Ще з часів древніх йогів вважалося, що правильне дихання здатнепозбавити людину від багатьох хвороб. Дихання є найважливішою функцією організму. Важливе місце займають спеціальні дихальні вправи, які забезпечують повноцінний дренаж бронхів, очищують слизову дихальних шляхів, зміцнюють дихальну мускулатуру. Усім відомо, що найлегше навчати дитину в процесі гри. Дихальні вправи не виняток. Тому придумуйте веселі і смішні назви вправам, модифікуючи і підлаштовуючи їх під дитину. Варіанти завдань: "Повітряна кулька»: Малюк лягає на спину. На вдиху надуває свою повітряну кульку - животик, а на видиху здуває її. Головна умова - все робити повільно. «Водолаз»: Дитина уявляє собі, що на морському дні шукає скарби і затримує дихання на стільки, на скільки може. «Паровоз»: Зображуємо паровозик в русі, пародіюючи його звуком «Чух-чух-чух», а після зупиняємося і вимовляємо: «Ту-ту-тууу»
Дихальні вправи роблять таку корисну дію на організм дошкільника: - Клітини всіх органів збагачуються киснем. - Дошкільнята вчаться керувати диханням, а значить, можуть управляти і собою, поліпшується робота нервової системи. - При правильному диханні активізується робота серця, клітинок головного мозку, травного тракту і всіх дихальних органів. - Імунітет дитини зміцнюється. - Дихальну гімнастику можна вважати чудовою профілактикою респіраторних захворювань.
Дихальна гімнастика О. М. Стрельникової сприяє зміцненню імунітету і загальному оздоровленню дитини . Гімнастика О. М. Стрельникової - єдина в світі, в якій короткий і різкий вдих носом робиться на рухах, що стискають грудну клітку. Вправи активно включають в роботу всі частини тіла (руки, ноги, голову, стегнової пояс, черевний прес, плечовий пояс і т.д.) і викликають загальну фізіологічну реакцію всього організму, підвищену потребу в кисні. Дихальна гімнастика Стрельникової для дітей - самий особливий і дієвий метод. Акцент робиться не на процесі дихання, а на характері і якості вдихів - вони повинні бути короткими і різкими через ніс і під час руху.
Правила методики дихання за О. М. Стрельниковою: Правило 1. Першооснову дихальної гімнастики становить вдих носом - різкий і енергійний , короткий, але досить сильний. Правило 2. Іншою складовою комплексу дихальних вправ вважається видих - видихати потрібно повільно і плавно, виводячи повітря через рот. Правило 3. Всі вправи, спрямовані на відпрацювання техніки правильного дихання, потрібно виконувати, виробляючи рахунок. Правило 4. Ритм - повинен відповідати ритму маршового кроку.. Правило 5. Вдих і рух складають єдине ціле. Їх потрібно проводити одночасно, а не по черзі. Правило 6. Всі вправи, можна виконувати в положенні як стоячи, так і сидячи або лежачи. Правило 7. Кількість повторень тієї чи іншої вправи повинна бути кратна чотирьом. У міру засвоєння дихальних елементів дану величину підвищують у 2 рази. Правило 8. До занять слід приступати, перебуваючи в гарному і бадьорому настрої
Дихальну гімнастику з дитиною починайте з чотирьох базових вправ:1. «Долоньки»Ми долоньки всі стискаємо,Носом вірно ми вдихаємо. Як долоньки розтискаємо,Вільно, дружно видихаємо. Стати рівно , ноги трішки вужче, ніж на ширині плечей. Руки зігнуті у ліктях , лікті опущені, долоньки розвернуті до глядача. На рахунок «раз» - хапальні рухи долоньками (стискаємо в кулачки), одночасно з рухами шумно шмигаємо носом. Зразу після вдиху долоньки розжимаються, видих іде самостійно. Активних вдих – пасивний видих. На 4 рахування робимо підряд 4 коротких вдихи – рухи, потім відпочиваємо 3-5 секунд. Норма: 4 рази по 4 вдиху – руху (для дітей)
Основні правила виконання: Вдих робиться одночасно з рухом. У дихальній гімнастиці Стрельникової О. М. немає вдиху без руху, а руху - без вдиху. Вдих - гранично активний, галасливий, різкий і короткий (носом), видих - абсолютно пасивний (через рот). Видих повинен йти після кожного вдиху самостійно через рот. Не затримуйте і не виштовхуйте видих. Усе вдихи-руху в гімнастиці робляться в темпоритмі стройового кроку. Кількість повторень тієї чи іншої вправи повинна бутикратна чотирьом. У міруосвоєння дихальних елементів дану величину підвищують у 2 рази. І цевідбувається зовсім не випадково. Вважається, що вісімка є символом нескінченності і вічності. Вправи можна робити стоячи, сидячи, лежачи. Виконуйте вправи в хорошому, бадьорому настрої. Не примушуйте себе робити те, що вам заподіює дискомфорт. Якщо всі правила дотримані, то приступайте до виконання безпосередньо дихальної гімнастики.2. «Погончики» Долоньки в кулачки стискаємо,Потім ручки вниз штовхаємо,Кулачки тут розтискаємо,Повітря носиком вдихаємо. В.п., як у вправі №1. Руки злегка зігнуті у ліктях, кисті рук стиснуті в кулачки, кулачки прижаті до живота на рівні поясу. На рахунок «раз» з силою штовхаємо кулачки донизу (руки від плеч до кінчиків пальців вирівнюються, пальці розтопирюються, руки в сторони при цьому не розводяться, тобто розкриті долоньки поряд) – вдих! Повертаємо руки у вихідне положення: прямі руки знову злегка згинаються в ліктях, кисті стискаються в кулачки і знаходяться близько один до одного, притискаючись до живота на рівні пояса – видих іде пасивно. Норма: 4 рази по 4 вдиху – руху.
Основні правила виконання: Вдих робиться одночасно з рухом. У дихальній гімнастиці Стрельникової О. М. немає вдиху без руху, а руху - без вдиху. Вдих - гранично активний, галасливий, різкий і короткий (носом), видих - абсолютно пасивний (через рот). Видих повинен йти після кожного вдиху самостійно через рот. Не затримуйте і не виштовхуйте видих. Усе вдихи-руху в гімнастиці робляться в темпоритмі стройового кроку. Кількість повторень тієї чи іншої вправи повинна бутикратна чотирьом. У міруосвоєння дихальних елементів дану величину підвищують у 2 рази. І цевідбувається зовсім не випадково. Вважається, що вісімка є символом нескінченності і вічності. Вправи можна робити стоячи, сидячи, лежачи. Виконуйте вправи в хорошому, бадьорому настрої. Не примушуйте себе робити те, що вам заподіює дискомфорт. Якщо всі правила дотримані, то приступайте до виконання безпосередньо дихальної гімнастики.3. «Насос» («Качаємо шини»)По шосе летять машини –Поспішають і гудять. Накачаємо всі шини,Ми багато раз підряд. Шини швидко ми качаємо, Голову не підіймаємо. Діти стоять, злегка зсутулившися; голова без напруги злегка опущена вниз (дивитися собі під ноги); руки знаходяться перед собою кистями до колін, злегка зігнуті в ліктях і абсолютно розслаблені. На рахунок «раз» злегка кланяємося вниз – руки, випрямляючись, легкими рухами тягнуться до полу, голова опущена – вдих (в кінцевій крапці поклону). Опускається до низу верхня частина тулуба, тобто поклон здійснюється за рахунок округленої спини, ноги прямі.«Два» - випрямились, але не повністю, тобто спина не рівна і пряма, злегка нахилена, неначе зсутулилась, - видих пішов пасивно. Норма: 4 рази по 4 вдиху - поклону.
Основні правила виконання: Вдих робиться одночасно з рухом. У дихальній гімнастиці Стрельникової О. М. немає вдиху без руху, а руху - без вдиху. Вдих - гранично активний, галасливий, різкий і короткий (носом), видих - абсолютно пасивний (через рот). Видих повинен йти після кожного вдиху самостійно через рот. Не затримуйте і не виштовхуйте видих. Усе вдихи-руху в гімнастиці робляться в темпоритмі стройового кроку. Кількість повторень тієї чи іншої вправи повинна бутикратна чотирьом. У міруосвоєння дихальних елементів дану величину підвищують у 2 рази. І цевідбувається зовсім не випадково. Вважається, що вісімка є символом нескінченності і вічності. Вправи можна робити стоячи, сидячи, лежачи. Виконуйте вправи в хорошому, бадьорому настрої. Не примушуйте себе робити те, що вам заподіює дискомфорт. Якщо всі правила дотримані, то приступайте до виконання безпосередньо дихальної гімнастики.4. «Кішка» (присідання з поворотом)Лапки в кулачки стискаємо, Запах мишки ми пізнаємо,Робити вдих не забуваємо, Кігтики ми випускаємо. Діти стоять рівно і прямо; ступні ніг вужче, ніж на ширині плечей; руки наполовину зігнуті в ліктях, розслаблені кисті рук знаходяться попереду на рівні поясу. На рахунок «раз» повертаємо верхню половину тіла праворуч, злегка присідаємо 1 раз (ноги трішки згинаються в колінах, а кисті рук одночасно роблять хапальні рухи - кулачки різко розжимаються) – вдих! Зразу ж після цього ноги випрямляються, кулачки, знаходяться на рівні пояса, розжимаються, потім верхня половина тіла повертається у вихідне положення, - видих іде пасивно: «Кішка намагається схватити мишку». На рахунок «два» - в лівій кінцевій крапці ноги знову злегка згинаються в колінах, а кисті рук, що знаходяться на рівні пояса, тепер роблять хапальні рухи зліва – з шумним і коротким вдихом через ніс. Норма: 4 рази по 4 вдиху-руху
Основні правила виконання: Вдих робиться одночасно з рухом. У дихальній гімнастиці Стрельникової О. М. немає вдиху без руху, а руху - без вдиху. Вдих - гранично активний, галасливий, різкий і короткий (носом), видих - абсолютно пасивний (через рот). Видих повинен йти після кожного вдиху самостійно через рот. Не затримуйте і не виштовхуйте видих. Усе вдихи-руху в гімнастиці робляться в темпоритмі стройового кроку. Кількість повторень тієї чи іншої вправи повинна бутикратна чотирьом. У міруосвоєння дихальних елементів дану величину підвищують у 2 рази. І цевідбувається зовсім не випадково. Вважається, що вісімка є символом нескінченності і вічності. Вправи можна робити стоячи, сидячи, лежачи. Виконуйте вправи в хорошому, бадьорому настрої. Не примушуйте себе робити те, що вам заподіює дискомфорт. Якщо всі правила дотримані, то приступайте до виконання безпосередньо дихальної гімнастики. Почавши займатися з дитиною досить простими, але ефективними вправами з дихальної гімнастики, ви забудете, що таке простуда, бронхіт, ларингіт. А ще, мова у крихітки буде красивою і поставленою за рахунок правильного діафрагмально-ребрового дихання.
Висновки: Таким чином, за допомогою дихальних вправ можна істотно розширити здатність дитячого організму використовувати переносимий кров'ю кисень. Це, в свою чергу, забезпечить збільшення енергетичного потенціалу організму і сприятиме збільшенню працездатності, адаптації до фізичних навантажень, формуванню гарного самопочуття і бадьорості протягом усього дня.