ЛІСОВЕ ГОСПОДАРСТВО.ОСНОВНІ ЛІСОВІ ПОЯСИ СВІТУ.ЛІСОЗАБЕЗПЕЧЕНІСТЬ.ЛІСОВЕ ГОСПОДАРСТВО В УКРАЇНІ. Лісове господарство — галузь економіки, що вивчає, веде облік і відтворення, охорону і захист лісів, а також регулювання їх використання в цілях задоволення потреб у лісових ресурсах. Лісове господарство складається з: лісівництва, лісозаготівлі, одержування та первинного оброблення технічної або паливної деревини, збирання дикорослих лісових продуктів.
Дата ___/___/___ Урок № Клас 9
ТЕМА УРОКУ: Лісове господарство. Основні лісові пояси світу. Лісозабезпеченість. Лісове господарство в Україні
Мета:
формувати предметні компетентності:
учні називають основні лісові пояси світу, пояснюють та показують на карті розміщення лісових поясів та лісових масивів в Україні; пояснюють розміщення лісових поясів світу, лісових масивів в Україні; порівнюють лісозабезпеченість України, світу й окремих його регіонів; оцінюють вплив лісового господарства на стан географічного середовища.
хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків.
інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою
мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).
логічну: аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.
картознавчу: читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.
розвивати ключові компетентності:
- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами:
-усно й письмово тлумачити географічні поняття, факти, явища.
- математична грамотність:
-застосовувати математичні методи для розв’язання географічних проблем і задач, розуміти і використовувати математичні моделі природних та суспільних явищ і процесів.
- компетентності в природничих науках і технологіях:
-пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення;
-самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;
-оцінювати значення географії для сталого розвитку та розв’язання глобальних проблем.
- інформаційно-цифрова компетентність:
-використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для спостереження за довкіллям, явищами і процесами в суспільстві і живій природі;
-створювати інформаційні продукти (мультимедійна презентація) природничо – географічного та суспільно-географічного спрямування;
-шукати, обробляти і зберігати інформацію географічного характеру, критично оцінюючи її.
- уміння навчатися впродовж життя:
-організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно чи в групі планувати і проводити спостереження, ставити перед собою цілі і досягати їх.
- екологічна грамотність і здорове життя:
-працювати в команді під час реалізації географічних знань.
виховна:
патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.
Тип уроку. Комбінований
Наскрізні змістові лінії:
Громадянська відповідальність
Формування діяльного члена громади й суспільства, який:
- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;
- є вільною особистістю;
- визнає загальнолюдські й національні цінності;
- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської
відповідальності у власній поведінці.
Екологічна безпека та сталий розвиток
- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної
свідомості.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
1.Назвіть «три хліби людства»
А) пшениця, Б) ячмінь, В) рис, Г) соя, Д) кукурудза
2. Виберіть з переліку країну, що має найбільше поголів’я овець
А) Індія, Б) Бразилія, В) Австралія, Г) Китай
3. Виберіть з переліку технічні культури
А) жито та ячмінь, Б) просо і соя, В) цукровий буряк, соняшник
4. Виберіть з переліку країни, які спеціалізуються на вирощуванні чаю.
А) Аргентина, Китай Б) Індія, Іран В) Індія, Шрі-Ланка.
5. Виберіть з переліку країну, що має найбільше поголів’я великої рогатої худоби.
А) Австралія, Б) Італія, В) Індія, Г) Україна
6. Одна з найбільш динамічних галузей світового тваринництва.
А) бджільництво, Б) птахівництво, В) вівчарство
IV. Вивчення нового матеріалу
Лісовегосподарство. Лісозабезпеченість.
Лісове господарство – галузь економіки, що вивчає, веде облік і відтворення, охорону і захист лісів, а також регулювання їх використання в цілях задоволення потреб у лісових ресурсах. Лісове господарство складається з: лісництва, лісозаготівлі, одержування та первинного оброблення технічної або паливної деревини, збирання дикорослих лісових продуктів.
Лісозабезпеченість території – показник, розрахований шляхом ділення площі лісів на кількість населення світу, країни (області). Лісозабезпеченість населення країни становить: 10,4 млн. га : 42 млн. 650 тис. осіб = 0,24 га на одну особу (удвічі менше, ніж середній показник у світі)
Лісистість території — відношення площі лісів до загальної площі території. Лісистість території України становить 15,9 %.
2. Основні лісові пояси світу.
Майже всі ліси планети зосереджені в двох лісових поясах, які умовно називають північний та південний.
Ліси північного поясу зосереджені в помірному поясі північної півкулі (тут переважають хвойні породи дерев). Він охоплює значну територію в Азії та Північній Америці. У цьому поясі найбільші масиви лісів мають Росія, Канада, США, Швеція та Фінляндія. Площа північного поясу відносно стабільна, а в останні роки навіть збільшується.
Ліси південного поясу розташовані в екваторіальному й субекваторіальному поясах (переважають широколистяні породи дерев). Це північ Південної Америки (басейн Амазонки), Центральна Америка, західна частина екваторіальної Африки (зокрема басейн річки Конго), Південно-Східна Азія, північний схід Австралії. Найбільші лісові масиви тут зосереджені в Бразилії, Колумбії, Конго, Мозамбіку, Індонезії, Малайзії. Площа південного поясу скорочується через активну вирубку лісів у країнах, що розвиваються.
3.Лісове господарство в Україні.
Ліси України сформовані понад 30 видами деревних порід, серед яких домінують сосна, дуб, бук, ялина, береза, вільха, ясен, граб, ялиця.
До особливостей лісів та лісового господарства України належать:
Ведення лісового господарства країни здійснюють відповідно до Державної цільової програми «Ліси України».
Загальні середньорічні обсяги заготівлі деревини в останні роки в середньому становлять близько 16 млн. м.
V. Узагальнення і систематизація вивченого
Метод «Мікрофон»
VI. Підсумки уроку
Прийом «Уявний мікрофон»
Передаючи один одному уявний мікрофон, учні відповідають на
запитання.
Як у повсякденному житті мені знадобиться інформація, яку я отримав
на уроці?
VII. Домашнє завдання