Лабораторна робота №1 «Вивчення тепловогог балансу за умови змішування води різної температури»
Мета: перевірити на досліді справедливість рівняння теплового балансу у випадку змішування води
різної температури.
Розвивати практичні навички у користуванні приладами; розвивати дбайливе
ставлення до власного здоровя (здоровязберігальна компетентність).
Фізика _______ клас Урок № ____ Дата ____________
Тема: Лабораторна робота №1 «Вивчення тепловогог балансу за умови змішування води різної температури»
Мета: перевірити на досліді справедливість рівняння теплового балансу у випадку змішування води
різної температури.
Розвивати практичні навички у користуванні приладами; розвивати дбайливе
ставлення до власного здоровя (здоровязберігальна компетентність).
Виховувати потребу в знаннях, прагнення до успіху й самоствердження, інтерес до предмета, толерантність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань
Обладнання: калориметр, термометр лабораторний, вимірювальний циліндр (мензурка), склянка, посудини з холодною й теплою водою.
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
Привітання з класом. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Перевірка Д/з. Актуалізація опорних знань
1.Що таке кількість теплоти?
2. За якою формулою можна розрахувати кількість теплоти отриману тілами під час нагрівання ?
3. Що відбувається в посудині при змішуванні води різної температури ?
4. Яким має бути співівідношення між кількістю теплоти, що віддає гаряча вода, і кількістю теплоти, що отримує холодна, пр теплообміні?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інструктаж з безпеки життєдіяльності
Будьте обережні при застосуванні скляного посуду. Склянку з гарячою водою тримайте за допомогою серветки. Після роботи сховайте термометр у футляр.
ІV. Виконання учнями лабораторної роботи №1
Підказка: густина води дорівнює 1 г/см3, а 1 мл — 1 см3.
Питома теплоємність води — 4200 Дж/(кг · К).
1. Спочатку за рис. 1 визначте ціну поділки використовуваних приладів:
Рис. 1 Рис. 2 Рис. 3
См = _______________ = _________ см3; Ст = _______________ = _________ оС.
2. Виміряйте об’єм і температуру холодної води, що міститься в мензурці А (рис. 1):
Vх = _________ см3; tх = __________ °С.
3. Обчисліть масу холодної води:
mх = _________________ = ___________ г = ______________ кг.
де m — маса; р — густина, V — об’єм.
4. Визначте за рис. 2 об’єм і температуру гарячої води, що міститься в мензурці В:
Vг = _________ см3; tг = __________ °С.
5. Обчисліть масу гарячої води:
mг = _________________ = ___________ г = ______________ кг.
6. А тепер, після того як холодну воду з мензурки А перелили в мензурку з гарячою водою В, визначте температуру суміші (рис. 3): tс = _______________ °С.
7. Запишіть результати вимірювань у таблицю.
Маса холодної води mх , кг |
Температура холодної води tх ,°С |
Маса гарячої води mг , кг |
Температура гарячої води tг , °С. |
Температура суміші tс , °С |
|
|
|
|
|
8. Для перевірки рівняння теплового балансу треба розрахувати кількість теплоти, віддану гарячою водою та отриману холодною водою при теплообміні.
Q від = cmг (tг - tс ) = _______________________________________________________
Q отр = cmх (tс - tх ) = _______________________________________________________
Порівняйте розраховані кількості теплоти (знаками =, <, >):
Q від ____ Q отр
Висновок: (про перебіг процесу теплообміну та справедливість рівняння теплового балансу за різних умов)
V. Закріплення знань. Контрольні питання
1. Яким способом відбувається теплопередача в даній лабораторній роботі?
2. Як змінився стан молекул гарячої та холодної води при змішуванні?
3. Обчисліть масу холодної води з температурою 20 °С, яку треба змішати з 50 кг гарячої води з температурою 80 °С, щоб отримати температуру 40 °С. Уважати, що всю кількість теплоти, віддану гарячою водою, отримує тільки холодна вода.
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Результат» Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___, виконати вправу