Урок "Рослини - символи України у звичаях і традиціях українського народу."

Про матеріал
Виховний захід класного керівника "Рослини - символи України у звичаях і традиціях українського народу."
Перегляд файлу

 

       КЗ "Шполянська  загальноосвітня  санаторна школа - інтернат                               

                                  Черкаської обласної ради"  

 

 

                              

                           (виховна година класного керівника)

                                                                      

                                                    

                                                  

 

 

 

 

 

                                                                                            Підготувала:

                                                                                

                                                                                 Танцюра Наталія Борисівна

                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                    вчитель біології та хімії

Тема: Рослини - символи України у звичаях і традиціях українського народу.  

Мета:

освітня: продовжити знайомство учнів із представниками Царства Рослин які є символами України; поглибити їх знання про значення дерев, рослин – символів у житті українців .

розвивальна: розвивати творчі здібності дітей, логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння порівнювати і робити висновки .

виховна: виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин, художньо-естетичні смаки, почуття любові до рідного краю, до Батьківщини,  до народних звичаїв, національних традицій,  народної мудрості, почуття колективізму та відповідальність за спільну справу.

Обладнання: виставка рослин – символів, виставка художньої літератури, малюнки рослин, мультимедійна дошка, аудіозаписи пісень, прислів’я, загадки, гербарні зразки рослин, словник, кросворд «Рослини – символи», епіграф, девіз уроку .

Базові поняття й терміни: символ, суцві́ття, леге́нда.

Методи і прийоми: розповідь, евристична  бесіда, робота з гербарними зразками, пояснювально - ілюстративний метод, робота із словником, метод «Мікрофон», технологія «Навчаючись – учусь», робота в групах, творче моделювання, метод «Асоціативний кущ».

 

                                                  Хід виховної години

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП                                                                                                                        

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

   1) Рефлексія настрою                                                                                                     Звертання класного керівника до учнів :

- Добрий день, дорогі діти ! Сьогодні до нас на годину спілкування завітали гості,       

   давайте їх привітаємо :

Допоки сонце світить з висоти,

      Щебечуть птахи, зацвітають квіти,

         Ми Вам життям бажаєм твердо йти,

     І днем грядущим від душі радіти!

         Хай щастя завжди супроводить Вас,

        Людська повага й шана не минають,

                                           А вашу мрію й працю повсякчас

                                               Лиш визнання вінчають!

 

      2) Створення ситуації успіху .

- Я хочу подарувати вам цю чудову посмішку ,

                               щоб у вас був гарний настрій ,

                               щоб ви отримали запас енергії ,

                               поповнили свої знання

                               щоб ваші серця наповнилися радістю ,

                               а душа – гармонією .

 -Тож і ви своєю посмішкою покажіть готовність до уроку .

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Й АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1).  Слово вчителя:

- Вашим домашнім завданням було намалювати малюнки рослин і підготувати рослини - символи інших країн .

А, щоб вам було цікавіше працювати, за правильні відповіді ви будете отримувати квіти і наповнювати свої кошики .

  2).  Метод «Мікрофон» (виступ  учнів)

Каштан – символ Києва .

Тюльпан – символ Голландії .

Сакура – символ Японії .

Троянда – символ Англії .

Береза – символ Росії .

Лілія – символ Франції .

Лотос – символ Індії .

Трилисник – символ Ірландії .

Квітка айгуль – символ Киргистану .

Клен – символ Канади .

Голуб з гілкою оливи-символ Греції.

Льон – символ Литви .

Ірис є офіційним символом штату США Теннесі .

Хризантема – символ Китаю .

Конвалія-символ Німеччини .

     3) Аналіз виконання домашнього завдання.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ                                                                                   

     1). Слово учителя.

     Україна – це отча Земля , рідний край , де ми народилися. Її багатства – це безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, калинові гаї . Кожен народ має свої святині, свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів. Є вони і в нашого українського народу. Калина, верба, тополя, барвінок, соняшник,

чорнобривці … Вони віддавна уособлюють красу України , міць її народу , засвідчують любов до рідної землі .

       2).  Відгадування ребуса.

              Метод «Прогнозування».

Відгадайте ребус і ви дізнаєтеся тему  сьогоднішньої години спілкування . (Використання мультимедійної дошки)

 

--сим

 

                                                                                               України

                                                                                             

                             (рослини – символи України)

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ                                                                     

1) Слово вчителя :

 - Тема нашої години спілкування «Рослини – символи України»

Україна … Скажеш одне слово , і в уяві обов’язково вимальовуються верби край долини , калина в лузі , тополі край дороги .

Тому ми з вами сьогодні продовжимо знайомство із представниками Царства Рослин які є символами України .

                   Епіграф :                  

                                     Люби природу не як символ

                                                                             душі своєї ,

                                     Люби природу не для себе,

                                                                             люби для неї .

                                                                                  П. Тичина

                                                                                                                                                                                                                                                                                  Девіз  :

      «Без верби і калини – нема України»

 

V.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ                                                                                                                                                                                      

      1).  Розповідь вчителя з елементами бесіди                                                                 

     Мабуть , найбільшу насолоду і радість , найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою . Вона завжди чарувала й чарує , хвилювала й хвилює людину . Шепіт голубої води , зелених дібров , спів дзвінкоголосих пташок , запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю , ні з чим незрівнянна природа рідного краю .

     В Україні здавна вважають вербу і калину священними . Недарма народне прислів’я говорить : "Без верби й калини немає України". Шанування дерев бере свій початок з сивої давнини, коли наші предки поклонялися деревам, як Богам. Звичай шанувати священні дерева міцно увійшов у життя українців.

Дерево, якому судився довгий вік, стає священним.  Наприклад , липа символізувала щастя , тополя – дівочу  вірність і красу .  Такі рослини , як  полин - гіркоту життя, любисток – любов та злагоду , квіти : волошка – символізувала дівочу ніжність  , ромашка – дівочу чистоту .                                       

        2).  Робота з словником.

Виписати і пояснити значення слів :

 Символ – умовне позначення якогось предмета або поняття .

 Суцві́ття - це видозмінені пагони , що несуть квітки.

 Леге́нда (лат. legenda — те, що слід прочитати) — жанр літератури і фольклору.

         3).  Робота групах

Завдання: ознайомити учнів із історичними, біологічними та цілющими якостями  рослин: калини, верби,  вишні, соняшника, барвінку.

 (Кожна група готує інформацію  про історичні, біологічні та цілющі  властивості рослин).

    Слово вчителя: - Калина – це символ рідної землі , отчого краю , батьківської хати . А звідки ж пішла назва «калина» ?

             Історики:

Було це дуже давно..., коли на нашу землю хто тільки не нападав . Ось налетіли одного разу турки, а з ними чимало греків. Розійшлася тоді чутка, що головного воєводу поранено. Тому, хто його вилікує, обіцяли таку винагороду, яку загадає. Тоді прийшла в табір дівчина дуже красива і горда. Звалася Пелагея. Вона пообіцяла вилікувати грека, але якщо він ніколи не нападатиме на на нашу землю Грек забрав Пелагею у Грецію .У неї була сестра Калина . Прощаючись із сестрою , Пелагея сказала: «Твоїм ім'ям, сестро, назву рослину, яку найбільше люблю. Коли цвіте вона, то соловей прославляє її красу. А восени на ній червоніють дивні кетяги  ягід, налитих ніби самою кров'ю щедрої нашої землі, і ті ягоди   повертають здоров'я людям. Буде вона зватись як ти: Калина».

В українській творчості калина символізує мужність і незламність духу в боротьбі за неза­лежність рідного краю, шляхетний порив виборювати, відстоювати свободу і гідність людську.

              Біологи:

Калина — кущ або невелике дерево заввишки до п'яти метрів. Росте у лісах і чагарниках, на обійсті біля будинків. Калина належить до відділу Покритонасінних рослин , до класу Дводольних родини Розові . Суцвіття не густе, віночки білі. Плоди ягодоподібні, овальні, яскраво-червоні, з однією кісточкою. На смак ягоди — гіркі, терпкуваті. Кора має зеленувато- сірий колір.

Калина — харчова, лікарська, медоносна рослина. З неї готують варення, повидло, компоти.

               Лікарі:

Кора і ягоди калини мають лікувальні властивості. Спиртовий екстракт калини та її відвар — добрі кровоспинні засоби. Ягоди вживають як потогінний , послаблювальний засіб. Ягоди з медом уживають при гострих респіраторних хворобах, при захворюваннях печінки. Соком калини очищають обличчя, щоб рум'янилось.

      Підсумкове слово вчителя: Калина – той символ , що пам'ять людську береже , нагадуючи про милі краї, це символ краси та дівочої вроди.

      Слово вчителя: Цілюще дерево верба. Погляньте на неї ранньої весни, коли ще всі дерева стоять голі. Вона вже вкрита ніжними молоденькими листочками. А через кілька днів уже зацвіте запашним жовтим цвітом. Красуня-верба — корисна рослина, недарма народ здавна оспівував її, складав про неї легенди та казки.

              Історики:

Верба – одне з найулюбленіших у народі дерев. Здавна вона супроводжує людські поселення й оселі. Верби над ставом – традиційна прикмета українського села.

Древні слов'яни вважали вербу священним деревом. У них вона уособлювала бога Сонця – Ярила, що дав людям вогонь.

Верба – символ родинного вогнища.

               Біологи:                                                                                                                     На Землі зустрічається 500 видів верби, в Україні — 30. Найпоширеніші види: біла, ламка, попеляста, козяча, пурпурова. Найбільше верб росте біля річок та ставків. Міцно пустивши коріння у землю, верби стримують зсув .

Верби є природним фільтром усіляких домішок, що містяться у водах річок і озер. Недаремно люди завжди брали воду для пиття під вербою. Верба очищає не тільки воду, а й повітря. Квіти верби дають багато нектару і пилку в той час, коли ще інші рослини не цвітуть. Високо цінують  вулики з верби; у них бджоли не хворіють.

               Лікарі :

Верба — дерево цілюще. Настій із вербової кори знижує температуру. Відвар вербової кори вживають при грипі, вірусних інфекціях, ревматизмі.

     Підсумкове слово вчителя: Верба була священною для наших предків, священною вона повинна залишатись і для нас.

    Слово вчителя: Вишня, вишневий сад супроводжують наші оселі з давніх часів, немов на нашій отчій землі  батьківщина цього чудового дерева.

                Історики:

Вишня — за віруваннями українців, дерево взаємної любові, весни, краси, мужності.

                Біологи:

Вишневий рід налічує 150 видів. Є серед них велетні й карлики. В Україні найрозповсюдженіші вишня звичайна і степова. Степова вишня дає багато пагонів і її садять на схилах , де її коріння зміцнює ґрунт.

                 Лікарі:

Вишню з давніх часів застосовували з лікувальною метою при різних захворюваннях нирок і сечового міхура, хто страждає на різні запальні захворювання шлунково-кишкового тракту.

    Підсумкове слово вчителя :

Вишневе деревце користується любов'ю і великою пошаною. Багато красивих і ніжних слів присвячено їй. Образ вишні також вважають символом України.

«Любіть Україну у сні й наяву,

 Вишневу свою Україну,"- закликає поет В. Сосюра.

Для українців вишня – символ материнської любові.

     Слово вчителя: Барвінок — теж символ України. Україну називають барвінковим краєм. Прекрасна, осяйна ця рослина. Квітневої пори на коротких пагонах розкриваються ніжні, кольору небесної блакитні, п'ятипелюсткові квіти барвінку.

               Історики :

Чому так люблять і шанують люди барвінок?

Через нев'янучу зелень і виняткову живучість у середні віки барвінкові приписували чудодійну силу і вважали його символом вічності й постійності. Казали, що він оберігає від влади диявола і всякої нечисті й через те вішали над дверима оселі та ніколи не викидали на смітник, а лише у воду.

               Біологи:

Барвінок — трав'яниста вічнозелена рослина, яка зустрічається у дикому вигляді на узліссі, на схилах, у лісах. Стебло стелиться по землі.

              

                 Лікарі:

Траву барвінку застосовують при туберкульозі, дизен­терії, відвар п'ють при авітамінозі та зубному болю.

    Підсумкове слово вчителя :

Барвінок символізує віру у свої сили, всепереможність природи, символізує кохання, вірну, взаємну любов. Це символ безсмертя людської душі.

     Слово вчителя: Соняшник упевнено і надійно увійшов у природній довкіл нашого краю. Золотоголова квітка на високому стеблі так і світиться, виграє повсюдно, обертаючись за рухом сонця , тягнучись до нього. Коли  і звідки з’явився соняшник у нашому краю ?

                Історики:

Соняшник завезений 1619 іспанцями до Європи з Північної Америки, де він був дикоростучою рослиною; в Україні з'явився в середині 18 ст.

                Біологи:

В Україні поширений соняшник однорічний,основна олійна культура . Охоплює близько 110 видів . Листки великі, овально-серцевидні; суцвіття — багатоквітковий кошик, коренева система сильно розвинена.

                Лікарі:

Соняшник використовують при втомі і депресії. А ще насіння соняшника зарадить при порушеннях кровообігу і при випаданні волосся.

       Підсумкове слово вчителя:

Соняшник – заокеанський гість , ступивши на українську землю , не тільки знайшов тут благодатний ґрунт для себе , а й органічно вписався в наші краєвиди. Він символізує подяку та вірність

           4) Фізкультхвилинка

(Під мелодію Й.Штрауса «Казки Віденського лісу» діти складають зображення квітки з окремих елементів).

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

       1).  Презентація квітів. (Легенди)

                 Троянда (легенда)

    З хвиль моря з'явилася на світ богиня любові Афродіта. Ледве вона вийшла на берег, як пластівці піни, що виблискували на її тілі, почали перетворюватися на яскраво-червоні троянди.   Троянда є символом кохання.

                  Півник (легенда)

    Одна з легенд розповідає, що якогось дня нахилилася веселка до річки,щоб води напитись. Аж тут чує – соловейко на калині співає. Заслухалася, замріялася та й незчулася, як загубила трохи своїх кольорів. Упали ті кольори на землю і перетворилися на квіти. Тому-то веселка в травні завжди над квітниками повисає – півників-ірисів вишукує.

                    Тюльпан (легенда)

    У Англії  існувала легенда про фей, які вколисували своїх немовлят в колисках, зроблених з пелюсток тюльпанів. Немолода жінка, яка вирощувала ці тюльпани в своєму саду, була дуже доброю людиною. Коли старенька помітила маленьких чарівниць, що вколисують своїх малюків в чашках тюльпанів, вона вирішила посадити ще більше квітів, щоб всім вистачило колисок. За чуйне серце феї щедро винагородили господиню саду. До кінця свого життя вона не знала злиднів.   Тюльпан — символізує  освідчення в коханні.

        2).  Гра «Відгадай , хто я» (загадки)

Як листки її пом'яти –

Добре чути запах...(м’яти)

                                                       

                                                       Наче сонечко на вітах,

    зацвіли пахучі квіти.

                   Втішилась сім’я бджолина, —

                       буде з медом вся родина. (липа)

 

Наче сонце, серединка,

пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

звуть цю квіточку … (ромашка)

 

  У погожу літню днину

 він на варті біля тину,

         круглолицій та пригожий,

                         і до сонця дуже схожий. (соняшник)

 

Лист зелений не пропав,

а під снігом задрімав,

щоб у синю сукенчину

одягнуть весняну днину. (барвінок)

 

                                Що за Мартин дереться на тин? (хміль)

 

Червоний колір, а винний смак;

Кам'яне серце, в чому це так? (вишня)

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

                      На свою хорошу вроду. (калина)

Це рослина чистих тіл,

Звідси й назва – (чистотіл).

 

          3).  Інсценізація легенди « Кожна квітка потрібна  людям»

(виходять квіти Мальва , Ружа , Півонія , Лілія , Безсмертник )

   - Був час на землі, коли між квітами почалися незгоди. Запишалися Мальва, Ружа, Півонія і Лілія, що лише вони потрібні людям.

Ружа : навіщо засмічувати землю отим сміттям : Любистком, Волошками, Барвінком, Ромашками.

Лілія : ні тобі вигляду, ні тобі запаху.

Півонія : вся земля має цвісти лише нами.

              Почалася справжня війна і багато квітів пропало з лиця землі. Тоді зібралися квіти і пішли до Бога на раду. Кожна квіточка доводила  свою правоту. Лише одна квіточка мовчала.

                - А чому ти мовчиш ,- питає Бог.

               - Мені гірко слухати оту хвальбу. Раз ми є на землі, то мусить бути нам  усім місце на ній,— говорить Безсмертник.

                - А як твоє ім'я, - питає Бог.

                - Немає в мене імені.

  Ружа : імені немає, а поради дає.

               -Буде тобі ім'я — сказав Бог. Віднині і довіку бути тобі Безсмертником..

Вчитель :

             - З того часу Безсмертник дарує нам свою красу і здоров'я цілий рік. Він є символом здоров'я .

              Мальва , ружа та півонія є символом віри , надії і любові .

              Лілія – символ краси та досконалості .

 

        4).  Творче моделювання.  До поданих початків підберіть кінцівку пісні .

( використання мультимедійної дошки)

Ой на горі ...                                             …шумлять верби .

А за нею Іванко …                                  … в чистому полі .

Чорнобривці …                                       … де соловейко щебетав .

Ой у лузі …                                              … вербиченька .

Ой у вишневому саду …                         … два дубки .

Зростали тополі …                                   … насіяла мати .

В кінці греблі …                                      … калина , калина .

Ой у полі …                                              … як барвінок в’ється .

 

       5).   Робота над прислів’ями.

     Прочитайте і поясніть прислів’я:

Де ростуть верби, там чисті джерела води.

Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною - коли росте.

Дуб ламається , а людина нагинається .

Як вродить жито , то будемо жити .

Пшениця колоситься – життя веселиться .

 

         6).  Поетична хвилинка.

( використання мультимедійної дошки)

 

 

Тарас Шевченко

«Тече вода з-під явора»

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явір молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

 

        Тарас Шевченко

«Садок вишневий коло хати»

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.                 

 

Тарас Шевченко

 «Зацвіла в долині Червона калина»

Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Любо, любо стало,

Пташечка зраділа

І защебетала.

Почула дівчина

І в білій свитині

З біленької хати

Вийшла погуляти

У гай на долину.

 

    «Мак червоний між житами»

    Мак червоний між житами,

    Срібний місяць над полями.

    В ніч таку, коли все спить,

    Щось у житі шелестить.

    То нещасная дівчина, –

    А любов в усім причина, –

    Що збирає маків цвіт,

    Плаче, тужить на весь світ.

        7).  Робота з гербарними зразками рослин .

- Розгляньте гербарні зразки. Пригадайте, які рослини ви знаєте та що вони символізують (липа, дуб, півонія, полин, яблуня, верба, мак, нагідки, тополя, жито).

 

          8).  Складання асоціативного куща на тему «Рослини - символи».

Які рослини асоціюються із рослинами – символами України .


 


       9).  Кросворди  «Рослини – символи»

1. Яка рослина є символом безсмертя людської душі ? (барвінок)

2. Яка рослина є символом   рідної землі, символом дівочої вірності, краси ?                                                                                 (тополя)

3. Яка рослина є символом любові та злагоди ?             (любисток)

4. Символ краси та дівочої вроди .                                  (калина)

5. Символ незахищеності життя.                                     (чорнобривці)

6. Яка рослина символізує подяку , вірність ?                (соняшник)

7. Яка рослина символізує щастя ?                                   (липа)    

                                                  

 

 

 

 

 

                                                  

 

б

а

р

в

і

н

о

к

 

т

о

п

о

л

я

 

 

 

л

ю

б

и

с

т

о

к

 

 

к

а

л

и

н

а

ч

о

р

н

о

б

р

и

в

ц

і

 

с

о

н

я

ш

н

и

к

л

и

п

а

 

 

  1. Яка рослина є символом здоров'я ?                               (безсмертник)
  2. Яка рослина означає гіркоту життя ?                       (полин)            
  3. Яка квітка є символом дівочої чистоти ?                  (ромашка)
  4. Яка квітка є символом надії ?                                    (півонія)
  5. Яка квітка є символом дівочої ніжності?                      (волошка)
  6. Яка квітка є символом віри ?                                      (мальва)
  7. Яке дерево є символом материнської любові ?         (вишня)

 

б

е

з

с

м

е

р

т

н

и

к

п

о

л

и

н

 

 

 

р

о

м

а

ш

к

а

п

і

в

о

н

і

я

в

о

л

о

ш

к

а

 

 

м

а

л

ь

в

а

 

в

и

ш

н

я

Слово вчителя:

     - І на закінчення нашої години спілкування мені хочеться сказати, що  гроні калини ягоди тісно туляться одна до одної. Ось і люди мають бути такими дружними, так тулитися одне до одного і в горі, і  в радості, як  ягідки в гроні калини :

Хай цвіте для вас калина –

Символ щастя України !

Хай достаток завжди з вами

Обростає діточками !

Хай для вас цвіте калина,

 Щастя й радість всюди лине.

Нехай доля розквітає,

Мов калина в лузі,

Хай батьки із нами будуть,

А ще вірні друзі.

Хай малі ви поки, друзі,

Та одна родина.

Хай цвіте , як цвіт калини,

Ненька Україна !

 Виконання пісні «Калина»

 (Музика – Руслана Квінти, слова –  Віталія Куровського.)

 

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ, ВИСНОВКИ                                                       

       Інтерактивна вправа «Мікрофон».                                                                                        Сьогодні ми вивчили …

Знання, отримані на уроці, мені потрібні для …                       

Мені сподобалося …

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Пояснення завдання додому  

Повторити  значення рослин – символів у житті українського народу.

Підготувати розповідь про дуб,тополю, чорнобривці.

Підготувати прислів’я, загадки про рослини – символи.

 

 

 

 

 

                       

1

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
7465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку