логопедичне заняття з лексико-граматичних категорій "І в саду і на городі"

Про матеріал
закріпити узагальнюючі поняття – фрукти, овочі; вправляти дітей в утворення відносних прикметників від назв фруктів; вміння утворювати слова - іменники множини; збагачувати словник дітей прикметниками –кислий, солодкий, терпкий, соковитий, смачний, кисло-солодкий. Розвивати мовленнєве дихання, слухове та зорове сприймання, артикуляційну та дрібну моторику пальців рук, тактильне та смакове сприймання фруктів, виховувати впевненість у собі, вміння працювати в парах.
Перегляд файлу

Лексико-граматичні категорії

Тема. «І в саду, і на городі».

 

Мета: закріпити узагальнюючі поняття – фрукти, овочі; вправляти дітей в утворення відносних прикметників від назв фруктів; вміння утворювати слова -  іменники множини; збагачувати словник дітей прикметниками –кислий, солодкий, терпкий, соковитий, смачний, кисло-солодкий. Розвивати мовленнєве дихання, слухове та зорове сприймання, артикуляційну та дрібну моторику пальців рук, тактильне та смакове сприймання фруктів,  виховувати впевненість у собі, вміння працювати в парах.

Матеріал: кошики з овочами, кошики з фруктами, бокси з сипучими наповненнями, пошиті овочі та фрукти, палички дерев’яні, подушечки для сидіння, загадка в картинках, вправа на дихання «Хитрі горошинки», гра «Один-багато» з резиночками, гра «Збираємо врожай по кошикам», заламіновані кошики з шнурочками, заламіновані овочі, фрукти, баночки, наклейки  фруктів, окуляри закриті персоніфіковані, шматочки справжніх фруктів нанизені на шпажки, ложечки пластмасові, тарілочки  з водою.

Хід:

І.Привітання.

Доброго ранку – сонце привітне!
Доброго ранку – небо блакитне!
Доброго ранку – в небі пташки!
Доброго ранку – зелені дубки!
Доброго ранку – люди привітні!
Я всім бажаю щоб посмішки квітли!

Організаційний момент.

Логопед: - Я запрошую Вас до себе на гостину. А ось дізнатись куди  саме  ми з Вами вирушимо пропоную відгадати  загадку.

          Він харчами не торгує

Але всіх Вас нагодує

Помідори, перчик та морквиця

Все-все є хоч не крамниця.                 (город)

Логопед: Так, ми з Вами вирушимо на мій город, але що це за кошик незвичний.

- Що у ньому? (дзеркала з наклейками овочів та фруктів)

 

ІІ. Артикуляційна гімнастика.

Діти сідають  з логопедом  беруть дзеркала з наклейками овочів та фруктів та виконують артикуляційні вправи.

1 вправа «Посмішка» (Ротик закритий. Утримувати губи в усмішці. Старатися не показувати зуби).

Сьогодні ясно на дворі

Фрукти, овочі всміхнулись дітворі.

(Діти самостійно виконують  вправу  «Посмішка»)

2 вправа  «Смачне варення» (Ротик відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота)

Якщо любиш ти вареня покажи

Губки свої вправні оближи

(Діти самостійно виконують  вправу  «Смачне вареня»)

3 вправа  «Лопатка»  (Усміхнутися,широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів).

Язичок наш як лопатка

Покопає кожну грядку.

(Діти самостійно виконують  вправу  «Лопатка»)

4 вправа  «Почистимо зубки» (Посміхнутися, відкрити рот і кінчиком язика «почистити» нижні зуби і потім верхні, спочатку із боку в бік, потім – знизу вгору).

Коли щось смачненьке з’їли

Щоб твої зубки не боліли

Треба пасту й щітку мати

Щодня за ними доглядати.

 (Діти самостійно виконують  вправу  «Почистимо зубки»)

Логопед: А що це за безлад у мене на городі. Дітки допоможіть, на городі приберіть.

 

ІІІ. Дидактична гра «Посортуємо врожай»

Мета : навчати дітей класифікувати овочі та  фрукти за допомогою тактильних відчуттів, розвивати дрібну моторику рук.

Матеріал : овочі, фрукти , ящик, кошик.

Хід : діти розглядають овочі та фрукти, класифікують за вказівкою логопеда (овочі у ящик, фрукти – у кошик). Узагальнюють поняття «овочі» та «фрукти».

Логопед : Наче все з Вами намагалися зібрати, але ось помітила маленькі хитрі горошинки залишилися.

 

ІV. Дидактична гра «Хитрі горошинки»

Мета : розвивати тривалий ротовий видих, вміння чергувати плавний і сильний видих. Виховувати старанність.

Матеріал : гра «Хитрі горошинки».

Хід : дітки Вам потрібно подути у трубочку, щоб наші горошинки які там є затанцювали, отож вдихаємо повітря сильно носиком, а видихаємо через ротик (губки у «трубочці»)

 

V. Дидактична гра «Один-багато»

Мета : удосконалювати вміння утворювати слова - іменників множини, вірно вживати слова в множинні ( огірки, кабачки, сливи, яблука); розвивати дрібну моторику рук.

Матеріал : дощечка з зображенням овочів та фруктів з кольоровими кришечками , кольорові резиночки.

Хід : перед кожною дитиною на столі дощечки з зображеннями овочів та фруктів по одну сторону в однині з кришечками, по іншу сторону картинки в множинні з кришечками, діти кольоровими резиночками мають об’єднати картинки (огірок-огірки, помідор-помідори, груша-груши) та назвати їх.

 

Фізкультхвилинка /елементи логоритміки/

На городі працювали,             (ходьба по колу)

Ріпу, моркву виривали.        (присісти та виконувати рухи наче рвемо, тягнемо)

І в садочку ми бували –             (імітація ходьби на місці)

Груші-яблука зривали.             (імітуємо «як зриваємо груші»)

Гарний урожай зібрали,           ( показуємо на великий врожай)

Всі раділи, танцювали.             (махи руками вгорі ,притупуємо ногами)

 

VІ. Дидактична гра «Збираємо врожай по кошикам»

Мета : узгодження кількісних числівників із іменниками; вміння дітей рахувати фрукти ( Одне яблуко – два яблука – три яблука – чотири яблука – п’ять яблук; одна слива  - дві сливи – три сливи – чотири – сливи – п’ять слив …),розвивати дрібну моторику рук.

Матеріал : кошики з шнурочками, картинки овочів, фруктів,.

Хід : перед кожною дитиною на столі кошики з шнурочками та картинки овочів та фруктів, дітям пропонується нанизати на шнурок картинки та порахувати  їх ( одне яблуко – два яблука – три яблука – чотири яблука – п’ять яблук; одна слива  - дві сливи – три сливи – чотири – сливи – п’ять слив,…..)

 

VІІ. Дидактична гра «Вгадай фрукт за смаком»
Мета : збагачувати смакові відчуття; збагачувати словник дітей прикметниками –кислий, солодкий, терпкий, соковитий, смачний, кисло-солодкий; розвивати пам'ять; розвивати вміння визначати потрібний спосіб для впізнання предметів.

Матеріал:  порізані шматочками фрукти зі шпажками, окуляри закриті персоніфіковані

Хід : перед дітьми  на столі лежать шматочки фруктів зі шпажками та хустинка. Логопед пропонує дітям обрати окуляри закриті на вибір, кладе до ротика шматочок фрукта, а дитина в  свою чергу має  відгадати, що за фрукт вона смакує.

Запитання : Що ти смакуєш ?

На смак солодке чи кисле ? (соковиті,солодкі, кисло-солодкі, кислі, терпкі..тощо)

Де росте?

Логопед : Вони всі різні на смак і всі корисні, як ви вважаєте, чому?

( в них багато вітамінів )

Логопед: Як можна зберігати фрукти на зиму?

(зробити сік, зварити варення, заморозити, посушити)

Логопед: Так, все вірно. Сьогодні я поспішала Вас зустріти і геть забула, що я налила води у фрукти і мала їх помити для того, щоб приготувати вареня.

Дітки допоможіть мені, швиденько потрібно витягнути наші фрукти із води та розложити по баночках.

 

VІІІ. Дидактична гра «Яке  вареня»

Мета : утворення відносних прикметників від назв фруктів (вареня з яблук – яблучне вареня, із слив – сливове вареня, із груш та яблук – грушево-яблучне вареня, із полуниці та персика-полунично-персикове..….), розвивати дрібну моторику рук.

Матеріал:  об’ємні фрукти , баночки для фруктів, наклейки із зображенням фруктів, ложечки, посуд з водою.

Хід : перед кожною дитиною на столі стоять тарілочки з водою в яких фрукти та баночки куди діти повинні покласти фрукти ложечкою, назвати  з якого фрукта буде варення та наклеїти  наклейки з даними фруктами.

Запитання :  з яких фруктів ти будеш утворювати варення?

Яке варення  ти  приготував?

Яке вареня  найбільше любиш?

А якщо ми змішаємо усі фрукти (яблуко, грушу, сливу, персик, вишню абрикос) це  вареня  буде яке? ( Асорті)

 

10. Підсумок.

Логопед  підводить підсумок заняття, діти пригадують де сьогодні були, що робили…тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактична гра «Скажи  навпаки» - підбір антонімів

Огірок довгий- гарбуз широкий,

Помідор червоний- баклажан синій.

Морква солодка-цибуля плакуча.

 

 

Гра «Загадки-описи»

Степан дуже любить фрукти. Але дістати їх непросто, спершу треба відгадати, про що йдеться… відгадку треба знайти у кошику.

- Він маленький, жовтий, овальний, соковитий, кислий… (лимон)

- Воно велике, кругле, червоне, соковите, солодке… (яблуко)

- Він великий, овальний, витягнутий, жовтий, солодкий ... (банан)

- Вона велика, трикутна, соковита, солодка, (груша)

Степашка загадав нам такі добрі загадки, давайте почастуємо його фруктами. Підійдіть до мене, візьміть по одному фрукту. (Вживання конструкцій Творчого відмінка у реченні)

 

Мовлення — це один із найбагатших скар­бів, який подарувала людині природа. Мов­лення — це один із найвагоміших критеріїв оцінювання розвитку дитини, її розумової діяльності. Добре розвинуте мовлення — це запорука майбутньої успішності навчання в школі.

Для дитини дуже важливо, як сприймають її мовлення дорослі та ровесники, з якими вона спілкується. її мовлення повинно бути чітким, виразним, розбірливим, зрозумілим і приємним на слух для співрозмовників. Але часто мовленнєві вади стають на заваді нор­мального спілкування дитини в колективі, спричиняють негаразди у навчанні та роз­лади психічного здоров’я. Під час мовлення малюк почувається дискомфортно, може за­глибитися у себе. Щоб запобігти цьому, необ­хідно своєчасно виявити дефекти мовлення і якомога швидше їх подолати. Найпоширені­шими вадами мовлення є порушення звуко-вимови. Систему корекційної роботи чітко й структуровано відображено в моделі

Одним із перших етапів корекції фоне­тичних порушень у дітей є підготовка арти­куляційного апарату до постановки звуків та розвиток артикуляційної моторики. Зупини­мося на цьому детальніше. Метою підготов­чого етапу є вироблення повноцінних рухів органів артикуляції, які необхідні для пра­вильної вимови звуків. Артикуляційні вправи проводяться в ігровій та цікавій формі, супроводжуються невеликими віршиками. Оскільки одні й ті самі вправи, що повторю­ються безліч разів на заняттях, швидко на­бридають дітям, вони втомлюються, доціль­но добирати умовну назву до кожної артику­ляційної вправи, а комплекс артикуляційних вправ об’єднати в казку про веселого Язичка (див. додатки 2,3). Це, по-перше, підвищує ін­терес до корекційно-індивідуальних занять, створює позитивний емоційний настрій у дітей, по-друге, підвищується здатність дітей автоматизувати здобуті навички та уміння і, по-третє, економить час логопеда, оскіль­ки зникає потреба кожного разу пояснювати, як виконувати ту або іншу вправу,— достат­ньо її лише назвати.

docx
Додано
26 листопада 2023
Переглядів
537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку