Лабораторно-практичні заняття з біології

Про матеріал
Розробка лаборатоно-практичних занять з біології для учнів одинадцятих класів
Перегляд файлу

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ КОЛЕДЖ ЛНАУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДЛЯ

ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З

ДИСЦИПЛІНИ

«БІОЛОГІЯ»

 

для студентів

І-ІІ рівнів акредитації

 

                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Івано-Франківськ

2019 р.

                                       

ІНСТРУКЦІЯ

                      з охорони праці в кабінеті біології

  1. Заходити до кабінету можна тільки з дозволу викладача.
  2. Під час роботи в кабінеті студенти зобов’язані бути в халатах і користуватися засобами індивідуального захисту, підтримуючи порядок на робочому місці.
  3. На робочому місці не повинно бути нічого зайвого, крім підручника, збірника задач, довідника, зошита і письмового приладдя.
  4. Пам’ятайте місце знаходження в кабінеті протипожежних засобів, аптечки, умійте ними користуватися.
  5. Будьте максимально обережними під час виконання будь-яких практичних робіт, виконуйте їх тільки за інструкцією.
  6. Виконуйте тільки хімічні досліди, які погоджені з викладачем, під його наглядом або наглядом лаборанта.
  7. Уважно читайте етикетку на банці з речовиною, яка використовується для досліду, пам’ятайте, що недостатнє знання властивостей речовин, з якими проводиться робота, може призвести до нещасного випадку.
  8. Посудину, з якої взяли реактив, зразу ж закривайте пробкою і поставте на місце.
  9. Під час наливання будь-якої рідини беріть посудину з реактивом так, щоб етикетка була направлена в бік долоні, знімайте краплю з краю горловини посудини, інакше рідина, стікаючи по склу, може ушкодити шкіру та зіпсувати етикетку.
  10. Наливайте та насипайте реактиви над столом.
  11. Якщо реактив потрапив в око, на шкіру чи одежу, негайно повідомте викладача, ретельно змийте реактив водою, а потім нейтралізуючою речовиною (кислоти – слабким розчином соди, луги – слабким розчином борної кислоти).
  12. Після закінчення роботи прибирання робочих місць проводиться відповідно до вказівок викладача.

 

 

Лабораторна робота

Тема: Будова статевих клітин.

Мета: за допомогою дослідів ознайомитися з будовою статевих клітин.

Обладнання: світловий мікроскоп, постійні мікропрепарати сперматозоїдів і яєчника ссавців, мікрофотографії сперматозоїдів та яйцеклітини.

Література:

  1. Кучеренко М.Е., Вервес Ю.Г., Балан П.Г., та ін.. загальна біологія, 1-11 класи. –К.: Генеза, 1998, 2000, 2001.
  2. Данилова О.В. та ін.. Загальна біологі, Х.: Торсінг, 2001.
  3. Полянський Ю.І. загальна біологія 10-11 класи. К.: Освіта, 1988.
  4. Дербеньова А.Г., Шаламов Р.В., Загальна біологія, 10-11 класи. Х.: Світ дитинства, 1998.
  5. Біологія. Великий довідник для школярів та абітурієнтів. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2001.

 

 

                                                Хід роботи

Завдання 1. Розглянути мікропрепарат сперматозоїдів ссавців.

 Розгляньте спочатку при малому, а потім при великому збільшенні мікроскопа постійні препарати сперматозоїдів. Замалюйте побачене і підпишіть. Порівняйте побачене з фотографією.

 

 

 

 

 

 

 

а –

б –

в –

г –

д –

е –

Зробіть висновок про те, яку роль відіграють у статевому розмноженні чоловічі гамети – сперматозоїди  …………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Завдання 2. Розгляньте мікропрепарат яєчника ссавців.

Розгляньте спочатку при малому, а потім при велику збільшенні мікроскопа яєчник ссавців. Знайдіть на препараті великі округлі яйцеклітини. Замалюйте побачене і підпишіть. Порівняйте побачене з фотографією.

 

    1 –

    2 –

    3 –

    4 –

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок про те, яку  роль відіграють у статевому розмноженні жіночі гамети – яйцеклітини.  ……………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Після виконання лабораторної роботи студент повинен знати:

  • Що таке розмноження?
  • Які є форми безстатевого розмноження?
  • Процес статевого розмноження.
  • Що таке кон’югація?
  • Як утворюється зигота?

 

Повинні уміти:

  • Розглядати під мікроскопом при малому та великому збільшенні препарати сперматозоїдів.
  • Знаходити на препаратах великі округлі яйцеклітини.

 

 

                                                                           

Розглянуто і затверджено                                                                                      на засіданні циклової комісії                                                             аграрних дисциплін                                                                                                           протокол №____ від_______                  голова циклової комісії _________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторна робота

Тема: Розвязування типових задач з генетики.

Мета: навчитися розв’язувати задачі з генетики.

Обладнання: підручник, таблиці «Закони Менделя та їх цитологічні основи», збірники задач.

Література:

  1. Кучеренко М.Е., Вервес Ю.Г., Балан П.Г., та ін.. загальна біологія, 1-11 класи. –К.: Генеза, 1998, 2000, 2001.
  2. Данилова О.В. та ін.. Загальна біологі, Х.: Торсінг, 2001.
  3. Полянський Ю.І. загальна біологія 10-11 класи. К.: Освіта, 1988.
  4. Дербеньова А.Г., Шаламов Р.В., Загальна біологія, 10-11 класи. Х.: Світ дитинства, 1998.
  5. Біологія. Великий довідник для школярів та абітурієнтів. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2001.

 

 

                                                Хід роботи

Завдання 1. Пригадаємо основні закони спадковості та їх цитологічні основи.

 Задача №1.

Які типи гамет утворюють тварини, що мають такі генотипи: АаВв, ааВВ, АаВв?

 

Задача №2.

У морських свинок кошлата шерсть домінує над гладенькою, а чорне забарвлення шерсті над білим. Визначте фенотип організмів, що мають такі генотипи: Аавв, АаВв.

 

Задача №3.

У квасолі чорне забарвлення насіння А домінує над білим а. визначте:

1)які типи гамет утворюють рослини, що мають генотип АА, ААа, аа.

2)яким буде насіння в потомстві після таких схрещувань: Аахаа; ААхАа; АахАа.

 

Задача №4.

У помідорів ген, який зумовлює червоний колір плодів, домінує над геном жовтого кольору. Якого кольору будуть плоди в рослин, одержаних від схрещування гетерозиготних рослин з червоними плодами з рослин, які мають жовті плоди?

 

Задача №5.

У людини ген карих очей домінує над геном блакитних. Блакитноокий юнак, батьки якого мали карі очі, одружився з кароокою дівчиною, в батька якої очі були блакитні, а в матері – карі. Напишіть генотип всіх осіб, згаданих у цій задачі. Якого кольору очі можна чекати у їхніх дітей?

 

Після виконання лабораторної роботи студент повинен знати:

  • Що таке генетика?
  • Що таке спадковість і мінливість?
  • Назвіть І, ІІ та ІІІ закони Г. Менделя.
  • Гомозигота – це?
  • Що таке гетерозигота?
  • Що таке генотип та фенотип?

 

Повинні уміти:

  • Розв’язувати задачі з генетики.

 

 

                                                                           

Розглянуто і затверджено                                                                                      на засіданні циклової комісії                                                             аграрних дисциплін                                                                                                           протокол №____ від_______                  голова циклової комісії _________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторна робота

Тема: Дигібридне схрещування.

Мета: навчитися розвязувати типові задачі з генетики на дигібридне схрещування.

Обладнання: підручник, таблиці «Закони Менделя та їх цитологічні основи», збірники задач.

Література:

  1. Кучеренко М.Е., Вервес Ю.Г., Балан П.Г., та ін.. загальна біологія, 1-11 класи. –К.: Генеза, 1998, 2000, 2001.
  2. Данилова О.В. та ін.. Загальна біологі, Х.: Торсінг, 2001.
  3. Полянський Ю.І. загальна біологія 10-11 класи. К.: Освіта, 1988.
  4. Дербеньова А.Г., Шаламов Р.В., Загальна біологія, 10-11 класи. Х.: Світ дитинства, 1998.
  5. Біологія. Великий довідник для школярів та абітурієнтів. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2001.

 

 

                                                Хід роботи

Схрещування – це поєднання генетичного матеріалу різних особин в одній.

          Дигібридне схрещування – це гібридизація батьківських форм, які відрізняються різними варіантами двох досліджуваних спадкових ознак. 

          Розщеплення – це прояв обох варіантів ознаки у нащадків гібридних особин, зумовлений розходженням у мейозі алельних генів, які їх визначають. 

          Закон незалежного комбінування ознак - при дигібридному схрещуванні розщеплення за кожною ознакою відбувається незалежно від інших.

 

Задача №1.

У морських свинок кудлата шерсть (B) домінує над гладенькою (b), а чорне забарвлення (C) шерсті над білим (c). Визначте кількісне  співвідношення ознак за генотипом та фенотипом серед гібридів, отриманих від схрещування гетерозиготних батьківських форм.

          Задача №2.

         У помідорів червоний колір (B) плодів домінує над жовтим (b), а округла форма (D)   плодів над грушовидною (d). Схрестили рослину гетерозиготну за червоним забарвленням із грушоподібною формою плодів, із гетерозиготною за округлою формою та із жовтими плодами. Визначте, якими будуть гібриди першого покоління за генотипом і фенотипом.

Задача №3.

У гороху посівного червоне забарвлення віночка (K) домінує над білим (k), а довге стебло (H) -  над коротким (h). Селекціонери схрестили гомозиготну рослину з червоними квітками та коротким стеблом з гетерозиготною рослиною за двома ознаками. Визначте, якими будуть гібриди першого покоління за генотипом та фенотипом.

 

 

Після виконання лабораторної роботи студент повинен знати:

  • Який зв'язок існує між законами спадковості, встановленими  Г.Менделем, і процесом мейозу?
  • У яких випадках серед нащадків, отриманих від схрещування батьків однієї фенотипної групи, можуть траплятись інші фенотипи?

 

Повинні уміти:

  • Розв’язувати задачі з генетики.

 

 

                                                                           

Розглянуто і затверджено                                                                                      на засіданні циклової комісії                                                             аграрних дисциплін                                                                                                           протокол №____ від_______                  голова циклової комісії _________

 

 

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
2869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку