Лабораторна робота № 1
Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу
Мета: познайомитися із найпростішими вимірювальними приладами, навчитися знаходити ціну поділки вимірювального приладу та вимірювати фізичну величину цим приладом.
Обладнання: лінійка, мензурка, термометр, транспортир, секундомір.
Хід роботи.
1. Встановіть параметри вимірювальних приладів (за ри-сунками 1-5) і запишіть їх у таблицю.
Назва приладу
Параметри приладу |
Лінійка |
Термометр |
Секундомір |
Мензурка |
Транспортир |
Фізична величина, яку вимірюють |
|
|
|
|
|
Одиниця величини |
|
|
|
|
|
Межі виміру |
|
|
|
|
|
Значення найближчих оцифрованих позначок |
|
|
|
|
|
Кількість поділок між оцифрованими позначками |
|
|
|
|
|
Ціна поділки шкали |
|
|
|
|
|
Абсолютна похибка виміру |
|
|
|
|
|
2. Встановіть відповідність між двома колонками таблиці і запишіть відповідності:
1. Що таке вимірю-вальний прилад ? |
А) Це значення найменшої поділки шкали вимірювального приладу. |
2. Як визначити межі вимірювального при-ладу ? |
Б) Для цього необхідно різницю двох будь-яких значень величини, наведених на шкалі, поділити на кількість поділок між ними. |
3. Що таке ціна поділки шкали ? |
В) Для цього необхідно знайти найменше і найбільше значення фізичної величини, які можна виміряти певним приладом. |
4. Як визначити ціну поділки шкали ? |
Г) Це прилад для вимірювання фізичної величини. |
Відповіді : 1. - ___ , 2. - ___ , 3. - ___ , 4. - ___ .
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 1 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 2
Вимірювання об'ємів твердих тіл, рідин
і сипких матеріалів
Мета: навчитися вимірювати та визначати об'єми твердих тіл (правильної і неправильної форми), сипких матеріалів, рідин і газів.
Обладнання: лінійка, мензурка, посудина з водою, тіло непра-вильної форми, брусок, сірникова коробка, пшоно, горох, пісок.
Хід роботи.
Довжина бруска, мм |
Ширина бруска, мм |
Висота бруска, мм |
Об'єм бруска, мм3 |
|
|
|
|
Мал. 1 |
Поле для обчислень V = |
Мал. 2 |
Поле для обчислень |
Мал. 3 |
Поле для обчислень |
Мал. 4 |
Поле для обчислень |
Поле для обчислень: V = ___________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 2 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 3
Вимірювання розмірів малих тіл різними способами
Мета: навчитися вимірювати лінійні розміри малих тіл різними способами та способом рядів.
Обладнання: лінійка, дерев'яний брусок, 30 зернин пшона, 30 зернин гороху, 20 см дротини, олівець.
Хід роботи.
1. Виміряйте довжину, ширину та висоту вашого підручника фізики і запишіть ці дані у таблицю:
Довжина, см |
Ширина, см |
Висота, см |
|
|
|
2. Обчисліть діаметр зернин гороху, зернин пшона спосо-бом рядів.
dгороху =
dпшона =
3. Обчисліть товщину дротини, використовуючи спосіб рядів (мал. 1).
Мал. 1 |
Поле для обчислень
|
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 3 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 4
Визначення періоду обертання тіла
Мета: навчитися вимірювати і визначати період обертання тіла під час його руху по колу.
Обладнання: тягарець на нитці, лінійка, годинник.
Хід роботи.
№ досліду |
Число обертів N |
Проміжок часу t, c |
Період обертання T, c |
Частота обертання ν, с-1 |
1 |
10 |
18 |
|
|
2 |
20 |
39 |
|
|
3 |
30 |
64 |
|
|
1) T = t / N = ν = 1 / T =
2) T = t / N = ν = 1 / T =
3) T = t / N = ν = 1 / T =
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 4 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 5
Дослідження коливань нитяного маятника
Мета: дослідити, від яких величин залежить період коливань нитяного маятника.
Обладнання: лабораторний штатив, кулька на нитці, годинник, лінійка, тягарці масою по 0,1 кг.
Хід роботи.
№ досліду |
Маса вантажу, кг |
Кількість коливань N |
Проміжок часу t, c |
Період коливань T, c |
1 |
0,1 |
20 |
34 |
|
2 |
0,2 |
20 |
35 |
|
3 |
0,3 |
20 |
33 |
|
1) T = t / N =
2) T = t / N =
3) T = t / N =
№ досліду |
Довжина нитки, см |
Кількість коливань N |
Проміжок часу t, c |
Період коливань T, c |
1 |
10 |
10 |
6,3 |
|
2 |
40 |
10 |
12,6 |
|
3 |
90 |
10 |
18,8 |
|
1) T = t / N =
2) T = t / N =
3) T = t / N =
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 5 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 6
Вимірювання маси тіл
Мета: навчитися працювати з важільними терезами та за їх допомогою визначати масу тіл.
Обладнання: два тіла для зважування, набір важків, важільні терези, посудина з водою, колба.
Хід роботи.
Мал.1
_______________ _______________
Мал. 2
_________________________
Мал. 3 _____________________________
Мал. 4
________________________
Мал. 5
________________________
Мал. 6
________________________
Мал. 7
________________________
Мал. 8
_____________________
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 6 я
________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота № 7
Визначення густини речовини (твердих тіл і рідин)
Мета: навчитися визначати густину твердих тіл і рідини.
Обладнання: терези, набір гир, брусок, лінійка, мензурка, тіло неправильної форми, посудина з рідиною невідомої густини, посудина з водою.
Хід роботи.
Мал. 1 |
Поле для обчислень |
Мал. 2 |
Поле для обчислень |
Мал. 3 |
Мал. 4 |
Поле для обчислень
|
Мал. 5
Мал. 6
Поле для обчислень
|
Мал. 7 |
Мал. 8 |
Поле для обчислень
|
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 7 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 8
Дослідження пружних властивостей тіл
Мета: навчитися конструювати динамометр та за його допомогою навчитися вимірювати сили, прикладені до тіла.
Обладнання: динамометр, шкалу якого закрито папером, набір тягарців по 100 г, штатив, лінійка, набір тягарців різної маси.
Хід роботи.
|
|
|
|
Р = |
Р = |
Р = |
Р = |
________________________________________________________
________________________________________________________
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 8 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 9
Визначення коефіцієнта тертя ковзання
Мета: навчитися визначати коефіцієнт тертя ковзання дерева по дереву.
Обладнання: дерев'яний брусок, дерев'яна лінійка, набір тягарців по 100 г кожен, динамометр.
Хід роботи.
1. Визначте коефіцієнт тертя:
№ досліду |
Сила нормального тиску N, H |
Сила тертя Fтер, Н |
Коефіцієнт тертя μ |
1 |
4 |
3,8 |
|
2 |
5 |
4,75 |
|
3 |
6 |
5,7 |
|
2. За малюнком обчисліть коефіцієнт тертя ковзання, якщо вага цього бруска становить 2,2 Н.
μ = Fтер / Р =
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 9 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 10
З’ясування умов плавання тіл
Мета: з’ясувати умови плавання тіл у рідині.
Обладнання: динамометр, тіла невідомої густини, посудина з водою штатив.
Хід роботи.
1. Визначте густини трьох різних тіл методом гідростатичного зважування:
№ тіла |
Вага тіла в повітрі Рп, Н |
Вага тіла у воді Рв, Н |
Густина тіла ρ, кг/м3 |
1 |
5 |
4,35 |
|
2 |
6 |
5,25 |
|
3 |
7 |
6,1 |
|
1) ρ = ρвРп / (Рп - Рв) =
2) ρ = ρвРп / (Рп - Рв) =
3) ρ = ρвРп / (Рп - Рв) =
2. Визначте величину виштовхувальної сили, що діє на камінь та об'єм цього каменя за допомогою динамометра (за малюнком):
|
Поле для обчислення
|
3. Пояснити поведінку кульок у рідинах:
|
Чи порушиться рівновага терезів при одно-часному зануренні кульок у дві посудини з різними рідинами? Як? ____________________ _________________________________________ _________________________________________ ____________________________________________ _________________________________________
|
4. Пояснити поведінку тіла у воді, якщо густина цього тіла ρт:
а) якщо ρт ˃ ρв , то тіло ___________________________________;
б) якщо ρт ˂ ρв , то тіло ___________________________________;
в) якщо ρт = ρв , то тіло ___________________________________.
5. Пояснити поведінку тіла у воді в залежності від величини виштовхуальної сили та ваги цього тіла:
а) якщо Fт ˃ Fa, то тіло ___________________________________;
б) якщо Fт ˂ Fa, то тіло ___________________________________;
в) якщо Fт = Fa, то тіло ___________________________________.
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 10 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 11
Вивчення умови рівноваги важеля
Мета: експериментально перевірити умову рівноваги важеля.
Обладнання: штатив з муфтою, важіль, набір тягарців, динамо-метр, лінійка.
Хід роботи.
№ досліду |
F1, Н |
L1, м |
M1, Н·м |
F2, Н |
L2, м |
M2, Н·м |
M1/ M2 |
1 |
2 |
|
0,8 |
|
0,2 |
0,8 |
|
2 |
|
0,3 |
1,2 |
3 |
0,4 |
|
|
3 |
1 |
0,5 |
|
5 |
|
|
1 |
а) __________________________________
б) __________________________________
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 11 я
________________________________________________________
________________________________________________________
Лабораторна робота № 12
Визначення ККД простого механізму
Мета: знайти на дослідах ККД похилої площини.
Обладнання: дерев'яний брусок, дерев'яна дошка, лінійка, набір тягарців по 100 г кожен, динамометр.
Хід роботи.
1. Обчислити ККД похилої площини для трьох кутів нахилу:
№ |
Висота похи-лої пло-щини h, м |
Сила тяжін-ня F1, Н |
Корис-на робота Aк , Дж |
Довжи-на похи-лої пло-щини L, м |
Сила тяги F2, Н |
Повна робота Ап, Дж |
ККД η, % |
1 |
0,2 |
2 |
|
0,5 |
2,2 |
|
|
2 |
0,3 |
2 |
|
0,5 |
2,4 |
|
|
3 |
0,4 |
2 |
|
0,5 |
2,6 |
|
|
1) Корисна робота Ак = F1 · h = ___________________________,
Повна (затрачена) робота Ап = F2 · L = ____________________,
ККД η = Ак/Ап · 100% = ________________________________.
2) Корисна робота Ак = F1 · h = ___________________________,
Повна (затрачена) робота Ап = F2 · L = ____________________,
ККД η = Ак/Ап · 100% = _______________________________.
3) Корисна робота Ак = F1 · h = ___________________________,
Повна (затрачена) робота Ап = F2 · L = ____________________,
ККД η = Ак/Ап · 100% = _______________________________.
2. Відро з піском масою 24,5 кг піднімають за допомогою нерухомого блока на висоту 10 м, діючи на мотузку силою 260 Н. Обчисліть ККД установки.
Дано:
Відповідь: ККД = ________ %.
3. Чому, коли піднімають вантажі, застосовуючи механізми, корисна робота не дорівнює повній (затраченій)?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок: під час виконання лабораторної роботи № 12 я
________________________________________________________
________________________________________________________
1