ПЕРЕЛІК УМОВ ДОСЯГНЕННЯ ОПТИМАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ НАСТУПНОСТІ ЗМІСТУ МІЖ ПОЧАТКОВОЮ ТА ОСНОВНОЮ ШКОЛОЮСтворення освітньо-дидактичних ситуацій, у яких дитина почувалася б невимушено, комфортно, не боялася розкривати світ власних емоцій. Забезпечення системи оптимальних вимог до знань і поведінки здобувачів загальної середньої освіти, їхніх моральних якостей, форм і методів роботи з ними на всіх етапах навчання. Упровадження засобів стимулювання й заохочення дітей до пізнавальної діяльностіРозвиток рефлексивних умінь дивитися на себе збоку. Формування навичок самоконтролю й самооцінки. Аналіз причин неуспішного адаптаційного періоду
ПЕРЕЛІК ПРОБЛЕМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ НАСТУПНОСТІ ПРИ ПЕРЕХОДІ ВІД ПОЧАТКОВОЇ ДО БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ Немає педагога, який завжди був би поруч і прийшов на допомогу (викладачів багато, але вони більше зацікавлені в успішності й бездоганній поведінці) Зацікавленість навчанням своєї дитини й гіперопіка батьків різко знижуються: «дитина виросла – нехай сама вирішує свої проблеми» Нові навчальні програми Вимоги педагогів, педагогічний стиль кожного з них дуже різний і не завжди спрямований на полегшення життя дитини
Для вирішення проблеми наступності передусім необхідно організувати роботу педагогічного колективу за такими напрямами:спільна методична робота викладачів початкової школи й викладачів-предметників, які працюватимуть в 5-х класах; робота з дітьми (педагог, психолог, педіатр); робота з батьками (викладач, психолог, педіатр, соціальний педагог).
Для вирішення проблеми наступності передусім необхідно організувати роботу педагогічного колективу за такими напрямами:спільна методична робота викладачів початкової школи й викладачів-предметників, які працюватимуть в 5-х класах; робота з дітьми (педагог, психолог, педіатр); робота з батьками (викладач, психолог, педіатр, соціальний педагог).
Спільні дії викладачів початкової школи й викладачів-предметникив середньої школи. Порівняння навчальних програм 4-х і 5-х класів. Методичний супровід. Діагностика навчальних досягнень та психолого-педагогічні характеристики здобувачів загальної середньої освіти. Підвищення кваліфікаційного рівня та психолого-педагогічна підготовка викладачів середньої школи
Перелік заходів спрямованих на забезпечення наступності при переході від початкової до базової середньої освіти. Взаємовивчення програм, державних документів. Взаємовідвідування уроків і виховних заходів між вихователями закладів дошкільної освіти і викладачами початкової та основної школи. Екскурсії дошкільників до школи та початківців до основної школи. Спільні наради та збори працівників різних ланок освіти. Психологічні обстеження рівня розвитку дошкільників, першокласників і п’ятикласників; рівня адаптації дітей до 1-го чи 5-х класів; аналіз цих досліджень; корекційна робота. Складання списків майбутніх першокласників та п’ятикласників. Проведення адміністрацією та викладачами закладу загальної середньої освіти зборів для батьків майбутніх першокласників і п’ятикласників. Організація роботи консультативних пунктів для батьків, вихователів, педагогів. Організація та проведення викладачами занять із підготовки дошкільників до навчання. Проведення семінарів-практикумів. Проведення анкетувань, складання банків даних тощо
Пам'ятка для батьків. Радійте вашому синові, доньці. Розмовляйте з дитиною турботливим, підбадьорюючим тоном. Коли дитина з вами розмовляє, слухайте уважно, не перериваючи. Установіть чіткі та визначені вимоги до дитини. У розмові з дитиною називайте як можна більше предметів, їх ознак, дій з ними. Ваші пояснення повинні бути простими та зрозумілими. Розмовляйте чітко, ясно. Будьте терплячими. Спочатку запитуйте «що?», а потім «для чого?», «чому?». Заохочуйте в дитини прагнення ставити запитання. Заохочуйте цікавість, пізнання та уяву вашої дитини. Частіше хваліть дитину. Заохочуйте ігри з іншими дітьми. Турбуйтесь про те, щоб у дитини були нові уявлення, про які вона могла б розповісти. Намагайтеся, щоб дитина разом з вами щось робила по господарству. Намагайтесь проявляти інтерес до того, що їй цікаво робити (малювати, співати тощо). Не втрачайте почуття гумору. Грайте з дитиною в різні ігри. Частіше робіть щось спільно, усієї сім'єю. Частіше спілкуйтеся зі спеціалістами, читайте книги про виховання дитини.
Рекомендації з питань забезпечення принципу наступності та неперервності в освіті можна узагальнити таким чином: Розробити план організаційно-педагогічних заходів для спостереження за проходженням дітьми адаптаційного періоду та створення сприятливих умов для успішної адаптації здобувачів загальної середньої освіти 1-х, 5-х класів. Щорічно проводити спільні засідання викладачів початкових класів та викладачів-предметників з метою вивчення індивідуальних особливостей і навчальних можливостей здобувачів 1-х і 5-х класів. Не пізніше ніж за півроку до переходу здобувачів на предметну систему навчання призначити класних керівників, завчасно визначити викладачів-предметників, котрі будуть працювати у 5-х класах.
Ознайомитися з навчальними програмами початкової та основної школи, організаційними формами та методами роботи з здобувачами на суміжних етапах навчання. Організовувати планове відвідування занять, уроків, виховних заходів викладачів суміжних класів. Підтримувати зв’язки педагогів початкових класів зі своїми колишніми учнями. Вивчати, узагальнювати та популяризувати кращий досвід роботи із забезпечення наступності в освітньому процесі. Класному керівнику та практичному психологу розробити заходи з всебічного вивчення кожної дитини та соціально-психологічного патронату здобувачів 5-х класів. Вивчити та притримуватись Державного стандарту початкової та базової й повної середньої освіти.