Лабораторно-практичні роботи (5-6 класи)
Мета: виконуючи завдання на побудову тих чи інших геометричних фігур, учні вчаться працювати з креслярськими інструментами, встановлюють властивості найпростіших геометричних фігур, формулюючи їх у вигляді деяких тверджень. Надалі всі виявлені геометричні факти одержать логічне обґрунтування. У той момент, коли в курсі геометрії буде доводитися та чи інша теорема про властивості геометричних фігур, діти зможуть скористатися своїм досвідом, отриманим при виконанні лабораторних робіт.
Тема. Відрізок.
-
Позначте будь-які точки А і О.
-
З'єднаєте їх будь-якою лінією.
-
З'єднаєте їх ще двома іншими лініями.
-
Виберіть із усіх зображених ліній, що з'єднують точки
А і О, найменшу й обведіть її червоним олівцем.
-
Чи зображена у вас найкоротша відстань із точки А в точку О? Якщо ні, то зобразіть її.
Висновок. У нас вийшло, що відрізок, що з'єднує точки А і О, коротше будь-якої іншої лінії, що з'єднує ці ж точки.
-
Виміряйте довжину відрізка АО.
-
Зобразіть ще два відрізки, кожний з яких дорівнює відрізку АО.
-
Накресліть два відрізки, кожний з яких дорівнює відрізку АО так, щоб точка А була їх спільним кінцем.
-
З'єднайте відрізком їхні інші кінці і знайдіть його довжину.
-
Порівняйте його довжину з довжиною відрізка АО.
-
Придумайте, як побудувати два рівних відрізки з спільним кінцем в одній точці, щоб відрізок, що з'єднує їхні інші кінці, дорівнював їм.
Тема. Відрізок, промінь.
-
Намалюйте відрізок АВ.
-
Накресліть відрізок CD, рівний АВ.
-
Накреслите відрізок МN, рівний З.
-
Порівняєте їх довжини, згадайте, як ви будували їх (CD дорівнює АВ і CD дорівнює МN), і подумайте, яким способом можна встановити рівність двох відрізків.
Висновок. Два відрізки АВ і МN, рівні одному і тому самому відрізку CD, рівні між собою.
-
Зобразіть промінь l.
-
Відкладіть від його початку відрізок, рівний деякому відрізку А1В1.
-
Спробуйте відкласти ще один відрізок, який дорівнює відрізку А1В1 від початку променя.
Висновок. У нас вийшло, що на промені l від його початку можна відкласти тільки один відрізок, рівний даному.
-
Накресліть відрізок РК і зобразіть фігуру, усі точки якої будуть кінцями будь-яких відрізків, рівних довжині відрізка РК і проведених із точки Р.
-
Накресліть відрізок, який дорівнює відрізку РК, кінці якого лежать на побудованому у п. 8 колі.
-
Подивіться на малюнок і зобразіть три відрізки, рівних між собою, кожні два з яких мають спільний кінець.
Тема. Коло.
-
Відзначте деяку точку О.
-
Проведіть коло радіусом 4,2 см з центром у точці О.
-
Позначте точку А, віддалену від точки О на відстань 4,2 см.
-
З'єднайте точки А і О відрізком.
-
Зобразіть відрізки ОА1, ОА2, ОА3, рівні відрізку АО.
-
Зобразіть відрізки ОА4, ОА5, менші за довжиною, ніж відрізок ОА.
-
Установіть, де знаходяться всі точки, що є кінцями відрізків, проведених із точки О, але менших за довжиною, ніж відрізок ОА.
Покажіть синім олівцем усі такі точки.
-
З'єднайте відрізком точку А6, що лежить поза колом, з центром О. Порівняйте довжину цього відрізка з радіусом кола.
-
Покажіть червоним олівцем точки, віддалені від центра на відстань, більшу, ніж довжина радіуса.
-
Накресліть будь-яке коло і його центр позначте буквою В.
-
Позначте на ньому дві точки М і N і з'єднайте їх відрізком.
-
Знайдіть точку, рівновіддалену від точок М і N.
-
З'єднайте її відрізками з точками М і N і виміряйте довжини цих відрізків.
Тема. Кут.
-
Накресліть на окремому аркуші паперу гострий кут.
-
Переконайтеся, що цей кут дійсно гострий. (Учні можуть зробити це за допомогою транспортира, або косинця).
-
Придумайте спосіб побудови кута, рівного даному, виконайте побудову.
Учні можуть виконати побудову, використовуючи транспортир, або накласти на малюнок аркуш паперу й обвести креслення. Можна ж вістрям циркуля проткнути малюнок і підкладений під нього листок у трьох точках: у вершині кута й у двох точках, узятих по одній на кожній стороні кута. Найцікавіше, якщо хто-небудь здогадається побудувати кут, вертикальний даному, а потім простим перегинанням листка довести їхню рівність. Якщо діти самі не здогадаються, то вчитель допомагає їм.
-
Продовжіть одну зі сторін зображеного кута за вершину його і виміряйте транспортиром градусну міру тупого кута, що утворився на малюнку.
-
Подумайте, як, використовуючи лише лінійку й олівець, побудувати тупий кут, що має таку ж градусну міру.
-
Накресліть пряму. Позначте на ній точку і побудуйте тупий кут з вершиною в цій точці, причому одна сторона його повинна лежати на цій прямій.
-
Чи немає на кресленні гострого кута?
-
Переконайтеся, що зазначений вами кут дійсно гострий.
Тема. Трикутник.
-
Накресліть який-небудь трикутник. Позначте його АВС.
-
Виміряйте довжини всіх його сторін.
-
Порівняйте довжину якої-небудь сторони із сумою довжин двох інших його сторін.
Висновок. У трикутнику АВС сума довжин двох будь-яких його сторін більша третьої.
-
Виміряйте всі його кути і знайдіть суму їх градусних мір.
Висновок. У трикутнику АВС сума всіх його кутів близька до 180°.
-
Накресліть тупий кут А1В1С1.
-
Спробуйте зобразити трикутник А1В1С1, у якого два тупих кути.
Висновок. Ми не можемо побудувати трикутник, у якого більше одного тупого кута.
-
Накресліть прямий кут МNК.
-
Зобразіть трикутник MNK, у якого був би один прямий і один тупий кут.
Висновок. Ми не можемо побудувати трикутник, що містить прямий і тупий кути одночасно.
-
Зобразіть трикутник MNK, у якого було б два прямих кути.
Висновок. Ми не можемо побудувати трикутник із двома прямими кутами.
-
Зобразіть трикутник, у якому проти кута 90° лежала б сторона, рівна 5 см, а один гострий кут дорівнював би 60°.