Урок знайомить учнів з чинниками розміщення виробництва та формами просторової організації господарства, вчить роозрізняти, що потрібно брати до уваги при розміщенні підприємств, розвиває вміння розрізняти, як чинники впливають на географію окремих видів господарської діяльності, виховує готовність брати участь у громадській природоохоронній діяльності й нести відповідальність за свої дії та вчинки.
Урок географії у 9 класі
«ФОРМИ СУСПІЛЬНОЇ ТА ПРОСТОРОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ
НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ.
ЧИННИКИ РОЗМІЩЕННЯ ВИРОБНИЦТВА».
Тема. «ФОРМИ СУСПІЛЬНОЇ ТА ПРОСТОРОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ
НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ.
ЧИННИКИ РОЗМІЩЕННЯ ВИРОБНИЦТВА».
Мета:
«Екологічна грамотність і здорове життя» (усвідомлення важливості ощадного природокористування)
«Соціальна та громадянська компетентності» (ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією географічних проектів)
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, стінна карта «Господарство України», роздатковий матеріал.
Методи та форми: розповідь, бесіда, випереджальні завдання, прийом «Фішбоун», прийом «Карусель», «Картографічна лабораторія», «Знайди відповідність», «Встав слово».
І. ПІДГОТОВЧИЙ МОМЕНТ
Емоційне налаштування учнів до уроку
(3 хв.)
Робота з картками «Знайти відповідність».(самостійна робота)
1.Сукупна вартість усього обсягу кінцевих послуг і товарів, вироблених на території певної країни незалежно від національної належності підприємства |
А)Національна економіка |
2.Вид економічної діяльності, у процесі якої задовольняються певні потреби, але не створюються матеріальні блага |
Б)Транспорт і торгівля, фінанси і страхування, комунальне господарство тощо. |
3.Історично сформована сукупність підприємств та установ, які працюють на території певної держави |
В)Видобуток сировини та виробництво напівфабрикатів |
4.Сукупна вартість усього обсягу кінцевих послуг і товарів, вироблених на території певної країни, а також прибуток, що надходить із –за кордону від національних компаній |
Г)Цей сектор використовує продукцію первинного сектору із якої виробляє продукти для споживання |
5.Первинний сектор |
Д)ВНП |
6.Вторинний сектор |
Е)ВВП
|
7.Третинний сектор |
Ж)Послуги |
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
Слово вчителя. Давайте ми з вами уявимо, що ми хочемо побудувати в Україні нові підприємства з виробництва певної продукції
Що, на ваш погляд, потрібно врахувати під час вибору місця будівництва, щоб діяльність майбутнього підприємства була найбільш прибутковою? (Варіанти відповідей учнів: клімат, природні умови, ресурси, транспорт тощо.)
Справді, під час вибору розташування підприємств та галузей потрібно врахувати багато чинників, які впливатимуть на їхню роботу. Питання пошуку найбільш раціональних (тобто правильних, вигідних) форм просторової (територіально) організації виробництва є одним з ключових в економічній географії. Складність його вирішення полягає в необхідності погодити інтереси окремих підприємств та галузей з інтересами всього національного господарства. Сьогодні на уроці саме ці питання ми будемо розглядати.
Сьогодні ви самі будете оцінювати свою діяльність на уроці. Для цього ви отримаєте листи оцінювання, які будете заповнювати під час уроку.
«Знайти відповідність» |
«Фішбоун»
|
«Обери чинник розміщення виробництва» |
«Карусель» |
«Картографічна лабораторія» |
«Визначити» |
|
|
|
|
|
|
1 |
3 |
2 |
3 |
1 |
2 |
ІІ. Основна частина.
Вивчення нового матеріалу
Прийом «Фішбоун» (самостійна робота з підручником) (7 хв)
Слово вчителя.
Я пропоную вам користуючись прийомом «Фішбоун» та підручником познайомитись з чинниками розміщення виробництва.
Голова – це тема «Чинники розміщення виробництва»
Хвост - що таке чинники виробництва.
Верхня частина – назва чинників розміщення виробництва
Нижня частина – на які галузі впливають
Осмислення знань і умінь (5хв.)
Завдання. «Обери чинник розміщення виробництва». (Робота в парах.)
Потрібно обрати переважний чинник розміщення виробництва.
- Бразилія — виробництво кави.
- Харків — багато виробництв машинобудування.
- Кривий Ріг — металургійне виробництво.
- Австралія — видобувна промисловість.
- Аргентина — виробництво найдорожчої яловичини.
- Каліфорнія — корпорація Apple.
- Запоріжжя — титано-магнієвий комбінат.
- Норвегія — виробництво електроенергії.
- Нідерланди — виробництво молока та молочної продукції.
- Таїланд — пошив одягу.
- Бахмут – виробництво солі
Вивчення нового матеріалу.(10 хв.)
Прийом «Карусель». (Робота в групах)
Слово вчителя. П’яти учням класу було задано випереджальне домашнє завдання. Познайомитись з однією з форм суспільної організації:
Концентрація
Агломерування
Спеціалізація
Кооперування
Комбінування
Інші учні класу об’єднуються в п’ять груп, по черзі підходять до докладача кожної з форм організації, слухають характеристику форми суспільної організації та заповнюють таблицю.
Приклади виступів учнів
1) Концентрація — це процес зосередження виробництва, робочої сили, засобів праці на великих підприємствах. Зростання концентрації виробництва відбувається за рахунок розширення активних підприємств, будівництва нових великих підприємств або об’єднання підприємств.
Переваги: можливість комплексно використовувати сировину і матеріали; забезпечення масового випуску продукції, зниження її собівартості. Недоліки: складність управління, неможливість швидкого перепрофілювання, погіршення екологічного стану території. Тому існує й зворотний процес — деконцентрація (або дисперсія) виробництва, яка виражена в розвитку мережі малих та середніх підприємств. Концентрація виробництва характерна для таких галузей, як електроенергетика, нафтохімія, металургія, машинобудування і військово-промисловий комплекс.
2) Спеціалізація виробництва — зосередження діяльності підприємства на виробництві певної однорідної продукції. В основі спеціалізації лежить поділ праці. Переваги: створення продукції високої якості; зменшення витрат на виробництво продукції за рахунок вищого рівня механізації та автоматизації праці, застосування кваліфікованої робочої сили.
Недоліки: монотонність праці; складність в регулюванні оптимальної кількості продукції.
Різні форми спеціалізації широко застосовують у машинобудуванні.
3) Кооперування являє собою виробничі зв’язки між підприємствами, які беруть участь у виробництві певної продукції. Кооперування безпосередньо зв’язане з розвитком спеціалізації виробництва. Переваги: кооперування забезпечує тісну взаємодію спеціалізованих підприємств. Наприклад, для збирання автомобілів КРАЗ отримує продукцію від 135 суміжних підприємств. Недоліки: залежність від своєчасного постачання продукції. Кооперування також властиве для машинобудування.
4) Комбінування — форма організації суспільного виробництва, яка полягає в поєднанні на одному підприємстві (комбінаті) кількох виробництв різних галузей. Кінцевий продукт одного виробництва (цеху) є сировиною для іншого, і так до виготовлення основної продукції. Переваги: забезпечує послідовну обробку сировини, економію на її транспортуванні; забезпечує комплексну переробку сировини (наприклад, з нафти отримують бензин, газ, солярку, мастила); використання відходів основного виробництва (наприклад, отримання сірчаної кислоти як продукту використання відходів чорної металургії і виробництва коксу). Недоліки: висока концентрація, екологічні проблеми. Текстильна, хімічна та лісохімічна промисловість, металургія.
5) Агломерування — це процес встановлення та розширення стійких виробничих зв’язків між суміжними територіями, що приводить до утворення промислових агломерацій. Агломерування — це своєрідне стягування економічними зв’язками до великого міста навколишніх поселень, що приводить до формування міської агломерації. У результаті посилення територіальної концентрації виробничих потужностей у центрі — ядрі агломерації — позитивний економічний ефект досягає свого максимуму. Вигідним стає розвиток виробництва в сусідніх промислових центрах або сільських поселеннях (мал. 5). Таким чином, територіальне агломеруван-ня знаходить свій прояв у формуванні промислових вузлів та агломерацій, промислових районів. Залежно від кількості ядер концентрації процес територіального агломерування промислового виробництва може бути моно- або поліцентричним.
Оформлення таблиці на аркуші.
Назва форми організації |
Суть процесу організації |
Переваги |
Недоліки |
Застосування |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Систематизація й узагальнення знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях ( 10 хв.)
Після проходження всіх форм суспільної організації групи презентують свою роботу та обговорюють переваги та недоліки форм застосування.
«Встав слово».( Робота з підручником).
Просторовою (територіальною) структурою економіки (господарства) називають сукупність у певний спосіб ….територіальних елементів економіки.
Промисловий пункт — невеликий населений пункт, у якому …підприємство. Промисловий центр — населений пункт, у якому є одне середнє або велике підприємство, чи кілька не пов’язаних …підприємств.
Промисловий вузол — населений пункт з…, що мають низку взаємопов’язаних виробництв.
Промислова агломерація є поєднанням … вузлів.
Промисловий район — це…, яка спеціалізується на виробництві певної продукції.
Прийом «Картографічна лабораторія»
Вам буде дана назва міста та інформація про виробництва розташовані в ньому. Вам потрібно визначити форму просторової організації та показати це місто на карті України.
У Львові працює 218 великих промислових підприємств, понад 40 комерційних банків, 4 біржі, 13 інвестиційних компаній, 80 страхових організацій, 24 лізингові фірми, 77 аудиторських фірм, майже 9 тисяч малих підприємств.
Світлодарськ - Вуглегорська ДРЕС
Маріуполь-- центрів чорної металургії та важкого машинобудування. Поряд з цими галузями в місті важливе значення мають легка та харчова промисловість, морський транспорт, санаторно-курортний комплекс.
Харків - Харківський тракторний завод, Завод імені Малишева (випускає магістральні тепловози), Харківський електротехнічний завод «Укрелектромаш» (генератори для парових і гідравлічних турбін), Харківський моторобудівний завод (двигуни до зернових комбайнів), Харківський верстатобудівний завод, авіаційний, велосипедний заводи, «Турбоатом».
2. Визачити:
«Артемсіль», «Артвайнери», хлібокомбінат.
ІІІ. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП.
Підведення підсумків уроку, рефлексія ( 3 хв.)
Заключне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми познайомилися з чинниками розміщення виробництва, з формами суспільної та просторової організації національної економіки.
Прийом «Незакінчене речення»
1.«До чинників розміщення виробництва належать…»
2. «Форми суспільної організації еконогміки – це…»
3. «До форм просторової організації економіки належать…»
Оцінювання учнів. ( 3 хв.)
Учні заповнювали протягом уроку свої листи оцінювання, учитель у кінці уроку збирає листи та виставляє оцінки
Інструктаж до виконання домашнього завдання (2 хв.)
На вибір:
2. Підготувати проект «Бахмут – промисловий центр України»
3. Визначити та обґрунтувати які переваги має масове виробництво порівняно з одиничним.
Список використаної літератури
1