Розробки уроків - ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ 4 клас ІІ семестр - (за підручником О. Я. Савченко)
ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ. ВОСЕНИ ПАХНЕ ЯБЛУКАМИ - РОЗДІЛ ЧЕТВЕРТИЙ. ЯК НЕ ЛЮБИТЬ ТОЙ КРАЙ
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Видумуй,, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра „Дощик“
Діти читають хором.
• Накрапає дощ (тихо).
• Дощ пускається сильніше (голосніше).
• Злива (голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
Качка чотири яєчка знесла,
В червні вона каченят навела.
Ходить тепер вона з ними на річку,
Їсть по дорозі смачненьку суничку.
2. Артикуляційна гімнастика
• „Гойдалки“.
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.
• „Годинник“.
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра „Хто краще?“
Конкурс на краще виразне читання вірша з пам’яті.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль —
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
— Сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури і живопису.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра „Рибки“
Самостійне мовчазне читання тексту оповідання учнями
— Чи сподобалося вам оповідання?.
— Що ви уявляли, читаючи його?
— Який настрій воно у вас створило?
— Які почуття викликало?
2. Словникова робота
Читання колонок слів „луною“ за вчителем
День тече
джмелі замовк
цвіркун заспівав
сполоханий спалахнула
— Прочитайте слова з м’якими приголосними звуками.
— У яких словах букв більше, ніж звуків?
3. Робота в парах. Підготовка до Виразного читання оповідання
— У якому темпі, з якою силою голосу будете читати оповідання?
— Де зробите найдовшу паузу?
— Які слова виділите голосом при читанні?
4. Виразне читання оповідання учнями
— Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?
— Хто ласував солодким яблуком?
— Чому злякався цвіркун?
— Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?
— Чи доводилося вам відчувати подібні запахи?
5. Робота в групах. Гра „Утвори пару“
Джмелі |
пролетів |
яблуко |
тече |
сік |
пахнуть |
цвіркун |
літають |
птах |
впало |
зірка |
виплив |
місяць |
заспівав |
яблука |
спалахнула |
6. Фізкультхвилинка
7. Робота за картиною Катерини Білокур „Богданівські яблука“
Учні описують картину, відповідаючи на запитання, подані в підручнику.
8. Біографічна довідка
— Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Пирятинського повіту Полтавської губернії (нині — Яготинський район Київської області) у бідній селянській родині. Сама навчилася писати й читати. „На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася“,— згадувала пізніше Катерина Білокур.
У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже в отроцтві з книг.
У 1954 році в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини „Цар-колос“, „Берізка“ і „Колгоспне поле“, які високо оцінив Пабло Пікассо. Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: „Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї“.
Творчість художниці з села Богданівни належить до найкращих надбань української культури XX століття, вона стала предметом вивчення й дослідження мистецтвознавців.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— Що вас найбільше зацікавило?
— З яким настроєм завершуєте урок?
— Як оцінюєте свою роботу на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти коротку розповідь за одним із прислів’їв