«ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ПРАВИЛЬНОГО ВЖИВАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ?»
ПІДГОТУВАЛА:
ВЧИТЕЛЬ-ЛОГОПЕД КОСЕНКО Т.М.
МАРІУПОЛЬ
«ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ПРАВИЛЬНОГО ВЖИВАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ?» Для Вас, батьки!
У дітей з системними порушеннями мовлення спостерігаються труднощі у вживанні прийменників. Неправильне використання прийменників у мовленні, їх опускання зустрічається частіше, ніж всі інші види аграматизмів.
Причинами можуть бути:
-труднощі орієнтації у просторі;
-семантична багатоплановість і неоднорідні суть прийменників, яка не завжди зрозуміла дітям;
-обмеженість словника;
-збідніле мовлення дорослих як взірців для наслідування.
У дошкільному віці діти мають засвоїти прийменники на, в, у, з, під, над, по, біля, за, перед, через, коло, між, понад, з-під.
На початковому етапі роботи щодо вживання прийменників спочатку відпрацьовується розуміння просторового значення прийменників.
У роботі над смисловим значенням прийменників у дітей слід розвивати і уточнювати просторові уявлення, переміщати різні предмети в просторі, визначати розташування предмета або його зображення, визначати розташування предмета відносно іншого, впізнавати і вживати прийменники в усному мовленні без зорової опори, використовувати графічні схеми і графічні зображення прийменників.
Найефективнішим засобом засвоєння та правильного вживання прийменників є гра, цінність якої полягає в тому, що малюк без натиску дорослих засвоює різноманітні знання, набуває вмінь, готується до життя. Ігри здійснюють суттєвий вплив на розвиток значення і функцій слова, активізують мовленнєву діяльність дитини, є могутнім фактором розвитку мовленнєвого мислення дитини із загальним недорозвиненням мовлення.
Рекомендую спочатку відпрацювати розташування предметів відносно свого тіла.
Корисними будуть такі ігрові вправи:
- "Де хочу, там і сиджу" - дорослий пропонує дитині погратися і посидіти на різних поверхнях. Обов'язково треба озвучувати розташування (я на підлозі, я на килимку, я на канапі, я на стільці тощо).
- "Хованки"- дорослий пропонує дитині заховатися під будь-яким предметом, а потім слід уточнити, де була дитина ( під ліжком, під столом, під стільцем тощо).
- "Що у мами в сумці?"- дорослий пропонує дитині занурити свою ручку у мамину сумочку і знайти там предмет. Потім слід уточнити, де був цей предмет (у сумочці). Варіантів цієї гри багато: можна занурювати руку у пакет, у кишеню, у валізу тощо. Дітлахам дуже подобаються такі ігри.
Наприкінці хочу зауважити, що для дітей молодшого дошкільного віку краще пояснювати смислове значення прийменників у практичній діяльності. Коли дитина безпосередньо маніпулює з цим предметом, виконує будь-які діє, тоді вона краще усвідомлює значення прийменників.
Рекомендую оформити фотоальбом з фотографіями дитини, на основі цих спогадів можна закріпити знання прийменників.
Світлини можуть бути різними: дитина сидить на канапі, лежить під ліжком, відпочиває на килимку, засмагає на піску тощо...
Навчання дітей правильно вживати як прості, так і складні прийменники займає важливе місце у формуванні мовленнєвої компетенції дошкільника, його подальшому навчанні у школі .Використання ігрових прийомів дає змогу урізноманітнити роботу з розвитку мовлення та закріпити правильність вживання прийменників.
Успіхів вам! Грайте, і у вас все вийде!
Фото з мережі Інтернет.