалергенний на нетканій основі

Швидко і легко накладається та відривається, не липне до рукавичок і одягу

?

Засіб для порятунку життя пацієнта, вона не допускає випромінювання тепла тіла і тепло утримується в тілі

Назофарингіальна трубка відповідного розміру

Пристрій для звільнення верхніх дихальних шляхів при втраті свідомості, щоб пацієнт не помер від порушення прохідності дихальних шляхів, коли він знаходиться в несвідомості

 

Бланк №4

Джгут турнікет

?

Пакет перев’язувальний індивідуальний, стерильний з еластичним компресійним компонентом і захисною вологостійкою оболонкою

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт марлевий стерильний

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт кровоспинний тампонувальний з гемостатичним засобом

Матеріал, який при тампонуванні рани зупиняє кровотечі з немагістральних судин, який має хімічний засіб, що припиняє кровотечу з судин невеликого калібру

Оклюзійна торакальна наліпка

Засіб, що наліплюється при пораненні грудної клітки

?

Швидко і легко накладається та відривається, не липне до рукавичок і одягу

Термоковдра

Для порятунку життя пацієнта, вона не допускає випромінювання тепла тіла і тепло утримується в тілі

Назофарингіальна трубка відповідного розміру

Пристрій для звільнення верхніх дихальних шляхів при втраті свідомості, щоб пацієнт не помер від порушення прохідності дихальних шляхів, коли він знаходиться в несвідомості

 

Бланк №5

Джгут турнікет

Механічний засіб для зупинки  кровотечі

Пакет перев’язувальний індивідуальний, стерильний з еластичним компресійним компонентом і захисною вологостійкою оболонкою

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт марлевий стерильний

Застосовують для накладання пов'язок, перев'язок ран

Бинт кровоспинний тампонувальний з гемостатичним засобом

Матеріал, який при тампонуванні рани зупиняє кровотечі з немагістральних судин, який має хімічний засіб, що припиняє кровотечу з судин невеликого калібру

Оклюзійна торакальна наліпка

?

Лейкопластир гіпоалергенний на нетканій основі

Швидко і легко накладається та відривається, не липне до рукавичок і одягу

Термоковдра

Для порятунку життя пацієнта, вона не допускає випромінювання тепла тіла і тепло утримується в тілі

?

Пристрій для звільнення верхніх дихальних шляхів при втраті свідомості, щоб пацієнт не помер від порушення прохідності дихальних шляхів, коли він знаходиться в несвідомості

 

ЛОКАЦІЯ 2. Червона зона

(Перевірка практичних навичок)

Ситуативні завдання

№1. У потерпілого спостерігається рана в ділянці стегна з якої пульсуючим струменем витікає яскраво червона кров.  Визначте вид кровотечі та продемонструйте алгоритм  домедичної  допомоги. 

№2. В бою бійцю відірвало праву кисть, він знаходиться у свідомості. Продемонструйте алгоритм  домедичної  допомоги. 

№3. Поранений знаходиться в червоній зоні. Під час огляду ви виявляєте поранення в черевну порожнину з незначним вип`ячуванням кишківника. Складіть алгоритм дій по спасінню пораненого бійця. Надайте домедичну допомогу.

№4. В бою бійцю відірвало стопу. Складіть алгоритм дій по спасінню пораненого бійця. Надайте кваліфіковану домедичну допомогу.

№5. Поранений знаходиться в червоній зоні, без свідомості. Під час огляду  ви виявили кулеве поранення в грудну порожнину. Легені і серце не пошкоджені. Складіть алгоритм дій по спасінню пораненого бійця. Надайте домедичну допомогу.

Дії учнів:

Червона зона

Накладання джгута на 4 точки : ліве та праве передпліччя, пахові впадини на ногах.

  • Огляд потерпілого:

1. Чи є критична кровотеча?

2. Чи є прохідність дихальних шляхів?

3. Чи відчувається дихання?

  • Оцінити обстановку
  • Надати допомогу
  • Доповісти командирові про свої дії
  • Запитати коли можна висуватись назад, чи є прикриття.
  • Швидко перевіряє пораненого на наявність кровотеч, що загрожують його життю (сильна артеріальна кровотеча) з ран на кінцівках. Наприклад, рукав його сорочки або штанина можуть бути червоними від крові. Якщо виявили сильну кровотечу, швидко накладіть кровоспинний джгут над травмованою кінцівкою поверх форми і затягніть його, щоб зупинити кровотечу. Пам'ятайте про те, що артеріальна кровотеча з ран кінцівок - це основна причина загибелі на полі бою, яку можна запобігти.
  1. якщо у пораненого відірвана рука, передпліччя, стегно або нога, учень накладає джгут, навіть якщо рана не сильно кровоточить. Природні захисні механізми організму можуть тимчасово стримувати кровотечу, але таке поранення незабаром призведе до сильної артеріальної кровотечі.
  2. учень не витрачає час, намагаючись використовувати інші методи для зупинки кровотечі, такі як накладення пов'язки, що давить.

ЛОКАЦІЯ 3. Жовта зона

Перенесення або перетягування пораненого

Кожна команда демонструє по два способи перенесення або перетягування пораненого бійця.

Головна умова: способи перенесення або перетягування пораненого бійця не повторюються в кожній команді.

ЛОКАЦІЯ 4. Зелена зона

Іммобілізація переломів

№1. Вибуховою хвилею бійця відкидає вбік, внаслідок чого він отримує перелом стегнової кістки. Складіть алгоритм дій по спасінню пораненого бійця. Надайте домедичну допомогу.

№ 2. Із-за необачності боєць впав в окоп, внаслідок чого травмував передпліччя. Рухи в кінцівці – неможливі. Візуально виявляється синець, набряклість і деформація лівого плечового суглоба, активні рухи в нім відсутні. Складіть алгоритм дій по спасінню пораненого бійця. Надайте домедичну допомогу.

№3. Яку невідкладну медичну допомогу необхідно надати бійцю, який отримав тілесні ушкодження у вигляді відкритого перелому малої гомілкової кістки. Складіть алгоритм дій.

№4. Потерпілий під час бою отримав наскрізне кульове поранення верхньої третини гомілки. Спостерігається масивна кровотеча, деформація та порушення функції кінцівки, сильний біль, набряклість. Складіть алгоритм дій по спасінню пораненого бійця. Надайте домедичну допомогу.

№5.

Локація 5. Штаб

(Написання самостійної роботи)

  1.               Рана – це:

А) це пошкодження, що характеризується порушенням цілісності шкіряного покриву, слизових оболонок, а іноді й глибоких тканин, яке супроводжується болем та кровотечею.

Б) пошкодження тканин або органів тіла внаслідок удару, поранення, опіку тощо.

В) це витікання крові із кровоносних судин при порушенні їхньої цілісності.

2. Травма – це:

А) це пошкодження, що характеризується порушенням цілісності шкіряного покриву, слизових оболонок, а іноді й глибоких тканин, яке супроводжується болем та кровотечею.

Б) пошкодження тканин або органів тіла внаслідок удару, поранення, опіку тощо.

В) це витікання крові із кровоносних судин при порушенні їхньої цілісності.

3. При артеріальній кровотечі джгут накладаємо:

А) на рану.

Б ) вище рани.

В) нище рани.

4. Косинкова пов`язка накладається при:

А) капілярній кровотечі.

Б) артеріальній кровотечі.

В) вивиху.

5. Анафілактичний шок – це:

А) виникає внаслідок розвитку генералізованої алергічної реакції.

Б) спричинений значною втратою об'єму циркулюючої крові (ОЦК), що може бути зумовлено кровотечею або іншими причинами.

В) виникає при первинній зниженні насосної функції серця.

6. До основних реанімаційних заходів належать:

А) непрямий масаж серця.

Б) вимірювання тиску.

В) штучне дихання.

7. При переломі передпліччя необхідно:

А) забезпечити нерухомість у трьох суглобах травмованої кістки;

Б)  забезпечити нерухомість у двох суглобах травмованої кістки;

В) Накласти асептичну пов`язку і холодний компрес на травмовану кінцівку.

8. Стабільне положення (на боці) надають потерпілому:

А) при травмах грудної клітки;

Б) при тривалій втраті свідомості;

В) при травмі шийного відділу хребта.

9. Напівсидяче транспортування потерпілого необхідне при:

А) травмах голови;

Б) травмах грудної клітки;

В) переломі стегна.

10. Час, коли постраждалому можна надати найдієвіше допомогу становить максимум до:

А) 10 хв.

Б) 15 хв.

В) 5-7 хв.

11. Обов`язкове перенесення потерпілого на твердій рівній поверхні здійснюють при:

А) при травмах хребта;

Б) коли потерпілий втратив багато крові;

В) коли потерпілий без свідомості.

12. Характерними ознаками  вивиху є:

А) деформація суглобу;

Б) біль;

В) набряк;

Г) порушення функції кінцівки.

ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ І ОБГОВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

На сьогоднішньому уроці ви продемонстрували як надавати домедичну допомогу в бойових умовах. Сподіваюсь, що при необхідності ви  використаєте отримані знання для допомоги потерпілим. Всі ВИ працювали вміло та злагоджено, і заслуговуєте на скарб – збереження життя постраждалого. Адже життя – це найцінніше, що є у людини.

 

МАРШРУТИ КОМАНД

№1

№2


№3

№4

№5

КАРТКА ОЦІНЮВАННЯ

(для кожної команди)

ПІБ,учня

 

 

 

 

 

 

Локація 1

 

 

 

 

 

 

Час виконання

 

 

 

 

 

 

Локація 2

 

 

 

 

 

 

Час виконання

 

 

 

 

 

 

Локація 3

 

 

 

 

 

 

Час виконання

 

 

 

 

 

 

Локація 4

 

 

 

 

 

 

Час виконання

 

 

 

 

 

 

Локація 5

 

 

 

 

 

 

Час виконання

 

 

 

 

 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Орлова Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Переверзева Інна Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 листопада 2019
Переглядів
1941
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку