Літературне лото за твором М. Стельмаха "Гуси-лебеді летять..."

Про матеріал
Навчальна гра "Літературне лото" сприяє формуванню командної етики, розвиває вміння працювати в групі, формує аналітичне та логічне мислення семикласників.
Перегляд файлу

ЛІТЕРАТУРНЕ ЛОТО

 

Інтерес учнів середніх класів до навчання значно впав. На уроках не так цікаво, як у віртуальній грі, у соцмережах, на сторінках улюблених блогерів. Там можна провести непомітно час і ніхто тебе не примушуватиме  робити те, що тобі наразі не цікаво.

Недостатність комунікативних навичок, уникання суб’єкт-суб’єктного контакту, занурення у віртуальний світ унеможливлюють у підлітків розвиток соціальної компетенції, вони не мають навичок командного гравця. Це у свою чергу стає загрозою для їхнього успішного дорослого життя, де вміння співпрацювати, комунікувати є першочерговим.

Враховуючи ці виклики та загрози, а також передбачаючи можливості розвитку предметної компетентності пропонуємо «Літературне лото» як дидактичну гру на уроках української літератури.

Мета гри «Літературне лото»:

  • поглибити знання та розуміння вивченого тексту;
  • удосконалити вміння змістовно та грамотно формулювати відповідь на отримане питання;
  • розвиток корпоративної етики та вміння працювати в групі.

Будова гри «Літературне лото». Кожна окрема гра тематично прив’язана до конкретного автора та твору, який вивчається за програмою. Гра розрахована на роботу у чотирьох командах, тому містить чотири ігрових поля із тематичною візуалізацією та сорока п’ятьма секторами із позначенням цифр від 1 до 45. У ведучого гри наявні 45 запитань за змістом твору, про життєвий та творчий шлях того чи іншого письменника.

Правила гри «Літературне лото».  Для поділу класу на групи вчитель ставить будь-які чотири запитання, які мають загальне відношення до літератури. Учні, що відповіли на поставлені запитання, почергово обирають однокласників до своєї групи. Після формування групи капітани обирають собі ігрове поле та розподіляють ролі в групі.

Учитель із мішечка (коробочки) дістає бочечки (фішки), на яких міститься одна із цифр від 1 до 45 і називає її. Команда, яка першою відшукала у своєму ігровому полі осередок із такою цифрою, піднімає руку (натискає звуковий сигнал) і має право першою відповісти на запитання, яке випало в грі. Якщо відповідь правильна, команда отримує відповідну бочечку (фішку) і розміщує її на відповідному секторі.

У разі, якщо відповідь помилкова, або поверхова, шанс отримати фішку отримує наступна команда, яка відшукала відповідний сектор. Якщо в полі команди немає сектора із такою цифрою, то правильно відповівши, команда розміщує фішку у секторі без цифри.

Якщо жодна команда не дала правильну відповідь, то питання тимчасово відкладається. У кінці гри вчитель повертається до таких запитань, дає командам час на пошуки правильної відповіді.

Така форма роботи може застосовуватись як під час уроків, так і в позаурочний час.

Навчайте і навчайтесь, граючи!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРНЕ ЛОТО/запитання

Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять…»

 

  1.               Жанр твору. (автобіографічна повість).
  2.               Чим любив займатись Михайлик у 9 років? (читати книжки).
  3.               Чому Люба шукала Михайлика? (у нього горе)
  4.               Яке горе спіткало Михайлика у ранньому дитинстві? (дід помер)
  5.               Чому Люба не захотіла до самого села їхати верхи? (щоб не дражнили женихом та нареченою)
  6.               За що селяни плати 20-25 пудів зерна? (за чоботи)
  7.               Що таке композиція твору? (його будова)
  8.               Назви складові елементи сюжету (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка)
  9.               Що таке кульмінація твору? (точка найвищого загострення конфлікту)
  10.          Що в житті головне, на думку батька Михася? (свіжа сорочка і совість)
  11.          Яка найкраща в світі одіж, на думку Михася (батькова кирея)
  12.          У який момент Михась згадав дідові слова «Будеш іти межи люди і вибивати іскри»? (коли батько купив перші чоботи Михасю, а на них блиснули підківки)
  13.          Як батько називав малого Михайла? (отрях)
  14.          «Наука наукою, а … бережи!» Що наказав берегти батько? (чоботи)
  15.          Що для театру молодь позичала у селян? (стільці, миски, спідниці…)
  16.          З приводу чого село загуло? (театр влаштувала молодь)
  17.          Що просив у мами Михась, щоб купити квиток? (пашні - зерна)
  18.          Як сподівався Михась побачити театр (через вікно)
  19.          Як планував Михась проскочити у школу на виставу? (під столом між ногами)
  20.          Хто допоміг Михайликові пройти в школу на виставу? (дядько Себастьян)
  21.          Як хлопці-однокласники потрапили на виставу? (після уроків заховались під сценою)
  22.          Як селяни реагували на те, що відбувалось на сцені? (сміялись, кидали репліки, обговорювали, підказували – заважали…)
  23.          Від чого у грудях Михася тенькнуло, коли він зайшов у дім до Юхима? (він побачив книжку «Пригоди Тома Сойєра»)
  24.          Яку плату виставив Юхим за книжку про Тома Сойєра? (4 склянки гарбузового насіння)
  25.          Як і для чого мама Михася вигрівала гарбузове насіння? (на поясі у спеціально пошитому поіясі, щоб рясніше сходило і добре родило)
  26.          Чого в хаті Михася було вдосталь? (насмішок, жартів…)
  27.          Що найбільше любила Михайликова мама? (землю, насіння…)
  28.          Чому важким і пекучим видалося насіння Михайликові, коли він взяв його? (брав без дозволу, совість мучила)
  29.          Чому, на вашу думку, у селі були люди, які побиралися? (їх гнав голод)
  30.          Чому Михась дав насіння Івасеві? (той був голодний та немічний)
  31.          Чи отримав Михась «Пригоди Тома Сойєра» від Юхима? (ні, тільки книжку казок)
  32.          Який подарунок зробив дід для Михася? (вітряк із лелекою на вістрі)
  33.          Що приніс Михась додому замість насіння? (молодого щавлю)
  34.          Що зробила мати за те, що Михась взяв насіння без дозволу? (похвалила  за те, що дав насіння голодному хлопчикові)
  35.          Чи було Михасеві соромно за те, що він взяв насіння без дозволу? З чого це видно? (так, він боявся повертатися додому, бо не знав, як буде дивитись у вічі мамі)
  36.          Що найбільше порадувало Михася у батьковому поверненні? (те, що відтепер буде ходити в школу)
  37.          Чому вчителька записала Михайла відразу у другу групу? (він уже вмів читати та рахувати)
  38.          Які іспити вчителька влаштувала Михайлові при прийомі в школу? (сказала читати та рахувати)
  39.          Із чого Михасеві треба було зробити чорнило для школи? (із ягід бузини, із кори дуба, зварити з іржею…)
  40.          Який хліб для малого Михайла був найсмачнішим? (від зайчика)
  41.          Про що з трепетом мріяв Михайло із раннього дитинства? (коли батько дозволить йому стати за плугом)
  42.          За що мама називала Михася «оглашенним»? (багато читав)
  43.          Назви роди літератури (епос, лірика, драма)
  44.          Як уперше Михась прийшов до школи? (тато на руках приніс)
  45.          Хто Михасеві розкривав єдність світу людини і природи? (дідусь)

 

 

 

 

 

 

 


28

2

3

 

5

6

21

 

9

 

11

12

38

14

 

16

45

18

19

20

 

22

 

34

8

26

27

 

29

30

31

10

33

 

35

36

37

 

39

4

41

42

43

44

 

Результат пошуку зображень за запитом "гуси-лебеді летять" 

 

 

 

 

 

 

1

29

43

 

 

6

40

8

42

10

 

12

31

14

33

16

17

 

19

20

 

38

23

24

 

26

27

 

4

30

 

32

5

34

13

36

37

25

39

 

41

 

11

9

45

Результат пошуку зображень за запитом "гуси-лебеді летять" 

 

 

 

 

 

32

11

3

20

 

 

42

25

9

10

 

39

13

14

15

 

17

18

4

 

21

41

8

24

36

 

27

28

29

 

31

26

33

 1

35

 

22

38

 

40

 

5

43

7

45

Результат пошуку зображень за запитом "гуси-лебеді летять" 

 

 

 

 

 

 

1

 

21

30

5

45

7

8

 

 35

11

32

13

14

40

16

 

 

19

20

 

42

23

 

 2

26

27

 4

29

 

31

 

 12

34

18

36

37

 24

 15

 

41

 

43

44

3

Результат пошуку зображень за запитом "гуси-лебеді летять" 

 

 

 

docx
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку