Лисенкова Софія Миколаївна – працювала вчителем початкових класів середньої школи № 587 м.
Москви, народний вчитель СРСР.
Розв’язала проблему одночасного навчання дітей з різним рівнем
розвитку без додаткових занять, без
«вирівнювань», без допомоги батьків.
Лисенкова Софія Миколаївна (24 лютого 1924, Москва - 6 грудня 2012,
Москва) - педагог-новатор, заслужений вчитель школи РРФСР (1981 р),
народний учитель СРСР (1990 р), у
1999 р їй була присвоєна вища галузева нагорода Міністерства загальної та
професійної освіти Російської Федерації - медаль К. Д. Ушинського.
У 1945 р закінчила 10 класів, після чого поступила до 11-го педагогічного класу 349-ї московської школи. З 1946 р безперервно
працювала вчителем початкових класів в Москві. До 70-х років нею були сформульовані основні постулати методики випереджаючого
навчання. Має послідовників і авторитет в педагогічному середовищі. Неодноразово
піддавалася критиці з боку методистів та вчителів, які працюють у традиційній методиці.
Біографічна довідка
Висновок
С. М. Лисенкова – одна із засновників педагогіки співробітництва.
Характеристика технології
Цільові орієнтації:
Засвоєння знань, умінь, навичок, орієнтир на стандарти.
Успішне навчання всіх.
Характеристика технології
Концептуальні положення:
Особистісний підхід.
Успіх – головна умова розвитку дітей в навчанні.
Комфортність в класі: доброзичливість, взаємодопомога.
Управління процесом навчання за допомогою коментування дій учнів.
Позитивізм оцінки учнів.
Попередження помилок, а не робота над ними.
Системність змісту навчального матеріалу з використанням випередження.
Диференціація, доступність знань для кожного.
Використання опорних таблиць.
До повної самостійності – поступово.
Через знаючого учня вчити того, хто не знає.
С.М.Лисенкова відкрила цікавий феномен: щоб змінити об’єктивні трудності засвоєння питань програми, треба випереджати їх введення в навчальний процес. Це перший «кит» технології Лисенкової.
випереджень, довжина чи віддаленість випередження (ближнє випередження – в межах уроку, середнє – в межах системи уроків, дальнє – в межах навчального курсу, між предметні випередження).
Складні теми Софія Миколаївна починає не в час, який визначений програмою, а набагато раніше. Для кожної теми цей початок різний. Позначимо це на схемі
Перспективна (та, що буде пізніше основною) тема дається на кожному уроці малими дозами (5-7 хвилин). Тема при цьому розкривається логічними переходами.
В обговорення залучаються спочатку сильні, потім середні і лише потім слабкі учні. Отримується, що всі діти поступово навчають один одного. І вчитель, і учні зовсім інакше почувають себе в просторі часу.
Відрізок А – це вже узагальнення з теми на основі певних знань.
Таким чином матеріал засвоюється в три етапи:
1)попереднє введення перших (малих) порцій майбутніх знань;
2)уточнення нових понять, їх узагальнення, застосування;
Ланкою, яка зв’язує роки навчання, є велика перспектива (четвертий етап); нею закінчується і починається кожний навчальний рік (відрізок Г).
Підхід до структури матеріалу обумовлений завданнями випереджаючого введення і наступного повторення понять і називається пробно-порційним.
Другим «китом», на якому заснована технологія Софії Миколаївни є коментоване управління.
Метод коментування був в 60-х рр. широко розповсюджений як досвід липецьких вчителів (Г. Москоленко). У Софії Миколаївни він отримав розвиток: вона об’єднала коментування трьох дій: «думаю, говорю, запитую».
На першому етапі після пояснення нового матеріалу вчитель пише на дошці за ведучим. Далі тільки діти пишуть за ведучим, слухають уважно його
пояснення. Важливо, щоб коментоване управління почалося з першого дня
навчання в школі (письмо елементів букв, цифр, проговорювання слів). По мірі руху до четвертого класу коментоване управління переходить в
Термін «веде» використовується на уроках замість традиційного «відповідай».
«Ставлю», «пишу» - це для дітей сигнал: «не відставай, йди за мною».
Діють вони сильніше, ніж строгий голос вчителя.
Коментоване управління, яке об’єднує три дії (міркую, говорю, записую), дозволяє зробити навчальну працю усвідомленою, одночасно забезпечує зворотній зв'язок: дає вчителю можливість контролювати рівень знань учнів, вчасно помітити відставання.
При такій організації праці в класі створюється загальний діловий настрій, причому кожна дитина вчиться і управляти, і виконувати, і керувати, і підкорятися.
Третій «кит» система – це опорні схеми, або просто опори – висновки, які народжуються на очах учнів в процесі пояснення і оформляється у вигляді таблиць, карток, набірного полотна, креслень, малюнка.
Важлива умова в роботі зі схемами–опорами: вони повинні постійно підключатися до роботи на уроці, а не висіти як плакати. Тільки тоді вони допоможуть вчителю краще вчити, а дітям легше вчитися
Першокласники – вчорашні малюки дитсадка. Вони мислять конкретно, образами. Для них схеми – це природний перехід від яскравих малюнків, іграшок, які ілюструють розв’язування математичних завдань, до умовного наочно–образного уявлення, до абстрагування від конкретних предметів.
В технології використовується безліч методичних прийомів (тисяча педагогічних «дрібниць»):
В першому класі – без домашніх завдань.
Диференційоване опитування: кожного учня питають в «його час» коли він зможе відповісти.
Виховання організованості в дитині.
Взаємодія з батьками.
Зв’язок між роками навчання – наступність.
Всі «кити» та прийоми застосовуються у взаємозв’язку.
Висновок.
Урок в технології С.М. Лисенкової: перспективно-випереджальне навчання з використанням опорних схем при коментованому управлінні, будується на принципах співробітництва, де у всіх все отримується.
Дякую за увагу!