"Ліс. Використання й охорона лісу"

Про матеріал
Сценарій можна використовувати під час урокв природознавства і виховних заходів. Він забезпечує засвоєння знань про екосистему – ліс, формує уявлення про взаємозв’язки у природі. Поглиблює знання про наслідки знищення лісу та заходи по його збереженню. Навчає дітей берегти природу.
Перегляд файлу

Заняття з інтегрованого курсу.

 Природознавство.  Екологія.

Тема. Ліс. Використання й охорона лісу.

Мета: забезпечити засвоєння знань про екосистему – ліс; формувати уявлення про взаємозв’язки у природі; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів, критичне мислення і мовлення учнів;  поглибити уявлення про наслідки знищення лісу та заходи по його збереженню; розвивати в учнів почуття прекрасного, художній смак, уміння пізнавати і створювати красиве; переконати учнів у необхідності охорони природи.

Обладнання: таблиця «Ліс», «Отруйні гриби і ягоди», плакати «Поведінка учня в природному оточенні», «Комахи», презентації «Подорож до лісу», «Червона книга», світлини із зображення рослин та тварин лісу, роздавальний матеріал, гербарій.

Хід заняття:

І. Організаційний етап

  ІІ. Актуалізація опорної діяльності учнів

Вступне слово учителя

Рідна природа… Рідна земля… зелений ліс, дзюркотливе джерельце, синьоока річка, чисті озера, ставки… ці слова сповнені глибокого змісту. Перед кожним з нас постає неосяжний, різноманітній світ рослин і тварин, чарівні краєвиди, чисті джерела, глибокі озера, дрімучі ліси, високі гори.

Природа споконвічно не шкодує нам нічого, віддаючи щедро всі свої дари… А від нас щоденно просить лише одного – щоб до неї люди добрими були.

Відгадавши загадку, ми дізнаємось тему нашого заняття.

Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс)

Презентація «Подорож до лісу»

 ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учитель. 

Яка навколо краса! Все таке зелене барвисте, шумить, дзвенить, гойдається! Я такого ще ніде не бачила. Що це за планета така? Це найкраща планета у Всесвіті, це планета Земля. Пропоную вам уявити подорож у світ природи нашої планети.. Природа — це живий організм, а ми з вами — частинка природи. Тому й ставитися до природи треба, як до самого себе.

Дуже важливо зберегти все таким, як воно є. Не нищити, не руйнувати, а залишити землю такою ж чудовою для інших поколінь. А ще важливо берегти своє життя й здоров’я, щоб насолоджуватися красою навколишнього світу. А це значною мірою залежить від нас самих, від нашої поведінки.

 

IV. Сприйняття нових знань

Учитель. Найкращий відпочинок — на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій.

І помандруємо ми до лісу

 - Що таке ліс?

Учень. Ліс — це народне багатство. Він дарує людям цінну деревину. Ліс — це фабрика кисню, зелена аптека. Ліс — житло, де звірі і птахи можуть знайти собі поживу. Митці завжди оспівували і оспівують природу у казках, піснях, віршах.

 

Ліс — це казка, ліс — це диво,

Все для всіх у нього є.

Йди і ти у ліс щасливо —

Людям радість він дає.

В кожну пору ліс чарівний,

Придивляйся, впізнавай.

Він веселий, тихий, дивний —

Вчися і спостерігай.

 

Технологія «Асоціативний кущ»

- Діти, а що ви уявляєте, коли чуєте слово «ліс»?

- Які асоціації у вас виникають?

(Учитель на дошці записує)

Ліс – це:

 

 

  • друг повітря;
  • друг людини;
  • джерело здоров’я;
  • захисник здоров я;
  • друг річок та їхніх жителів;
  • дім та їжа для птахів і звірів;
  • окраса Землі;
  • натхнення поетів, художників

 

Учитель. Молодці! На занятті ми натрапимо на ці слова. Сьогодні ми повинні зрозуміти, коли ліс для нас-друг, а коли - ворог. Дізнаймося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, відпочинок приніс радість, задоволення і хороше самопочуття. У лісі є багато галявин. Ось на одну із них – «Сонячну галявину» - ми і потрапили. Сьогодні незвичайний день, тому що мешканці лісу розмовляють, зібравшись на засідання «сонячної галявини». Якщо хочете все дізнатися, тихенько сідайте і слухайте.

  Бесіда про те, з ким можна йти до лісу

- Яка найперша небезпека може чекати на нас у лісі?

Це небезпека загубитися у лісі, заблукати. Тому до лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими, з батьками, учителями. У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева, комахи, звірі, птахи. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу.

 Робота із плакатом «Поведінка учня в природному оточенні»

Бесіда про правила поводження у разі зустрічі з дикими тваринами

Учитель. Під час відпочинку в лісі треба пам’ятати, що господарі у ньому все ж таки не ми. Натрапити на них можна рідко, адже, почувши людину, вони втікають. Слід остерігатися зустрічі з дикими тваринами. А якщо побачили, дайте можливість їм утекти. Адже коли вони хворіють на сказ, кидаються на людей. При укусі тварини слід звернутися до лікаря.

- А кого можна побачити у лісі?

- Комах.

- А яких? (Оса, бджола, кліщ, мурахи.)

- А також можна побачити комарів і павуків.

- Яку ж небезпеку несуть нам комахи? (Відповіді учнів.)

(На дошці плакат «Комахи».)

Учитель. Укуси комах можуть виявитися небезпечними, оскільки серед них багато отруйних. Особливо небезпечними є укуси ос і бджіл у губи, язик, піднебіння. Необхідно витягти жало й накласти на місце укусу холодний компрес.

Навесні і влітку в лісах чимало кліщів. Деякі з них є носіями небезпечних хвороб. Щоб ця невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтеся у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортів, маєчок. Тіло повинно бути закритим . А також комах приваблюють блискучі прикраси, сильні аромати парфумів. Пам'ятайте про це.

Фізкультхвилинка

Раз, два, три, чотири – у лісок ходили,

Зайця сірого зустріли.

Зайчик прудко так стрибає,

Пташка весело літає,

Швидко лис десь пробіжить,

Їжачок у кущах сидить.

Посиділи і ми трішки,

Щоб спочили руки й ніжки.

Всі веселі от чудово!

У лісок підемо знову.

 Розповідь про небезпеку, пов'язану з отруйними ягодами і грибами

(Упродовж усієї розповіді вчитель демонструє відповідні малюнки.)

Учитель. 

- А які бувають рослини? (Отруйні і цілющі.)

- Які ж рослини можна використовувати для лікування? (Ромашку, деревій, подорожник, материнку, кульбабу.)

Робота у групах

 Робота з роздавльним матеріалом; гербарієм.

Гра-інсценівка

- Літо, любе літечко, дай мені смородини, чорної і червоної, і малини дай!

- Їх знайдеш у липні — прокидайся з сонечком, із кущів зривай.

- Літо, любе літечко, дай мені брусниці й ожини дай!

- Їх шукай у серпні — у лісі назбирай.

- Літо, любе літечко, барбарису й журавлини дай!

- Ой не можу дати, вони ще зелені. Як надійде осінь — у неї запитай!

Учитель. Крім смачних поживних і корисних для нас, людей, ягід, у лісі ще ростуть отруйні ягоди, рослини. їх найкраще не збирати, не їсти. Про них потрібно знати й чітко їх розпізнавати. Отруйні ягоди — вороняче око. вовче лико, дурман звичайний, паслін. А блекота, чистотіл, красавка, конвалія — це отруйні рослини. Але й нищити їх не можна. Адже в природі все збалансовано,все знаходиться у рівновазі.

 Загадка

Відгадайте загадку

Гарну шапочку він має,

Радо всіх нас зустрічає. (Гриб.)

Учитель. Які бувають гриби?

- Так, вони бувають їстівні й отруйні.

- Які їстівні гриби ви знаєте? (Білий гриб, підберезник, лисички, сироїжки, опеньки.)

 Учитель. А чим же небезпечні для життя отруйні гриби?

Мухомори і поганки

Рогача спитали зранку:

- Чом не люблять нас усюди

Дикі звірі, добрі люди?

Відповів їм жук по миті:

- Ви занадто ядовиті.

 Учитель. Вирушаючи з кошиком до лісу, не забувайте, що в кожного їстівного гриба є отруйні двійники.

Не всі гриби потрібно зривати. Зустріли незнайомий грибок — не чіпайте, не топчіть: комусь він дуже потрібний. Деякими видами грибів лікуються хворі звірята. А є гриби, що «дружать» з деревами, допомагають їм рости.

Висновок. Усі, хто любить збирати гриби, повинні дотримуватись правила; грибів, яких не знаєте, до кошика не кладіть. Усе, що принесли з лісу в кошиках, обов’язково покажіть дорослим.  

Гра «Так — ні»

Хто гриби їстівні знає

І збирати їх мастак,

Хай мені відповідає

Словом простим — «Так».

І отруйні теж бувають —

Вам відомо, знають всі

Діти, що гриби ці знають.

Хай говорять чітко — «Ні!».

Підберезником назвався,

І засмаг — дивіться як!

У червону шапку вбрався.

Його можна брати? (Так.)

На його червоній шляпці

Білі цяточки ясні.

Він красивий, мов у казці.

Будем брати його? (Ні.)

Це коричневі маслята —

Шапки в них блищать, мов лак.

Йдіть мерщій сюди, малята.

Їх візьмемо в кошик? (Так.)

Вона родилась на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть її бліда поганка.

Вам подобається? (Ні.)

Ці жовтенькі сестрички

Любить кожен їсти всмак.

Бо грибочки ті — лисички.

Ви збираєте їх? (Так.)

Ми бліді, ми неяскраві,

Ми поганочки ясні:

Білі, жовті, зеленаві.

В кошик пустите нас? (Ні.)

 

Прийом «Літературна хвилинка»

Учні 3 класу читають вірші, загадки, легенди про рослини лісу.

Робота в групах

Учитель. Під час прогулянки до лісу ви можете зібрати у кошик усе незвичне за формою, структурою чи забарвленням (шматочки кори, фрагменти коріння, сухі квіти, ягоди, плоди дерев тощо). Ці предмети лежать під ногами. Сьогодні я підготувала для вас такі матеріали.

Вам потрібно пофантазувати. Ці знахідки можна розфарбувати, доліпити, щоб створити повноту образу. Необхідні матеріали: нитки, фарби, ножиці, пластилін, картон.

Зі знайдених і обраних матеріалів зробимо виставку.

Виставка «Музей природи»

V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у матеріалі, що сприймався

Завдання 1.  Назвати правила поведінки в лісі.

  • Не розпалюйте багаття!
  • Не ламайте дерев і кущів!
  • Не рвіть квітів!
  • Не руйнуйте гнізд!
  • Не кричіть!
  • Не зривайте грибів!
  • Не руйнуйте мурашників!
  • Не залишайте в лісі сміття!

Завдання 2. Чому ліс потрібно оберігати?

Перегляд презентації «Червона книга»

Завдання 3. Виписати із переліченого, що ліс дає природі, а що – людині: одяг Землі; збирач вод; охоронець річок; захисник ґрунту; дім для тварин; постачальник деревини, ягід, горіхів, ліків.

  • Ліс дає природі:________________________________________________
  • Ліс дає людині:_________________________________________________

Завдання 4. Продовжіть речення:

  • Ліси з листяних дерев називають…(листяними).
  • Ліси з хвойних дерев називають…(хвойними).
  • Ліси з хвойних і листяних дерев називають…(мішаними)

 VI. Підсумок заняття

- Що вам найбільше запам’яталось на занятті факультативу?

- Які небезпеки підстерігають людину в природі?

- Що вас здивувало? Про що хотіли б дізнатися більше?

  Учитель. 

Не топчи травинку,

Не зірви рослинку!

Бо земля без них,

Як без зірочок ясних,

Їх створив Господь для тебе,

Їх краса для всіх під небом.

Вмійте природу любити

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

Оберігати ж повсюди

Шлях і стежину і гаї -

Все те окрасою буде

Нашого краю.

 

 

docx
Додано
18 листопада 2020
Переглядів
1806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку