Квітка. Будова та різноманітніть квіток.

Про матеріал
Зміст, мета і тип даного уроку повністю відповідають вимогам навчальної програми. При проведенні уроку я дотримувалась загальнодидактичних вимог і вибрала найбільш раціональні методи, прийоми і засоби навчання, що може забезпечтити пізнавальну активність і творчий розвиток учнів.
Перегляд файлу

Тема: Квітка. Будова і різноманітність квіток.

Мета уроку:

навчальна - розвити поняття про квітку як видозмінений пагін. Познайомити учнів із будовою квітки - органа насінного розмноження; розкрити біологічне значення головних її частин: маточки і тичинок; на підставі встановленої схожості у будові квіток різних рослин підвести учнів до висновку про спорідненість квіткових рослин;

розвиваюча - розвивати інтерес до вивчення навчального матеріалу про будову і різноманітність квіток; логічне мислення, пам'ять, творчість учнів, працювати над умінням робити відповідні висновки;

виховна - виховувати науковий світогляд, бережливе ставлення до рослин.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування навичок і вмінь.

 

Методи навчання: словесні (фронтальне опитування, розповідь, розповідь з елементами бесіди), наочні (ілюстрації, демонстрації).

 

Обладнання: квітучі кімнатні і дикорослі рослини, моделі квіток, гербарні зразки квітучих рослин, таблиці: "Будова квітки", "Різноманітність квіток", "Будова маточки", "Будова тичинки", підручник.

 

Література:

1. Золотоцький М.Ф. Квіти в легендах і переказах. - Київ: Довіра, 1992 р.

2. Олексіїв Б.Д. Гіганти і карлики рослинного світу. - М.: Агропром - видавництва, 1987 р.

 

Хід уроку

Оформлення дошки: число, тема, мета.

   Знай      І квітку лісову не стану рвати,

      ЇЇ додому я не понесу.

   Умій       Бо вдома їй джмеля не погойдати

   Бережи   І не попити ранками росу.

 

Нові терміни:  квітконіжка, квітколоже, чашолистки, віночок, оцвітина, тичинка,                                            тичинкова нитка, пиляк, маточка, зав'язь, стовпчик, приймочка.

1. Організаційний етап уроку (клас поділений на 3 групи). Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.

 

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель:

- Давайте пригадаємо, що  ми вивчили на попередніх уроках (фронтальне опитування):

 1. Які органи вищих рослин називають вегетативними?

 2. Які органи вищих рослин називають генеративними?

 3. Які види коренів ви знаєте?

 4. Назвіть основні типи кореневих систем.

 5. Чим вони відрізняються?

 6. Що таке коренева система?

 7. Що таке пагін?

 8. Яку будову має пагін?

 9. Яку будову має листок?

 10. Які листки називають простими?

 11. Як листки називають складними?

 12. Із запропонованих овочів групам потрібно відібрати коренеплоди і видозмінені               пагони.

3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

  Утром, проходя по переулку,

  погляди на клумбы вдоль оград:

  кажется, что вышел на прогулку

  в платьицах цветочных детский сад.

  Слышишь запах легкий, еле внятный,

  с ветерком струится по цветам?

  Петроцветных, ярких красок пятна

  искорками плещут тут и там.

  То, на карнавал спеша веселый,

  кто-то, забавляясь на пути,

  полной горстью возле нашей школы

  разбросал по клумбам конфетти.

Прослухавши цей вірш, ви здогадались, що на сьогоднішньому уроці мова йтиме про квіти, а саме про квітку.

4. Оголошення теми, мети і завдання уроку.

Вчитель:

- Тема сьогоднішнього уроку "Квітка. Будова і різноманітність квіток".

 

5. Вивчення нового матеріалу

 

План уроку:

1. Квітка - генеративний орган рослини.

2. Загальний план будови квітки.

3. Різноманітність квіток.

5. Вивчення нового матеріалу.

 

Розповідь з елементами бесіди, вчитель використовує моделі квіток, таблиці.

Квіти - чудове й дивовижне створіння природи. Вони приваблюють і захоплюють своєю красою, формою, ароматом. Які вони різні: великі і дрібні, яскраві і ледве помітні, поодинокі і зібрані в суцвіття.

Квіти відігравали велику роль у житті усіх народів. Починаючи з найвіддаленіших часів і закінчуючи сьогоденням, квіткові рослини супроводжують нас у найрізноманітніших проявах життя. Ними прикрашали вівтарі, вони були цілющими ліками, охоронцями домашнього вогнища. Вони мали важливе значення в житті окремих осіб і цілих народів. Можливо тому безліч легенд, оповідань, міфів, що є у різних народів, присвячені квітам.

І ось одна з них.

Учень:

-  "Цариця над царицями - троянда".

 Про цю квітку створено стільки переказів, що про неї можна написати цілі томи.

В Ірані, країні персів, є ось таке оповідання. Троянда була подарунком Аллаха. До нього звернулися всі діти Флориди з проханням призначити над ними нового володаря замість сонливого лотоса, котрий був дивовижно красивим, але забув серед ночі про свої обов'язки правителя. Тоді Аллах призначив правителькою квітів непорочну білу троянду з гострими колючками, що оберігають її. Коли соловейко побачив цю чарівну царицю квітів, то був такий заворожений її красою, що в захопленні притис троянду до своїх грудей. Але гострі колючки, мов кинджал, вп'ялися йому в серце і яскраво-червона кров бризнула, зросивши ніжні пелюстки дивовижної квітки. Ось чому стверджують перські перекази, безліч зовнішніх пелюсток троянди й досі зберігають рожевий відтінок.

 

Вчитель:

- Квітка - видозмінений пагін, що забезпечує насінневе розмноження у квіткових рослин. Розповідь вчителя з використанням моделі квітки.

Вона складається з квітконіжки, квітколоже, оцвітини, тичинок та маточки. У багатьох рослин, наприклад, у вишні, яблуні, квітка прикріплюється до стебла квітконіжкою. А у кукурудзи, соняшника - квітконіжка вкорочена. Такі квітки називають сидячими.

Розширену частину квітконіжки називають квітколожем. Квітколоже може бути різної форми, плоским, опуклим, видовженим, увігнутим. На квітколожі розміщена чашечка. Складання схем. робота з зошитом.

 

       зрослолиста

Чашечка / сукупність чашолистків

       роздільнолиста

 

       зрослопелюсткові

Віночок / сукупність пелюсток     

       роздільнопелюсткові

       

       проста

Оцвітина / сукупність чашолистків

                і пелюсток

       подвійна

 

Вчитель:

- Скажіть, а чому слова чашечка, віночок, пелюстки виділені такими кольорами?

Які функції виконують чашечка і віночок?

Робота з таблицею "Різноманітність квіток".

 

      правильні

 

Розрізняють квіти     неправильні

 

      асиметричні

 

Головні частини квітки - маточки і тичинки.

Тичинки розміщуються вздовж внутрішнього краю оцвітини. Їхня кількість у квітці коливається від однієї (наприклад, у орхідеї) до декількох сотень (приміром, у мімози). Кожна тичинка утворена тичинковою ниткою та пиляком.

 У пиляку формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини. Сукупність пилкових зерен має назву пилок. Пилкові зерна різних видів рослин різняться за формою та розмірами. Проте їхня будова більш-менш подібна. Кожне пилкове зерно вкрите двома оболонками. Зовнішня оболонка досить щільна і надійно захищає клітини розташовані всередині. Саме завдяки її пилкові зерна можуть зберігати життєздатність протягом десятків, сотень, а то й тисяч років. Клітини розташовані всередині пилкового зерна забезпечують процеси запліднення.

 Маточка утворена одним чи кількома зрослими листочками - плодолистками. Маточок у різних видів рослин буває від однієї, як у яблуні, до кількох десятків, як у суниць. Маточка складається з нижньої розширеної частини - зав'язі, середньої видовженої - стовпчика ( є н е у всіх квіток) та верхньої приймочки. Всередині зав'язі міститься один або кілька насінних зачатків.

 У кожному насінному зачатку формується зародковий мішок. де міститься жіноча статева клітина - яйцеклітина та центральна клітина. Насінні зачатки вкриті покривами , які на його верхівці не зростаються і залишають отвір в пилковхід. З насінного зачатка після запліднення розвивається насінина, а із стінки завязі - весь оплодень чи його внутрішня частина. Шкірка, яка утворюється з покривів насінного зачатка, захищає розташовані всередині насінини зародок та запас поживних речовин. Насінина разом з оплоднем утворює плід. Плід може містити одну, декілька або багато насінин.

 

Вчитель:

- Як ви вважаєте які існують у природі квітки без маточок чи без тичинок?

Не всі рослини квітки одночасно мають тичинки і маточки. У деяких видів рослин тичинки розташовані на одних, а маточки на інших квітках. Такі квітки відповідно називають тичинковими (чоловічими) та маточковими (жіночими). Квітки, що мають лише тичинки або лише маточки називають одностатевими. На відміну від двостатевих, які мають і тичинки і маточку.

 

 

Картинки по запросу будова квітки

 

Картинки по запросу будова квітки

 

Картинки по запросу квіткова маточка в розризи

Картинки по запросу форма квітколожа

 

Картинки по запросу пиляк у розризи

6. Закріплення вивченого матеріалу

 

Вчитель:

- А зараз пропоную для закріплення ваших знань виконати лабораторне дослідження.

 

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток, їхнім значенням у житті рослини.

Об'єкти, обладнання і навчальні посібники: колекція або зразки рослин, що мають різні типи квіток, фіксовані квітки, лука, препарувальний набір, таблиці, підручник.

Хід роботи

Завдання 1.

1. Розгляньте запропоновані квітки порівняйте їх із квітками на мал.            підручника, у таблицях, з макетом.

2. Знайдіть у квітці маточку, тичинки, оцвітину, квітколоже, квітконіжку.

Намалюйте схему будови квітки, позначте на малюнку відповідними цифрами:

1 - квітконіжка;

2 - квітколоже;

3 - чашечка;

4 - віночок;

5 - тичинки;

6 - маточка.

Завдання 2.

Вивчити будову тичинки і маточки.

1. Виберіть квітку, що має тичинки і маточку. Відокремте одну тичинку, знайдіть у неї пиляк і тичинкову нитку. Намалюйте тичинку і позначте назви її частин.

2. Відокремте маточку. Розгляньте її за допомогою лупи. Знайдіть приймочку, зав'язь, стовпчик. Намалюйте маточку і позначте на малюнку її частини.

Завдання 3.

Зробіть висновок: чому маточка і тичинки є головними частинами квітки?

 

 

Кожній групі роздається карточка.

Прочитайте речення, замість крапок упишіть потрібні слова. Частина квітки, на якій розміщено всі її органи, називається _______________________. Подвійна оцвітина складається з ____________ та ______________. Чашечка квітки утворена _____________, а віночок __________________. Головні частини квітки - це __________ та ______________. Квітка прикріплюється до рослини ______________.

 

Завдання

Робота з колекцією чи взірцями рослин, що мають різні типи квітів, заповнення таблиці (кожній групі роздається модель квітки).

 

Ознаки квітки

Назва рослини

 

Тип оцвітини (проста чи подвійна)

Кількість членів оцвітини

Наявність тичинок і маточки

Тип квітки за симетрією

Картопля

 

 

 

 

Капуста

 

 

 

 

Горох

 

 

 

 

 

Завдання 4. Бесіда за питаннями:

1. Чому квітку називають репродуктивним органом?

2. Назвіть частини квітки, покажіть їх на моделі (таблиці)?

3. Чому тичинки і маточка - головні частини квітки?

 

7. Узагальнення засвоєних знань

Бесіда:

Вчитель: Отож, сьогодні на уроці ми розглянули будову квітки.

Скажіть, будь ласка, які елементи квіток ми вивчили? (квітконіжка, квітколоже, оцвітина, чашолисток, чашечка, пелюстка, віночок, тичинка, тичинкова нитка, пиляк, маточка, плодолисток, приймочка, стовпчик, зав'язь, насінний зачаток).

З якими типами квіток ми ознайомилися? (одностатевими, двостатевими, нестатевими (стерильними) квітками, з простою і подвійною оцвітиною, а також без оцвітини, із зрослопелюстковими і вільнопелюстковим віночоком, з однією та багатьма маточками, з однією та багатьма тичинками).

 

8. Підсумки уроку.

Учні демонструють виконані на лабораторному занятті рисунки, задають запитання та обговорюють із вчителем тему уроку. Вчитель виставляє бали, коротко характеризуючи відповіді учнів, їх активність на уроці та якість виконання рисунків.

9. Домашнє завдання.

Опрацювати, вивчити терміни, зробити завдання після параграфу 32. Заповнити таблицю на сторінці 147.

Творче завдання (за бажанням учнів). Підготувати презентацію на тему "Різноманітність квіткових рослин у мене вдома". Враховувати можна як кімнатні рослини,  так і квіткові рослини поблизу будинку.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
6966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку