Тема. Ліна Костенко «Веселий дощ»
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко, вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову; формувати уміння аналізувати віршовані твори,
розвивати дитячу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, вміння розмірковувати над художнім змістом поезії;
виховувати любов до художнього слова, любов до природи рідного краю.
Обладнання: портрет , збірки творів для дітей, підручник, презентація.
Хід уроку
19 квітня в Україні і світі святкують День поезії і творчого мислення. Натхненне свято, яке було створене для вшанування людей з творчим мисленням. Вони здатні до нетипових рішень, бачать предмети і явища не так, як інші. Творчі люди часто є людьми мистецтва. Нерідко це поети чи письменники.
План уроку
ІІІ Мовна розминка.
Ав-ав-ав: На уроках не лови гав.
Удь-удь-удь: Ти уважним завжди будь
. Ва-ва-ва: В тебе книжечка нова.
Ай-ай-ай: Її дітям прочитай.
Ку-ку-ку: Спіймала золоту рибку.
Аю-аю-аю: Бажання загадаю.
Лі-лі-лі: Щоб був мир на всій землі.
Ще дощ іде,
періщить злива,
Щенятко вимокло, як хлющ,
А щиглик щебетун щасливий,
Щебече, пурхнувши на кущ
Заходитьсонечко
Річечкатечеміжзеленимиберегами.
Кучерявівербикупаютьуводівіти.
Цвітутьчервонімакиімальви.
Зеленіютьвисоковерхівкикучерявихберіз
Аколомаленькоїхаткичепуритьсявишневедеревце.
Скрізьтихоітепло:інанебі,іназемлі,інаводі.
IV. Перевірка домашнього завдання.
Учні виразно читають поезію, розповідають напам’ять вірш.
V. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко.
Батьки майбутньої поетеси з ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки. Батько Василь Костенко знав 12 мов, педагог від Бога, який міг викладати всі предмети у школі. Одного страшного дня було заарештовано батька та забрано від сім'ї на цілих десять років.
Мама поетеси викладала у школі хімію. Мама любила літературу, мистецтво.
Коли дівчинці було 6 років – родина переїхала до столиці, де Ліна закінчила школу. Ще будучи ученицею, вона почала відвідувати літературну студію при журналі "Дніпро». Перші вірші Ліна Костенко випустила в 16 років.
Після закінчення середньої школи Ліна вступила в Київський педагогічний інститут, а після його завершення стала студенткою літературного інституту.
Пише Ліна Костенко і для дорослих і дітей. Саме дітям поетеса присвятила збірку «Бузиновий цар». У цю збірку входить кілька віршів про природу. Вони вчать відчувати рідне слово, багатство мови. Ці вірші виховують увагу до навколишнього середовища. Її герої — незрадливі, довірливі, сповнені краси і тайни, радіють кожній миті свого життя.
Все своє життя вона присвятила національним традиціям.
Саме Ліна Костенко прищепила мільйонам українців непохитну віру та впевненість в те, що ми незалежні, гідні і вільні. Що нас не здолати, адже дух наший є незламним.
Твори Ліни Костенко перекладені англійською, польською, білоруською, естонською, італійською, німецькою, словацькою та французькою мовами.
— Відгадайте загадку.
Він скрізь: у полі і в саду,
а в дім не попаде.
І я тоді лиш з дому йду,
коли вже він не йде. (Дощ)
— Чи здогадались, про що мова?
Які ще загадки про дощ ви знаєте?
Загадки про дощ
Хтось відкрив на небі душ,
Повно на землі калюж.
І на нас водиця ллється.
Як це явище зоветься?
***
Вітер хмари всі збере
І на землю щось впаде.
Мокрі квіти та трава.
Не гуляє дітвора.
Дощ – врожай, волога, прохолода, свіжість, калюжа, парасолька, гриби, дощовик, дощовий черв'як, чобітки…
— А хто любить дощ? Поясніть, чому.
ДОЩ – рідкі атмосферні опади, що випадають із хмар на земну поверхню у вигляді крапель
— Давайте поміркуємо. Яку користь чи шкоду може принести дощ? (Коли йде дощик - це добре, тому що починає рости трава, все оживає в природі, повітря стає чистим і свіжим. Коли йде дощик - це погано, тому що надворі холодно, зябко, мокро, брудно.)
Як сіно косять то дощів не просять.
Не все дощ іде, як гримить.
З великої хмари малий дощ.
Дощ у жнива — як п’яте колесо до воза.
Дощ у пору - золото.
VІ. Робота над віршем «Веселий дощ».
— Послухайте уважно вірш.
Чому дощ веселий?
Які почуття у вас виникли під час слухання поезії ? Що схвилювало вас?
Яким настроєм пройнята поезія? (1. Гарним, бо після дощу «все блищить, і люди як нові». Сумним — шкода дідка, старесенького, кропив'яного, який «блискавки визбирує в траві», а ще «порожній шлях» навіює почуття самотності.)
— Що означає вираз «полив’яний день»? (Блискучий, як полива — покриття па горщиках; отже, виражена гра слів.)
- А тепер діти, закрийте очі та послухайте цей вірш ще раз.
- Спробуйте намалювати картини в своїй уяві, слухаючи цей вірш.
https://www.youtube.com/watch?v=xHK5eAyu0-o
— З чим порівнює: поетеса сад? (З парасолькою.) Чому? ? (Крони дерев круглі, як і парасольки, під ними теж можна сховатися від дощу.)
— Чому корів поетеса називає квасолькою, що доганяє хмари у полях? (Тому, що корови, мабуть, рябі і здалеку нагадують квасолини; дощ пройшов, і вітер погнав хмари далі.)
-Що то за «дідок старесенький, кропив’яний», який «блискавки визбирує в траві»? (Це може бути кропив’яний кущ, може бути гриб-дощовик, який здаля скидається на невеличку постать.)
Доберіть риму..
• Епітети: «порожній шлях», «мокрі ниви», день полив’яний, дідок старесенький кропив’яний.
Порівняння: «струшується сад, як парасолька»; сад як парасолька.
Переносне значення: «дощ полив», «струшується сад», «розсипана квасолька доганяє», «все блищить», дідок блискавки визбирує в траві.
1. Внаслідок дощу стають новими ...
а) сади; б) луки; в) люди.
2. Дощ полив і все ...
а) світиться; б) блищить; в) росте.
3. Хто визбирував блискавки в траві?
а) діти; б) дідок; в) бабуся.
4. Які були ниви після дощу?
а) врожайні; б) жовті: в) мокрі.
5. Яким став шлях після дощу?
а) порожній; б) широкий; в) мокрий.
6. Ген корів розсипана ...
а) зернина; б) квасолька; в) хмара.
- Письменник малює словом, художник - фарбами.
-Картина «Веселка» - одна з найбільш відомих серед картин Куїнджі. На картині зображено одне з найкрасивіших явищ природи-веселка після сильного дощу.
Що зобразив художник на картині?
Безмежне поле. Трава зеленого кольору .На пагорбі трохи віддалік трава вже пожовкла під сонячними променями - швидше за все, вже кінець літа. Посеред степу прокладена вузька дорога. Дорога трохи розмита після сильної зливи. Вдалині, над самим горизонтом, ще видно низько навислі темні грозові хмари і смужки дощу.
тихий, сніг, гроза, іде, радісний, сумний, полохливий
сильний, проливний, дрібний, великий, слабкий
тривалий, короткий, короткочасний, довгоочікуваний, занудний набридливий.грибний, літній, весняний, , ранковий, полуденний
теплий, крижаний, пронизливий, гарячий
Дощ
Мокрий, життєдайний
Падає, поливає, звеселяє
Допомагає очиститися людям, природі
ІІІ Дати визначення слів : тема, ідея ( слова розрізані)
(Ідея — до чого текст закликає, від чого застерігає; думка, яку автор хоче до нас донести.
Тема – про що розповідається у творі.)
.
Звучить музична композиція «Шум дощу». https://www.youtube.com/watch?v=x4ydLVJA0qs
Природні звуки мають розслаблюючу і заспокійливу силу.
Коли нам не вистачає власних ресурсів для заспокоєння, – на допомогу нам приходить природа і відновлює нас.
VIІ. Підсумок уроку
Повідомлення домашнього завдання.
Виразне читання віршів Ліни Костенко , за бажанням напам*ять.