КВК «Природа рідного краю»
Для дітей старшого дошкільного віку
Мета. Розширювати та збагачувати уявлення дітей про живу природу рідного краю; представників рослинного та тваринного світу, які занесені в Червону Книгу Закарпаття. Закріплювати правила екологічно-доцільної поведінки у природі. Розвивати естетичні почуття, уяву, допитливість, логічне мислення. Виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю.
Матеріал. Емблеми для учасників КВК, книга «Зачаровані Карпати» /Заповідники
та національні природні парки Закарпаття\, плакат «Природа рідного краю», макет «Червоної Книги».
Хід заняття
Ведуча. Щедро наділена природою земля нашого Закарпаття, нашого рідного краю. Природа – наш вірний друг, але вона вимагає від людини любові й поваги, турботи і бережного відношення.
Немає кращої краси
Ніж рідні ріки і ліси
Ласкавий вітер, зорі сині
Це все багатство нашого народу
Що називається – Природа.
- Для чого потрібно берегти природу, травичку, квіти, адже їх так багато? Але кожне деревце, кожна квітка, травинка – це частинка рідної землі. Тож не забуваймо народну мудрість: «Нема ліпшої краси, ніж гаї та ліси». Настав час великої гри, сьогодні розум і швидкість будуть змагатись. Запрошую команди, щоб привітатись.
Команда «Всезнайки»
Девіз: Ми, Всезнайки, багато хочем знати,
Тому в Країну Знань щодня ми вирушаєм!
Команда «Чомусики»
Девіз: Ми чомусики малі
Любим вчитись, працювати,
Щоб про все –про все дізнатись.
Ведуча. Ось і привіталися наші команди, то ми розпочинаємо наш КВК, присвячений темі «Природа рідного краю». Зараз я представлю вам журі, яке допоможе визначити переможця.
-Розпочнемо перший конкурс – розминку. Діти, ви маєте відгадати загадки про рослини і тварини. За кожну правильну відповідь команда отримує фішку. Будьте
уважні .
Загадки про рослини :
*У вінку зеленолистім
У червоному намисті
Видивляється на воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
*Сидить Марушка, в семи кожушках
Хто на неї гляне, той і заплаче (Цибуля).
*Гарне дерево міцне
Листя різьблене, рясне,
А на гілочках крислатих
Росте жолудів багато. (Дуб)
*Сидить дівчина в коморі,
А коса її надворі. (Морква)
*На сонечко я схожий
І сонечко люблю
До нього повертаю
Голівоньку свою. (Соняшник)
*Сидить баба на грядках,
Вся закутана в хустках. (Капуста)
*Довгі коси розпускає
У ставочку їх купає.
Не потрібен гребінець,
Їх розчеше вітерець. (Верба)
Загадки про тварин і птахів :
*Котиться клубочок
Зовсім без ниточок,
Замість ниточок
Триста голочок . (Їжак )
*По полю гасає,
Овечок хапає і нас лякає. (Вовк)
*Я ловлю комах, жучків
Їм маленьких черв’ячків,
В теплий край я не літаю
Під стріхою хату маю.
Цвірінь! – сів я на хлівець,
Звуть мене ... (Горобець)
*Китичками вуха, любить шишки
Та горішки чепуруха. (Білка)
*Що то за птах, що в чужі гнізда
Яйця підкладає? (Зозуля)
*Влітку наїдається,
Взимку відсипається.(Ведмідь)
*Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток для своїх маляток. (Журавель)
(Підводяться підсумки першого конкурсу)
Ведуча. А зараз переходимо до другого конкурсу – «Сторінками Червоної книги Закарпаття».
Ви вже знайомі із представниками рослин та тварин занесених до Червоної книги, а
зараз ми побачимо, чи зумієте ви за описом відгадати їх назву.
Рослини:
*У наших лісах ця лісова рослина одна з перших вітається з весною. Не боїться снігу. Це тендітна сніжно – біла квіточка. Її називають посланцем весни. (Підсніжник)
*Ця квітка зацвітає рано навесні, її цвіт схожий на маленький білий дзвіночок, з маленькими жовтими плямочками (крапочками ) по краю кожного пелюстка.
(Білоцвіт весняний, народна назва Козодрес ).
*Ця квітка вабить своєю чарівністю і вересні-жовтні. ЇЇ ніжно-рожеві квіти, як списи тягнуться вверх до сонечка і милують своєю красою .
(Пізньоцвіт осінній, народна назва Розмарія ).
Тварини:
*Цей птах великого розміру має високі чорні ноги, довгий дзьоб червоного
кольору. Верхня частина тіла також чорного кольору, а черевце – білого, живиться
комахами, жабами. (Чорний лелека)
*Ця прудка ящірка є символом Ужанського національного природного парку. Якщо нема достатньої вологості, то вона ховається під камінням та під стовбуром дерев. Вражає нас блискучими чорно-жовтими плямами, що вкривають все її тіло.
(Саламандра)
*Ця хижа тварина живе в наших лісах. Вона є далеким родичем нашого домашнього кота. Вона прудка, досить велика за розміром, в неї пухнаста сіра шерсть і з китичками вуха. (Рись).
(Діти відповідають. Підводяться підсумки конкурсів)
Ведуча. А зараз конкурс капітанів. Запитання:
*Які ліси переважають у нашій місцевості ?
*Чому деяких тварин називають свійськими, а інших –дикими ?
*Чим багата природа нашого краю?
*Яку користь приносять птахи?
*Чи можна вирубувати дерева в лісі?
*Як потрібно оберігати природу?
*Які дерева ви знаєте?(фруктові, листяні, хвойні)
*Яку назву має річка, яка протікає біля нашого міста?
*Якого птаха називають лісовим лікарем?
*Яких тварин та які рослини заносять до червоної книги?
(Підводяться підсумки конкурсу капітанів).
Ведуча. А тепер невеличка музична пауза. Я буду показувати вам картинки із зображенням птахів і звірів, а ви під музичний супровід будете показувати, як вони рухаються .
(Діти імітують рухи лисиці, зайця, миші, лелеки, ведмедя, горобця).
Ведуча. Слідуючий конкурс «Літературний». Ви вже знаєте багато віршів, прислів’їв, приказок, про природу, про бережне ставлення до неї людей. Тому ваше завдання: пригадати як найбільше прислів’їв про природу краю, її охорону:
Ведуча. Ось і останній конкурс.
Я впевнена, що наші діти люблять і бережуть природу. Всі добре знають, як поводити себе у лісі чи біля річки. Тому я буду називати дії, а ви будете говорити чи можна це робити, чи ні .
Гра „Треба – не можна”
- Висаджувати квіти, дерева
- Обдирати кору дерев
- Збивати гриби ногами
- Милуватися красою природи
- Обгороджувати мурашники
- Руйнувати гнізда птахів
- Розпалювати в лісі багаття
- Рвати рослини з корінням
- Смітити в лісі
- Ловити метеликів
- Підгодовувати птахів.
Журі підводить підсумки конкурсу, а потім кінцевий рахунок гри.