ЛЕОНІД ГЛІБОВ «ЗОЗУЛЯ І ПІВЕНЬ» ( НАПАМ’ЯТЬ ). ІНСЦЕНІЗАЦІЯ КАЗКИ.

Про матеріал
Розширювати знання учнів про особливості жанру байки; продовжити ознайомлення школярів із життям і творчістю Л. І. Глібова; навчати визначати головну думку байки; розвивати образність мовлення, виразність читання, артистичні здібності учнів через інсценування сюжету байки.
Перегляд файлу

                         ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ                        4 КЛАС

 

ТЕМА :

 ЛЕОНІД ГЛІБОВ  «ЗОЗУЛЯ І ПІВЕНЬ» ( НАПАМ’ЯТЬ ). ІНСЦЕНІЗАЦІЯ КАЗКИ.

 

МЕТА:

 

Формування предметних компетентностей:

розширювати знання учнів про особливості жанру байки; продовжити ознайомлення школярів із життям і творчістю Л. І. Глібова; навчати визначати головну думку байки; розвивати образність мовлення, виразність читання, артистичні здібності учнів через інсценування сюжету байки.

 

Формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися: установлювати причини подій; формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, працювати швидко і зосереджено, дотримувати режиму навчальної діяльності, контролювати й оцінювати свої результати, визначати головне, самостійно робити висновки з пояснення вчителя, з тексту.

Комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі, парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання, уміння дискутувати;

Громадянської: виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до історії рідної країни, здатність мислити; сприяти усвідомленню своєї належності до певного етносоціального середовища.

 Загальнокультурної: сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури; правил поведінки на уроці; сприяти засвоєнню духовно-моральних основ життя людини.

Інформаційної: розвивати вміння здобувати необхідну інформацію з різних джерел; відтворювати інформацію з елементами логічного опрацювання матеріала.

Соціальної: конструктивно розв’язувати конфлікти, досягати консенсусу, брати на себе відповідальність за наслідки вчинків.

 

Хід уроку

 

Організаційний момент

Знову день почався діти !

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок.

Сьогодні у нас незвичний урок, урок – подорож. Ми відправимося у мандри на літаку. Чи готові ви мандрувати ?

  Тож  вирушаємо у подорож  до країни, а яку вона має назву ви дізнаєтесь пізніше. Дорога нас чекає далека, тож щоб усе було гаразд прошу пам’ятати 5 основних правил :

  1. Правило підведеної руки.
  2. Співпраця в парі, групі.
  3. Уміння слухати.
  4. Працювати творчо.
  5. Бути активним.

Влаштовуйтеся зручніше,  літак набирає висоту. (Аудіозапис гулу літака).

Ось завершився успішний переліт і ми ступаємо на землю країни з дивною назвою ... Але   не лише назва, а й жителі, і мова, якою вони спілкуються у  цій  країні – незвичайні. Щоб ми не заблукали, маємо карту . А все нове будемо ретельно запам’ятовувати .

 

Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Актуалізація опорних знань учнів.

Перша зупинка – Жанрова долина.

 

             На цій зупинці нам потрібно  виконати мовленнєву  розминку, для того щоб зрозуміти чи зможемо ми спілкуватися із місцевими жителями, чи зрозуміють вони нас ?                                                                                                               

 

Робота над скоромовкою.                                                                                                                    Гра «Дощик».    

Співаків багато в лісі,
Кує зозуля на узліссі.
І солов’я пташиний спів
З зелених чути нам гаїв.                                                                                                                 

Діти читають хором.

Накрапає дощ (тихо).

Дощ пускається сильніше ( голосніше).

Злива ( голосно).

Дощ слабшає (тихіше).

Дощ припинився (читання припиняється).

2. Артикуляційна розминка.

   Зів-зів-зів – двоє вірних …(друзів)

   Ець-ець-ець – сірий …(горобець)

   Ля-ля-ля – сиза, хвостата …(зозуля)

   Ень-ень-ень – голосистий …(півень)

 

Діти, твори яких жанрів ми уже читали? (Вірші, казки, оповідання, п'єси, загадки, статті, прислів'я, приказки, скоромовки, пісні, мирилки, усмішки, притчі, легенди, міфи і т. д.)

Про твір якого жанру йде мова в цьому тексті?

Учитель читає текст.

Вона вчить людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить, — і виправляти їх. Виховує людину дуже обережно і ніжно: пропонуючи їй на розсуд поведінку тварин. Таким чином, ніхто не залишається ображеним, а хто хоче «почути», про що каже автор, той «почує».

Учитель.

Мова йде про байку. Саме так. Сьогодні на уроці ми дізнаємося що таке байка, познайомимося із авторами байок, навіть вивчите  нову мову, якою розповідають байки. І країна якою ми подорожуємо називається Байкарія.

Друга зупинка – Ріка Особливостей

 

Ріка Особливостей – чарівна, бо коли  звичайна мова, чи то особа якась зайде до цієї ріки, то враз змінюється. 

 

Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Давайте повторимо вивчене на попередніх уроках про байку як жанр літератури за допомогою гри «Мікрофон».

Що таке байка? (Байка – невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту.)

З яких частин складається байка? (Оповідна і повчальна.  Оповідна – це зображення подій чи розповіді про них. Повчальна – містить у собі поради, напучення.)

Хто є персонажами байок? (Тварини, рослини, різні предмети.)

Як називається художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності. (Сатира.)

Що таке алегорія? (Зображення життєвих подій і явищ, що таять у собі прихований зміст. Зображуючи життя тварин, рослин, засуджуються вчинки людей.)

Глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення - це... (Іронія.)

- Як називається художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослин, предмети. ( Персоніфікація (уособлення.))

Як називають авторів байок? (Байкарі).

Як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)

Робота над узагальненням поняття про байку.

Байка - це невеликий, здебільшого віршований твір повчального змісту, героями якого виступають звірі, люди, рослини чи предмети. Провідна думка байки називається мораллю. Вона може знаходитись як на початку, так і в кінці твору. Обов’язковим для байки є використання алегорії, сатири, іронії.

Учитель.

Давайте створимо асоціативний кущ до слова «байка». Попрацюємо в парах. У кожного на парті лежить кольорова стрічка напишіть на ній ознаку байки і прикріпіть до дошки (сучасна, дійова, проста, мудра, лаконічна, зубаста, повчальна, злободенна, смілива).

 

Третя зупинка – Езопова гора.

 

Подивіться,  під розлогим дубом гурт людей. Доволі просто вдягнений чоловік щось розповідає, а навколо всі уважно слухають. Хто це? У 4 класі ми читали цікаву легенду про мудрого раба, який жив на острові Самос , він є автором байки «Двоє приятелів і Ведмідь». Пам’ятаєте цю байку ?

  Як звали раба?

 

Історичний шлях байки.

Рольова гра «Дослідник»

(Учні отримали випереджальне завдання: дослідити історичний шлях байки. Зараз вони представлять до вашої уваги матеріали своєї дослідницької роботи)

Матеріали дослідницької роботи учнів.

Езоп (жив у 6. ст..до н. е.) – грецький байкар, автор відомих «Байок Езопа». Народився з потворною зовнішністю. Згідно з переказами був рабом на острові Самос. Отримавши волю, подорожував по Греції, Вавилонії та Єгипту. Йому приписують майже всі сюжети античних байок, які дійшли до нас. Писав байки, де героями були тварини, наповнював свої оповіді повчанням. У образах тварин висміював недалеких і темних людей, їхні недоліки.

Новий літературний період у розвитку байки починається з перших літературних обробок творів Езопа відомими античними письменниками — римським поетом Федром (І ст. н. е.) і грецьким поетом Бабрієм (II ст.н. е.)

Федр за походженням був греком з Македонії. Ще змалку він потрапив у рабство.У Римі майбутній байкар виростає і здобуває освіту. Згодом Федра, можливо за певні заслуги чи літературні здібності, імператор Август відпускає на волю і він працює вчителем граматики. Федр переклав байки Езопа латинською мовою, але відомі і його оригінальні твори. Байкар засуджує соціальну нерівність і прославляє мудрість простої людини.

Бабрій мав італійське походження. Писав свої байки давньогрецькою. Головним чином займався переробкою байок Езопа та Федра, використовуючи їх теми й сюжети. Барій разом з тим створював байки на сучасні йому теми.

У центральній Європі цей жанр особливо став популярним у другій половині XVII ст. з приходом у літературу видатного байкаря Франції                                           Жана Лафонтена (1621-1695). Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури. Його байки — це жива і яскрава картина життя всіх прошарків французького суспільства — від селянина-бідняка до короля.

Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. І. А. Крилов увійшов в історію російської літератури як неперевершений байкар. Жанром байки він володів досконало. Поет написав більше двохсот байок. Криловська байка вперше стає гострою, часто політичною сатирою на вельмож. У ній пристрасно звучить протест проти нерівності, несправедливості, проти зла і кривди.

Байка в Україні стала популярною із XVIIст., а утвердилася як жанр у творчості мудреця-філософа Григорія Савича Сковороди у ХVІІІ ст. Сковорода написав 30 байок. Вони й склали збірочку «Байки Харківські».Писати байки його спонукало саме життя. Його байки були спрямовані на викриття суспільних болячок, підносили дух громадянської гідності, культ розуму, картали світ зловживань, обдурювання, кар'єризму, вельможного самодурства, чинопочитання, наживи, самохвальства, тупоумства. Байкар закликав до чесностi й справедливостi, розсудливостi й працелюбностi.

Послідовники Сковороди Петро Гулак-Артемовський, Володимир Боровиковський і Євген Гребінка розвинули цей жанр далі, оскільки, навіть запозичивши сюжети для своїх творів, вони надали цьому жанру національного колориту, використовували мову, наближену до літературної.

Класиком української байки судилося стати Леонідові Глібову.

 

Модель схеми «Історичний шлях байки»

 

Найвідоміші байкарі світу, популяризатори і переспівувачі Езопових байок - Федр, Бабрій, Лафонтен, Глібов, Крилов. Сюжет, ідея байки залишаються езопівськими, автори вдосконалювали їх літературно, виявляючи своє власне бачення.

Езоп, Федр, Лафонтен, Сковорода, Крилов, Глібов, Гребінка багато інших байкарів вірили в людину, в її високе призначення на землі, в перемогу добра над злом, мріяли бачити людство кращим, досконалішим.

Оголошення теми. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми спробуємо з вами осягнути життєвий шлях Л. Глібова, познайомимось з цікавими фактами з життя, його поглядами, переконаннями, будемо працювати з байкою «Зозуля і Півень».

Вивчення нового матеріалу.

Четверта  зупинка  - Острів життя і творчості

 

А зараз ми уявно перенесемося у 19 ст. і зустрінемося на цьому острові з Леонідом Івановичем Глібовим.

Ознайомлення з біографією Л. Глібова ( відеопрезентація).

Складання сенкану «Глібов».

 

Підсумуємо сказане складанням сенкану.

 

Назвіть іменник. (Глібов)

Означення цього іменника (два прикметники). (Розумний, мудрий.)

Дія іменника (три дієслова). (Складає, повчає, висміює.)

 

Речення із тьох - чотирьох слів. (Класик української літератури.)

 

Висновок у формі іменника (синонім – асоціація з першим словом). (Байкар.)

 

Гра «Криголам» . Яким постає перед нами Глібов?

Г - геніальний

Л - літератор, людяний (увага і любов до людини, готовність їй допомогти)

І – інтелігентний

Б – байкар

О – обдарований (оптиміст – віра у краще майбутнє, життєрадісність)

В – відомий.

 

П’ята  зупинка – Книжкове узбережжя

 

      Наш літак знову іде на посадку. На узбережжі чистого, великого моря лежить книжка з якою нам слід попрацювати. Але спершу слід відгадати загадки.

 

Гра «Відгадай загадки, назви героїв байки».

 

• Хто з вас птаха того знає,

 

Що дітей не доглядає,    

  

Яйця тихо, крадькома

 

В гніздах інших залишає? (Зозуля)

 

• Гребінь, крила, гарний хвіст

 

І співає як артист. (Півень)

 

Як одним словом можна назвати слова - відгадки? (Птахи.)

Що вам відомо про цих птахів?

Рольова гра «Природолюби»

(Учні отримали випереджальне завдання: знайти якомога більше інформації про цих птахів. Зараз вони представлять до вашої уваги матеріали своєї пошукової роботи).

Зозуля

1. Учень

Забарвлення голови, спини, верх зоба і крила у зозулі попелясто-сірі, трохи рудуваті, особливо на другий рік, а черевце знизу білувате з поперечними темними смугами, хвіст довгий, крила довгі.

2. Учень.

Кукування – своєрідне шлюбне токування, супроводжуване польотами.

Відкладання яйця в чуже гніздо відбувається таким чином: зозулі спершу виконують розвідувальні польоти. Самець зозулі має на черевці і під крилами поперечне забарвлення, яка сильно нагадує яструбину. Хазяї майбутнього «зозулиного» гнізда можуть злякатися наближення «яструба» і злетіти з насиджуваної кладки. Це одразу помічає самиця зозулі і швидко відкладає в спорожніле на лічені хвилини гніздо своє яйце.

Зозулі найчастіше вибирають гнізда білої трясогузки, але зозулині яйця зустрічаються також і в гніздах вільшанки, чекана, мухоловки, очеретянки.

3. Учень.

Незважаючи на свій гніздовий паразитизм, доросла зозуля досить корисна для лісу: вона знищує в першу чергу волохату гусінь шовкопряда, білана капустяного, а також вовчка (капустянки), хрущів, вусачів.

4. Учень.

Кажуть, якщо хто при грошах навесні перший раз почує кування зозулі, то буде мати гроші цілий рік. Вірять також, що той, хто перший раз навесні почув зозулю, буде жити стільки років, скільки разів прокує зозуля. Як закувала зозуля, то можна купатись. Першою летить у вирій і останньою прилітає звідти зозуля. На це є дуже вагома причина: в зозулі зберігаються ключі. Вона - ключниця вирію.

Півень

1. Учень.

Ходить по двору: на голові червоний гребінець, під дзьобом червона борідка. Дзьоб мов долітце, хвіст мов колісце, на хвості – візерунки, на ногах – шпори. Лапами купу розгрібає, зернятка шукає... сам зернинку з'їв, на тин злетів, крилами замахав, на все горло закричав.

2.Учень.

Домашня курка (Gallus domesticus) - свійський птах, найпоширеніший птах планети. Розводять їх заради м'яса та яєць, крім того, від них отримують перо і пух. Самка — курка, півень - самець курки, дитинчата — курчата). Самець курки, зовні від неї зазвичай відрізняється великим гребенем і сережками, а також пишним і часто різнокольоровим хвостовим оперенням.

3.Учень.

Колишня назва півня – «кур», означало «крикун», «співак». Цікаво, що всі назви півня і в російській, і в українській, і в інших мовах прославляють його вокальні здібності: російське петух (від петь), кочет (кокать); болгарське петел (від пея); сербохорвацьке пієтао, словенське петел (повязані  відповідно з пєвати, петь); українське півень (від співати, пісня). Захоплення співом півня чується і в латинському галлус, і в французькому шантеклер («співець враннішньої зорі»). За те, що птах любить співати, його і назвали півнем. Та інколи він фальшивить, зриває верхні ноти, тому про невдалий спів кажуть – пустив півня.

4.Учень.

З давніх часів курка у людей була предметом жартів, усмішок. Вона не літає, хоч має крила, не в'є гнізда, боїться води, не бачить у темряві, полохлива в т. ін. Недарма говорять, що рак – не риба, а курка – не птах. Звідси і вислів: курям на сміх (навіть дурні кури – і ті сміються); мокра курка (про людину, яка має жалюгідний вигляд); нашкрябав, мов курка лапою (про поганий почерк); куряча пам'ять (про людину, яка все забуває); розкудкудакався, мов курка (про надто балакучу людину); бродять, як кури (про людей, які тиняються без діла).

5. Учень.

У фольклорі цей птах виступає як символ войовничості і водночас домовитості: «Як два півні», «Ходити півнем», «Без півня оселя глуха». Півень має таку природу, що тісно поєднується зі станом космосу: він співає у певний час дня і ночі, починаючи з опівночі, - «перші півні», «другі півні», і, нарешті, вранці – «треті півні2). У зв’язку з цим, своєчасний спів півня сприймається як символ порядку, ладу.

Прослуховування запису « Голоси птахів».

Прослухаймо їх спів. Слухаючи, спробуйте визначити, чи є унікальними голоси цих птахів.

(Спів цих птахів не є унікальним, бо він на один мотив.)

 

Опрацювання байки Л. І. Глібова «Зозуля і Півень»

 «Зозуля і Півень» - це назва байки Л. Глібова, над якою ми будемо працювати.

Перегляд відео.

Читання байки вчителем.

Прослухавши байку, скажіть: чи є ще дійові особи, крім Зозулі та Півня.

(Горобець)

Що ви знаєте про цього птаха? Де він живе? Яку пісеньку він співає?

1. Учень.

Опис

Довжина тіла – 14-15 см. Розмах крил – 21 см. Вага – 25-40 г. Тривалість життя – до 10 років.

2. Учень.

У самця верх голови і щоки сірі, зашийок коричневий, спинний бік коричнева то-бурий з темними пістрявинами, черевний бік світло-сірий, верхню частину крила перетинає одна біла смуга. Під горлом наявна велика чорна пляма, схожа на краватку. Самиця та молоді пташки однотонні, бурувато-сірі з більш темним верхом, розмитою смугою через око, темними в пістрявинах спиною та крилами. Дзьоб короткий та міцний, пристосований до поїдання комах та насіння різних рослин. Тоненькі лапки мають рожеве або сіре забарвлення. Три пальці на лапках звернені вперед, один – назад. Всі закінчуються гострими кігтиками.

3. Учень.

Спосіб життя

Хатній горобець – товариський, компанійський птах, веде денний спосіб життя. На ночівлю зграї горобців влаштовуються в густих заростях чагарників, а весь денний час присвячують пошукам їжі, жваво стрибаючи по землі та гілках. На деревах вони з апетитом поїдають ніжні бруньки та зелень, а шмигаючи по газонах, дзьобають насіння бур’янів і часто навідуються до годівничок, щоб підживитися хлібними крихтами, зерном чи шматочками овочів. Восени їх раціон доповнюється дрібними плодами, наприклад ягодами бузини. Горобці піклуються чистоту пір’я і для того, щоб позбавитись від паразитів, часто купаються в піску або дрібних калюжах. Горобці дуже допитливі, але ніколи не забувають про обережність. Варто одній пташці злякано злетіти в повітря, як за нею кидається навтьоки вся зграйка. Горобці – прудкі літуни, але часто відпочивають, сідаючи на гілки дерев або карнизи будинків.

Шоста зупинка – Будівельна

 

На цій зупинці на нас чекає словникова робота.

  • Виберіть пояснення до кожного слова.

Потакати                                             безрадісне                                

Мерщій                                                справді                                 

Знічев'я                                                погоджуватись, потурати 

Далебі                                                  швидко                                      

Безталанне                                           без причини                                

Довіку                                                  до кінця життя

 

— Доберіть синоніми до слів.

 

Довіку — завжди, вічно.

Пурхнув — перелетів.

 

— Поясніть значення слів.

 

Годить — догоджає, задовольняє.

Кралечко — красуня, краля.

Недоленька — нещасливе, тяжке життя.

Безталанне — безрадісне, нещасне.

 

Самостійне читання байки учнями.

Доведіть, що ви читали байку. (Невеличкий віршований твір повчального характеру, дійові особи – тварини, є мораль.) Байки навчають нас дружити, допомагати один одному, робити добро, бути справедливими, говорити правду.

Станція активного відпочинку

 

Засиділись ми із вами, давайте трішки порухаємось.

Встаньмо дружно біля парт.

Руки в боки, вгору, вниз ,

На сусіда подивись.

Раз, два, три, чотири,

Набираємося сили.

Всі присіли, тихо встали.

Пострибали, покружляли,

Нахилились, повернулись,

Один одному всміхнулись.

Хлопчики, допоможіть дівчаткам сісти.

Сьома   зупинка – Місто Образів

 

– Це місто дуже велике, навіть важко перерахувати його жителів. Давайте познайомимося з кількома. Ось дивіться, сердитий горобець наближається до нас, позаду нього гордо стоять півень та зозуля.

 

Аналіз фактичного змісту байки.

Композиційний аналіз.

Поділіть байку на частини. Придумайте заголовки до частин.

План

1.Розмова Зозулі й Півня.

2.Поява Горобця.

3.Мораль.

Опрацювання частин байки.

Прочитайте першу частину байки. Який заголовок ви придумали до цієї частини?

За що хвалили одне одного Півень і Зозуля? ( За те що Півень хвалить Зозулю, а Зозуля Півня).

Чи відвертими, щирими, справедливими були ці вихваляння?

З якою інтонацією треба читати цю частину?( Щоб передати вихваляння, потрібно читати улесливо).

У якому темпі? (Повільно, спокійно.)

З чиїм співом Зозуля порівнює спів Півня? (Із жар-птицею.)

Який голос у Зозулі, зі слів Півня? (Тонесенький, милесенький такий… Куди той Соловей годиться?)

Для чого автор вжив так багато пестливих слів? (Щоб показати нещиру вдачу улесливої людини. За цими лицемірними, солоденькими словами вона приховує свою справжню суть.)

Якими ви уявляєте собі Зозулю і Півня, як людей? (Улесливі, фальшиві, брехливі, нещирі, лицемірні, бо їм так вигідно; хитрі, бо шукають собі вигоду.)

Яке ваше ставлення до розмови Півня і Зозулі?

Прочитайте другу частину. Який заголовок ви придумали до цієї частини?

Які найголовніші слова в цій частині? (Годі вам брехати та одно другого знічев'я вихваляти!)

З якою інтонацією будете читати слова Горобця? (Рішучею, упевненою.)

Прочитайте третю частину. Який заголовок ви придумали до цієї частини?(Повчання:

За що ж, - хто- небудь попитає,–

Зозуля Півня вихваляє?

За те, що Півень годить їй

та потакати добре вміє:

рука, як кажуть, руку миє.)

«Рука, як кажуть, руку миє »

Словникова робота.

 

    Вислів «рука руку миє» став фразеологізмом. А зараз ми звернимось за допомогою до фразеологічного словника української мови, який  пояснить значення цього вислову. (Рука руку миє – вислів про стосунки людей у якій – небуть справі, про взаємо вигідні послуги).

 

Бесіда.

Як ви думаєте, ці слова стосуються птахів, чи автор мав на увазі когось іншого? (Людей)

Які риси людського характеру засуджує байкар? (Брехливість, облесливість, фальшивість).

Які слова є мораллю байки? (Рука, як кажуть, руку миє)

          Чому вони нас вчать?

(Головна заповідь нашого байкаря — «кохайте щиро правдоньку», і це він мало не кожною своєю байкою підкреслює, виставляючи й доводячи всіма сторонами оту потребу жити по правді. Бути чесним, не потрібно лестити і без потреби вихваляти одне одного. Засуджувати нещирих, лицемірних, брехливих людей, викривати їх.)

-Як читатимете слова автора в кінці твору? (Повчально, упевнено.)

Робота над виразністю читання

На які речення потрібно звернути особливу увагу? (В яких є звертання, на окличні, питальні, спонукальні.)

Прочитайте спочатку всі питальні, а потім — окличні речення.   (- Куди той соловей годиться? - За що ж, - хто – небудь попитає,- Зозуля Півня вихваляє?- Як не кохать тебе за це? - Як гляну на тебе – така ти невеличка, моя перепеличко, а голосок – то який! - Годі вам брехати та одно другого знічев’я вихваляти!)

Дітки, уважно розгляньте малюнок на с.57. Який епізод байки зображений?

Вправи на розвиток швидкості читання .

Гра «Хто швидше?»

Чи є тут дієслова? Прочитайте їх. (Клювати, годить, пурхнув, вихваляє, виспівуєш.)

Робота в групах

1 група - Прочитайте, як Півень звертався до Зозулі. (Зозуленько, зіронько моя, кралечко моя, моя перепеличко.)

2 група – Прочитайте, як Зозуля зверталася  до Півня? (Півне, куме мій, братику.)

3 група - Прочитайте всі слова у зменшувально -пестливій формі? Чому їх так багато? (Веселенько, Зозуленько, зіронько, жалібненько, пшениченьки, перепеличко, голосочок – то, тонесенький, милесенький, братику, слівце).

 

4 група - Знайдіть усі порівняння. Прочитайте їх. (Невеличка, моя перепеличко; виспівуєш, неначе та жар-птиця, заниє серденько, неначе на чужині.)

 

Восьма  зупинка – Театр майбутнього

 

Зараз ми з вами подивимось інсценування байки «Зозуля та півень», яке підготували учні класу. Уважно спостерігайте за грою наших акторів

Читання за особами.

(Діти виходять на середину класу, читаючи  байку демонструють свої акторські здібності.)

 

Закріплення вивченого матеріалу.

 

Дев’ята зупинка – Доріжка Мудрих Висловів

 

На цій Доріжці  ми попрацюємо в групах.

За хвилину вам необхідно скласти прислів'я з окремих слів і визначити, яке саме із п'яти складених відповідає головній думці твору.

1 група - Переливає, в, порожнє, з, пустого.

2 група -  Не хвали, поза очі, не лай, в очі.

3 група - Аж, чути, до, наші, діброви, розмови.

4 група - Рука, миє, нога, підпирає, руку, ногу.

 

Переливає з пустого в порожнє.

Не хвали в очі, не лай поза очі.

Аж до діброви чути наші розмови.

Рука руку миє, нога ногу підпирає.

 (Учні вибирають прислів’я «Рука руку миє, нога ногу підпирає.») Пояснюють, як вони його розуміють).

 

Підсумок уроку

Десята  зупинка – «Дерево мудрості»

 

Робота в парах

На цій зупинці ми спробуємо виокремити позитивні та негативні якості чи норми поведінки, які зустрічали  у байці та прикрасити наше дерево. За коріння дерева ми візьмемо ім’я нашого байкаря –Л. Глібов. За стовбур – байку «Зозуля та півень». Перед вами лежать зелені та рожеві листочки. Попрацюйте в парах та запишіть на зеленому листочку одну негативну якість, а на рожевому – одну позитивну якість, які варто було б запам’ятати нам, як вихованим людям.

 

Складання сенкану «Байка»

Підсумок нашого уроку ми проведемо використовуючи вправу Сенкан.

Назвіть іменник, який називає тему уроку. (Байка)

Означення цього іменника (два прикметники). (Цікава, повчальна)

Дія іменника (три дієслова). (Схвалює, засуджує, виховує.)

Речення із чотирьох слів,що передає ставлення до цієї теми.  (Байка - твір повчального характеру.)

Висновок у формі іменника (синонім – асоціація з першим словом). (Віршована казка)

 

Вчитель: Учитель.

Байки  знають багато поколінь українських дітей? Вони  цікаві, повчальні, змістовні. Ми черпаємо з них життєву мудрість.

Нехай же з роками не губиться ваш інтерес до байки, вона буде вашою приятелькою, подругою, наставницею на гідні вчинки, думки усе життя.

     Дякую вам, діти, за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, упевненішими в собі. Адже, цього хотіли всі поети-байкарі, для цього вони й писали свої твори.

 

Поаплодуйте один одному!

 

І закінчити урок хотілося б словами Леоніда Івановича Глібова:

Здається , байка просто бреше.

Насправді ж ясну правду чеше.

Нікого в світі не мине.

Читайте, згадуйте мене.

 

Домашнє завдання

Вивчіть напам'ять байку Л. Глібова «Зозуля і Півень».

Скласти власну байку. (За бажанням учнів).

Написати твір-роздум «У чому секрет довголіття байки?» (За бажанням учнів).

Написати листа одному з героїв байки Л. Глібова із порадою, яка б допомогла йому. (За бажанням учнів).

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня 2022
Переглядів
1337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку