«Мандрівка бабусиною світлицею»

Про матеріал
Цифровий ресурс на тему «Мандрівка бабусиною світлицею» включає в себе планування навчально-виховної роботи з дітьми старшого дошкільного віку з теми а також презентацію. Дає можливість розширити та поглибити знання дітей про старовинні предмети побуту українців – прядка, кужіль, веретено і т.д. Розвиває інтерес до історії українського народу; любов і шанобливе ставлення до рідних, до свого роду. Навчає дітей чути красу рідної мови на прикладі українських народних прислів’їв і приказок, віршів, пісень; помічати красу навколишнього. Виховує любов до рідної мови, бажання спілкуватися нею; почуття гордості за рідний край, повагу до старших, до праці, до свого рідного краю, до народних традицій.
Перегляд файлу

ІV день.

«Мандрівка  бабусиною світлицею»

Бесіда. Мета: продовжувати збагачувати та поглиблювати знання дітей про українське народне житло та предмети українського побуту; розвивати пам'ять, увагу, мислення; виховувати естетичний смак, здатність відчувати красу, бажання пізнавати нове, незнайоме.

 Лічилки: Котилася торба, з високого горба

                  А в тій торбі хліб – паляниця,

                  Кому доведеться, той буде жмуриться.

Ігрова діяльність: Ігрова вправа: «Давайте привітаємось» Вітаються (вухо до вуха, лоб до лоба, носик до носика). Мета: створити позитивний настрій в групі дітей, зняття тривожності, розвиток упевненості в собі, розвиток пізнавальної сфери (уява, розумові процеси).

Р/гра: «Бездомний журавель». Правила гри: журавлик ходить в колі, журавлики – діти за колом; на сигнал – діти всі стають у маленькі обручі – будиночки по одному, хто не встиг – той журавель у колі. На слова вихователя: Всі журавлики літають,

                     Легко крилами махають.

                      Веселіше летіть, друзі,

                       Хатку знайдете у лузі.

(Усі діти бігають по колу, махають руками-крилами).

                                                      Раз, два, прилітайте!

                                                      Швидше в хатку ви ставайте!

(Займають обручі-хатки)

Загадки: Загородив дід хлівець для п’ятьох овець. (Рукавиця)

Як ходить, то повне, як стоїть, то порожнє. Чоботи)

Прислів’я та приказки: 1. Хата господинею красна.

2. Ліс красен грибами, а хата пирогами.

3. У своїй хаті і кути помагають.

4. Без старого не буде і нового.

5. У хаті, як у віночку, і сама сидить, як квіточка.

6. Казав пан: «Кожух дам»,- та слово його тепле.

7. Убрався в жупан і дума, що пан.

8. Хоч сорочка одна, зате біла щодня.

9. Отакі наші вжитки: ні кожуха, ні свитки.

 

Заняття: «Мандрівка бабусиною світлицею.»

Мета: продовжувати збагачувати та поглиблювати знання дітей про українське народне житло та предмети українського побуту; розвивати пам'ять, увагу, мислення; виховувати естетичний смак, здатність відчувати красу, бажання виготовляти витинанки.

Словник: прядка, кужіль, веретено,рубель і качалка, колиска.

Обладнання та матеріал: приміщення, оформлене як українська хата; пензлики, фарби (гуаш), вода, макет печі; спечений хліб із ягідками калини: віночок із верби, записи пісень «Смерекова хата», «Моє рідне село».

Хід заняття: (Діти сидять на стільчиках)

Вихователь: - Діти, ми сьогодні з вами заглянемо в далеке минуле, коли жили наші діди-прадіди. Щоб це зробити, нам треба здійснити мандрівку бабусиною світлицею. (Заходять до зали. Бабуся сидить на ослоні, пряде і співає українську народну пісню «Ой журавко, журавко!» діти тихенько стоять і слухають. Бабуся помічає дітей, вітається).

Вихователь: - Бабусю,ви таку гарну пісню співали. Але вона така журлива, аж плакати хочеться.

Бабуся Одарка: - В житті не завжди весело буває. Пісні складають люди про своє життя, а в житті різне буває: і сльози, і сміх. Ось тому і пісні є різні-і веселі, і журливі. Ось мені було сумно без вас, діти, то я і заспівала сумної. Заходьте до моєї світлиці.

Вихователь: - Бабусю, а що це ви робили, коли ми до вас прийшли?

Бабуся Одарка: - Я пряла на прядці. Прядка-це інструмент, з допомогою якого роблять (прядуть) нитки, потрібні для в’язання, ткання. Погляньте і скажіть, що є в прядки?

- Правильно, у прядки є велике колесо. Внизу, під колесом є дощечка для ноги, зверху над колесом закріплено паличку для ниток.

  • То як називається цей предмет? (Прядка).
  • А що роблять на прядці? (Прядуть нитки).

Цікаво, як же прядуться нитки. Що це стоїть поруч із прядкою? (Ослін або лава).

  • Що вставлене в ослін? (Величезний гребінь).

- Правильно, у дірку в ослоні вставлений великий гребінь, а на гребні – кужіль. Подивіться уважно, як ви думаєте, з чого цей кужіль? (З вовни).

 - Молодці, діти, цей кужіль з вовни, а буває з льону, конопель. (Бабуся сідає на ослін, показує і розказує, як вона пряде нитки).  З кужеля я витягую нитку, скручую її пальчиками і намотую на паличку, яка кріпиться зверху над великим колесом. Потім ногою натискаю внизу на дощечку під колесом і воно починає крутитися. Нитку я підправляю рукою, висмикуючи вовну з кужеля. Нитка скручується і намотується на паличку. Так і прядуть.

  • То як називається моя помічниця? (Прядка).
  • Як називається вовна, надіта на гребінь? (Кужіль).
  • З чого може бути кужіль? (З вовни, льону, конопель).

- Діточки, а ви знаєте, мені не тільки прядка допомагає прясти. Є у мене ще один помічник. Раніше, у довгі зимові вечори, дівчата збиралися на вечорниці. Вони там вишивали, скубли пір’я, пряли. А прядку з собою незручно було носити, то прясти допомагала ось така паличка, яка називається-веретено. Ця назва походить від слова «вертітися», бо ця паличка крутиться в пальчиках і допомагає вовні скручуватися в нитку. Що можна сказати про веретено, яке воно? (З одного боку тонке і заокруглене, з другого боку - товстеньке і на кінці шапочка).

- Як ви думаєте, для чого ця шапочка? (Це щоб нитки не спадали і не розкручувалися). (Бабуся показує дітям, як робиться (прядеться) нитка з допомогою веретена. Веретено в пальчиках крутиться і накручує нитку, яку бабуся висмикує з кужеля).

- А ви хочете спробувати, чи легко крутити веретено? (Діти пробують). Для цього, дітки, треба тренувати свої пальчики. Кожного діла треба вчитися. То як називається цей мій помічник? (Веретено).

Дитина: - І що ви будете робити з цих ниток, що напряли?

Бабуся Одарка: - З ниток я буду ткати ось такі рядна та доріжки (хідники),рушники з різнобарвними смужками. Подобаються вам мої вироби? Я люблю все робити своїми руками. Як говорить прислів’я «Не те дороге, що з золота зроблене, а те що своїми руками створене». Так і ви вчіться робити все своїми руками.

Дитина: - Бабусю, а на вечорницях тільки працювали?

Бабуся Одарка: - Не тільки працювали, а й жартували, співали, грали в ігри. На вечорницях завжди було весело.

Дитина: - А ми теж народні ігри знаємо.

(Проводиться гра «Бездомний журавель»).

Р/гра: «Бездомний журавель». Правила гри: журавлик ходить в колі, журавлики – діти за колом; на сигнал – діти всі стають у маленькі обручі – будиночки по одному, хто не встиг – той журавель у колі. На слова вихователя: Всі журавлики літають,

                                                     Легко крилами махають.

                                                     Веселіше летіть, друзі,

                                                      Хатку знайдете у лузі.

(Усі діти бігають по колу, махають руками-крилами).

                                                      Раз, два, прилітайте!

                                                      Швидше в хатку ви ставайте!

(Займають обручі-хатки)

Бабуся Одарка: - Молодці, діти, гарно вмієте гатися, дружно. Сідайте, відпочиньте.  Так, ви помітили, що у мене до сволока підвішене? А ви самі не підкажете, що це або для чого? (Щоб колихати маленьку дитинку).

  • Правильно, це колиска для немовляти. Погляньте, як вона гарно гойдається, в ній дуже зручно колихати дитинку. Давайте покладемо ляльку, це буде в нас маленька дитинка. Куди ми її покладемо? (В колиску). Поколишемо її і… що ще будемо робити? (Співати коли саночки).
  • А як співають колисанки? (Тихесенько, ніжно, плавно, з любов,ю).
  • Коли мами співають немовлятам колисанки, вони всю свою любов вкладають у слова колискової, висловлюють побажання, щоб дитятко гарно спало,, їло, виростало здоровим і щасливим. Ось послухайте, я заспіваю колисанку, якої навчив мене мій тато: Ай ну-ну-ну—люлі… налетіли гулі.

                Посідали на воротях у червоних чоботях.

                Стали думать і гадать, чим дитину годувать?

                Чи кашкою, чи медком, чи крупчатним пиріжком?

                 А-а, а-а, а-а…

- Діти, сподобалась вам колисаночка?  Про що в ній співається? (Про гусей). А чому вони в червоних чоботях? (Бо в них ніжки червоні). Про що думали гуси? (Чим годувати дитинку). Може і ви, діти, знаєте колисанки? (Діти співають).           

Котику сіренький, котику біленький,

Не ходи по хаті, не буди дитяти.

Дитя буде спати, котик воркотати.

Ой на кота воркота, на дитину дрімота.

А-а-а-а!             А-а-а-а!

 

Ой но люлі коточок, украв в баби моточок.

Тай поніс до Галі, Галя стала бити,

Не вчись котку красти, а вчися робити.

А-а-а-а!               А-а-а-а!

Бабуся Одарка: - Молодці, гарно вмієте співати колисанки. Діти, а ви знаєте, з чого зроблена колиска? З дерева). Якщо з дерева, то яка вона? (Дерев’яна).

- Ще бувають колиски плетені. З якого ж дерева вони робляться? (З верби). Тоді колиска яка? (Вербова). Ось тому ті діти швидко ростуть і не хворіють, яких мами колихати у вербових колисочках. Що ж ми ще не розглянули у моїй світлиці?

Діти: - Ми у вас не бачили праски. Чим ви прасуєте одяг, білизну?

Бабуся Одарка: - А й справді, про таких цікавих помічників і забула вам розповісти. Погляньте, яка в мене праска. (Показує рубель і качалку). Вона складається з двох предметів. Один предмет, я думаю, вам знайомий. Таким предметом мама вдома тісто розкачує. Як він називається? (Качалка). А ось другий предмет-він широкий, плоский, з одного боку гладенький, з другого боку як драбинка. А ось подивіться, як ними я прасую. Ось беру рушник, кладу на нього скраю качалку. Трішки намотую рушник на качалку, щоб рубель накрив кінчик рушника. Тримаю рубель двома руками, однією за ручку, а другою зверху – і рухаю вперед. Рушник увесь закрутився навколо качалки. Так декілька разів я його прокотила і все. Рушник випрасуваний. Погляньте, який він став рівненький.

- То як називається моя праска? (Рубель і качалка). Для чого потрібні рубель і качалка? (Для прасування одягу).

- Діти, а ви знаєте, що рубель і качалка – це ще й музичний шумовий інструмент. Ось послухайте. (Бабуся грає і співає).

Кину кужіль на полицю, сама піду на вулицю.

Нехай миші кужіль трублять, нехай мене хлопці люблять.

  • Ну то що, сподобався вам мій музичний інструмент?
  • Діти, я ще хочу звернути вашу увагу на прикраси, які є на підвіконні, на покуті, на миснику. З чого вони зроблені? (З паперу).
  • Як вони називаються? (Витинанки).
  • А чому їх так називають?(Тому що їх витинають із паперу).
  • Хто скаже, що можна побачити у витинанках? (Квіти, листя, зірочки, віночок, геометричні фігури, птахів, людей).
  • Діти, а ви вмієте робити витинанки? Уже вчитеся? Я дуже за вас рада. Сідайте всі до столу. Я вам дам  серветки і ножиці. Ми разом зробимо витинанки. Ось такі витинанки з серветок зробила я. давайте будемо працювати і виріжемо серветки. Будьте уважні, робіть разом зі мною.
  1. Серветку  (квадрат) складаємо навпіл, від кутика до кутика, по діагоналі. У нас вийшла хустинка. Якої вона форми? (Трикутної).
  2. Цю хустинку ще двічі ділимо навпіл по діагоналі.
  3. Верхній кут трикутника, покажіть його пальчиком, зрізаємо ножицями й  заокруглюємо його низ.
  4. На бічних сторонах трикутника зробимо ось такі надрізи на невеликій віддалі один від одного.
  5. Обережно  розгортаємо витинанку.
  • Що ми, діти, зробили? (Витинанки). Вам подобається витинати?  Подаруйте свої витинанки рідним і навчіть їх витинати.
  • Сподобалося вам мандрувати моєю світлицею? Що вам запам’яталося в моїй світлиці?  Діти, я вас сьогодні пригощаю домашніми праниками, що їх напекла моя годувальниця-піч. Дідусь зробив для вас вербові свищики. (Якщо заняття весною). Приймайте гостинці. Приходьте ще до нас у гості, ми з дідусем дуже раді вас бачити в себе. (Звучить запис пісні «Моє рідне село»). Діти виходять із зали, попрощавшись з бабусею. 

 

Спостереження: Тема,мета: Диво – місточок.

Спостерігати веселку, або запропонувати дітям згадати, як після літнього дощу можна побачити справжнє диво – веселку. Спробуйте перелічити її кольори. Який колір веселки, на ваш погляд, найвеселіший? А що вам нагадує ця різнокольорова веселка? Як ви думаєте, чому люди назвали різнокольорову смужечку таким лагідним словом «веселка»?

Чорна злива стояла стіною;                                          А веселка вродлива,весела

Страшно й сумно було в тій порі!              Вже півнеба за мить обняла!

Та усмішкою ніжно-ясною                                           Промінці дарувала барвисті

Засміялась веселка вгорі.                                 Їх ловила й ловила земля.

Затремтіла у розпачі злива -                     У краплинах води, як в намисті, 

І розсипалась чорна імла…       Засміялися луки й поля. (М.Познанська)

 

Індивідуальна робота: Читання вірша І. Михайлівської «Рушник»

Дивлюся мовчки на рушник,

Що мати вишивала.

І чую: гуси зняли крик,

Зозуля закувала.

Знов чорнобривці зацвіли,

Запахла рута-мята.

Десь тихо бджоли загули,

Всміхнулась люба мати.

І біль із серця раптом зник,

Так тепло-тепло стало…

Цілую мовчки той рушник,

Що мати вишивала.

 

Праця: Аплікація: «Рушничок для моєї мами»

Мета: вчити визначати особливості вишитих речей: (рослинний орнамент, виконаний «гладдю»,рослинні елементи завжди розтягнуті, легкі,використання різноманітних кольорів).

Закріпити техніку наклеювання дрібних елементів візерунка, дотримуючись ритму чергувань (зміна елементів за величиною та кольором). Виховувати сміливість у виконанні завдань з наступним ступенем складності, бажання використовувати свої рушнички для гри.

 

 

docx
Додано
26 березня 2021
Переглядів
505
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку