ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ КОЛЕДЖ ЛНАУ
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДЛЯ
ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНИХ РОБІТ З
ДИСЦИПЛІНИ
«БІОЛОГІЯ»
для студентів
І-ІІ рівнів акредитації
м.Івано-Франківськ
2019 р.
ІНСТРУКЦІЯ
з охорони праці в кабінеті біології
Лабораторна робота
Тема: Будова статевих клітин.
Мета: за допомогою дослідів ознайомитися з будовою статевих клітин.
Обладнання: світловий мікроскоп, постійні мікропрепарати сперматозоїдів і яєчника ссавців, мікрофотографії сперматозоїдів та яйцеклітини.
Література:
Хід роботи
Завдання 1. Розглянути мікропрепарат сперматозоїдів ссавців.
Розгляньте спочатку при малому, а потім при великому збільшенні мікроскопа постійні препарати сперматозоїдів. Замалюйте побачене і підпишіть. Порівняйте побачене з фотографією.
а –
б –
в –
г –
д –
е –
Зробіть висновок про те, яку роль відіграють у статевому розмноженні чоловічі гамети – сперматозоїди …………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Завдання 2. Розгляньте мікропрепарат яєчника ссавців.
Розгляньте спочатку при малому, а потім при велику збільшенні мікроскопа яєчник ссавців. Знайдіть на препараті великі округлі яйцеклітини. Замалюйте побачене і підпишіть. Порівняйте побачене з фотографією.
1 –
2 –
3 –
4 –
Зробіть висновок про те, яку роль відіграють у статевому розмноженні жіночі гамети – яйцеклітини. ……………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Після виконання лабораторної роботи студент повинен знати:
Повинні уміти:
Розглянуто і затверджено на засіданні циклової комісії аграрних дисциплін протокол №____ від_______ голова циклової комісії _________
Лабораторна робота
Тема: Розв’язування типових задач з генетики.
Мета: навчитися розв’язувати задачі з генетики.
Обладнання: підручник, таблиці «Закони Менделя та їх цитологічні основи», збірники задач.
Література:
Хід роботи
Завдання 1. Пригадаємо основні закони спадковості та їх цитологічні основи.
Задача №1.
Які типи гамет утворюють тварини, що мають такі генотипи: АаВв, ааВВ, АаВв?
Задача №2.
У морських свинок кошлата шерсть домінує над гладенькою, а чорне забарвлення шерсті над білим. Визначте фенотип організмів, що мають такі генотипи: Аавв, АаВв.
Задача №3.
У квасолі чорне забарвлення насіння А домінує над білим а. визначте:
1)які типи гамет утворюють рослини, що мають генотип АА, ААа, аа.
2)яким буде насіння в потомстві після таких схрещувань: Аахаа; ААхАа; АахАа.
Задача №4.
У помідорів ген, який зумовлює червоний колір плодів, домінує над геном жовтого кольору. Якого кольору будуть плоди в рослин, одержаних від схрещування гетерозиготних рослин з червоними плодами з рослин, які мають жовті плоди?
Задача №5.
У людини ген карих очей домінує над геном блакитних. Блакитноокий юнак, батьки якого мали карі очі, одружився з кароокою дівчиною, в батька якої очі були блакитні, а в матері – карі. Напишіть генотип всіх осіб, згаданих у цій задачі. Якого кольору очі можна чекати у їхніх дітей?
Після виконання лабораторної роботи студент повинен знати:
Повинні уміти:
Розглянуто і затверджено на засіданні циклової комісії аграрних дисциплін протокол №____ від_______ голова циклової комісії _________
Лабораторна робота
Тема: Дигібридне схрещування.
Мета: навчитися розвязувати типові задачі з генетики на дигібридне схрещування.
Обладнання: підручник, таблиці «Закони Менделя та їх цитологічні основи», збірники задач.
Література:
Хід роботи
Схрещування – це поєднання генетичного матеріалу різних особин в одній.
Дигібридне схрещування – це гібридизація батьківських форм, які відрізняються різними варіантами двох досліджуваних спадкових ознак.
Розщеплення – це прояв обох варіантів ознаки у нащадків гібридних особин, зумовлений розходженням у мейозі алельних генів, які їх визначають.
Закон незалежного комбінування ознак - при дигібридному схрещуванні розщеплення за кожною ознакою відбувається незалежно від інших.
Задача №1.
У морських свинок кудлата шерсть (B) домінує над гладенькою (b), а чорне забарвлення (C) шерсті над білим (c). Визначте кількісне співвідношення ознак за генотипом та фенотипом серед гібридів, отриманих від схрещування гетерозиготних батьківських форм.
Задача №2.
У помідорів червоний колір (B) плодів домінує над жовтим (b), а округла форма (D) плодів над грушовидною (d). Схрестили рослину гетерозиготну за червоним забарвленням із грушоподібною формою плодів, із гетерозиготною за округлою формою та із жовтими плодами. Визначте, якими будуть гібриди першого покоління за генотипом і фенотипом.
Задача №3.
У гороху посівного червоне забарвлення віночка (K) домінує над білим (k), а довге стебло (H) - над коротким (h). Селекціонери схрестили гомозиготну рослину з червоними квітками та коротким стеблом з гетерозиготною рослиною за двома ознаками. Визначте, якими будуть гібриди першого покоління за генотипом та фенотипом.
Після виконання лабораторної роботи студент повинен знати:
Повинні уміти:
Розглянуто і затверджено на засіданні циклової комісії аграрних дисциплін протокол №____ від_______ голова циклової комісії _________