Лабораторна робота №6

Про матеріал
Лабораторна робота № 6 Тема: Методика ознайомлення учнів з темами змістової лінії Алгоритми та виконавці
Перегляд файлу

Лабораторна робота № 6

Тема: Методика ознайомлення учнів з темами змістової лінії Алгоритми та виконавці

План:

1. Завдання: показати на комп’ютері методику ознайомлення учнів із поняттями змістової лінії алгоритми та виконавці:

а. Поняття алгоритма. Використання алгоритмів у початковій школі.

Алгоритм — це скінчена послідовність команд (вказівок), що визначає, які дії та у якому порядку потрібно виконати, щоб досягти поставленої мети. Алгоритм складається із команд — окремих указівок виконавцеві виконати деякі конкретні дії.

Команди алгоритму виконуються одна за одною, і на кожному кроці відомо, яка команда повинна виконуватися. Почергове виконання команд за кінцеве число кроків приводить до розв’язання задачі. Для того щоб виконавець міг розв’язати задачу за заданим алгоритмом, він повинен уміти виконувати кожну з дій, що вказується командами алгоритму.

 Система команд виконавця — сукупність команд, які можуть бути виконані виконавцем; кожна команда алгоритму входить до системи команд виконавця.

В основі роботи автоматичних пристроїв лежить положення, що найпростіші операції, на які розпадається процес розв’язання задачі, може виконати машина, яка спеціально створена для виконання окремих команд алгоритму і виконує їх у послідовності, вказаній в алгоритмі.

б. Формування вмінь учнів діяти за правилами

Під формальним виконанням алгоритму розуміється таке його виконання, коли сам виконавець не знає ні постановки задачі, ні змісту отриманих результатів, але, чітко виконуючи усі дії, записані в алгоритмі, досягає результату.

Найчастіше алгоритми виконуються саме формальним чи­ном. Формальними виконавцями є користувачі різноманітних побутових електричних приладів, учасники спортивних ігор, які дотримуються правил цих ігор, учні, що застосовують у своїх творчих роботах мовні правила, виконують завдання з математики чи фізики, використовуючи відомі формули, зако­ни та методи розв’язування різних типів задач. Продовжуючи цю думку, комп’ютер також слід вважати формальним вико­навцем алгоритмів при виконанні ним програм.

Способи представлення алгоритму

  1.  Словесні.
  2.  Словесно-формульні.
  3.  Графічні.
  4.  Скінчений набір кодів.

При складанні алгоритмів можна поєднувати різні форми подання алгоритмів.

Процес алгоритмізації — це визначення елементарних дій та порядку їх виконання для розв’язання поставленого завдання. Існують різні способи запису алгоритмів (словесний, формульно-словесний, метод блок-схем, програмний та ін.), які застосовуються для представлення алгоритму у вигляді, що однозначно розуміється і розробником, і виконавцем алгоритму.

Для опису алгоритмів людина часто користується природною мовою, але для запису багатьох алгоритмів природна мова виявилась незручною, тому виникла необхідність у створенні штучних мов, наприклад мови математичних формул, хімічних процесів тощо. Існує спеціальна навчальна алгоритмічна мова, яка була створена для запису алгоритмів на папері; вона використовує слова природної мови, але має більш жорстку структуру. Найбільше поширення для запису логічної структури алгоритмів отримали графічні (структурні) схеми, які спрощують складання та аналіз алгоритму, полегшують перехід від запису алгоритму до написання програми.

в. Методика створення алгоритмів.

Побудувати алгоритм - означає: 1) продумати план деякоїмайбутньої діяльності; 2) зафіксувати його за допомогою деякої системи позначень, так званою формальною мовою.

Досвід свідчить, що доцільно сумістити навчання основ алгоритмізації і навчання основ програмування, не відмовляючись від опису алгоритмів рідною мовою, тобто опису схеми розв'язування задачі. Доцільно виділити такі етапи навчання основ алгоритмізації:

1-й етап. Вступ до алгоритмізації. Алгоритми над найпростішими типами даних. Проектування алгоритмів "згори-донизу". Базові алгоритмічні конструкції: послідовне виконання вказівок, цикл, розгалуження. Побудова алгоритмів методом покрокової деталізація з використанням раніше описаних.

2-й етап. Навчання класичних алгоритмів (раніше описаних) та їх використання.

Зазначимо, що при навчанні основ алгоритмізації потрібно виділяти три класи вправ

1)задано текст задачі і алгоритм її

розв'язування, потрібно виконати алгоритм і з'ясувати особливості роботи за алгоритмом (вправи на тестування);

2)задано лише опис алгоритму, потрібно виконати алгоритм

і встановити його призначення (вправи на "відгадування" формулювання задачі);

3)задано лише призначення алгоритму, потрібно написати текст алгоритму - скласти алгоритм і виконати його - протестувати (вправи на складання алгоритму).

Після того як всі властивості алгоритму розібрані слід їх закріпити за допомогою завдань. Для цього корисно розглянути з учнями кілька

завдань такого змісту:

 виконати роль виконавця: дан алгоритм, формально виконати його;

 визначити виконавця і систему команд для даного виду роботи;

 в рамках даної системи команд побудувати алгоритм;

 визначити необхідний набір вихідних даних для вирішення завдання.

На практичних заняттях використовуються такі типи завдань:

 складання простих лінійних алгоритмів;

 складання та використання допоміжних алгоритмів;

 складання циклічних алгоритмів;

 використання розгалужень в алгоритмах

2.Складання плану-конспекту уроку з тем змістової лінії за будь-яким підручником на ваш вибір.

Тема. Команди і виконавці.  Система команд виконавців. Алгоритми.

Мета: ознайомити з поняттями команди, алгоритми, провести порівняння команди та спонукального речення, познайомити з виконавцями команд, система команд виконавця; розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки; виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.

Обладнання та наочність: комп’ютери, презентація, проектор.

Тип уроку: комбінований. 

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку 

• Емоційне налаштування: вправа «Комплімент»

Учні стають в коло. Повертаючись до сусіда зліва говорять йому комплімент.

Гарно й зручно ми сідаєм,

Про комп’ютер все вивчаєм.

І про казку ми згадаєм,

За знаннями вирушаєм.

Будь уважний, починаєм!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми з вами пригадаємо:

 що таке команда;

 які речення можуть бути командами;

 хто такі виконавці;

 що таке алгоритм і чому важливо0 щоб він був правильний

ІІІ. Актуалізація опорних знань 

• Робота з хмарами слів. З поданих хмар виписати слова, які стосуються інформатики:

• Вправа «Встанови послідовність». (робота в парах: ілюстрації до казки «Ріпка» скласти у правильній послідовності)

ІV. Вивчення нового матеріалу 

• Бесіда із демонстрацією презентації.

Події  в українській народній казці «Ріпка» відбувалися послідовно. Ріпку вдалося витягти тому, що найсильнішою була мишка? Чи вдалося б витягти ріпку дідові, якби він відразу покликав мишку? 

Висновок. Лише командна робота здатна подолати великі перешкоди 

За допомогою яких речень герої кликали на допомогу?

Як називаються такі речення? Так, це – спонукальні речення. 

Як спонукальні речення можна назвати по іншому?

Назвіть спонукальні речення з котрими ви часто зустрічаєтесь. Спонукальні речення в нашому житті посідають невід’ємне місце. Наприклад «Приходь до мене гратись!». Вчитель, коли ви навчаєтесь, вказує, що потрібно робити і так далі... 

Якщо план дій складається зі спонукальних речень, то він є інструкцією.

Назвіть героїв казки, котрі виконували команди інших. Це ВИКОНАВЦІ. 

Виконавець – це той хто виконує команди

Алгоритм – це послідовність дій (команд), виконання яких приводить до отримання очікуваного результату. 

Усі дії алгоритму записуються у вигляді спонукальних речень. Алгоритми складаються для виконавців. Виконавцем може бути як людина, так і пристрій (наприклад комп’ютер). 

Складемо разом команди (алгоритм) для саджання квітки. 

1. Візьмемо вазон

2. Насиплемо пів вазона ґрунту

3. Поставимо у вазон пагін квітки

4. Досиплемо ґрунту  

5. Поллємо квітку

Спробуйте скласти алгоритм для пришиття ґудзика. Що буде першим кроком? Що другим?

1. Візьмемо котушку ниток

2. Відріжемо нитку потрібної довжини

3. Візьмемо голку

4. Затягнемо голку в нитку

5. Зав’яжемо вузлик к вінці нитки

6. Візьмемо одяг

7. Прикладемо ґудзик 

8. Пришиємо ґудзик 

9. Зробимо вузол

10. Відріжемо нитку

Команди алгоритму повинні бути чіткими й короткими, відповідати можливостям виконавця та бути результативними.

Алгоритм — це запис скінченої послідовності вказівок, виконання яких призводить до розв'язання певної задачі.

Команда або вказівка (алгоритму) — це спонукальне речення, що вказує, яку дію має виконати виконавець алгоритму.

Виконавець (алгоритму) — це жива істота (людина або тварина) або автоматичний пристрій (робот, електронна обчислювальна машина тощо), спроможна діяти відповідно з алгоритмом.

Система вказівок виконавця — це сукупність  всіх вказівок, які може виконувати даний виконавець.

• Фізкультхвилинка

Хто там, хто там вже втомився (оплески)

І наліво похилився? (нахили)

Треба всім нам разом встати, (встають)

Фізкультпаузу почати (оплески)

Руки вгору, руки в боки.

І зроби чотири кроки.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

І тихесенько сідай,

Працювати починай.

V. Практична робота. Робота за комп’ютером

• Вправа «Продовж речення»:                                                      

- Заходити у кабінет інформатики потрібно… (з дозволу вчителя, спокійно, не поспішаючи)

- Їсти, пити за комп’ютером … (не можна)

- При роботі з комп’ютером руки повинні бути… (сухими, чистими)

- Не можна торкатися до… (дротів, розеток, кнопок клавіатури, з якими незнайомий, екрану монітора, тильної сторони комп’ютера)

- Від монітора треба сидіти на відстані… (не менше 50 см)

• Виконання інтерактивних вправ по складанню алгоритмів, виправленню помилок в алгоритмах (на платформі  https://learningapps.org)

• Вправи для зняття напруги очей

Скласти алгоритм приготування чаю за малюнками, розміщеними на стіні над дошкою. Не повертаючи голову, очима  провести послідовно від малюнка чайника до малюнка наливання води в чашку.

Слідкувати за променем лазерної указки, яка малює різні фігури на стіні, стелі.

 

 

VI. Підсумки уроку

• Вправа «Відкритий мікрофон»

• Сьогодні я дізнався…

• Було цікаво…

• Було складно…

• Я зрозумів(ла), що…

• Тепер я зможу…

• Я навчився(лася)…

• У мене вийшло…

• Я зміг / змогла…

docx
Додав(-ла)
Савчук Аня
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
24 листопада 2023
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку