М.Стельмах "Гуси-лебеді летять"-автобіографічна повість про дитинство
Урок укрїнської літератури в
7 класі
Учитель української мови та літератури
ЗОШ №2 м. Ладижина,
спеціаліст ІІ категорії
Оплаканська Наталія Іванівна
2016р.
Тема:М.Стельмах "Гуси-лебеді летять"-автобіографічна повість про дитинство
Мета : ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом М. Стельмаха, з’ясувати особливості програмової автобіографічної повісті; опрацювати ідейний зміст І розділу; розвивати естетичні смаки учнів, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, грамотно висловлювати свої думки, враження; активізувати словник школярів; виховувати почуття пошани до творчості М. Стельмаха, пошану до звичаїв і традицій народу; любові до рідної літератури, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Теорія літератури : Автобіографічна повість.
Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст : Історія літератури, історія, кіномистецтво, образотворче мистецтво, музика.
Обладнання : Портрет М.Стельмаха, презентаційний матеріал, підручники, кінофільм «Гуси-лебеді летять», комп'ютер, книжки, ілюстрації.
Тип уроку : Урок засвоєння нових знань.
Душа летить в дитинство,
Як у вирій,
Боїй на світі тепло тільки там…
Ліна Костенко
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
Сьогоднішній наш урок незвичайний . Для того, щоб дізнатися про його незвичайність, ви дасте відповідь на певні питання щодо основної нашої теми.
Фронтальнеопитування
Отже, кожна правильна відповідь буде давати нам право відкрити пазл.
- Що називається біографією?
- А що таке повість?
-Які особливості цього жанру ви знаєте?
-Які твори цього жанру ми вже вивчали?
ІІІ Оголошення теми та мети уроку. Мотивація уроку
Тож ,як бачите,на малюнку зображено гуси-лебеді.І цей малюнок знаходиться на обкладинці журналу.
Якраз у формі літературного журналу буде проходити наш урок.
А виходячи з питань,що я вам задавала під час розкриття пазлів, зрозуміло, що основна наша тема : "Гуси-лебеді летять"-автобіографічна повість.І ця повість про дитинство, а написав її наш земляк М.Стельмах.
На цьому уроці ми будемо аналізувати неповторність художнього стилю М.Стельмаха; особливості автобіографічної повісті, працювати з текстом, аналізувати його фрагменти; творчо мислити; грамотно висловлювати свої думки; пояснювати, як у творі поєднується світ природи і світ людини (розгорніть зошити запишіть сьогоднішню дату, класна робота та тему уроку.)
1 Сторінка “ Мрія з дитинства”
Розгортаємо першу сторінку нашого журналу, яка має назву “ Мрія з дитинства”
Забезпечення емоційної готовності до роботи.
Дитинство – це найпрекрасніша пора в житті кожної людини, коли навколишній світ сприймається, як казка.
Дитинство також-найсприятливіша пора для мрійництва! А ви мрієте про щось?
У вас на партах є картки із зображенням лебедів
Пригадайте якусь потаємну мрію зі свого дитинства і запишіть її на цих картках. (Учні виконують завдання під пісню «Ой летіли дикі гуси» у виконання Ніни Матвієнко)
- Можливо, хтось хоче поділитись приємними мріями із свого дитинства? (Відповідіучнів).
- Я сподіваюся, що з допомогою цього словесного малювання ви налаштувалися на чудові емоції перед уроком. Тож можемо далі гортати наш журнал.
(Відповідіучнів).
ІV. Засвоєння нового матеріалу.
2 Сторінка « Біографічна»
Отож друга сторінка нашого журналу має назву « Біографічна»
Наші літературознавці ознайомлять нас із біографією М.Стельмаха. Отже …
1. Розповідь про життєвий і творчий шлях М. Стельмаха.
-Де і коли народився Михайло Панасович Стельмах?
Михайло Панасович Стельмах народився в селі Дяківці на Вінниччині. Першою пробудила в хлопчика любов до рідної землі мати. Ганна Іванівна, про яку він так писав в автобіографічній повісті «Гуси-лебеді летять»: «В її устах і душі насіння було святим словом. І хоч не раз вона нарікала на свою мужицьку долю з її вічними супутниками — нестатками й злиднями, проте нічого так не любила, як землю. Мати вірила: земля усе знає, що говорить чи думає чоловік, що вона може гніватись і бути доброю, і на самоті тихенько розмовляла з нею…»
-Батьки найдорожчі люди для кожного. А от як про батьків згадує письменник?
З особливою ніжністю згадував письменник батька, Панаса Дем’яновича, діда Дем’яна — колишнього кріпака, філософа, талановитого майстра; бабусю, яку любив понад усе; дядьку Миколу, якого по-вуличному звали Бульбою,— цих простих, добрих, чесних і невтомних людей, серед яких минуло дитинство Михайлика.
-У дитинстві кожен має якесь цікаве захоплення. А які перші захоплення мав маленький Михайлик?
З дитячих років запали в душу хлопчика народні пісні, казки, думи, легенди. А ще полюбив маленький Михайлик книжку. «Якось я швидко самотужки,— згадував пізніше письменник,— навчився читати і вже, на мої дев’ять років, немало проковтнув добра і мотлоху, якого ще не встигли докурити в моєму селі». Та найбільше його захопили дві книжки — «Кобзар» Тараса Шевченка і «Тарас Бульба» Миколи Гоголя. Перші літери хлопчик вивів виструганою з кленової гілочки ручкою і бузиновим чорнилом.
-А де навчався майбутній письменник?
Коли Михайлику було дев’ять років, його віддали до школи. Хлопчик на той час вмів уже читати і писати, тому його відразу прийняли до другого класу. Сім’я постійно відчувала матеріальні нестатки, жити було важко, вчитися теж. На всю родину Стельмахів були одні чоботи, тому часто взимку батько носив Михайлика до школи на руках, загорнувши його у якусь теплу одежину.
Після закінчення початкової сільської школи Михайло Стельмах вступив до школи колгоспної молоді, а в 1928 році оголосив молодіжну бригаду, з колишніх наймитів.
-Що ви знаєте про педагогічну діяльність Михайла Панасовича?
Від зорі до зорі працює він у полі, а в душі плекає мрію: бути вчителем. Спершу майбутній письменник навчається у Вінницькому педагогічному технікумі, а в 1933 році перший у Дяківцях закінчив Вінницький педінститут. Дві зими учителював у школах рідного Поділля, збирав усну народну творчість, пробував писати.
-Що вам відомо про творчість письменника?
Перші його поезії надруковано в 1936 році.
Загальне визнання принесли письменникові романи «Велика рідня» та «Кров людська — не водиця».
Цілу бібліотечку складають книжки Михайла Стельмаха для наймолодших читачів: «Жнива», «Колосок до колоска», «Живі огні», «Весна-весняночка», «У сестрички дві косички», «В їжачковім вітряку», «Як журавель збирав щавель», «Маленька Оленка», «Бурундукова сім’я», «Заячий секрет», «Цапків урожай», «Журавель», «Ой весна-зоряночка», «Чорногуз приймає душ», «Літо-літечко», «У бобра добра багато» та інші. Заслуговує на увагу і казка про кмітливу дівчинку «Маленька Оленка».
Крім прози та поезії, писав п’єси і сценарії для кінофільмів. Помер М. Стельмах на сімдесят другому році життя 27 вересня 1983 року.
виставка на столі
Слово вчителя
Цілу бібліотечку складають книжки Михайла Стельмаха для молодших читачів. Крім прози та поезії, писав п'єси і сценарії для кінофільмів.
Стиль його письма чарує, полонить читача.
3 Сторінка “Творчий задум”
Все у світі має свій початок, свій задум. І у Михайла Панасовича були причини, що спонукали написати повість «Гуси –лебеді летять». Про передумови написання цього твору нам розкаже літеретарознавець.
. Передумова написання тексту.
Повідомлення літературознавців про передумови написання твору
Дійшовши свого полудня віку, Михайло Панасович Стельмах написав повість про власне дитинство — «Гуси-лебеділетять». Роботу над нею письменникдатував 1963—1964 роками. Протеспогади про все, щобуловідчуто і пережито в ранні літа, які про минули в селі Дяківці (теперцеЛітинський район Вінницькоїобласті), пам'ять про рідних і односельців, про події, що пройшли колись перед очима, видно, взяли в полон надто сильно.
Михайло Панасович у повісті малює людей і обставини так, як вінїхпобачив, запам'ятав, зрозумів.
Цетвір, написаний на основ іжиттєвихфактів, почуттів, переживань самого автора, якірозкриваютьйогоіндивідуальність.
4 Сторінка « Значення назва»
Слово вчителя.
- Чому автор назвав свою повість «Гуси-лебеді летять»?
Чарівною казкою дитинства здається нам повість М. Стельмаха «Гуси-лебеділетять...», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства і дива.
Уже з перших абзаців Михайло Стельмах переносить нас в казку, де розпатлані хмари, де співають лебедині крила, де світ більшається, тріпоче й міниться. Де можна стати чарівником і повернути лебедів з минулого, де ростуть правічні ліси й літають чарівні гуси-лебедята.
Правда, казкова атмосфера?
Фольклорні джерела світу багаті цими образами. Пригадаймо українську народну казку «Івасик-Телесик», російську про сестричку під назвою «Гуси-лебеді», літературну казкуСельми Лагерлеф «Подорож Нільса з дикими гусьми по Швеції»… А пісень скільки! І серйозних, і жартівливих, і дитячих, і для дорослих.
І сьогодні для всіх нас заспіває пісню «Гуси-лебеді» Кучерявий Юрій
Червоною ниткою проходить у творі образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика з біди у його казці.. Чому саме лебедів для цієї ролі автор обирає, а не інших птахів? Що вам відомо про лебедів?
Виступ народознавця
Існує такий звичай: коли діти вперше навесні побачать диких гусей, вони мають підкинути догори солому або сіно й прокричати щось на кшталт: «Гуси, гуси, ось вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!» Ця солома вважається чудодійною: якщо господиня збереїї та покладе в куряче гніздо, то кури будуть добре нестися й курчата добре живитися.
Над хатою Стельмахів часто пролітали лебеді, і від їх лету чути було звук, схожий на звук далеких дзвонів. Дід говорив, що так співають лебедині крила. Від споглядання перельоту цих чудових птахів хлопчику ставало на серці і радісно і сумно. Він знав, що лебеді полетіли «на тихі води, на яснізорі».
І наступна наша сторінка
4 Сторінка
Присвята “Моїм батькам”
Слово вчителя
Повість «Гуси-лебеді летять» ,яку ми сьогодні з вами опрацьовуватимемо, переносить нас у дитинство письменника, яке пройшло в подільському селі Дяківці, неподалік від річки Південний Буг, що несе свої води у Чорне море. Власне дітище Михайло Стельмах присвятив батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу: «Моїм батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу з любов’ю і зажурою».(портрети)
5 Сторінка повість «Гуси-лебеді летять»
2.Слово вчителя.
-Зачитайте перші абзаци повісті
- Надійшла весна. З далекого вирію повертаються птахи. Ось летять ключем горді птахи, провісники весни – лебеді. Летять низько-низько над хатою, тому маленькому Михайликові здається, що вони «струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів». Хлопчикові теж хочеться полетіти за чудесними птахами. «А віща скрипка і срібний відгомін бринять, єднаються над моїм дитинством, піднімають на крила мою душу, забираютьїї в нерозгадану далину. І хороше, і дивно, і радісно стаємені, малому, у цім світі », - так згадує дитинство Михайло Стельмах.
2. Словеснемалювання.
- Яким ви уявляєте головного героя?
(Відповідіучнів).
А ось таким показав йогорежисерфільмуОлександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси –лебеділетять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв ВолодимирЧубаєв.
Відеофрагмент
Наскільки схожий «ваш» Михайлик з цим образом? (Відповіді учнів).
І сьогодні ми більш детально з ним познайомимося.
Сторінка «Теорія літератури»
2. Робота з підручником. Теорія літератури.
Ми вже не одноразово говорили, що твір про дитинство самого письменника,а отже він автобіографічний.
- Який твір називають автобіографічним? Давайте запишемо його визначення у наші літературні словнички.
Автобіографічний твір- це
. Що підсилює відчуття, що автор описує своє дитинство?).
- У якому часі ведеться розповідь?
– Хто започаткував цей жанр в українській літературі? (В українськійлітературі жанр започаткований «Поученієм Володимира Мономаха»).
Серед творів української літератури, які ми вже вивчили, які є автобіографічними?
Фізкультхвилинка
Сторінка під назвою «Гуси-лебеді летять»
5. Робота з текстом (І розділ).
- Знайдіть елементи казковості на початку повісті.
- З якою метою хлопчик хоче стати чародієм?
- Що сказав про приліт лебедів дід Дем’ян?
- Які ключі має сонце? Як йому вдається ними відмикати землю?
- У яких краях хочеться побувати Михайликові?
-У тексті автор згадує про рід занять односельчан,а чи знаєте ви що означать ці професії?
-Якими ремеслами займалися односельчани Михайла?Зачитайте в тексті.
Словникова робота( на слайді)
- Чому хлопчик не може піти в ліс?
- З якою метою Михайлика відправили в церкву? Чим він був вражений?
- Доведіть, що однокрила качка уміла розбиратися в людях.
- Прокоментуйте слова дядька Себастіяна: «Найшов забавку! Краще було б, дитино, аби ні ми, ні ви не знали цих забавок».
- Отже, про що розповідається в першому розділі?
6
І сьогодні до нас завітали молоді актори,тож розгорнемо наступну сторінку «Юні актори»
Сторінка «Юні актори»
- Визначте тему першого розділу повісті. (Відображення приходу весни, її вплив на життя селян; знайомство з родиною Михайлика ). Давайте запишемо її.
– Діти, ви уважно читали текст. А скажіть, як мати називала Михайлика. Знайдіть у текстіці слова і подумайте, яка причина була використання цих слів.
СЛАЙД
Сторінка «Найуважніший читач»
6. Робота в парі
Парна робота. Ви в парі, у вас на столі є тести, перевіримо наскільки ви уважні читачі .
Метод “Уважний читач” СЛАЙД( виконання тестових завдань)
Ми казали, що мова письменника багата і ми проведемо філологічну хвилинку
На сторінці «мовних скарбів».
Об’єднаємося у 2 групи таким чином: кому присвятив М.Стельмах повість: батькові і матері
Батько - Для І групи завдання:
Знайдіть, який синонімічний ряд використовує письменник до слова «лаяти».
Мати - Для ІІ групи завдання:
Знайдіть і зачитайте, які фразеологізми та прислів’я використано в першому розділі?
- Зякою метою вводить письменник у текст повістітаку лексику?
VЗакріплення вивченого матеріалу
Підсумок першої частини уроку.
- Коли відбуваються події в повісті Михайла Стельмаха?
- Які події відбувалися в той час на Україні?
- Чому повість «Гуси-лебеділетять» є автобіографічною? Хто вплинув на формування особистості письменника?
Слово вчителя.
- Серед мальовничої природиПрибужжя промайнуло дитинство письменника. Саме тут він навчився шанувати красу природи, розуміти таємниц людського життя. У повісті звучить мотив любові до природи: людина – дбайливий і мудрий господар, який повинен любити й оберігати її
.
VІ. Підсумок уроку.
Наступна сторінка Мікрофон
1 . Підведення підсумків уроку.
2.Рефлексія.(роздрукувати)Починаючи такими словами скажіть
Я дізнався…
Зрозумів…
Навчився…
Найбільші труднощі я відчув…
Я не вмів, а тепер умію…
І я оцінюю себе на … балів
3. Оцінюваннярезультатів уроку.
Учитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.
4. Настанова й побажаннявчителя.
Ваші картки з мріями пропоную повісити вдома на видному місці і не переставати мріяти про здійснення своїх заповітних дитячих бажань.
РОБОТА з епіграфом
Ліна Костенко писала :
Душа летить в дитинство,
Як у вирій,
Боїй на світі тепло тільки там…
-Діти як ви розумієте ці слова видатної поетеси?
Тож нехай у ваших душах залишаються тільки гарні спогади про дитинство, а гуси-лебеді приносять на своїх крилах щастя…
VІІ Домашнєзавданн
Читати 2-4 розділи. (короткий зміст і повний зміст) ; скласти план до другого розділу
1