Лабораторна робота №1

Про матеріал
Лабораторна робота №1. Тема: Аналіз програмного забезпечення для початкової школи та методика його використання
Перегляд файлу

Лабораторна робота № 1

Тема: Аналіз програмного забезпечення для початкової школи та методика його використання

План:

1. Аналіз існуючого програмного забезпечення та доцільність його використання у початковій школі.

Сучасні школярі суттєво відрізняються від тих, що вчились 10 – 15 років тому. Вони, здебільшого, прекрасно орієнтуються в новому інформаційному середовищі, обсяг інформації, яку вони отримують від народження, значно відрізняється від тих обсягів, які були ще 10 – 15 років тому. Звісно, мова не йде про те, що сучасні діти розумніші від своїх ровесників минулого. Скоріше розвиток науки і техніки настільки сягнув уперед, що вони змушені бути розумніші, швидше опановувати інформаційні технології, швидше аналізувати, обробляти та передавати дані та відомості для того, щоб у майбутньому бути успішною людиною. Багато хто з педагогів погодиться з тим що навчати сучасних учнів традиційними методами, без використання комп’ютерно-орієнтованих і технічних засобів досить складно. Так, перед педагогом постає завдання: опанувати такі апаратно-програмні засоби, застосування яких у початковій школі матиме значний позитивний вплив на процес навчання учнів. Такими засобами є педагогічні програмні засоби, периферійні пристрої персонального комп’ютера і мультимедійні пристрої.

  У відповідності до сучасного стану розвитку інформаційного суспільства, появи нових апаратно-програмних засобів аналізу, опрацювання, засвоєння, подання даних та відомостей, майбутній вчитель має бути поінформований про ці засоби і знати, як їх застосувати в навчанні основам інформатики та іншим предметам у початковій школі. Уроки навчання «Сходинкам до інформатики» в початковій школі формують перші навички роботи із засобами ІКТ, розвивають логічне та творче мислення і це дає можливість у подальшому успішно використовувати інформаційно-комунікаційні технології в навчанні.

Проте і на уроках інформатики важливо не обмежуватись вивченням лише базової конфігурації персонального комп’ютера та опануванні навичками його використання у навчальній, розвивальній, творчій діяльності. Для розширення кругозору і загального уявлення про сучасні ІКТ необхідно ознайомлювати дітей з такими пристроями: графічний планшет, планшетні комп’ютери, електронні книжки (e-reader), світлове перо, цифрова камера та інші. Якщо внаслідок організаційно-фінансових проблем робота з ними не можлива, тоді необхідно показати їх на зображенні чи відео та розповісти про них, про їх функціональні можливості та призначення. Про базові пристрої (персональний комп’ютер, принтер, сканер) вчителі та учні достатньо поінформовані; проте функціональні можливості додаткових засобів: графічний планшет, планшетні комп’ютери, електронні книжки (e-reader), світлове перо, мультимедійний проектор, мультимедійна дошка відомо не кожному. Вивчення додаткових пристроїв ІКТ дає можливість уникнути формування стеоретипного уявлення про засоби ІКТ. Як майбутні вчителі початкових класів, так і практикуючі вчителі мають знати варіанти організації проведення уроку інформатики з використанням ІКТ. Це пов’язано з тим, що більшість уроків проходять в одному кабінеті, а урок інформатики передбачає наявність багатьох комп’ютерних засобів та обладнання. Здійснити це можливо кількома варіантами, тому розглянемо основні моделі проведення уроків інформатики в початковій школі. Варіативність організації навчання інформатики визначається матеріально-технічним станом навчального закладу. Проаналізувавши навчальні програми, рекомендацій до них та наявний стан забезпеченості шкіл сучасними ІКТ засобами, доцільно структурувати різні варіанти проведення уроків в залежності до використання комп’ютерів, місця проведення, технічної бази і представити це у вигляді базової моделі організації навчання предмету з основ інформатики в початковій школі у відповідності до матеріального забезпечення навчального закладу (Мал. 1). Мал. 1. Модель організації навчання основ інформатики У даній моделі представлено варіанти використання персональних комп’ютерів (ПК), та місць проведення уроків. Отже, як ми бачимо навчання основам інформатики у початковій школі може відбуватися як в окремо обладнаному комп’ютерному класі, так і у звичайному класі або, як варіант, як самостійне навчання за домашнім ПК. Організація занять в окремо обладнаному комп’ютерному класі полягає в тому, що за наявності попередньої підготовки учнів і правильно налаштованого програмного забезпечення вчитель може проводити урок і в класі з 25 учнями при цьому використовувати схему роботи «1 комп'ютер – 2 учні». Проведення таких уроків можливе за умови розділення видів діяльності, наприклад, один учень виконує завдання на ПК – інший виконує завдання, що не вимагає його застосування. Процес навчання повинен бути організований таким чином, щоб учні не заважали один одному та не відволікались від виконання власного завдання. В окремому комп’ютерному класі затребуваними є інструменти для роботи з Організація навчання основ інформатики В комп’ютерному класі В звичайному класі 10 – 12 персональних комп’ютерів 1 персональний комп’ютер + мультимедійний засіб (дошка, проектор, телевізор) Проект «1 учень- 1 комп’ютер» Персональний комп’ютер в дома ISSN 1998-6939. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 15 300 інформаційними об'єктами (комп'ютерні навчальні середовища), конструктори для моделювання та проектування, набори тестів, тематичні мультимедійні колекції. Після опитування педагогів початкової школи, ми схиляємося до думки, що, найбільш доцільним буде організовувати заняття з інформатики з комп'ютерним супроводом саме у звичайному класі; оскільки така організація дозволить виключити використання комп'ютерного класу школи, в якому, як правило, протягом усього навчального дня займаються учні старших класів. Крім того, навчальне обладнання комп’ютерного класу зазвичай не розраховане на використання учнями початкової школи, на противагу якому є клас для початкової школи. Даний клас обладнаний відповідно до ергономічних вимог згідно вікових особливостей учнів. При дотримані ергономічних вимог учень молодшого шкільного віку емоційно комфортніше почуває себе в своєму власному класі ніж та менше відволікатиметься на сторонні предмети. Таким чином, проводити заняття з інформатики для молодших школярів необхідно у класній кімнаті з наявними роздатковими засоби, навчальними посібники. У такому обладнаному комп'ютерною технікою класі можна поєднувати проведення інтегрованих уроків з інформатики з іншими дисциплінами, а також предметні уроки із залученням засобів ІКТ. Дана модель передбачає наявність у класі персональних комп’ютерів (не менше 6) або використання портативних комп’ютерів – нетбуків (проект 1 учень – 1 комп’ютер). Модель організації занять у звичайному класі, оснащеному одним персональним комп'ютером з медіапроектором, мультимедійною дошкою або телевізором повноцінно реалізує принцип наочності під час навчання не лише основ інформатики, але й інших предметів початкової школи. Комп'ютер з відео проектором дозволяє здійснити демонстрації зі зворотним зв'язком, коли вчитель або учень можуть брати участь у процесі, що відбувається на екрані та керувати ним. Ця модель підходить для проведення уроку з мультимедіа виступом: супровід розповіді вчителя, демонстрація при поясненні нового матеріалу, заздалегідь підготовленої доповіді учня з певної теми. Під час проведення уроків інформатики та інших предметів доречним було б залучати наступне додаткове обладнання: інтерактивну дошку, мультимедійний та інтерактивний проектор; кольоровий принтер; сканер; колонки комп'ютерні; графічний планшет для малювання; цифровий фотоапарат або відеокамера; музична клавіатура з можливістю підключення до комп'ютера і введення та перетворення мелодій на йому. Їх використання дозволяє створювати відеоколекції дитячих робіт, фрагментів занять. Залучати дітей до колективної роботи, розвивати творчі здібності учнів. Дана модель не виключає необхідність, час від часу, використання комп’ютерного класу школи чи нетбуків. Але якщо тема уроку не передбачає використання індивідуальної роботи за комп’ютером то така модель може бути використана.

2. Описати можливе програмне забезпечення для супроводу викладання предмету «Інформатика» для 2 класу.

Microsoft Paint — багатофункціональний, але в той же час досить простий у використанні растровий графічний редактор компанії Microsoft, що входить до складу всіх операційних систем Windows, починаючи з перших версій. 

Ви  використовували інструменти для малювання:  прямих і кривих ліній, геометричних фігур, заливання замкнених частин зображень, створення текстових написів.

Панель інструментів знаходиться в лівій частині екрана. У цій панелі є дві колони, в яких відображені маленькі картинки, які вказують на їх дію. Потрібний інструмент можна вибрати, натиснувши на нього лівою кнопкою мишки. У деяких інструментів є додаткова опція, наприклад, товщина лінії. Всі додаткові можливості знаходяться на додатковій панелі.

Щоб почати малювати, треба вибрати бажану фігуру з панелі інструментів і колір з колірної палітри.

Щоб вибрати колір фону, на потрібний колір треба натиснути правою кнопкою мишки, а для кольору переднього плану — лівою кнопкою мишки.

Завдання: Встановити програму на комп’ютер (за вибором студента), продемонструвати викладачеві уміння користуватися даною програмою.

3. Описати можливе програмне забезпечення для супроводу викладання предмету «Інформатика» для 3 класу.

У третьому класі Нової української школи інформатика є окремим предметом освітньої програми. Водночас, запропоновані інформатичні теми продовжують тримати паралельні зв'язки з курсом "Я досліджую світ". Так, для теми подорожей наскрізним поняттям є навігація та переміщення (гіперпосиланнями у мережі інтернет, чи між папками на своєму комп'ютері), а для теми приховані можливості речей - віртуальна і доповнена реальність, будова цифрових пристроїв. 

Знайомство з редактором презентацій, режимом доповідача та показу слайдів. Варто згадати про те, що проекти зазвичай передбачають співпрацю багатьох учасників у різних ролях, зокрема й доповідача/доповідачки. Електронна презентація - один із способів допомогти у представленні результатів роботи.

Пропоную готову презентаці, на якій можна розглянути складові презентації, слайдів, режими створення та показу презентації, а також спробувати себе в ролі доповідача.

Другий урок - безпосередньо створюємо презентацію. Тема - відповідальна поведінка онлайн. Можна створити фотоальбом (його доцільно робити в PowerPoint), але якщо працюєте в іншому програмному засобі (Google-Презентації, наприклад), то можна просто додавати зображення і тексти до них. У моїй презентації є кілька базових правил взаємодій онлайн, додаю папку із зображеннями, які можуть спонукати до власної творчості на цю важливу тему. Також додаю лінк на мультик про кібербулінг, і посібничок про кібербулінг для дітей.

Презентація учня має бути короткою, буквально 2-3 слайди. Можна їх потім скомбінувати у спільну презентацію.

 

Завдання: Встановити програму на комп’ютер (за вибором студента), продемонструвати викладачеві уміння користуватися даною програмою.

4. Описати можливе програмне забезпечення для супроводу викладання предмету «Інформатика» для 4 класу.

У перекладі з англійської іменник scratch має багато тлумачень: «карлючки», «скрип», «дряпання», «насічка», «мітка», «стартова межа» і т.і. Дієслово to scratch, крім очікуваного «дряпати» і «шкрябати», додатково має варіанти перекладу: «рити кігтями» і «надряпати лист або малюнок». Будучи частиною виразів, це слово часто перекладають як «випадково, поспішно, на швидку руку, використаня для чернеток або нарисів». Вираз «start from scratch» перекладають «почати з нуля». Дряпання кішок — це також scratch. Мабуть тому символом програми служить веселий рудий кіт.

Сфера використання
Scratch — це мультимедійна система. Велику частину операторів цыэъ мови спрямовано на роботу з графікою і звуком, створення анімаційних і відеоефектів. Маніпуляції з медіаінформацією — головна мета створення Scratch.

Особливо важливою є комунікативна сторона Scratch. Середовище передбачає колективну роботу над проектами й обмін результатами через сайт Scratch-товариства.

Scratch створювали для учнів віком від 8 до 16 років. Але й діти молодшого віку можуть працювати в цьому середовищі над проектами разом з батьками або старшими братами і сестрами. З іншого боку, навіть студенти вишів можуть використовувати Scratch на заняттях в комп'ютерних класах. Образно кажучи, система пропонує низьку підлогу (легко почати роботу) й високу стелю (можливість створити складні проекти).

Елементи інтерфейсу й основні поняття
Scratch — інтерактивне середовище, побудоване на інтуїтивно зрозумілих дитині принципах. Принципово новою є ідея щодо складання програми мишкою з готових блоків-цеглин подібно до того, як діти будують будиночки і машинки з деталей конструктора. Подібний спосіб складання програм унеможливлює проблему синтаксису, що для молодших школярів істотно.

Головне програмне вікно середовища поділено на декілька частин, згрупованих у три стовпчики.

  • лівий стовпчик містить палітру блоків.
  • центральний стовпчик містить піктограму активного спрайту з координатами його розташування на сцені та 3 закладки: Скрипти, Образи, Звуки;
  • правий стовпчик містить Сцену і Cписок спрайтів.

Спрайтце об'єкт Scratch, що пов'язаний із зображеннямм, набором змінних і скриптів, які визначають його поведінку.

Як усталено використовують спеціального виконавця вказівок — Рудого кота . Він може рухатися, говорити, змінювати зовнішній вигляд, взаємодіяти з іншими виконавцями на сцені. Інших виконавців можна долучати:

  • з бібліотеки Scratch;
  • з мережі (локальної чи глобальної);
  • як об'єкти, створені в інших графічних програмах (наприклад, GIMP)
  • як об'єкти, створені у графічому редакторі, вбудованому у Scratch.

Скрипт (script, сценарій, метод) — послідовність вказівок, що визначає, які дії і в якому порядку потрібно виконати певному об'єкту (спрайту).

Скрипти створюють методом сполученням окремих блоків: або послідовно, або розташовуючи блок у визначеному місці іншого блоку (структури, що управляє, функції і т.і.). Один спрайт може мати декілька скриптів, які запускають незалежно дією користувача (натисненням клавіші або кнопки миші), таймером або отриманням повідомлення від іншого спрайту. Скрипт складається зі стеків.

Стек (stack) — набір послідовно сполучених різнокольорових графічних блоків у межах однієї події.

Блокце мінімальний фрагмент програми у Scratch: змінна, оператор, функція або структура, що керує. Блоки згруповано у 8 категорій (див. далі ілюстрації).

Подія — натискання на задану клавішу (наприклад, пропуск), клацання по виконавцю або по сцені, надходження повідомлення від іншого виконавця і т.і.

Образи (вигляд спрайту) — сукупність зображень одного й того ж об'єкту (спрайту), кожне з яких дещо відрізняється від попередніх.

Звукиприєднані звукові ефекти й музика.

Сценаобласть, в якій діє об'єкт (спрайт) при виконанні програми.
 

Завдання: Встановити програму на комп’ютер (за вибором студента), продемонструвати викладачеві уміння користуватися даною програмою.

 

 

docx
Додав(-ла)
Савчук Аня
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
21 листопада 2023
Переглядів
233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку