Лекція. Букварний період навчання грамоти

Про матеріал
Конспект лекції на тему: "Букварний період навчання грамоти". Розроблений для здобувачів освіти з метою підвищення фахових компетентностей.
Перегляд файлу

ТЕМА 4. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

Мета. Ознайоми здобувачів освіти з етапами букварного періоду навчання грамоти; розкрити основний зміст та завдання букварного періоду; розглянути різноманітні прийоми, методи, способи та види формування початкових навичок  читання та письма в учнів 1-4 класів у букварний період навчання грамоти.

Обладнання: презентація, конструктор Lego, тісто для ліплення, нитки, зошит з друкованою основою, відео матеріали, аналітико-синтетичні таблиці, «Буквар» Вашуленка М. С.

План

  1.               Етапи букварного періоду навчання грамоти.
  2.               Зміст роботи букварного періоду.
  3.               Методи, способи  та види формування початкових навичок читання.

Словничок ключових термінів:

Букварний період, перший етап букварного періоду, другий етап букварного періоду, форсувати, синтез, аналіз, аналітико-синтетичний принцип.

Зміст лекції

І. Організаційний момент

1. Привітання (Слайд 1)

- Добрий день.

Виконаємо вправу «Дерево успіху».

- Наше дерево, як і більшість дерев взимку, без листя. Кожен із нас усвідомлено оберемо колір листочка та відповідно до нього буде працювати сьогодні на занятті. Зверніть увагу на символіку кольорів:

зелений – активні;

жовтий – успішні на занятті;

оранжевий – спілкуються винятково українською літературною мовою.

  • Звичайно, ми всі повинні активно працювати, думати, аналізувати, але ще й виконувати додаткове завдання, пов’язане із забарвленням листочка.
  • Отже, оберіть відповідний колір. Піднесіть руку, хто обрав зелені листочки…
  • Сподіваюся, що в кінці заняття наше дерево вже буде з листочками, а це залежить від нашої спільної роботи.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти

1. Робота з картою знань (Слайд 2)

- Тож, розпочнемо працювати.

- Пригадайте основні періоди навчання грамоти та зіставте їх:

Отже, ви чудово впоралися із завданням, рухаємося далі…

2. Постановка проблемного запитання: (Слайд 3)

- Як ви вважаєте, чому другий період навчання грамоти називають букварним? (Від слова Буквар).

- Чи є сьогодні робота з букварем обов’язковою для вирішення завдань букварного періоду?

Буквар – це перша сходинка у пізнанні світу знань. (Слайд 4)

(Слайд 5) Найбільш тривалим є букварний період навчання грамоти. Його ще називають основним, тому що упродовж цього періоду першокласники навчаються читати й писати.

ІІ. Оголошення теми та мети заняття (Слайд 6)

-       Тож, на сьогоднішньому занятті ми з вами познайомимося з Букварним періодом навчання грамоти та  розкриємо його основні поняття. Опрацювавши теоретичний матеріал, ми будемо знати та вміти: (Слайд 7)

Знати:

Вміти:

  1.            Етапи букварного періоду навчання грамоти.
  2.            Основні прийоми роботи в букварний період для формування читацьких навичок.
  3.            Прийоми роботи в букварний період для формування навичок письма.
  4.            Методи, способи  та види формування початкових навичок читання.

    Розрізняти етапи букварного періоду;

    визначити основні прийомами роботи в букварний період для формування читацьких навичок та формування навичок письма;

    добирати найефективніші методи, способи та види формування навичок читання та письма.

Попрацюємо зі словничком ключових термінів. (Слайд 8)

  1. Робота зі словничком ключових термінів.

Словничок ключових термінів:

Букварний період, перший етап букварного періоду, другий етап букварного періоду, форсувати, синтез, аналіз, аналітико-синтетичний принцип.

Форсувати – діяти певним чином, прискорювати проходження чогось.

Форсувати – прискорювати дію.

  1. Формування теоретичних знань (Слайд 9)

-         Розглянемо Етапи букварного періоду навчання грамоти

Етапи букварного періоду навчання грамоти

- Букварний період у сучасній методиці навчання грамоти ділиться на два етапи.

Перший етап (Частина 1) включає в себе вивчення букв, які позначають голосні звуки - а, о, у, и, і, е, а також букв, які позначають приголосні звуки, м, н, в, л, с, к, п, р, т, д, з.

Другий етап (Частина 2) включає в себе вивчення букв - ь, б, в, х, г, ґ, ч, й, я, ж, ш, ї, ц, ю, є, ї, та буквосполучення - дз, дж.

  1. Виконаємо вправу «Мозковий штурм» (Слайд 10)

-       Чим обґрунтований, на вашу думку, поділ на етапи букварний період?

Отже,  вся ця робота спрямована на реалізацію завдання букварного періоду, давайте її переглянемо ще раз.

  1. Завдання букварного  періоду (Слайд 11)

  1. Основні прийоми роботи в букварний період для формування читацьких навичок

Протягом букварного періоду першокласники оволодівають початковими уміннями читати за букварем, писати в зошитах з друкованою основою і в зошитах із сіткою для 1 класу. Крім цього, продовжується робота з розвитку усного мовлення. Тож, розглянемо

Прийоми формування читацьких навичок (Слайд 12)

  • Робота зі скоромовками, чистомоками, загадками, поезіями, у яких зустрічається буква, яка вивчається на уроці. (Слайд 12)
  • Зіставлення букви з предметами навколишнього світу. (Бублик, люстерко, сережка). (Слайд 13)
  • Створення букви із підручного матеріалу. (Лего, тісто для ліплення, нитки - розвиває дрібну моторику руки дитини). (Слайд 14)
  • Робота зі складовими таблицями, розрізною азбукою. (Слайд 15)
  • Робота з сюжетним малюнком як засобом розвитку зв’язного висловлювання. (Слайд 16)
  • Звуко-складовий аналіз слів за предметними малюнками. (Слайд 17)
  • Виконання словниково-логічних вправ. (Слайд 18)
  • Вправи на порівняння твердих і м’яких приголосних (на-ня, ни-ні, но-ньо). (Слайд 19)
  • Читання слів за завданням і вказаною ознакою. (Слайд 20)
  • Читання слів за завданнями і вказаною ознакою (Слайд 21)
  • Аналітико-синтетичні вправи зі всіма мовними одиницями. (Слайд 22)

2.2. Робота з Букварем с. 66-69 (Слайд 23)

- Відскануйте Qr-код «Букваря» Вашуленка М. С. Розгорніть підручник на с. 66 вивчення букви С с. та визначіть практичні прийоми формування читацьких навичок (Слайд 23)

  • РОЗГЛЯНЕМО ПРИЙОМИ ФОРМУВАННЯ ПИСЬМА В БУКВАРНИЙ ПЕРІОД (Слайд 24)

 

-                Для того, щоб перевірити засвоєння теоретичних знань, виконаємо практичні вправи.

2. Створення букви із підручного матеріалу. (Лего, тіста для ліплення, нитки.

Що ці вправи розвивають? (Слайд 25)

  • Написання елементів букв, маленької букви та великої букви, написання букв, складів (Слайд 26)

 

  1.             Переглянути відео за посиланням та прописати букву С с в зошиті з друкованою основою (Слайд 27-28)

  1.             Розглянемо алгоритм написання букви (Слайд 29)

 

5. Робота в зошиті з друкованою основою с. 44-45. (Слайд 30)

 

Враховуючи вікові особливості розвитку шестирічних учнів (слабкість дрібних м’язів руки, недостатня регуляція рухів під час письма, значна стомлюваність за тривалого напруження, недостатня сформованість зорового сприйняття графічного образу букви), програма не рекомендує форсувати навчання письма. Зокрема, опанування письма великих літер складної конфігурації може відбуватися не одночасно з навчанням відповідних рядкових (малих) букв, а з певним інтервалом. Однак за умови належної підготовленості учнів до опанування графіки письма вчитель може планувати вивчення малої і великої літер синхронно. Особливо такі можливості з’являються у ІІ семестрі.

Програма не передбачає обов’язкового навчання першокласників безвідривного письма – за винятком таких випадків, де безвідривні поєднання букв є природними (ми, пе) і не потребують повторного проведення по одній і тій самій лінії чи руху руки у зворотному напрямку по цій самій лінії (ол, по, оо). Поєднання з овальними та півовальними елементами відбувається за допомогою коротких прямих чи дугоподібних ліній.

Паралельно з вивченням букви на уроці читання в цей самий день на уроці письма її вчяться писати.

Це відбувається в зошиті з друкованою основою, сторінка якої у вас  є на партах.

(Слайд 31)

На кінець букварного періоду учні мають знати та вміти: (Слайд 32)

  • знати усі букви українського алфавіту, співвідносити зі звуками;
  •  читати слова з апострофом;
  •  читати складами і цілими словами»
  •  дотримуватись основних орфоепічних норм під час повторного читання слів, текстів, дотримуватись пауз і логічних наголосів у найпростіших випадках (розповідні, питальні, спонукальні, окличні (без уживання термінів) з орієнтацією на відповідні розділові знаки);
  •  розуміти прочитане (відповідати на питання, переказувати).

3. Методи, способи  та види формування початкових навичок читання

(Слайд 33)

Основним методом навчання грамоти є аналітико-синтетичний.

Він передбачає реалізацію принципу «від звука до букви». Це означає, що учні повинні спочатку навчатись виконувати різні аналітико-синтетичні дії зі звуками мовлення, що є базовим умінням для формування навичок читання і письма.

Одночасно з аналітико-синтетичним методом можуть частково використовуватися й інші методи, зокрема метод цілих слів, звуковий аналіз, звуковий синтез. Доцільність його принагідного застосування пояснюється необхідністю навчати школярів (після того, як вони засвоїли читання по складах) сприймати графічні образи багатьох добре знайомих слів цілісно, швидко впізнавати їх на основі попереднього досвіду. Таке уміння є обов’язковою умовою цілковито сформованої навички читання.

Розглянемо Звуковий аналіз (Слайд 34)

                     Підкреслене вимовляння звука: [сссом], [сооом], [соммм].

                     Договорювання звука в кінці слова: [мааа] - [к].

                     Розпізнавання і виділення звука з вірша, скоромовки, топішки, слова.

                     Виділення одного першого звука в словаї  (сон, син, сир).

                     Зіставлення складів (слів) і виділення іншого звука (ла - са; ра-ро; сом - сон; мак-рак).

(Слайд 35)

                     Виділення звука зі слова на основі словесного опису його артикуляції.

                     Впізнавання певного звука, визначення його місця в слові (на початку, в середині чи в кінці).

                     Самостійний добір слів з виучуваним звуком у різних позиціях за допомогою предметних малюнків або без них.

Розглянемо Звуковий синтез (Слайд 36)

                     Утворити склад з двох звуків: [л], [а] - [ла]; [л'], [а] - [л 'а].

                     Утворити склад (слово) з трьох звуків: [к], [н], [и] - [кни]; [ c ], [о], [м] - [сом].

                     Утворити всі можливі склади з приголосним [д]; з приголосним [д']. [да], [до], [ду], [де], [ди] та [д'а], [д'о], [д'у], [д'е], [д'і].

                     До названого складу додати певний звук [м], щоб вийшло слово: [со] - [сом], [ло] - [лом], [са]- [сам].

                     До названого складу дібрати подібний, але з м’яким приголосним: на (ня), си (сі), ло (льо); до названого складу з м’яким приголосним дібрати подібний з твердим звуком: лі (ли), дю (ду), дзьо (дзо).

                     До слова додати звук в кінці або в середині, щоб вийшло нове слово:

рука-рукав, коса - косар, ріка - річка, груша - грушка.

                     Утворити слово зі звуків, переставивши їх місцями: [с, н, о] (сон); [л', с, і] (ліс); [а, м, к] (мак); [р, с, и] (сир, рис).

  З тих самих звуків утворити інше слово ( сир – рис, вікно – вінок, гори – роги, смола - масло ). Переставити в слові склади: сосна - насос, нора -рано.

(Слайд 37)

C:\Users\COMP\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\2.jpeg

(Слайд 38)

(Слайд 39)

Завдання для розгляду студентами: познайомтеся із вправами з читання та різними завданнями в період навчання грамоти на Рис. 1.

1

Рис. 1. Вправи з читання. Види робіт у період навчання грамоти

(Слайд 40)

Прийоми опрацювання тексту та сюжетного малюнка

  •   Зразок розповіді.
  •   Запитання (для розповідання, для називання, для впізнавання, зіставлення тексту з малюнком, для оцінки виразності ілюстрації, для пригадування епізодів…).
  •    Складання речень.
  •   Описові та сюжетні розповіді за планом.

4. Види і способи читання в букварний період. Методика опрацювання  текстів букваря у букварний період

Протягом всього періоду вивчення букваря в першокласників формуються і удосконалюються різні аспекти навичок читання, включаючи правильність, свідомість, виразність та швидкість читання. Для розвитку навичок читання використовують різні способи та форми читання.

Існують два способи читання: вголос (голосне) і мовчазне (читання у думках). Мовчазне читання завжди передує голосному, яке, однак, не зникає повністю і використовується протягом всього початкового навчання. Лише питома важливість голосного читання зменшується у порівнянні з мовчазним. Така послідовність використання різних способів читання обумовлена психологічними особливостями дітей при опануванні письмової мови. На початковому етапі читання написане слово стає зрозумілим, коли воно вимовляється. Графічний запис слова перекладається через вимову. Звучання слова вже відоме дитині і зрозуміле. Тому під час букварного навчання акцент зроблений на голосному читанні, яке є основним на початковому етапі роботи над «Літературним читанням».

У букварний період також використовується читання пошепки. Ця послідовність введення різних видів читання також відповідає методичним вимогам навчання. Початкові кроки в опануванні навичками читання потребують уважної уваги та підтримки вчителя. Саме голосне читання дозволяє легко контролювати вчителю рівень володіння технікою читання.

Крім того, голосне читання мобілізує всіх учнів і допомагає тим, хто має труднощі у розвитку читацьких навичок. Під час голосного читання діти вчаться виразно вимовляти написане. Все це враховується в методиці читання при визначенні його місця у навчанні молодших школярів. Кожен із зазначених видів читання має практичне значення для формування навичок активного читача. Голосне читання, відповідно до вимог виразного читання, сприяє кращому розумінню прочитаного, посилює виховний та естетичний вплив на слухачів. Вчитель прагне досягти цього, використовуючи різні форми, методи та види читання учнів.

(Слайд 41) Завдання для розгляду студентами: ознайомтеся з формами, видами та способами читання в букварний період навчання грамоти Рис. 2

Рис. 2. Види і способи читання в букварний період навчання грамоти

-         Крім способів читання  є ще форми читання.

(Слайд 42) Робота з таблицею

-         Розглянемо форми учнівського читання в голос

3

Рис. 3. Форми учнівського читання вголос

 Проаналізовані форми читання на якому етапі букварного періоду доцільно  використовувати. Думку обґрунтуйте.

            Читання вголос. Значення читання вголос:

            дозволяє здійснювати ефективний контроль навичок читання учнів вчителем;

            активізує роботу всього класу;

            допомагає тим, хто має труднощі у розвитку читацьких навичок;

            вчить дітей виразно вимовляти прочитане;

            покращує розуміння прочитаного;

            збільшує виховний та естетичний вплив.

(Слайд 43) Основні принципи методики читання:

  •       звʼязок із життям;
  •       науковий підхід до викладу;
  •       доступність;
  •       свідоме та активне сприймання прочитаного;
  •       врахування вікових особливостей дітей.

(Слайд 44) Завдання для розгляду студентами: розгляньте характеристики читання та їхні завдання на Рис. 4.

Рис. 4. Якості читання

(Слайд 45) Перед мовчазним читанням важливо давати учням завдання різного типу, такі як:

            підготовка до розповіді або переказу;

            готовність до вибіркового читання;

            підготовка до відповідей на запитання.

Після мовчазного читання можна давати такі завдання:

            розділити оповідання на частини;

            надати заголовок кожній з цих частин;

            пояснити заголовки;

            обрати малюнки, що відповідають тексту;

            визначити основну думку.

(Слайд 46) Читання з підручника може включати такі види робіт:

            читання списків слів за матеріалами Букваря;

            аналіз ілюстрацій;

            робота з прикладами слів, речень та їх аналіз;

            бесіда-аналіз на тему тексту;

            читання тексту вчителем та учнями;

            колективне (або індивідуальне) читання та аналіз речень та тексту;

            індивідуальне читання;

            читання з елементами гри.

(Слайд 47) Отже, на завершення вивчення букварного періоду учні повинні володіти такими навичками:

  • правильно та чітко вимовляти всі звуки в словах і окремо;
  • називати послідовність звуків у слові, розпізнавати склади та наголос; складати слова з букв, де відсутня розбіжність між вимовою та написанням;
  •  розрізняти тверді та м’які, дзвінкі та глухі звуки;
  • знати всі букви українського алфавіту та встановлювати їх відповідність до звуків;
  • читати складами та цілими словами;
  • дотримуватись основних орфоепічних норм при повторному читанні слів та текстів, робити паузи та наголоси;
  • розуміти прочитане, відповідати на питання та переказувати тексти.
  1. Підсумок заняття «Бліц опитування»   (Слайд 48)

(Слайд 49)

  1. Домашнє завдання
  1.          Опишіть методи та форми роботи, які використовуються для формування початкових навичок читання у першокласників у даному фрагменті уроку.
  2.          Та попрацюйте в зошиті з друкованою основою с. 44-45, дописати букву с С.

(Слайд 50)

- Отже, настав час поглянути, чи змінилося наше дерево.

- Упродовж заняття ви були активними, виконували поставлені завданні та успішно переходили до інших, намагалися не допускати мовленнєвих помилок. Тому наше дерево і зарясніло різнобарвними листочками.

 Ми переконалися, що кожен листочок – це крок до успіху) Отже, продовжуйте здобувати нові знання, вірте у свої сили, і нехай кожна ваша ідея буде успішною).

Завдання для самостійної роботи

  1.          Які методи та прийоми можуть бути використані для формування навичок читання у першокласників?
  2.          Розкажіть про важливість літературних текстів та матеріалів з усної народної творчості у навчанні грамоти на початковому етапі.
  3.          Поясніть, які завдання сприяють формуванню розуміння прочитаного тексту під час навчання грамоти в букварний період.
  4.          Розкажіть про важливість звукового аналізу та синтезу слів для формування навичок читання в букварний період.
  5.          Назвіть, як буквар може сприяти розвитку креативності, фантазії та інтересу до мови у молодших школярів?

Рекомендовані джерела інформації

  1. Вашуленко М. С. Методика навчання української мови в початковій школі. Київ: Літера ЛТД, 2016. 364 с.
  2. Каніщенко А. П., Ткачук Г. О. Українська мова з методикою навчання в початкових класах. Інтегрований курс. Тернопіль : Богдан, 2021. 263 с.
  3. Кирей І. Ф., Трунова В. А. Методика викладання каліграфії в початковій школі. Київ. : Вища школа. 1994. 143 с.

 

docx
Додано
6 травня
Переглядів
1200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку