Інтегрований урок позакласного читання з використанням ІКТ
6 клас
Тема уроку. Образ осені в літературі, музиці й живописі
Мета уроку:
Обладнання:
Хід і зміст уроку
І. Організаційний момент.
Емоційна готовність учнів до уроку
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель літератури: Дорогі діти! Наш урок незвичайний. Він присвячується трьом основним музам, які зображують навколишнє життя мовою мистецтва.
Ми поговоримо про їх особливості і взаємозв’язок, про те, як вони відтворюють картини природи. /Слайди 1-2/
ІІІ. Основний зміст уроку
Природа чарівна в усі пори року, але для кожного з нас є своя улюблена пора.
− Яку ж пору року найбільше любите ви? /Учні дають відповіді/
Сьогодні ми зупинимось на чарах Золотої Осені. Ось як її оспівує у своєму вірші Олексій Довгий: /під час читання віршів на екрані змінюються різні осінні пейзажі, слайди 3-6/
Учень: Набродилось у житі літо,
Колос хилиться до землі,
Серпень яблуком ваговитим
Нахиляється у гіллі.
Перед хатою квіти пишні,
Сонях вигнувся на межі,
І так солодко пахнуть вишні,
Що аж боляче на душі.
Світла така, дуже сонячна Осінь.
Легко і просто диха земля,
Мріють берези в гаю злотокосі,
Бабиним літом заткалась земля.
Учитель літератури: Ви уявили собі образ Осені за допомогою поезії.
Поет для передачі краси природи користується своїм інструментом – поетичним образним словом, поетичною мовою.
Мова, як відомо, основний засіб спілкування людей між собою. Вона виражаю головним чином думки. Але інша її сторона – інтонація – це єдність звука і змісту. Вона служить для вираження емоцій, тобто почуттів.
Інтонація буває питальна і стверджувальна, вимоглива і заперечна, мрійна і заклопотана… Можна одне і те ж саме слово зробити добрим і сердитим, несміливим і рішучим.
А тепер прислухайтесь до себе, чи все у вас інтонаційно переконливе? Послухайте, як виразно, поетично оспівує Осінь великий український лірик Володимир Сосюра:
Учениця: /Слайд 7/ Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
Осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь прозору без жалю за літом
Синьоока Осінь їде навмання.
В’яне все навколо, де пройдуть копита,
Золоті копита чорного коня.
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні й розкида кругом
Скрізь якась покора в тишині розлита,
І берізка гола мерзне під вікном.
Учитель літератури: Тут автор створив піднесено-романтичний образ Осені. Ми можемо уявляти цей образ, навіть намалювати.
Неповторні і слова, і засоби, і форми, якими людина намагається передати чари Осені.
Учень: /Слайд 8/ Максим Рильський.
Запахла осінь в’ялим тютюном,
То яблуками. То тонким туманом,
І свіжі айстри над піском рум’яним
Зоріють над одчиненим вікном.
У травах коник, як зелений гном,
На скрипку грає, і пощо ж весна нам,
Коли ми тихі та дозрілі станем
І вкриє мудрість голову сріблом?
Учитель літератури: В чому полягає поетичне мистецтво? Про це розповідає М. Рильський у однойменному вірші:
Учениця: Лише дійшовши схилу віку,
Поезію я зрозумів,
Як простоту таку велику,
Таке єднання точних слів.
Коли ні марній позолоті,
Ні всяким викрутам тонким
Немає місця як підлоті
У серці чистім і палкім.
Коли епітет б’є стрілою
У саму щонайглибшу суть,
Коли дорогою прямою
Тебе метафори ведуть.
Коли зринає порівняння,
Як з моря синього дельфін:
Адже не знає він питання,
Чом саме тут зринає він!
Слова повинні буть покірні
Чуттям і помислам твоїм
І рими мусять бути вірні,
Як друзі в подвигу святім.
Свій парус ладячи крилатий,
Пливти без компаса не смій!
Світ по-новому відкривати,
Поете, обов’язок твій.
Учень: /Слайд 9/Заглянемо хоч на хвилину в осінній ліс – світ, відкритий Олександром Олесем:
Давно вже скошені лани,
Стоять степи похило,
А в лісі, в лісі восени
Так любо ще, так мило.
На липах листя золоте
Тріпоче понад вами,
Неначе знову ліс цвіте
Осінніми квітками.
Ось жовтий лист на зайця впав,
І заєць стрепенувся,
Схопивсь, на задні лапки став
І вбік кудись метнувся.
Он ледве чутно ходить лис.
То зникне між травою,
То вгору дивиться кудись
І крутить головою.
Навколо листя золоте
Тріпоче понад нами,
Неначе вдруге ліс цвіте
Осінніми квітками.
Учитель літератури: Тільки людина чуйна серцем, душевно багата може по-справжньому бачити і відчувати красу природи.
Ось як милується барвами осіннього лісу поет Борис Володимирович Завірюха:
Учениця: /Слайд 10/ Ти в осінньому лісі. Отож роздивись
В день погожий на барви казкові;
Кучеряві дуби в височінь піднялись
І ведуть таємничу розмову.
В золотистих косинках берізки стоять,
Мов дівчатка зійшлися у коло;
Пурпуровими кронами клени горять,
Розпаливши багаття довкола.
Ось калина рубінами грон пломенить,
Вся в промінні осіннього сонця,
І безхмарного неба яскрава блакить
Заглядає крізь крони в віконце.
Поет радіє, дивується, насолоджується побаченою красою:
Учень: Летить багряне й золотисте
Березове й кленове листя;
Поміж зеленою травою
Лягає ніжною габою.
Мовчать переліски й діброви,
Не чуть пташиної розмови,
Осінній сон колише віти,
Голівками поникли квіти.
Повіє вітер – листя вмить
Зашепче щось, зашелестить,
Дивується, що тихе літо
Так швидко встигло пролетіть.
Немов казковий дідуган,
Всю землю оповив туман.
Учениця: Не лише в поезії, а й в прозових творах наші письменники ніколи не залишались байдужими до чар осені. /На екрані змінюються тексти письменників, слайди 11-13/
Ось у Коцюбинського:
«Вона любила осінню пору, коли повітря таке прозоре, що гори здавалось, зсувались… Ліс одягався тоді у жовте і червоне листя, а сонце обертало його у золото і вогні…»
Учень: А Михайло Стельмах так описує природу:
«Сиплеться, осипається листя, гнуться, горбляться берези, плаче і посміхається крізь сльози осінь і натрушує журбу…
Літо збігло, як день, і з невлежаного туману вийшов синьоокий, золотозубий вересень.
Він причепив до свого бриля червоний з вологістю кетяг калини й нитку бабиного літа…»
Учениця: Послухайте, як говорить про зміну в осінньому лісі Олександр Копиленко:
«Я іду лісом. Як змінилося тут усе за останній час! Землю вкриває м’який жовтий килим опалого листя…
Ідучи далі, я побачив білочку. Якою красунею стала вона! Шерсть подовшала, вона вже не така червоно-жовта, як раніше, а з ніжним сірим відтінком. На вухах у білочки з’явились довгі волосяні китички. Перестрибуючи з гілки на гілку, білка збирала горіхи, насіння дерев. Біля свого дупла вона розвісила сушити гриби. Буде чим харчуватися взимку!
А ось на горбі нора. Біля неї зогнило торішнє листя. Це борсук чистив своє дупло, готуючись до зимової сплячки. Тепер звірятко спить. Та чому на землі борсучі сліди?
А тому, що борсук ще не заснув міцно. Він іноді виходить, щоб погрітися на сонці.
… Цікавою була моя прогулянка до лісу. Я побачив там, як готуються до зими різні тварини.»
Учитель літератури: У літературі, як ви переконалися, слово виступає не тільки звуковим сигналом, а й звуковим образом. За допомогою різних художніх засобів /які ми будемо з вами вивчати пізніше/ мова може глибоко і повно передавати думки героїв, описувати їх почуття, переживання, виражати погляди автора на життя.
А прослухавши художні твори на уроці, ви побачили, як наші письменники і поети за допомогою слова, за допомогою мови можуть передати почуття любові до рідної природи, почуття захоплення, зачарування осіннім пейзажем.
Учитель музики: /Слайд 14/ Музика взяла від мовної інтонації її здатність виражати емоції і безмірно розвинула, збагатила її.
Вираження почуттів і настроїв є найсильнішою стороною музики. Музична інтонація – це втілення художнього образу в музичних звуках.
Учениця: Найтонший звук народжується в тиші,
Найдальший промінь – з неба далини,
Живий струмок – з росинок найчистіших,
А мужнє слово – з серця таїни.
Мова, наша мова, мова кольорова,
В ній гроза травнева, тиша вечорова,
Мова, наша мова, літ минулих повість,
Вічно юна мудрість, сива наша совість.
Це слова із пісні Ю. Рибчинського «Наша мова». /Учні виконують цю пісню./
Учитель музики: У цій пісні спостерігається дуже тісний зв’язок між змістом і мелодією, між мовною і музичною інтонацією, між музикою і живописом.
Стенографією почуттів називав музику Лев Толстой і «мовою душі» – композитор і критик Стасов.
У всі часи музику намагались використовувати для впливу на почуття і волю людей. Вона пробуджує все краще, знаходить відгук у кращих куточках людської душі.
«Музика починається там, де закінчуються слова», – говорив Г. Гейне.
І справді, один і той же твір іноді трактується різними людьми по-різному: одному бачиться нива, що колишеться від вітру, інший чує плескіт хвиль, а третій сприймає цю музику як вираження хвилювання душі.
Учениця: Знов музика. Я забуваю все
В палких її обіймах я щаслива,
Вона в собі чарівне щось несе,
Вона – моя подруга незрадлива.
Торкається мене, і я – не я,
Купаюсь в її звуках, завмираю,
Душі її підспівує моя,
Я в ній себе гублю і знов шукаю.
Ніхто мене не зрозуміє так,
Як ти, сумна, задумлива, весела,
Ти – друга я , я – друга ти, ніяк
Я не збагну, у чому твоя сила.
/Учнями виконується пісня «Осінь» на вірші О.Плещеєва/
Осінь наступила, висохли квітки,
Дивляться журливо голії кущі.
В’яне і жовтіє травка на лугах,
Тільки зеленіють озимі на полях.
Хмара небо криє, сонце не блищить,
Вітер в полі віє, дрібен дощ мрячить,
Дружно зашуміли бистрі ручаї,
Пташки відлетіли в теплії краї.
Учитель музики: Ця пісня композитора Ц. Кюі створює своїми музичними засобами образ Осені. Помірний темп, мінорний лад, спокійний характер.
Музична інтонація наближається до виразної розмовної інтонації. І в другій строфі у зв’язку із текстом змінюється динаміка і, навіть, гармонія.
Завершується пісня спокійно, трохи журливо, але смуток її легкий, світлий.
Пісня відрізняється від інших і своєю музичною мовою, бо мелодія розвивається від простої, монотонної інтонації до більш складної, багатої. Це називається музичний розвиток образу.
Розповідаючи про осінь в музиці, не можна не згадати про цикл музичних п’єс композитора П.І. Чайковського під назвою «Пори року». Послухайте одну із них і скажіть, яку, на вашу думку, зображено пору року.
/Слухають «Осінню пісню» П. Чайковського, слайд 15/
Це лірична п’єса, музичний образ жовтня.
Слухаючи «Осінню пісню», ми ніби бачимо, як через сірі, мінорні осінні хмари намагається пробитись мажорний сонячний промінь. Здається, вигляне – і знову сховається за хмари.
Оце прагнення до сонця, до світлого мажорного звучання придає особливу чарівність і людяність цій з виду скромній перлині російського мистецтва.
Учитель образотворчого мистецтва: Найтісніше зблизили музику і живопис художник І. Левітан та композитор П.І. Чайковський.
Дивний дар був у Левітана: все, що народжувалось під його пензлем, починало співати.
Осінь можна передавати різними видами мистецтва, а особливо живописом. Ось перед вами малюнки, виконані нашими юними художниками. В цих малюнках за допомогою акварельних фарб і кольорових олівців автори намагалися показати своє бачення осені і своє ставлення до неї.
Подивимось на результати їх роботи і послухаємо їх думки.
/Висловлювання учнів/
Учитель образотворчого мистецтва: Ось перед вами репродукції картин:
Вдивіться в ці репродукції і послухайте вірш Максима Рильського «Художник»:
Учениця: Густими фарбами земними
Він звеселяє полотно,
І чим рясніш воно цвістиме,
Тим довше житиме воно.
Не кожну фарбу, що потрапить
Йому під руку, він бере,
Життя не кожний марний клапоть, –
Лиш те з життя, що не умре.
Але буває, що в дрібниці,
У сонця відсвіті легкім
Велике сяєво таїться,
Як в іскрі, – блискавка і грім.
Листка осіннє опадання,
Повита інеєм трава −
Вість про весняне розцвітання,
Розгадка давнього жива.
Та найпишніше там цвітіння,
Найвище серце там зліта,
Де рух, де дія, де горіння,
Чуттів і мислей повнота.
Учитель образотворчого мистецтва: Осінь на картинах Левітана дуже різна. Художник залишив близько ста картин, які зображують осінь. /Презентація картин, слайди 17-22/
Перед вами репродукція картини «Золота осінь» /слайд 23/, яку художник написав у 1895 році. Це святковий день осені: дерева у розкішному золотому вбранні, осяяні сонцем.
Колорит картини теплий: в ній більше оранжевих і жовтих фарб. На передньому плані – невеличка річка, що віддзеркалює блакитне небо. Ця голуба вода вносить свіжість в прекрасний образ осінньої природи. Повітря чисте і прозоре.
Здається, життя зупинилось, досягнувши своєї розкішності. Картина захоплює своєю красою і правдою життя, викликає замріяність і тихий смуток. Адже поблякла трава, дерева, які скидають листя, говорять про те, що скоро закінчиться ця дивна пора.
Але ж не назавжди облітає листя з дерев, знову прийде літо. Про це говорять зелені посіви біля будиночків на дальньому плані картини.
Коли в’яне трава і з дерев опадає листя, сходи озимини ніби говорять: «ЖИТТЯ В ПРИРОДІ ПРОДОВЖУЄТЬСЯ».
Учень: Згоріло літо в лісі на дубах −
І у серцях людських поосеніло.
І засріблились промені в чубах,
І збронзовіло загоріле тіло.
Ввійшли у себе корінь і зело.
Зерниться думка і вагоме слово,
І те, що буде, і що вже було,
Готується до проростання знову.
/Ол. Довгий. Музика бджоли/
Учениця: Віктор Соколов. Осіннє
Запахло осінню, і небо
Прозоре стало, як слюда.
І вже задумливо із себе
Пожовкле листя дуб скида.
А ми йдемо у даль з тобою,
Мов промінь – стежка золота,
І десь за синьою горою
Лишились молоді літа.
Та в нас дорога ще далека,
А осінь близько – не біда,
Для весен, для життя нового
Пожовкле листя дуб скида.
/Пісня «Осінь золота прийшла». Виконують учні./
ІV. Підведення підсумків уроку
Учитель літератури: Діти, ви ознайомились з багатьма поезіями, уривками з прозових творів, прослухали музичні твори, пісні, ознайомилися з репродукціями картин про осінь.
V. Оголошення результатів навчальної діяльності
VІ Домашнє завдання
Написати твір на тему: «Золота осінь».
/На екрані демонструються матеріали на допомогу в написанні твору «Золота осінь» слайди24-25/
1