Лабораторна робота №4

Про матеріал
Методика ознайомлення учнів з темами змістової лінії «Інформація та інформаційні процеси». Методику ознайомлення учнів із поняттями про інформацію та інформаційні процеси.
Перегляд файлу

Лабораторна робота № 4

Тема: Методика ознайомлення учнів з темами змістової лінії «Інформація та інформаційні процеси»

План:

  1. Завдання: описати та показати на комп’ютері методику ознайомлення учнів із поняттями про інформацію та інформаційні процеси.

Методика ознайомлення учнів із поняттями про інформацію та інформаційні процеси може бути структурованою і цікавою, щоб зробити навчання більш ефективним. Ось кілька етапів, які можна використовувати для цієї методики:

Введення до теми:

Почніть з вступного уроку, де учні дізнаються, що таке інформація та інформаційні процеси. Можливо, ви можете показати цікаві приклади, де інформація важлива (наприклад, як інформація використовується у медицині, технологіях тощо). Дайте коротке визначення понять.

Групова робота:

Розділіть учнів на невеликі групи і дайте кожній групі завдання вивчити більше про певний аспект інформації та інформаційних процесів. Можна запросити групи робити короткі презентації або підготовити запитання для обговорення.

Вивчення термінології:

Розгляньте основні терміни, пов'язані з інформацією і інформаційними процесами, і надайте визначення для кожного з них. Дайте приклади, щоб учні могли краще зрозуміти ці терміни.

Використання прикладів:

Покажіть учням реальні приклади інформаційних процесів у їхньому повсякденному житті. Наприклад, як працює пошта електронної пошти, як функціонують соціальні мережі або які процеси відбуваються в мобільних додатках.

Використання мультимедійних ресурсів:

Використовуйте відео, анімацію та інші мультимедійні ресурси, щоб допомогти учням краще усвідомити поняття інформації та інформаційних процесів.

Обговорення:

Проведіть обговорення, під час якого учні можуть висловлювати свої думки і питання щодо теми. Сприяйте активній участі і стимулюйте учнів ділитися своїми роздумами.

Практичні вправи:

Надайте учням завдання, де вони можуть використовувати свої знання про інформацію та інформаційні процеси. Наприклад, створення простого алгоритму або вирішення завдань, пов'язаних із збором та обробкою інформації.

Заключення:

Підсумуйте головні поняття і запросіть учнів розділити, що вони вивчили під час уроку. Заохочуйте їх задавати додаткові питання і досліджувати тему глибше.

Методика ознайомлення із поняттями про інформацію та інформаційні процеси повинна бути інтерактивною і цікавою, щоб зробити навчання цих складних понять більш доступним для учнів.

Якщо для вивчення понять алгоритму та комп’ютера вже створено певну методику, то, як показує практика, поняттю інформація вчителі майже не приділяють уваги. Часто вчителі, враховуючи те, що поняття інформації за програмою вивчається на перших уроках, або формально відносяться до пояснення цього поняття або зовсім його опускають.

Крім того, деякі вчителі вважають, що курс інформатики повинен починатися не з вивчення теоретичних питань, а з практичної роботи за комп’ютером, і будують шкільний курс, виходячи з таких міркувань. Сьогодні також методичною проблемою для вчителів є побудова уроків, присвячених поняттю інформації, відсутність відповідної системи завдань та вправ, методичної літератури з цього питання.

В більшості навчальних посібників з інформатики багато говориться про комп’ютери, алгоритми, програмні засоби, методи розв’язування задач з використанням комп’ютера, але майже нічого або мимохідь про поняття інформації. Тим самим створюється уява, що інформація – це дещо очевидне та невизначене і говорити про це довго і систематично не слід. Але ж поняття інформація є ключовим поняттям, що зв’язує різні теми курсу. Курс інформатики – це насамперед вивчення властивостей інформації, методів і засобів її збирання, зберігання, опрацювання, подання, передавання, коректного і правильного використання. Процес ознайомлення учнів з поняттям інформації можна поділити на такі етапи:

  1.                    Введення поняття інформації.
  2.                    З’ясування взаємозв’язків між поняттями інформація і повідомлення.
  3.                    Створення уявлень про носії інформації.
  4.                    З’ясування питань про способи подання інформації.
  5.                    Формування уявлень про види інформації.
  6.                    З’ясування питань про оцінювання і вимірювання інформації, взаємоперетворення інформації і шуму.
  7.                    Формування уявлень про кодування повідомлень, за допомогою яких передається інформація.
  8.                    З’ясування властивостей інформації.
  9.                    Формування уявлень про інформаційні процеси.

Поняття інформації в курсі інформатики є одним із вихідних. На ньому базуються такі поняття інформатики, як знак, знакова система, мова, письмо, повідомлення, алгоритм, інтерпретація повідомлення, подання повідомлень, передавання повідомлень, шум, дезінформація та інші. Ознайомити учнів з поняттям інформації доцільно на перших уроках курсу. Це дозволить аргументовано розкрити зміст навчального предмета ОІОТ, ознайомитись з його завданнями. Основні методи вивчення цього матеріалу – індуктивний за логікою, за джерелами подання інформації – пояснювально-ілюстративний, за ступенем самостійності учнів – репродуктивний. Поняття інформації відноситься до основних і не визначається через простіші поняття.

2. Складання плану-конспекту уроку з тем змістової лінії за будь-яким підручником на ваш вибір:

 

Конспект уроку

Тема: Поняття про інформацію та інформаційні процеси

Мета: Ввести поняття «інформація», розглянути, як людина сприймає інформацію, що можна робити з інформацією, що таке «інформаційні процеси». Формувати вміння сприймати і використовувати інформацію. Повторення правил поведінки при роботі з комп’ютером. Розвивати інформаційну культуру учнів, творче та логічне мислення. Формувати естетичну культуру учнів. Виховувати уміння правильно сприймати і запам’ятовувати нову інформацію.

Обладнання: комп’ютер, програма «Сходинки до інформатики», робочий зошит, ПК, презентація

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап

 Всі почули ми дзвінок,

 Він покликав на урок.

 Кожен з нас приготувався,

 На перерві постарався.

 Зараз сядуть лиш дівчата,

 А за ними і хлоп'ята.

Доброго дня, любі діти. Сьогодні на уроці ми з вами з'ясуємо, як же людина сприймає інформацію. Також дізнаємось – які види інформації. Отримаємо нові вміння під час практичної роботи на комп'ютері.

Практична вправа «Коло очікувань»

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

Давайте пригадаємо що знаходиться на робочому столі комп’ютера?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Якими органами ми чуємо голос пташок, вдихаємо запах їжі, відчуваємо її смак, відрізняємо холодне від гарячого, тверде від рідкого, слизьке від шорсткого? Поміркуйте, які органи чуття допомогли нам прочитати задачі? (Учні відповідають.)

— Отже, за допомогою цих органів людина сприймає інформацію.

— Тема сьогоднішнього уроку — «Як людина сприймає та отримує інформацію». Ви дізнаєтесь про те, яке значення в житті людини мають органи чуття, виконаєте багато цікавих завдань.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя (з демонструванням презентації на екрані)

Тема сьогоднішнього уроку “Поняття про інформацію та інформаційні процеси.

Протягом усієї історії свого існування люди, спілкуючись з природою та між собою, набували знань про навколишню дійсність і про самих себе. Інформація як знання або як відомості про явища та різноманітні за своєю природою об’єкти (фізичні, хімічні, біологічні, соціальні, економічні тощо), набуваються шляхом спостереження.

Інформа́ція  це відомості про світ що нас оточує, про явища, які відбуваються в ньому.

(Всім відомо, що інформація корисна, коли отримана своєчасно. Ну, що корисного, якщо про дощ дізнаєшся тоді, коли він вже йде і ти йдеш без парасольки. От коли б ця інформація потрапила до тебе своєчасно, то була б корисною, і парасолька захистила б тебе від дощу.)

Природними засобами спостереження людини є органи чуттів людини, передусім зір і слух. Спочатку різноманітні відомості просто накопичувалися людством. А вже маючи їх у достатній кількості, люди помічали, що існують певні закономірності, які можна узагальнити та обґрунтувати.

Гра «Розпізнай птаха за його співом». (ворона, журавель, зозуля)

1 етап.  Отримання (читати книгу, переглядати малюнок, обмацувати якийсь предмет).

За допомогою комп`ютера  я відтворю спів різноманітних пташок, а  ви уважно послухайте і розпізнайте кожного птаха за співом.

-         Поясніть, за допомогою  якого органу чуття ви  отримували повідомлення.

2 етап. Передавання ( прочитати вірш, розповісти щось, заспівати)

-         Передайте жестами мені повідомлення, чий спів ви почули?

3 етап.  Збереження(намалювати малюнок, записати текст, числа)

Намалюйте малюнок  пташок  і дайте назву цьому інформаційному процесі.

4 етап.  Опрацювання.  (розв`язування  математичного прикладу)

         З давніх-давен людина спостерігала за навколишнім  світом.  Вона  осмислювала побачене і намагалася зберегти та передати  отриману  інформацію.  До  нас  ця інформація   дійшла   за   допомогою   наскельних малюнків, папірусів, книг, музики,  живопису...

        Дії, які можна виконувати з інформацією, називають інформаційними процесами. До них належать отримання,  зберігання,  опрацювання,  передавання  інформації.

   Передавання  інформації  здійснюється  за  допомогою  повідомлень  від  джерела  до приймача.

Джерелом інформації можуть   бути   будь-які   об’єкти: люди,  тварини,  книжки,  різні пристрої  тощо.

 

Зараз я пропоную всім закрити очі.

- “Діти, до кінця уроку залишилося … хвилин” .

Відкрийте очі та дайте відповідь на запитання: чи отримали ви зараз інформацію, і як? 1.(Почули).

Експериментуємо далі. Учневі щільно зав`язують очі, і вчитель проносить біля його носа предмет із сильним запахом, учневі розв`язують очі та пропонують дати відповідь на запитання: чи отримав він інформацію, і як саме? 2.(Відчув по запаху).

Слідуючому учневі зав`язують очі і вчитель дає в руки м`яку іграшку. Далі розв`язують очі і пропонують дати відповідь на запитання, чи отримав він інформацію і як саме? 3. (Відчув на дотик).

Наступному учневі зав`язують очі, і вчитель пропонує йому скуштувати дрібку цукру. Розв`язують очі і пропонують дати відповідь на запитання, чи отримав він інформацію і як саме? 4.(Відчув на смак).

Розгляньте малюнок, що ви побачили? (Смайлик). Чи отримали ви інформацію, а як? 5. (Побачили).

Поміркуйте:

                                                           Як ми розуміємо, що праска гаряча, а лід холодний?

                                                           За допомогою чого ми дізнаємось, що лимон кислий, а морозиво солодке?

                                                           Звідки ми знаємо, коли музика лунає занадто гучно?

                                                           Як ми розуміємо, що у мами «втекло» молоко на плиті?

Дійсно, всю цю інформацію ми отримуємо за допомогою органів чуття.

А давайте назвемо ці органи: вуха (слухова інформація), ніс (нюхова), очі (зорова), язик (смакова), шкіра (дотикова інформація).

Види інформації за способом сприйняття

Для людини інформація поділяється на види залежно від типу рецепторів, що сприймають її.

  •                  Зорова — сприймається органами зору. Ми бачимо все довкола.
  •                  Слухова — сприймається органами слуху. Ми чуємо звуки довкола нас.
  •                  Дотикова — сприймається тактильними рецепторами.
  •                  Нюхова — сприймається нюховими рецепторами. Ми відчуваємо аромати   довкола.
  •                  Смакова — сприймається смаковими рецепторами. Ми відчуваємо смак.

 

Нагадайте школярам, що люди можуть отримати інформацію про навколишній світ із різноманітних джерел. Завдяки цьому ми можемо постійно навчатися та пізнавати щось цікаве. Другокласники вже мають неабиякий досвід роботи з різними джерелами інформації. Тож попросіть їх пригадати історії з життя, навчання чи відпочинку, де б діти дізнавалися щось нове. Учні мають коротко описати ці історії та назвати емоції, які вони тоді відчували.

Ситуації, у яких ми можемо пізнавати нову інформацію:

  • Під час подорожі чи екскурсії.
  • У ході дослідження (у шкільній лабораторії, спостерігаючи за природою тощо).
  • Читаючи книжки, журнали, комікси.
  • Слухаючи цікаві історії, казки, легенди.
  • Користуючись мультимедійними пристроями.
  • Під час навчання в школі.
  • Спілкуючись і граючися з іншими людьми.

V. Фізкультхвилинка

Буратіно потягнувся,

Раз нагнувся, два нагнувся.

Руки в сторони розвів —

Мабуть, ключик загубив.

А щоб ключик відшукати,

Треба нам навшпиньки стати.

VI. Формування вмінь та навичок

Діти, а зараз ми з вами повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі і правила поведінки за комп’ютером за допомогою гри. Я буду вам говорити правила, а вам потрібно підтвердити правильно чи ні. Якщо правильно, то ви піднімаєте 1 руку вгору, якщо ні, то піднімаєте 2 руки вверх. Всім зрозуміло? Добре, тож почнемо.

1. В комп’ютерний зал потрібно вбігати та штовхатися.

2. Вмикати комп’ютери можна тільки з дозволу вчителя.

3. Не можна чіпати дроти та самостійно їх вимикати.

4. Не можна торкатися екрану та тильної сторони монітору.

5. У кабінет можна заходити у верхньому одязі, із їжею та напоями.

6. Коли в кабінет хтось заходить, коли ви сидите за комп’ютерами, то можна  вставати з місця.

7. Якщо ви виявили несправність, то можна самостійно виправляти.

8. Перед роботою потрібно переконатися у відсутності видимих пошкоджень.

9. За комп’ютером потрібно працювати із чистими руками.

- Молодці! Наш комп’ютер задоволений вашими відповідями.

Виконання практичного заняття

  1. Релаксація

– Діти, заплющте очі, послухайте і уявіть те, що я буду розповідати.

Попелюшка виконала всі завдання, сіла і заплакала. Раптом з’явилася фея – її хрещена мати. Вона пообіцяла, що дівчина потрапить на бал, якщо прикотить із городу гарбуз. Попелюшка виконала завдання феї, а та перетворила гарбуз на чудову карету. – Мишенят фея перетворила на гарних коней. Торкнувшись чарівною паличкою одягу Попелюшки, перетворила його на гарну сукню. Тільки-но хотіла дівчинка сісти в карету, аж тут з’явився хлопчик-паж із кришталевими черевичками в руках і мовив:

«Я не чарівник, я тільки навчаюся! Узуй черевички. Нехай вони принесуть тобі щастя!»

  1. Підбиття підсумків уроку

Фронтальне опитування

  1. Що ми вивчали на сьогоднішньому уроці?
  2. За допомогою яких органів чуття людина сприймає інформацію?
  3. Що вам сподобалось на цьому уроці?

 

Ви дуже добре попрацювали сьогодні на уроці. Я дякую вам за активність і бажаю вам успіху. До нових зустрічей!

 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку