Хімія – наука експериментальна. Тому особлива увага приділяється лабораторним заняттям, адже в основі пізнання хімічних явищ лежить експеримент, який є джерелом знань, засобом закріплення навичок, способом контролю якості засвоєння матеріалу і сформованості вмінь.
Метою лабораторних робіт є: допомогти учням засвоїти закони і теоретичні положення хімії, ознайомити з властивостями найважливіших речовин і способами їх добування, прищепити навички проведення найпростіших хімічних експериментів.
Лабораторна робота № 1
Тема: Розв’язування експериментальних задач.
Мета: узагальнити знання про вивчені органічні сполуки, перевірити вміння добувати речовини, розпізнавати їх, проводити характерні реакції, елементарний аналіз, доводити експериментально їх наявність у продуктах вживання.
Реактиви: розчини формальдегіду, оцтової кислоти, етилового спирту, гліцерину, дихлоретану, натрій ацетату; фенолфталеїну, натрій гідроксиду, купрум (II) сульфату, яблуко, мед, картопля, чорний та білий хліб, косметична пудра.
Обладнання: штатив з пробірками, нагрівальний прилад, мідна спіраль, спиртівка, сірники, склянка.
Це необхідно пам’ятати!
Якісні реакції на органічні речовини
Сполука |
Реактив |
Спостереження |
Алкани |
Полум’я |
Горять блакитним полум’ям. |
Алкени С=С |
1) Бромна вода 2) Р-н КМпО4 |
Знебарвлення бромної води. Знебарвлення розчину. |
Бензол |
Горіння |
Горить коптявим полум’ям . |
Фенол |
1) Бромна вода 2) Р-н Na2СО3 3) FeCI3 |
1) Знебарвлення, випадіння білого осаду трибромфенолу. 2) Виділення вуглекислого газу. 3) Фіолетове забарвлення. |
Спирти |
Na |
Виділення водню. |
Багатоатомні спирти |
Сu(ОН)2 |
Синє забарвлення. |
Аміни |
Лакмус |
У водному розчині — синє забарвлення. |
Анілін |
Бромна вода |
Знебарвлення бромної води, выпадіння осаду триброманіліну. |
Альдегіди |
1) Ag20 (аміач.р.) 2)Сu(ОН)2,нагрівання |
Осад срібла. Випадіння червоного осаду Cu20 |
Карбонові кислоти |
Лакмус |
Червоне забарвлення |
Крохмаль |
І2 |
Синє забарвлення |
Білки |
конц. HNO3 Сu(OH)2 |
Жовте забарвлення Фіолетове забарвлення |
Лабораторні досліди (інструкція до виконання лабораторної роботи).
Завдання 1. У чотирьох виданих пробірках під номерами містяться речовини: гліцерин, формальдегід, оцтова кислота, етиловий спирт. Визначте, у якій з пробірок міститься яка речовина. Напишіть рівняння хімічних реакцій.
Відберіть проби по одному мілілітру з кожної пробірки. У кожну пробу додайте необхідний реактив, результати запишіть у таблицю.
Визначувальна речовина |
Реактив |
Результат взаємодії |
Номер пробірки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Доведіть наявність хлору у складі виданої органічної сполуки
Завдання 3. Визначте експериментально, чи є глюкоза у спілому яблуці або в інших фруктах, у меду.
1. Вижміть з плоду сік і розбавте його вдвічі дистильованою водою. Мед розпустіть у дистильованій воді.
2. Визначте експериментально наявність глюкози. За наслідками експерименту заповніть таблицю:
№ |
Продукт |
Реагент |
Операція (що зроблено) |
Спостереження |
Висновок |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
3. Напишіть рівняння відповідних реакцій.
Завдання 4. Визначте за допомогою дослідів, чи є крохмаль у білому та чорному хлібі, овочах, косметичній пудрі.
1. Експериментально доведіть наявність крохмалю.
2. За наслідками експерименту заповніть таблицю:
№ |
Продукт |
Реагент |
Операція (що зроблено) |
Спостереження |
Висновок |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
2. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
Тести
1. Для якої з речовин характерна реакція «срібного дзеркала»?
а) метан;
б) метаналь;
в) метанова кислота.
2. За допомогою якого реактиву можна визначити гліцерин та етаналь?
а) купрум (II) оксид;
б) аргентум (II) оксид;
в) купрум (П)гідроксид.
3. Які речовини при взаємодії з купрум (II) гідроксидом утворюють розчин яскраво синього кольору:
а) глюкоза, оцтовий альдегід, сахароза;
б) сахароза, гліцерин, глюкоза;
в) гліцерин, оцтова кислота, оцтовий альдегід.
4. Характерною реакцією на крохмаль є його взаємодія з:
а) гідроксидом купруму (ІІ);
б) конц. сульфатною кислотою;
в) розчином йоду.
5. За допомогою купрум (II) гідроксиду можна розпізнати такі пари речовин:
а) гліцерин і етиловий спирт;
б) карбонову кислоту і спирт;
в) глюкозу і формальдегід.
6. Аміачним розчином аргентум (І) оксиду можна розпізнати речовини:
а) гліцерин і етиловий спирт;
б) карбонову кислоту і спирт;
в) глюкозу і формальдегід.
Висновок
Лабораторна робота № 2
Тема: Дослідження якісного складу солей.
Мета: навчитись розв'язувати практичні задачі з одержання основних сполук неметалів у лабораторних умовах, закріпити та перевірити практичні вміння та навички розпізнавати неорганічні сполуки.
Реактиви: амоній хлорид, амоній нітрат, натрій хлорид, натрій нітрат, натрій сульфат, барій хлорид, аргентум нітрат, кальцій карбонат, натрій гідрогенкарбонат, кальцій хлорид, сульфатна кислота, купрум хлорид, нітратна кислота, концентрована сульфатна кислота, мідні ошурки, хлоридна кислота, кальцій гідроксид, натрій гідроксид, купрум (II) гідроксид.
Обладнання: штатив з пробірками, нагрівальний прилад.
Пам'ятайте, що після роботи більша частина досліджуваних розчинів на розпізнавання речовин повинна залишатися невикористаною. Це необхідно на випадок, якщо доведеться повторювати дослідження.
Це необхідно пам’ятати!
ЯКІСНІ РЕАКЦІЇ НА НЕОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ
Катіон |
Діюча речовина |
Якісна реакція |
H+ (кислота) |
1) лакмус 2) метилоранж 3) метал (від Мg до Pb) |
1) зміна кольору на червоний, 2) зміна кольору на рожевий, 3) виділення водню: Me + nH+ = Men+ + H2 |
NH4+ |
луг |
виділення газу з різким запахом: NH4++ OH- = NH3 + H2O |
Ca2+ |
розчинний карбонат |
білий осад CaCO3, розчинний у кислотах: Сa2+ + CO32- = CaCO3 |
Cu2+ |
луг |
блакитний драглистий осад: Cu2+ + 2OH- = Cu(OH)2 |
Al3+ |
луг |
сірий павутинистий осад, розчинний у надлишку лугу: Al3+ + 3OH- = Al(OH)3 |
Fе2+ |
луг |
білий драглистий осад, який поступово зеленіє: Fe2+ + 2OH- = Fe(OH)2 |
Fe3+ |
луг |
бурий драглистий осад, який розчиняється в надлишку лугу: Fe2++ 3OH- = Fe(OH)3 |
Pb2+ |
розчинний сульфід |
чорний осад: Pb2+ + S2- = PbS |
Zn2+ |
луг |
білий осад, розчинний у надлишку лугу: Zn2+ + 2OH- = Zn(OH)2 |
Аніон |
Діюча речовина |
Якісна реакція |
OH- |
1) лакмус 2) фенолфталеїн 3) метилоранж 4) CuSO4 |
1) зміна кольору на синій, 2) зміна кольору на малиновий, 3) зміна кольору на жовтий, 4) блакитний драглистий осад: Cu2+ + 2OH- = Cu(OH)2 |
Сl- |
AgNO3 |
білий сирнистий осад: Ag+ + Cl- = AgCl |
I- |
1) AgNO3 2) хлорна вода (Cl2) |
1) жовтий осад: Ag+ + I- = AgI 2) буре забарвлення розчину: 2I- + Cl2 = 2Cl- + I2 |
Br- |
1) AgNO3 2) хлорна вода (Cl2) |
1) жовтуватий осад: Ag+ + Br- = AgBr 2)жовте забарвлення розчину: 2Br- + Cl2 = 2Cl- + Br2 |
S2- |
1) H+ (кислота) 2) Pb(NO3)2 |
1) виділення газу із запахом тухлих яєць S2- + 2H+ = H2S 2) чорний осад: Pb2+ + S2- = PbS |
SO32- |
H+ (кислота) |
виділення газу із запахом паленої сірки SO32- + 2H+ = H2O + SO2 |
SO42- |
розчинна сполука барію |
білий щільний осад: Ba2+ + SO42- = BaSO4 |
SiO32- |
H+ (кислота) |
сірий скловидний колоїдний осад: SiO32- + 2Н+ = H2SiO3 |
PO43- |
AgNO3 |
жовтий осад: 3Ag+ + PO43- = Ag3PO4 |
CO32- |
H+ (кислота) |
виділення безбарвного газу, що не має запаху: СO32- + 2H+ = H2O + СO2 |
NO3- |
H2SO4 (конц.) + Сu |
виділення бурого газу NO2 |
Лабораторні досліди (інструкція до виконання лабораторної роботи) Завдання І. Розпізнавання солей.
а) У трьох пронумерованих пробірках містяться кристали таких солей: натрій хлориду, натрій сульфату та натрій нітрату. Визначте, у якій з пробірок яка речовина міститься.
б) У трьох пронумерованих пробірках містяться амоній хлорид, натрій хлорид та натрій сульфат. Визначте, у якій з пробірок яка речовина міститься.
в) У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини солей: калій карбонату, амоній хлориду, натрій сульфату. За допомогою одного й того ж реактиву визначте в якій пробірці яка сіль міститься.
Запишіть рівняння лише тих реакцій, що відбуваються в розчинах до кінця.
а) Щоб визначити……………………………………………………………..
прилити в проби досліджуваних речовин………………………………………
При цьому в пробірці 1 спостерігається………………………………………..
Рівняння реакції……………………………………………………………….
У пробірці 2 спостерігається…………………………………………………...
Рівняння реакції……………………………………………………………….
У пробірці 3 спостерігається……………………………………………………
Рівняння реакції…………………………………………………………………
Висновок: у пробірці……знаходиться…………………………………………
в) Щоб визначити………………………………………………………………
прилити в проби досліджувальних розчинів……………………………………
При цьому в пробірці 1 спостерігається……………………………………….
Рівняння реакції…………………………………………………………………
У пробірці 2 спостерігається……………………………………………………
Рівняння реакції………………………………………………………………...
У пробірці 3 спостерігається……………………………………………………
Рівняння реакції…………………………………………………………………
Висновок: у пробірці…… знаходиться………………………………………...
Завдання II. Розпізнавання кислот. У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини кислот: сульфатної, хлоридної, нітратної. Які реакції необхідно здійснити, щоб довести наявність тієї чи іншої кислоти в конкретній пробірці?
Рівняння реакцій напишіть у молекулярній та йонній формах.
Висновок
Тести
1. Якісною рєакцією на нітрат-йон є:
а) взаємодія досліджуваної солі (кислоти) з аргентум нітратом;
б) нагрівання розчину досліджуваної солі з концентрованою сульфатною кислотою і міддю;
в) взаємодія досліджуваної солі (кислоти) з розчинами солей барію.
2. Якісною реакцією на карбонат-йони є:
а) взаємодія досліджуваної солі з сильними кислотами;
б) взаємодія карбонатів із аргентум нітратом;
в) нагрівання карбонатів.
3. Допишіть пропущені слова в реченнях: якісною реакцією на солі амонію є дія…… під час нагрівання. Реакція супроводжується виділенням……, який виявляють за………чи індикатором………….
4. Які з запропонованих рівнянь хімічних реакцій можна віднести до якісних реакцій на карбонат-йони:
а) Са(НС03) 2 = СаСОз+ Н20+ С02
б) Nа2С03+ 2НС1 = 2NаС1+ Н20+ С02
в) МgСОз + С02+ Н20 = Мg(НСОз)2
г) СаСОз+ Н2S04 = СаS04+ Н20+ С02
5. За тривалого пропускання, карбон(ІУ) оксиду через вапняну воду утворюється:
а) середня сіль;
б) основна сіль;
в) кисла сіль;
г) подвійна сіль.
6. Під час нагрівання натрій нітрату утворюється:
а) сіль, нітроген (IV) оксид, вода;
б) нітроген (IV) оксид, вода, кисень;
в) сіль, кисень.
Складіть відповідне рівняння реакції…………………………………………...
7. Яким набором реактивів можна визначити якісний склад амоній сульфату:
а.) NaOH і Na2SO4;
б) KC1 і BaC12 ;
в) KOH і BaC12.
8. Яким набором реактивів можна визначити якісний склад хлоридної кислоти:
а) Аg і AgNOз;
б) А1 і АgNO3;
в) А1 і Nа2S04?
9. Яка із реакцій відбувається в розчині за схемою: Ba2++ S04 2- = BaSO4
а) між барій ортофосфатом і сульфатною кислотою;
б) між барій хлоридом і сульфатною кислотою;
в) між барій хлоридом і сульфітною кислотою.
10. Яка із реакцій відбувається в розчині за такою схемою: 2H++ С032-→ Н20+ С02
а) між водою і натрій карбонатом;
б) між лугом і кислотою;
в) між кислотою і розчином солі.
Лабораторна робота № 3
Тема: Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами.
Мета: поглибити поняття про генетичний зв язок, навчитись практично використовувати знання про взаємозв язок речовин між різними класами неорганічних сполук.
Реактиви: розчини: калій карбонату, алюміній хлориду, натрій сульфату, купрум (ІІ) хлориду, калій фосфату, алюміній сульфату, ферум (ІІІ) сульфату, аргентум нітрату, барій хлориду, купрум (ІІ) оксид, натрій гідроксид, хлоридна кислота, калій хлорид, натрій хлорид, барій хлорид кристалічні
Обладнання: штатив з пробірками, піпетки, скляна трубка, спиртівка, пробіркотримачі.
Лабораторні досліди (інструкція до виконання лабораторної роботи)
Виконайте досліди згідго з варіантом, звіт про роботу оформите у вигляді таблиці.
Завдання 1. Розпізнавання речовин.
Варіант І
У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини калій карбонату, алюміній хлориду, натрій сульфату. Визначте, в якій пробірці міститься кожний із них. Напишіть рівняння реакцій молекулярні, йонні та скорочені йонні рівняння.
Варіант ІІ
У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини купрум (ІІ) хлориду, калій фосфату, натрій сульфату. Визначте, в якій пробірці міститься кожний із них. Напишіть рівняння реакцій молекулярні, йонні та скорочені йонні рівняння.
Завдання 2. Добування речовини.
Варіант І
Добудьте розчин купрум (ІІ) нітрату з купрум (ІІ) хлориду. Напишіть рівняння реакцій молекулярні, йонні та скорочені йонні рівняння.
Варіант ІІ
Добудьте розчин ферум (ІІІ) нітрату з ферум (ІІІ) сульфату. Напишіть рівняння реакцій молекулярні, йонні та скорочені йонні рівняння.
Завдання 3. Добування сполук металів за поданою схемою.
Варіант І
Здійснити експериментально перетворення речовин за схемою:
а) Al2(SO4)3 → Al(OH)3 → AlCl3 → AgCl
б) CuO → CuCl2 → Cu(OH)2 → CuO → Cu(NO3)2
Напишіть рівняння реакцій молекулярні, йонні та скорочені йонні рівняння.
Варіант ІІ
Здійснити експериментально перетворення речовин за схемою:
а) CaSO4 → Ca(OH)2 → CaCl2 → AgCl
б) FeCl3 → Fe(OH)3 → Fe2O3 → Fe(NO3)3→ Fe2(SO4)3
Напишіть рівняння реакцій молекулярні, йонні та скорочені йонні рівняння.
Завдання 4. Розв’язування експериментально- розрахункових задач.
Варіант І
Добудьте сульфат барію реакцією обміну і виділіть його з суміші. Знайдіть масу кожної з вихідних речовин, узятих вами для добування сульфату барію кількістю речовини 0,5 моль.
Варіант ІІ
Добудьте карбонат кальцію реакцією обміну і виділіть його з суміші. Знайдіть масу кожної з вихідних речовин, узятих вами для добування карбонату кальцію кількістю речовини 2 моль.
Завдання 5. Написання рівнянь реакцій за схемами.
Варіант І
а) Si→ SiO2 → Na2SiO3 → H2SiO3 → SiO2 → K2SiO3
Варіант ІІ
а) C → CO → CO2 → CaCO3 → CaSO4 → Ba SO4
Тести
1. Зазначте за допомогою яких реактивів можна розрізнити водні розчини таких речовин FeSO4 та К2SO4
а) барій хлориду;
б) калій роданіду;
в) червоної кров’яної солі.
2. Натрій хлорид і калій хлорид розпізнають за допомогою:
а) аргентум нітрату,
б) сульфатної кислоти,
в) за забарвленням полум’я.
3. За допомогою якого лише одного реактиву можна визначити розчини барій хлориду, натрій карбонату і натрій гідроксиду:
а) H2SO4;
б) KOH;
в) AgNO3.
4. Яка із реакцій відбувається в розчині за такою схемою:
Fe2+ + 2OH- = Fe(OH)2
а) між ферум (ІІІ) нітратом і водою;
б) між ферум (ІІ) хлоридом і натрій гідроксидом;
в) між ферум (ІІІ) хлоридом і натрій гідроксидом.
5. Яким набором реактивів можна визначити якісний склад ферум (ІІІ) хлориду:
а) KSCN і AgNO3;
б) AgNO3 і NaOH;
в) KSCN і BaSO4.
6. Скорочене йонне рівняння Ca2+ + CO32- = CaCO3 характеризує взаємодію:
а) кальцію з натрій карбонатом,
б) кальцій оксиду з вуглекислим газом,
в) кальцій гідроксиду з вуглекислим газом,
г) кальцій хлориду з натрій карбонатом.
7. Укажіть речовину, яка взаємодіє з амоній карбонатом, ферум (ІІ) сульфатом, алюміній нітратом і ферум (ІІ) хлоридом.
а) аргентум нітрат;
б) натрій гідроксид;
в) сульфатна кислота;
г) барій хлорид.