КЗ "Шполянська загальноосвітня санаторна школа - інтернат
Черкаської обласної ради"
(виховна година класного керівника)
Підготувала:
Танцюра Наталія Борисівна
вчитель біології та хімії
Тема: Рослини - символи України у звичаях і традиціях українського народу.
Мета:
освітня: продовжити знайомство учнів із представниками Царства Рослин які є символами України; поглибити їх знання про значення дерев, рослин – символів у житті українців .
розвивальна: розвивати творчі здібності дітей, логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння порівнювати і робити висновки .
виховна: виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин, художньо-естетичні смаки, почуття любові до рідного краю, до Батьківщини, до народних звичаїв, національних традицій, народної мудрості, почуття колективізму та відповідальність за спільну справу.
Обладнання: виставка рослин – символів, виставка художньої літератури, малюнки рослин, мультимедійна дошка, аудіозаписи пісень, прислів’я, загадки, гербарні зразки рослин, словник, кросворд «Рослини – символи», епіграф, девіз уроку .
Базові поняття й терміни: символ, суцві́ття, леге́нда.
Методи і прийоми: розповідь, евристична бесіда, робота з гербарними зразками, пояснювально - ілюстративний метод, робота із словником, метод «Мікрофон», технологія «Навчаючись – учусь», робота в групах, творче моделювання, метод «Асоціативний кущ».
Хід виховної години
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
1) Рефлексія настрою Звертання класного керівника до учнів :
- Добрий день, дорогі діти ! Сьогодні до нас на годину спілкування завітали гості,
давайте їх привітаємо :
Допоки сонце світить з висоти,
Щебечуть птахи, зацвітають квіти,
Ми Вам життям бажаєм твердо йти,
І днем грядущим від душі радіти!
Хай щастя завжди супроводить Вас,
Людська повага й шана не минають,
А вашу мрію й працю повсякчас
Лиш визнання вінчають!
2) Створення ситуації успіху .
- Я хочу подарувати вам цю чудову посмішку ,
щоб у вас був гарний настрій ,
щоб ви отримали запас енергії ,
поповнили свої знання
щоб ваші серця наповнилися радістю ,
а душа – гармонією .
-Тож і ви своєю посмішкою покажіть готовність до уроку .
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Й АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1). Слово вчителя:
- Вашим домашнім завданням було намалювати малюнки рослин і підготувати рослини - символи інших країн .
А, щоб вам було цікавіше працювати, за правильні відповіді ви будете отримувати квіти і наповнювати свої кошики .
2). Метод «Мікрофон» (виступ учнів)
Каштан – символ Києва .
Тюльпан – символ Голландії .
Сакура – символ Японії .
Троянда – символ Англії .
Береза – символ Росії .
Лілія – символ Франції .
Лотос – символ Індії .
Трилисник – символ Ірландії .
Квітка айгуль – символ Киргистану .
Клен – символ Канади .
Голуб з гілкою оливи-символ Греції.
Льон – символ Литви .
Ірис є офіційним символом штату США Теннесі .
Хризантема – символ Китаю .
Конвалія-символ Німеччини .
3) Аналіз виконання домашнього завдання.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1). Слово учителя.
Україна – це отча Земля , рідний край , де ми народилися. Її багатства – це безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, калинові гаї . Кожен народ має свої святині, свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів. Є вони і в нашого українського народу. Калина, верба, тополя, барвінок, соняшник,
чорнобривці … Вони віддавна уособлюють красу України , міць її народу , засвідчують любов до рідної землі .
2). Відгадування ребуса.
Метод «Прогнозування».
Відгадайте ребус і ви дізнаєтеся тему сьогоднішньої години спілкування . (Використання мультимедійної дошки)
--сим
України
(рослини – символи України)
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
1) Слово вчителя :
- Тема нашої години спілкування «Рослини – символи України»
Україна … Скажеш одне слово , і в уяві обов’язково вимальовуються верби край долини , калина в лузі , тополі край дороги .
Тому ми з вами сьогодні продовжимо знайомство із представниками Царства Рослин які є символами України .
Епіграф :
Люби природу не як символ
душі своєї ,
Люби природу не для себе,
люби для неї .
П. Тичина
Девіз :
«Без верби і калини – нема України»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1). Розповідь вчителя з елементами бесіди
Мабуть , найбільшу насолоду і радість , найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою . Вона завжди чарувала й чарує , хвилювала й хвилює людину . Шепіт голубої води , зелених дібров , спів дзвінкоголосих пташок , запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю , ні з чим незрівнянна природа рідного краю .
В Україні здавна вважають вербу і калину священними . Недарма народне прислів’я говорить : "Без верби й калини немає України". Шанування дерев бере свій початок з сивої давнини, коли наші предки поклонялися деревам, як Богам. Звичай шанувати священні дерева міцно увійшов у життя українців.
Дерево, якому судився довгий вік, стає священним. Наприклад , липа символізувала щастя , тополя – дівочу вірність і красу . Такі рослини , як полин - гіркоту життя, любисток – любов та злагоду , квіти : волошка – символізувала дівочу ніжність , ромашка – дівочу чистоту .
2). Робота з словником.
Виписати і пояснити значення слів :
Символ – умовне позначення якогось предмета або поняття .
Суцві́ття - це видозмінені пагони , що несуть квітки.
Леге́нда (лат. legenda — те, що слід прочитати) — жанр літератури і фольклору.
3). Робота групах
Завдання: ознайомити учнів із історичними, біологічними та цілющими якостями рослин: калини, верби, вишні, соняшника, барвінку.
(Кожна група готує інформацію про історичні, біологічні та цілющі властивості рослин).
Слово вчителя: - Калина – це символ рідної землі , отчого краю , батьківської хати . А звідки ж пішла назва «калина» ?
Історики:
Було це дуже давно..., коли на нашу землю хто тільки не нападав . Ось налетіли одного разу турки, а з ними чимало греків. Розійшлася тоді чутка, що головного воєводу поранено. Тому, хто його вилікує, обіцяли таку винагороду, яку загадає. Тоді прийшла в табір дівчина дуже красива і горда. Звалася Пелагея. Вона пообіцяла вилікувати грека, але якщо він ніколи не нападатиме на на нашу землю Грек забрав Пелагею у Грецію .У неї була сестра Калина . Прощаючись із сестрою , Пелагея сказала: «Твоїм ім'ям, сестро, назву рослину, яку найбільше люблю. Коли цвіте вона, то соловей прославляє її красу. А восени на ній червоніють дивні кетяги ягід, налитих ніби самою кров'ю щедрої нашої землі, і ті ягоди повертають здоров'я людям. Буде вона зватись як ти: Калина».
В українській творчості калина символізує мужність і незламність духу в боротьбі за незалежність рідного краю, шляхетний порив виборювати, відстоювати свободу і гідність людську.
Біологи:
Калина — кущ або невелике дерево заввишки до п'яти метрів. Росте у лісах і чагарниках, на обійсті біля будинків. Калина належить до відділу Покритонасінних рослин , до класу Дводольних родини Розові . Суцвіття не густе, віночки білі. Плоди ягодоподібні, овальні, яскраво-червоні, з однією кісточкою. На смак ягоди — гіркі, терпкуваті. Кора має зеленувато- сірий колір.
Калина — харчова, лікарська, медоносна рослина. З неї готують варення, повидло, компоти.
Лікарі:
Кора і ягоди калини мають лікувальні властивості. Спиртовий екстракт калини та її відвар — добрі кровоспинні засоби. Ягоди вживають як потогінний , послаблювальний засіб. Ягоди з медом уживають при гострих респіраторних хворобах, при захворюваннях печінки. Соком калини очищають обличчя, щоб рум'янилось.
Підсумкове слово вчителя: Калина – той символ , що пам'ять людську береже , нагадуючи про милі краї, це символ краси та дівочої вроди.
Слово вчителя: Цілюще дерево верба. Погляньте на неї ранньої весни, коли ще всі дерева стоять голі. Вона вже вкрита ніжними молоденькими листочками. А через кілька днів уже зацвіте запашним жовтим цвітом. Красуня-верба — корисна рослина, недарма народ здавна оспівував її, складав про неї легенди та казки.
Історики:
Верба – одне з найулюбленіших у народі дерев. Здавна вона супроводжує людські поселення й оселі. Верби над ставом – традиційна прикмета українського села.
Древні слов'яни вважали вербу священним деревом. У них вона уособлювала бога Сонця – Ярила, що дав людям вогонь.
Верба – символ родинного вогнища.
Біологи: На Землі зустрічається 500 видів верби, в Україні — 30. Найпоширеніші види: біла, ламка, попеляста, козяча, пурпурова. Найбільше верб росте біля річок та ставків. Міцно пустивши коріння у землю, верби стримують зсув .
Верби є природним фільтром усіляких домішок, що містяться у водах річок і озер. Недаремно люди завжди брали воду для пиття під вербою. Верба очищає не тільки воду, а й повітря. Квіти верби дають багато нектару і пилку в той час, коли ще інші рослини не цвітуть. Високо цінують вулики з верби; у них бджоли не хворіють.
Лікарі :
Верба — дерево цілюще. Настій із вербової кори знижує температуру. Відвар вербової кори вживають при грипі, вірусних інфекціях, ревматизмі.
Підсумкове слово вчителя: Верба була священною для наших предків, священною вона повинна залишатись і для нас.
Слово вчителя: Вишня, вишневий сад супроводжують наші оселі з давніх часів, немов на нашій отчій землі батьківщина цього чудового дерева.
Історики:
Вишня — за віруваннями українців, дерево взаємної любові, весни, краси, мужності.
Біологи:
Вишневий рід налічує 150 видів. Є серед них велетні й карлики. В Україні найрозповсюдженіші вишня звичайна і степова. Степова вишня дає багато пагонів і її садять на схилах , де її коріння зміцнює ґрунт.
Лікарі:
Вишню з давніх часів застосовували з лікувальною метою при різних захворюваннях нирок і сечового міхура, хто страждає на різні запальні захворювання шлунково-кишкового тракту.
Підсумкове слово вчителя :
Вишневе деревце користується любов'ю і великою пошаною. Багато красивих і ніжних слів присвячено їй. Образ вишні також вважають символом України.
«Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,"- закликає поет В. Сосюра.
Для українців вишня – символ материнської любові.
Слово вчителя: Барвінок — теж символ України. Україну називають барвінковим краєм. Прекрасна, осяйна ця рослина. Квітневої пори на коротких пагонах розкриваються ніжні, кольору небесної блакитні, п'ятипелюсткові квіти барвінку.
Історики :
Чому так люблять і шанують люди барвінок?
Через нев'янучу зелень і виняткову живучість у середні віки барвінкові приписували чудодійну силу і вважали його символом вічності й постійності. Казали, що він оберігає від влади диявола і всякої нечисті й через те вішали над дверима оселі та ніколи не викидали на смітник, а лише у воду.
Біологи:
Барвінок — трав'яниста вічнозелена рослина, яка зустрічається у дикому вигляді на узліссі, на схилах, у лісах. Стебло стелиться по землі.
Лікарі:
Траву барвінку застосовують при туберкульозі, дизентерії, відвар п'ють при авітамінозі та зубному болю.
Підсумкове слово вчителя :
Барвінок символізує віру у свої сили, всепереможність природи, символізує кохання, вірну, взаємну любов. Це символ безсмертя людської душі.
Слово вчителя: Соняшник упевнено і надійно увійшов у природній довкіл нашого краю. Золотоголова квітка на високому стеблі так і світиться, виграє повсюдно, обертаючись за рухом сонця , тягнучись до нього. Коли і звідки з’явився соняшник у нашому краю ?
Історики:
Соняшник завезений 1619 іспанцями до Європи з Північної Америки, де він був дикоростучою рослиною; в Україні з'явився в середині 18 ст.
Біологи:
В Україні поширений соняшник однорічний,основна олійна культура . Охоплює близько 110 видів . Листки великі, овально-серцевидні; суцвіття — багатоквітковий кошик, коренева система сильно розвинена.
Лікарі:
Соняшник використовують при втомі і депресії. А ще насіння соняшника зарадить при порушеннях кровообігу і при випаданні волосся.
Підсумкове слово вчителя:
Соняшник – заокеанський гість , ступивши на українську землю , не тільки знайшов тут благодатний ґрунт для себе , а й органічно вписався в наші краєвиди. Він символізує подяку та вірність
4) Фізкультхвилинка
(Під мелодію Й.Штрауса «Казки Віденського лісу» діти складають зображення квітки з окремих елементів).
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1). Презентація квітів. (Легенди)
Троянда (легенда)
З хвиль моря з'явилася на світ богиня любові Афродіта. Ледве вона вийшла на берег, як пластівці піни, що виблискували на її тілі, почали перетворюватися на яскраво-червоні троянди. Троянда є символом кохання.
Півник (легенда)
Одна з легенд розповідає, що якогось дня нахилилася веселка до річки,щоб води напитись. Аж тут чує – соловейко на калині співає. Заслухалася, замріялася та й незчулася, як загубила трохи своїх кольорів. Упали ті кольори на землю і перетворилися на квіти. Тому-то веселка в травні завжди над квітниками повисає – півників-ірисів вишукує.
Тюльпан (легенда)
У Англії існувала легенда про фей, які вколисували своїх немовлят в колисках, зроблених з пелюсток тюльпанів. Немолода жінка, яка вирощувала ці тюльпани в своєму саду, була дуже доброю людиною. Коли старенька помітила маленьких чарівниць, що вколисують своїх малюків в чашках тюльпанів, вона вирішила посадити ще більше квітів, щоб всім вистачило колисок. За чуйне серце феї щедро винагородили господиню саду. До кінця свого життя вона не знала злиднів. Тюльпан — символізує освідчення в коханні.
2). Гра «Відгадай , хто я» (загадки)
Як листки її пом'яти –
Добре чути запах...(м’яти)
Наче сонечко на вітах,
зацвіли пахучі квіти.
Втішилась сім’я бджолина, —
буде з медом вся родина. (липа)
Наче сонце, серединка,
пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
звуть цю квіточку … (ромашка)
У погожу літню днину
він на варті біля тину,
круглолицій та пригожий,
і до сонця дуже схожий. (соняшник)
Лист зелений не пропав,
а під снігом задрімав,
щоб у синю сукенчину
одягнуть весняну днину. (барвінок)
Що за Мартин дереться на тин? (хміль)
Червоний колір, а винний смак;
Кам'яне серце, в чому це так? (вишня)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (калина)
Це рослина чистих тіл,
Звідси й назва – (чистотіл).
3). Інсценізація легенди « Кожна квітка потрібна людям»
(виходять квіти Мальва , Ружа , Півонія , Лілія , Безсмертник )
- Був час на землі, коли між квітами почалися незгоди. Запишалися Мальва, Ружа, Півонія і Лілія, що лише вони потрібні людям.
Ружа : навіщо засмічувати землю отим сміттям : Любистком, Волошками, Барвінком, Ромашками.
Лілія : ні тобі вигляду, ні тобі запаху.
Півонія : вся земля має цвісти лише нами.
Почалася справжня війна і багато квітів пропало з лиця землі. Тоді зібралися квіти і пішли до Бога на раду. Кожна квіточка доводила свою правоту. Лише одна квіточка мовчала.
- А чому ти мовчиш ,- питає Бог.
- Мені гірко слухати оту хвальбу. Раз ми є на землі, то мусить бути нам усім місце на ній,— говорить Безсмертник.
- А як твоє ім'я, - питає Бог.
- Немає в мене імені.
Ружа : імені немає, а поради дає.
-Буде тобі ім'я — сказав Бог. Віднині і довіку бути тобі Безсмертником..
Вчитель :
- З того часу Безсмертник дарує нам свою красу і здоров'я цілий рік. Він є символом здоров'я .
Мальва , ружа та півонія є символом віри , надії і любові .
Лілія – символ краси та досконалості .
4). Творче моделювання. До поданих початків підберіть кінцівку пісні .
( використання мультимедійної дошки)
Ой на горі ... …шумлять верби .
А за нею Іванко … … в чистому полі .
Чорнобривці … … де соловейко щебетав .
Ой у лузі … … вербиченька .
Ой у вишневому саду … … два дубки .
Зростали тополі … … насіяла мати .
В кінці греблі … … калина , калина .
Ой у полі … … як барвінок в’ється .
5). Робота над прислів’ями.
Прочитайте і поясніть прислів’я:
Де ростуть верби, там чисті джерела води.
Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною - коли росте.
Дуб ламається , а людина нагинається .
Як вродить жито , то будемо жити .
Пшениця колоситься – життя веселиться .
6). Поетична хвилинка.
( використання мультимедійної дошки)
Тарас Шевченко
«Тече вода з-під явора»
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Тарас Шевченко
«Садок вишневий коло хати»
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Тарас Шевченко
«Зацвіла в долині Червона калина»
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Почула дівчина
І в білій свитині
З біленької хати
Вийшла погуляти
У гай на долину.
«Мак червоний між житами»
Мак червоний між житами,
Срібний місяць над полями.
В ніч таку, коли все спить,
Щось у житі шелестить.
То нещасная дівчина, –
А любов в усім причина, –
Що збирає маків цвіт,
Плаче, тужить на весь світ.
7). Робота з гербарними зразками рослин .
- Розгляньте гербарні зразки. Пригадайте, які рослини ви знаєте та що вони символізують (липа, дуб, півонія, полин, яблуня, верба, мак, нагідки, тополя, жито).
8). Складання асоціативного куща на тему «Рослини - символи».
Які рослини асоціюються із рослинами – символами України .
9). Кросворди «Рослини – символи»
1. Яка рослина є символом безсмертя людської душі ? (барвінок)
2. Яка рослина є символом рідної землі, символом дівочої вірності, краси ? (тополя)
3. Яка рослина є символом любові та злагоди ? (любисток)
4. Символ краси та дівочої вроди . (калина)
5. Символ незахищеності життя. (чорнобривці)
6. Яка рослина символізує подяку , вірність ? (соняшник)
7. Яка рослина символізує щастя ? (липа)
|
б |
а |
р |
в |
і |
н |
о |
к |
||||
|
т |
о |
п |
о |
л |
я |
|
|
||||
|
л |
ю |
б |
и |
с |
т |
о |
к |
|
|||
|
к |
а |
л |
и |
н |
а |
||||||
ч |
о |
р |
н |
о |
б |
р |
и |
в |
ц |
і |
||
|
с |
о |
н |
я |
ш |
н |
и |
к |
||||
л |
и |
п |
а |
|
||||||||
б |
е |
з |
с |
м |
е |
р |
т |
н |
и |
к |
п |
о |
л |
и |
н |
|
|
||||
|
р |
о |
м |
а |
ш |
к |
а |
|||
п |
і |
в |
о |
н |
і |
я |
||||
в |
о |
л |
о |
ш |
к |
а |
|
|||
|
м |
а |
л |
ь |
в |
а |
||||
|
в |
и |
ш |
н |
я |
Слово вчителя:
- І на закінчення нашої години спілкування мені хочеться сказати, що гроні калини ягоди тісно туляться одна до одної. Ось і люди мають бути такими дружними, так тулитися одне до одного і в горі, і в радості, як ягідки в гроні калини :
Хай цвіте для вас калина –
Символ щастя України !
Хай достаток завжди з вами
Обростає діточками !
Хай для вас цвіте калина,
Щастя й радість всюди лине.
Нехай доля розквітає,
Мов калина в лузі,
Хай батьки із нами будуть,
А ще вірні друзі.
Хай малі ви поки, друзі,
Та одна родина.
Хай цвіте , як цвіт калини,
Ненька Україна !
Виконання пісні «Калина»
(Музика – Руслана Квінти, слова – Віталія Куровського.)
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ, ВИСНОВКИ
Інтерактивна вправа «Мікрофон». Сьогодні ми вивчили …
Знання, отримані на уроці, мені потрібні для …
Мені сподобалося …
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Пояснення завдання додому
Повторити значення рослин – символів у житті українського народу.
Підготувати розповідь про дуб,тополю, чорнобривці.
Підготувати прислів’я, загадки про рослини – символи.
1