Ліна Костенко «Веселий дощ»

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко, вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову; формувати уміння аналізувати віршовані твори, розвивати дитячу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, вміння розмірковувати над художнім змістом поезії; виховувати любов до художнього слова, любов до природи рідного краю.
Перегляд файлу

 

Тема. Ліна Костенко «Веселий дощ»

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко, вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову; формувати уміння аналізувати віршовані твори,

розвивати дитячу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, вміння розмірковувати над художнім змістом поезії;

виховувати любов до художнього слова, любов до природи рідного краю.

Обладнання: портрет , збірки творів для дітей, підручник, презентація.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Психологічна готовність. настрій

19 квітня в Україні і світі святкують День поезії і творчого мислення. Натхненне свято, яке було створене для вшанування людей з творчим мисленням. Вони здатні до нетипових рішень, бачать предмети і явища не так, як інші. Творчі люди часто є людьми мистецтва. Нерідко це поети чи письменники.

 

План уроку  

ІІІ Мовна розминка.

  • Гра «Доповни чистомовку».

Ав-ав-ав: На уроках не лови гав.

Удь-удь-удь: Ти уважним завжди будь

. Ва-ва-ва: В тебе книжечка нова.

 Ай-ай-ай: Її дітям прочитай.

Ку-ку-ку: Спіймала золоту рибку.

Аю-аю-аю: Бажання загадаю.

 Лі-лі-лі: Щоб був мир на всій землі.

  • Робота зі скоромовкою.

Ще дощ іде,

періщить злива,

Щенятко вимокло, як хлющ,

 А щиглик щебетун щасливий,

 Щебече, пурхнувши на кущ

  • Знайди у словах зайві букви.
    Читай швидко, уникаючи їх.
    Борозшно, калсач, короовай, крутпа, мородзиво, перчиво, цуркерка, шокколад, верьшки, массло, смецтана, ковибаса, котилета, варенники, шинека, сосисики, молйоко, родзиники, тірстечка, боршщ, кааша, хлоіб
  • Прочитай речення, розділяючи слова

Заходитьсонечко

Річечкатечеміжзеленимиберегами.

Кучерявівербикупаютьуводівіти.

Цвітутьчервонімакиімальви.

Зеленіютьвисоковерхівкикучерявихберіз

Аколомаленькоїхаткичепуритьсявишневедеревце.

Скрізьтихоітепло:інанебі,іназемлі,інаводі.

IV. Перевірка домашнього завдання.

Учні виразно читають поезію, розповідають напам’ять вірш.

V. Повідомлення теми уроку.

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко.

  • Учні

Ліна Василівна Костенко народилася в сім'ї вчителів 19 березня 1930 р. в м. Ржищеві на Київщині. У дитинстві Ліна мріяла стати льотчицею.  Вона змайструвала собі саморобний парашут із старої маминої парасолі та простирадла, піднялася з ним на горище і стрибнула. Тоді маленька Ліна ледве не загинула, тому з мрією дитинства було покінчено.

Батьки майбутньої поетеси з ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки. Батько Василь Костенко знав 12 мов, педагог від Бога, який  міг викладати всі предмети у школі. Одного страшного дня було заарештовано батька та забрано від сім'ї на цілих десять років.

Мама поетеси викладала у школі хімію. Мама любила літературу, мистецтво.

 

Коли дівчинці було 6 років – родина переїхала до столиці, де Ліна закінчила школу. Ще будучи ученицею, вона почала відвідувати літературну студію при журналі "Дніпро». Перші вірші Ліна Костенко випустила в 16 років.

Після закінчення середньої школи Ліна вступила в Київський педагогічний інститут, а після його завершення стала студенткою літературного інституту.

Пише Ліна Костенко і для дорослих і дітей. Саме дітям поетеса присвятила збірку «Бузиновий цар». У цю збірку входить кілька віршів про природу. Вони вчать відчувати рідне слово, багатство мови. Ці вірші виховують увагу до навколишнього середовища. Її герої — незрадливі, довірливі, сповнені краси і тайни, радіють кожній миті свого життя.

 

Все своє життя вона присвятила національним традиціям.

Саме Ліна Костенко прищепила мільйонам українців непохитну віру та впевненість в те, що ми незалежні, гідні і вільні. Що нас не здолати, адже дух наший є незламним.

Твори Ліни Костенко перекладені англійською, польською, білоруською, естонською, італійською, німецькою, словацькою та французькою мовами.

  • Виставка книг
  • Слово вчитея: . Її творчість це неповторний, прекрасний світ, який можна відкрити для себе, читаючи її вірші. Її називають «королевою української поезії» XX століття, яка вміє бачити красу світу, адже тільки творча, надзвичайна людина могла створити такий твір який допоможе нам зрозуміти, що природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати
  • Загадка.

  Відгадайте загадку.

Він скрізь: у полі і в саду,

а в дім не попаде.

І я тоді лиш з дому йду,

коли вже він не йде. (Дощ)

 

  Чи здогадались, про що мова?

 Які ще загадки про дощ ви знаєте?

Загадки про дощ

Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця ллється.

Як це явище зоветься?

***

Вітер хмари всі збере

І на землю щось впаде.

Мокрі квіти та трава.

Не гуляє дітвора.

  • Закличка 
  • Асоціації до слова:

Дощ – врожай, волога, прохолода, свіжість, калюжа, парасолька, гриби, дощовик, дощовий черв'як, чобітки…

  А хто любить дощ? Поясніть, чому.

  • Енциклопедія

ДОЩ – рідкі атмосферні опади, що випадають із хмар на земну поверхню у вигляді крапель

  Давайте поміркуємо. Яку користь чи шкоду може принести дощ? (Коли йде дощик - це добре, тому що починає рости трава, все оживає в природі, повітря стає чистим і свіжим. Коли йде дощик - це погано, тому що надворі холодно, зябко, мокро, брудно.)

  • Утворіть прислів'я.

Як сіно косять то дощів не просять.               

Не все дощ іде, як гримить.

З великої хмари малий дощ.

Дощ у жнива — як п’яте колесо до воза.

 Дощ у пору - золото.

VІ.  Робота над віршем «Веселий дощ».

  • Читання вірша вчителем.

  Послухайте уважно вірш.

Чому дощ веселий?

Які почуття у вас виникли під час слухання поезії ? Що схвилювало вас?

Яким настроєм пройнята поезія? (1. Гарним, бо після дощу «все блищить, і люди як нові». Сумним — шкода дідка, старесенького, кропив'яного, який «блискавки визбирує в траві», а ще «порожній шлях» навіює почуття самотності.)

  • Словникова робота

— Що означає вираз «полив’яний день»? (Блискучий, як полива — покриття па горщиках; отже, виражена гра слів.)

  • слухання вірша (відеофрагмент)

- А тепер діти, закрийте очі та послухайте цей вірш ще раз.

- Спробуйте намалювати картини в своїй уяві, слухаючи цей вірш. 

https://www.youtube.com/watch?v=xHK5eAyu0-o

  • Читання вірша мочки, вибірково, конкурс виразного читання
  • Фізкультхвилинка «Австралійський дощ»

 

  • Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

  З чим порівнює: поетеса сад? (З парасолькою.) Чому? ? (Крони дерев круглі, як і парасольки, під ними теж можна сховатися від дощу.)

— Чому корів поетеса називає квасолькою, що доганяє хмари у полях? (Тому, що корови, мабуть, рябі і здалеку нагадують квасолини; дощ пройшов, і вітер погнав хмари далі.)

-Що то за «дідок старесенький, кропив’яний», який «блискавки визбирує в траві»? (Це може бути кропив’яний кущ, може бути гриб-дощовик, який здаля скидається на невеличку постать.)

  • Вправа « Шукачі скарбів»

Доберіть риму..

• Епітети: «порожній шлях», «мокрі ниви», день полив’яний, дідок старесенький кропив’яний.

Порівняння: «струшується сад, як парасолька»; сад як парасолька.

Переносне значення: «дощ полив», «струшується сад», «розсипана квасолька доганяє», «все блищить», дідок блискавки визбирує в траві.

1. Внаслідок дощу стають новими ...

а) сади;                б) луки;       в)  люди.

2.  Дощ полив і все ...

а) світиться;         б) блищить;  в)  росте.

3.  Хто визбирував блискавки в траві?

а) діти;                 б) дідок;       в)  бабуся.

4.  Які були ниви після дощу?

а) врожайні;         б) жовті:       в)  мокрі.

5.  Яким став шлях після дощу?

а) порожній;         б) широкий; в)  мокрий.

6.  Ген корів розсипана ...

а) зернина;           б) квасолька; в)  хмара.

  • «Художня галерея». Робота за ілюстрацією

- Письменник малює словом, художник - фарбами.

-Картина «Веселка» - одна з найбільш відомих серед картин Куїнджі. На картині зображено одне з найкрасивіших явищ природи-веселка після сильного дощу.

Що зобразив художник на картині?

Безмежне поле. Трава зеленого кольору .На пагорбі трохи віддалік трава вже пожовкла під сонячними променями - швидше за все, вже кінець літа. Посеред степу прокладена вузька дорога. Дорога трохи розмита після сильної зливи. Вдалині, над самим горизонтом, ще видно низько навислі темні грозові хмари і смужки дощу.

  • Робота в групах
  1. НА ДОШЦІ ХМАРКА
    Дібрати  прикметники( краплинки дощу) до слова ДОЩ :

тихий, сніг, гроза, іде, радісний, сумний, полохливий

сильний,  проливний, дрібний,  великий, слабкий

тривалий, короткий,  короткочасний, довгоочікуваний, занудний набридливий.грибний, літній, весняний, , ранковий, полуденний

теплий, крижаний, пронизливий, гарячий

  1. Вправа «Сенкан»

Дощ

Мокрий, життєдайний

Падає, поливає, звеселяє

Допомагає очиститися людям, природі

Опади

      ІІІ Дати визначення слів : тема, ідея ( слова розрізані)

(Ідея    до чого текст закликає, від чого застерігає; думка, яку автор хоче до нас донести.

Тема – про що розповідається у творі.)

 

 

.

 

  • Музична хвилинка (лягти на парту)

Звучить музична композиція «Шум дощу». https://www.youtube.com/watch?v=x4ydLVJA0qs

Природні звуки мають розслаблюючу і заспокійливу силу.

 Коли нам не вистачає власних ресурсів для заспокоєння,  – на допомогу нам приходить природа і відновлює нас.

VIІ. Підсумок уроку

https://4.bp.blogspot.com/-W12pfaFcmEk/W0R3F_rsHlI/AAAAAAAATE4/o9g3oyemNsMHaIR4NR00aYNVdGdmlLuwQCLcBGAs/s200/%25D1%2581%25D0%25BA%25D0%25BB%25D0%25B0%25D0%25B4%25D0%25BD%25D0%25BE.jpghttps://1.bp.blogspot.com/-FRgw_JjYMvk/W0R3FO0NlOI/AAAAAAAATEw/DHJeHzwfFBc6589R7cRrPuFeC1mmWGbTwCLcBGAs/s200/%25D0%25BC%25D0%25B5%25D0%25BD%25D1%2596.jpg

Повідомлення домашнього завдання.

Виразне читання  віршів  Ліни Костенко , за бажанням напам*ять.


 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
10 грудня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку