Дисципліна: «Українська література»
Тема заняття: «Література рідного краю. Творча вітальня з письменником-земляком Леонідом Закалюжним».
Вид заняття: комбіноване
Тип: зустріч з письменником.
Мета заняття:
освітня: розширити знання студентів про сучасних літературних діячів Житомирщини; ознайомити з життєвими цінностями та творчою лабораторією письменника-земляка; проілюструвати талант та красу творів митця.
розвиваюча: розвивати комунікативні вміння, образне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання, творчі здібності студентів, акторську та поетичну майстерність, естетичні смаки та морально-етичні погляди; сформувати у студентів уявлення про своєрідність дитячої літератури; розглянути особливості поняття «дитяча література», характерні специфічні риси творів для дітей; функції дитячої літератури.
виховна: сприяти формуванню активної життєвої позиції громадянина; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю; спонукати студентів до творчої діяльності; виховувати почуття прекрасного, уміння насолоджуватися художнім твором; цінувати художній набуток поетів-земляків, плекати почуття гордості за творчих людей.
методична: показ методики проведення заняття з використанням активних та інтерактивних технологій навчання, методів і прийомів розвитку критичного мислення.
Методи та прийоми навчання: розповідь, ілюстрації, інтерв’ю з письменником, перегляд презентації, бесіда, декламування поезій автором та студентами, майстер-клас «Я поет», демонстрація.
Хід заняття
№ з/п час хв. |
Етапи та елементи заняття |
Діяльність викладача |
Діяльність студентів |
Матеріали методичного забезпечення |
І. Підготовчий етап
|
||||
1./2 12:10-12:12 |
Організаційна частина |
Вітається, перевіряє присутніх, готовність до заняття |
Староста звітує. |
Створення ситуації інтересу |
Добрий день! Прошу вас зайняти місця за круглим столом. Рада вас усіх вітати на нашому незвичайному занятті. Перш ніж розпочати, відмітимо відсутніх. (Мелодія) Сьогодні ми з вами спробуємо поринути в атмосферу мистецтва у кількох його різновидах. - Які ж види мистецтва ви думаєте сьогодні будуть задіяні? (література, образотворче мистецтво: живопис, скульптура, графіка; музика, архітектура, театр, тощо). Література - це мистецтво слова. Саме вона відтворює дійсність у художніх образах, створює нову художню реальність. Це результат творчого процесу автора зафіксований у тексті. Як нотка до ноти створюють мелодію, так кожне підібране слово автора створює для читача дивовижну розповідь. |
||||
ІІ. Основний етап
|
||||
2./4 12:12-12:16 |
Оголошення теми й мети |
Оголошує тему, мету. Визначає навчальні цілі, мотивує |
Сприймають та аналізують. |
Пояснення, аналіз. Презентація (впродовж заняття) |
Слайд №1. Тема нашого заняття «Література рідного краю» є обов’язковою у вивченні літератури. - Як ви думаєте, для чого нам потрібно знати ЛРК? (щоб знати письменників, познайомитися з їх творчістю, знати про свій край, розуміти його культуру). - Яких вихідців нашого Полісся ви знаєте? (Б. Тен, Л. Українка, М. Рильський, Є. Концевич, М. Зіновчук, В. Шинкарук, О. Ольжич, В. Земляк - портрети прикріплені на дошці). Красою нашого краю захоплювався і французький письменник Оноре де Бальзак, який повінчався у м.Бердичеві з Евеліною Ганською. Слайд №2. Отож, метою нашого заняття є збагатити свої знання про сучасних літературних діячів Житомирщини, ознайомити з життєвими цінностями та проілюструвати талант та красу творів митця. Розвивати ваші комунікативні вміння, образне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання, творчі здібності, акторську та поетичну майстерність. Цінувати художній набуток поетів-земляків, бути гордим за їхні досягнення. Розглянемо особливості поняття «дитяча література», характерні специфічні риси творів для дітей. |
||||
3./4 12:16-12:20 |
Введення в творчу, ігрову атмосферу |
Презентує епіграф заняття, задає проблемне питання. Пояснює форму проведення заняття, подає роздатковий матеріал. |
Слухають, висловлюють свої думки. Знайомляться з планом-конспектом заняття «Записки журналіста». |
Ілюстрації. Пам’ятка. |
Слайд №3. Епіграф. Подивіться на епіграф. Як ви розумієте слова І. Франка? «Кожен чільний письменник – чи він слов’янин, чи німець, чи француз, чи скандинавець, - є наче дерево, що своїм корінням впивається якомога глибше і міцніше у свій рідний, національний ґрунт, намагається ввіссати в себе і переварити в собі якнайбільше його живих соків, а своїм пнем і кроною поринає в інтернаціональній атмосфері ідейних інтересів, наукових, суспільних, естетичних і моральних змагань. Тільки той письменник може… мати якесь значення, хто має і вміє цілій освіченій людськості сказати якесь своє слово в такій формі, яка б найбільше відповідала його національній вдачі» (І. Франко). (Велике значення для кожної держави має письменник, який висловлює своє слово, свою національну вдачу, адже він увібрав у себе все, що має рідна земля, рідний народ: традиції, мораль, культуру). |
||||
4./8 12:20-12:28 |
Актуалізація опорних знань. |
Систематизує набуті знання студентів. Опитування. |
Відповідають. Заповнюють «Записки журналіста» |
Бесіда, випереджувальні завдання. |
Зверніть увагу! На моєму столі є мікрофон, на ваших столах роздані «Записки журналіста», як ви думаєте, чому журналіста? (будемо журналістами). Сюди ви будете занотовувати основні записи, висновки, можливо, нові для вас терміни, питання, тощо. Наша аудиторія перетворюється в студію, я у ведучу творчої вітальні, а ви - журналістів. У чому полягає ваше завдання журналіста? (ставити питання) Спробуємо себе у нових, цікавих ролях. Не вистачає головного…Справжнього письменника! |
||||
5./55 12:28-13:23 |
Основна частина заняття. |
Знайомить з гостем. Презентує аудіо-, відео-матеріал. |
Слухають. Конспектують. Заповнюють таблицю. Беруть інтерв’ю у гостя. |
Інтерв’ю. Усна розповідь. Бесіда.
|
Слайд №4. Прошу сісти до нашого столу гостя Закалюжного Леоніда Володимировича - доцент кафедри германської філології та зарубіжної літератури Навчально-науковий інститут іноземної філології Житомирського державного університету імені Івана Франка, кандидат філологічних наук, письменник, літературознавець.
Це гість не випадковий, Леоніда Володимировича я знаю зі студентських років, навчались разом. Якось у вашій групі я згадувала Леоніда, коли розповідала про види конспектів. Хто пригадує? Це були особливі зошити, у незвичайних малюнках до кожної теми. Ще тоді усі помічали ваш талант і креатив. Леонід Володимирович дитячий письменник. За цей напрям беруться не всі, адже догодити дитячій аудиторії, змусити читати дітей свої твори непросто. Автор настільки має розуміти потреби і інтереси, щоб завоювати їхні серця. Вимога простоти і доступності мови аж ніяк не пов’язується з примітивністю лексики. Своєрідність дитячої літератури і дитячого читання, зумовлена їх виховною функцією і особливостями дітей різного віку.
Слайд №5. Біографія.
Слайд №6.
Слайд №7 Світлини із студентського життя. Історичний факультет ЖДУ ім. І. Франка 2000-2005рр (1 курс., світлина групи після пар, три старости групи).
Слайд №8 (читаємо слайд)
Переможець конкурсу «Напишіть про мене книжку!» - 2017 у номінації «Добрі пригоди».
Як ми бачимо така співпраця з дітьми, дає гарні плоди. Діти беруть з вас приклад. Чим захоплюється ваш син, донька? Сподіваюсь, ми також сьогодні наповнимось бажанням творити, читати, брати участь у різних конкурсах. Слайд №9-11 (перегляд і коментування ілюстрацій). Навчання в дитячій художній школі. Слайд №12 У талановитих батьків – талановиті діти. Відео Відео. Перемога у міжнародному конкурсі. Малюнок доньки Яринки. https://www.facebook.com/sk1tv/videos/444481977047885/
Слайд №13.
2018 року став співавтором унікального проекту – ілюстрованої книжки «Це теж зробила вона» (від видавництва «Видавництво») про видатних жінок-українок для дітей, написавши розділ про архітекторку Наталію Чмутіну. Ми знаємо, ви пишете також дитячі оповідання. Наші журналісти підготували інформацію про цей матеріал.
Слайд №14-19 Дитяча поезія. Студенти декламують дитячу поезію Л.Закалюжного.
Слайд №20 Дитяча поезія.
Слайд №21 Нагороди.
Слайд №22-23 Основні друковані праці
Слайд №24 Прокоментуйте ваші літературні вподобання на каналі Суспільне Житомир.
Інші запитання студентів-журналістів. |
||||
|
|
Викладач просить на завершеня поета провести майстер-клас з написання нової поезії «Я поет» |
Складають поезію (1 строфу) |
Творче завдання |
(Ввімкнути музику). |
||||
ІІІ. Заключний етап
|
||||
6./5 13:23-13:28 |
Підведення підсумків заняття. Оголошення оцінок. |
Підводить підсумки. Оцінює роботу активних студентів під час заняття. |
Аналізують. Висловлюють свої думки. |
Бесіда. Усна розповідь. |
Ми познайомились із творами одного з представників нашої Житомирщини - Леоніда Закалюжного.
|
||||
7./2 13:28-13:30 |
Домашнє завдання.
|
Повідомляє домашнє завдання.
|
Сприймають інформацію. |
Пояснення.
|
Додатки
«Записник журналіста»
Тема. Література рідного краю. Творча вітальня з письменником-земляком Леонідом Закалюжним.
План заняття
1. Відомі діячі літератури рідного краю.
2. Біографія Л. В. Закалюжного. Сім’я. Захоплення поета.
3. Творчість Л. В. Закалюжного. Аналіз поезій.
4. Майстер-клас.
Відомі літературні діячі Житомирщини: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Письменники дитячої літератури рідного краю: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Письменник
|
Дата і місце народження
|
Освіта, посада |
Сім’я, вподобання |
Творча спадщина
|
Леонід Закалюжний |
|
|
|
|
Питання до письменника:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тематика творчості письменників-земляків:
- любов до Батьківщини;
- тема патріотизму, відданості рідній землі, Україні;
- замилування краєвидами малої батьківщини, оспівування природи рідного краю;
- твори про дітей;
- давноминула історія рідного краю;
- відродження загальнолюдських та національних цінностей;
- гармонія людини і природи;
- тема кохання;
- роздуми над сенсом життя;
- проблема взаємин поета з дійсністю, поета і читача;
- роль літератури в суспільстві і значення поетичного слова в житті людини, своїх сучасників;
- проблеми нашого складного сьогодення.
Словничок термінів/понять (у ході інтерв’ю записати можливі нові терміни) |
|
|
|
Майстер-клас
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мої враження від сьогоднішньої зустрічі__________________________________________
_____________________________________________________________________________
Домашнє завдання. Дописати вірш.
ПАМ'ЯТКА
Дитяча література – це певна сукупність літературних творів, написаних для дітей із цілком певною метою: звертатися до дитячої уяви, емоцій та почуттів, впливати на дитячі пізнавальні здібності, розвивати смаки та вподобання, розважати дитину.
Дитяча література – органічна частина всієї художньої літератури: спільність історичного розвитку, творчого методу та ідейної спрямованості, жанрів, основної тематики, художніх засобів літератури для дорослих і дітей. Своєрідність дитячої літератури і дитячого читання, зумовлена їх виховною функцією і особливостями дітей різного віку.
Дитяча література як частина загальної літератури є мистецтвом слова. Її особливості визначаються освітньо-виховними завданнями і віком читачів. Основна відмінна її риса – органічне злиття мистецтва з вимогами педагогіки (інтереси пізнавальні можливості і вікові особливості дітей).
Для дитячих письменників особливо необхідною є гостра пам’ять дитинства: вона допомагає їм враховувати і втілювати в художніх творах ті особливості естетичного відношення до дійсності, які характерні для дитини.
Літературні форми. У дитячій літературі розвиваються ті самі роди, види й жанри художніх творів, що й у всій літературі.
Специфіка дитячої літератури:
-відповідає рівневі знань, життєвому досвіду, психологічному розвиткові дитини (вікові особливості),
- орієнтується на певне тематичне коло, жанрові характеристики
- поліграфічне оформлення.
Умовний поділ вікових особливостей читачів (групи):
молодшої та середньої дошкільної (3-7 років),
старшої дошкільної та молодшої шкільної (7-11 років),
середньої шкільної (7-11 до 14-15 років)
старшої шкільної групи (від 15 до 18 років).
Своєрідність дитячої літератури: Функції дитячої літератури:
- образність дитячої літератури; - виховна (виховує);
- доступність лексики і сприймання; - освітня (розвиває);
- врахування вікових особливостей дітей; - розважальна (не зацікавивши не розвинеш);
- дидактичні мотиви – повчальність; - комунікативна (висловлювати думки);
- емоційність – особлива інтонація; - естетична (формування уявлення про
- яскравість – ілюстративний матеріал; прекрасне).
- пісенність творів;
- звуконаслідування;
- оптимістичність;
- драматизм, але без трагізму;
- швидка зміна подій і захоплюючі ситуації.
Передусім вивчення будь-якої літератури ми починаємо з давнини, ми звертаємо увагу на міфологію, фольклор, усну народну творчість.