Проєкт
Деделюк Г.П.,
вчитель початкових класів
Старокутського ліцею
Кутської селищної ради
Косівського району
Івано-Франківської області
Тема. Людина в довкіллі. Зміцнення здоров’я людини
за допомогою оздоровчих сил природи.
Учасники: учні 2 класу.
Мета і завдання проєкту.
Очікувані результати.
Технологічні елементи |
Між предметний проект. |
Підтема проєкту |
Вплив сонця, повітря та води на здоров’я людини. |
Об’єкти пізнання |
Сонце, повітря, вода. |
Проблема |
Як використовувати природні чинники для зміцнення здоров’я. |
Способи розв’язання завдань |
Індивідуальна, групова робота. Аналіз опрацьованої літератури, художніх творів, інформації з Інтернету, власного досвіду. Складання усних розповідей; збір фотографій; малювання малюнків. |
Презентація |
|
Попереднє завдання учням.
Оголошення теми уроку.
У грі беруть участь 7-8 дітей. Кожен вибирає собі роль: сонце, вода, повітря, земля, яблуня, зайчик, дівчинка. Учні стають у коло. У кожного в руках – кілька ниток. Діти розповідають у кому з інших учасників «довкілля» їх персонаж має потребу та подає йому кінчик нитки. Із ниток утворюється павутинка і учні роблять висновок: жива і нежива природа взаємозв’язані.
Людина – частина довкілля. Вона впливає на нього. А довкілля в свою чергу має вплив на нас, на наше здоровя.
Сьогодні ми візьмемо участь у проекті «Людина в довкіллі. Оздоровчі сили природи».
Перед нами стоїть проблема: Як використовувати сонце, воду, повітря, щоб отримати від них користь, а не шкоду?
Або:
Коли сонце, вода, повітря – наші друзі, а коли недруги.
Ліс, поле, діброво,
Уклін вам по праву.
Повітря і Сонце,
Водичко і трави,
У дім ваш чудовий
Дозвольте зайти.
Ми хочемо ключ
До здоров’я знайти.
Працюємо в групах і цілим класом за даним планом.
Проєктна діяльність.
1). Слухання і обговорення виступів «Науковців».
Виступи «Науковців».
Група «Сонце».
Сонце – це велетенська куля розпеченого газу. Відстань від Землі до Сонця – 150 млн км. Навколо Сонця рухається наша планета Земля. Температура Сонця на поверхні близько 6000 градусів. Світло від Сонця до Землі долинає за 8 хв.
На всі боки від Сонця поширюється світло й тепло. Якби Сонце охолонуло, Земля поринула б у темряву. На землі загинуло б усе живе.
Сонячне проміння нагріває земну поверхню і сприяє життю людей, тварин і рослин.
Сонячне проміння сприяє утворенню в організмі вітаміну Д.
Як дружити з Сонцем?
Засмагати краще з 10 до 12 години. Для рівномірного опромінювання всієї поверхні шкіри, треба постійно повертатися до Сонця іншим боком. Найкраще засмагати під час фізичних вправ, ігор.
А от спати на Сонці не можна. Можна отримати опіки. Голову треба прикривати, щоб не дістати тепловий удар.
Група «Вода».
Якщо уважно розглянути глобус і карту, побачите, що найбільше є блакитного кольору. Це вода. Вона займає дві третини поверхні земної кулі. Вона є в повітрі у вигляді пари. Вода є під землею. Без води нема життя. Більшу частину нашого тіла становить вода. Вона входить до складу крові. Випаровуючись із поверхні шкіри, вода регулює температуру тіла. Вона потрібна організму для виведення різних шкідливих речовин.
Для зміцнення здоров’я треба приймати водні процедури: обтиратись, обливатись, купатись у річці, на морі. Та не можна входити у воду розігрітим, відразу після приймання їжі. Не рекомендується переохолоджуватись у воді.
Група «Повітря».
Навколо нас є повітря. Проте ми його не бачимо, бо воно невидиме. Повітря заповнює все довкола. Воно є у ґрунті, у воді. Куди ми не пішли б, куди б не поїхали морем чи сушею, як високо не піднялися б на літаку, як глибоко не спустилися б у шахту, – всюди є повітря. Наша планета з усіх боків оточена шаром повітря.
Повітря прозоре і безбарвне. Проте товстий шар повітря має колір. Блакитне небо – це товстий шар повітря, освітлений Сонцем.
Якщо людина хоче бути здоровою, повинна якомога більше перебувати на свіжому повітрі.
Повітряні ванни приймають через 1-2 години після їжі. Висновки. Що нам дають сонце, повітря, вода.
Заповнення дошки: корисне від Сонця, води, повітря.
організм киснем
Фізкультхвилинка (імітація рухів)
Добре те, що сонце світить.
Добре те, що віє вітер.
Добре те, що ось цей ліс.
Разом з нами ріс і ріс.
Добре гратися надворі.
Добре вчитися у школі.
Добре плавати в ставку.
Добре те, що я живу!
.
Висновки.
3) Наш досвід.
Учні розповідають про випадки з власного досвіду на дану тему.
4) Слухання і обговорення виступів «Літераторів».
Група «Сонце»
Загадки
а) Удень по небу гуляє, в ввечері спати на землю лягає.
б) Гарне, добре, ласкаве, на всіх людей дивиться,
А людям на себе дивитися не дозволяє.
в) В небі я труджуся –
Знає мене кожний.
Я на всіх дивлюся –
На мене – не можна.
*****
Сіло Сонце на сосну,
Сонно мовило: «Засну».
Сосни сонечко гойдали,
Сосни сонечко благали:
- Сонце, сонечко не треба,
Стане темно нам без тебе.
Г.Чубач
Ставлення наших предків до Сонця.
Наші предки поклонялись Сонцю, яке давало тепло. Вони уявляли Сонце – «царем неба», який удень освітлює і зігріває землю, а вночі ховається за землю, обходить її і на ранок з’являється на сході.
Сонце на їхню думку, живе в морях і звідти сходить. При його сході величезна кількість чортів піднімають його палями. Давні українці вірили, що сонце виходить з-під землі і біжить по верхні невидимого неба. Заходить у землю і впродовж цілої ночі робить свій шлях під землею.
Ярило – бог весняного сонця. Це молодий красивий чоловік на білому коні, у білій мантії з вінком квітів на голові. У лівій руці тримає колоски. Де Ярило пройде – буде хороший урожай.
Група «Вода»
Загадки
Що таке пливе і ллється.
Часом на камінь дереться.
Як нема – все висихає,
Звірі й птахи помирають.
/Вода/
Тече, тече – не витече,
Біжить, біжить – не вибіжить.
/Річка/
Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно.
/Лід/
Білесеньке, пухнастеньке, літає, як муха,
Залітає за кожуха.
/Сніг/
Жива вода
В гуцульських селах б’ють джерела:
Жива вода струмує в них,
Така прозора і весела,
Немов дзвінкий дівочий сміх.
/Л.Лащук/
Ставлення давніх українців до води.
Наші предки вважали, що вода – свята. Вода – символ здоров’я. Її використовують у замовляннях і заклинаннях. Святимо воду, щоб душу очистити від гріхів. І водою святимо, щоб вигнати нечистого Духа. Свячена вода вживається як ліки при всіх хворобах.
Кажуть, що не можна ввечері воду виливати, тому що коли виллєш і вступиш у цю воду, то будеш хворий.
До води ставляться з повагою і вважають за гріх говорити про воду погані слова.
Група «Повітря».
Є над землею, під землею і у воді –
Без нього все загине на землі.
/Повітря/
Рукавом махнув – дерева нагнув.
/Вітер/
Без кольору, без смаку і без запаху,
Життя без нього неможливе.
/Повітря/
*****
Повітря нам потрібне всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаєм –
Все ж повітря споживаєм.
Комашка по землі повзе –
І та повітрям дихає.
Вітер крила обертає молодого вітряка,
І вітрила надуває величезного човна.
А щоб повітря чистим було,
Потрібно, щоб дерев багато росло.
Вітер
Якщо не можна вітер змалювати,
Прозорий вітер на ясному тлі –
Змалюй дуби, могутні і крислаті,
Котрі од вітру гнуться до землі.
/Л. Костенко/
Тести
Оздоровлення сонцем
Оздоровлення водою
Оздоровлення повітрям
Перевіривши тести, обговоривши правильність виконання, учні складають правила користування сонцем, водою, повітрям.
Виходять групи по черзі, учні демонструють складені правила.
Правила користування сонцем.
Правила користування повітрям.
Правила користування водою.
Виставка малюнків. Коментар художників.
Виходять діти з емблемою «Сонце», «Повітря», «Вода» і розказують від 1-ої особи.
Наприклад.
Я – Сонечко. Якщо ви зі мною дружитимете , я …
Але я можу вам зашкодити, якщо …
-Дякую всім за чудово виконану роботу, ви добре попрацювали.
Як є здоров’я – буде все, як треба,
Сміятиметься сонечко із неба.
І дітям світ постелиться під ноги,
Щоб ви пройшли усі дороги.
Здорові діти – нація здорова.
Багата Україна і чудова!
То ж, діти, всі здоровими ростіть,
В майбутнє добрими ідіть.
Н. Будна.