Вікторина «Мандрівка стежинами природи»
Мета: узагальнити знання про місце природи в житті людини, її багатство і красу; формувати екологічну свідомість, культуру як складника екологічної компетентності, пізнавальний інтерес, розвивати увагу, логічне мислення, спостережливість; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати любов до природи, відповідальне ставлення до неї.
Обладнання: фішки – зелені листочки, аркуші паперу з назвами тварин, їхніх домівок, розрізні картки із зображенням екосистем, аркуші паперу з кросвордом, картки із зображенням дерев, листя, плодів, ребусів, картки із зображенням різних видів сміття та контейнерів, малюнки-знаки з правил поведінки у природі, картки із зображенням тіней дерев, розрізане речення у конвертах.
Хід вікторини
І Вступ
Учень В безмежному космосі добре помітна
Домівка людини – Земля наша рідна!
Планета велична, багата на диво,
Усе на ній є, щоб нам жити щасливо.
Учень Наш дивний світ такий, як казка,
Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум’ям палає,
І ясне сонечко блищить.
Чарівна пташечка співає:
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
– Усе, що нас оточує і не зроблене руками людей, – це природа. Вона дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, повітря. Спілкування з природою дає найбільшу насолоду та радість, викликає найпалкішу любов до рідного краю, до життя. Шепіт води, зелених дібров, спів пташок, запах квітів – усе це природа рідного краю. Недарма природу називають ненькою. Всі ми – діти природи, та не всі однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи, охорони. Ми повинні берегти природу, охороняти її багатства.
Перегляд м.ф. «Чому вчить екологія?» [4], «На лесной тропе» [5]
Сьогодні ми проведемо екологічну вікторину «Мандрівка стежинами природи». Будьте уважні й активні. За кожне правильно виконане завдання ви одержуватимете фішки – зелені листочки. Яка команда назбирає їх більше за всіх, та й стане переможцем.
Правила вікторини: бути активним, доброзичливим, говорити по черзі, не критикувати, піднята рука означає, що команда готова до відповіді
Тож розпочинаємо!
ІІ Вікторина
1. Стежина «У світі тварин»
1.1. Хто де живе?
Завдання: з’єднати попарно слова
ведмідь |
мурашник |
лисиця |
шпаківня |
мураха |
барліг |
жаба |
павутина |
шпак |
болото |
павук |
вулик |
бджола |
дупло |
ластівка |
нора |
1.2. Пернаті друзі
Завдання: відгадати загадки. Відгадки вписати в кросворд.
|
|
|
|
1г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3д |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
н |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8ч |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
а |
|
|
|
|
|
|
1) Невеличкий, сніжно-білий –
Це його в небесну шир
Люди радісно пускають
Сповіщати всіх про мир.
2) Ловить він комах, жучків,
Їсть маленьких черв’ячків,
В теплий край не відлітає,
Під стріхою хату має.
3) Відгадайте, діти, хто
Має носик-долото,
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає.
4) Не сорока і не шпак,
Біла грудка, чорний фрак.
Як літає над землею,
То чекайте дощ за нею.
5) – Кар-кар-кар! – Згори злетіло,
Аж осика затремтіла.
Пісня лине без угаву.
Хто співає? Звісно … .
6) Цікава пташина у нас проживає.
Животик жовтенький ця пташечка має.
7) Лісова дівиця,
Невеличка птиця,
До голуба горнеться
Горда, дика … .
8) Над хвилями літає,
Рибинок виглядає.
9) Що довідається, – все
Вмить по лісу рознесе,
Хто це? Що воно таке?
Хто стрекоче: «Скре-ке-ке»?
10) Перший я приніс весну,
Розбудив усіх від сну,
Заспіваю під вікном,
Люди звуть мене … .
1.3. Екосистеми
Завдання: утворити сюжетний малюнок з карток, назвати тварини і рослини на малюнку
2. Стежина «Ліс»
2.1. Як тебе звати деревце?
Завдання: об’єднати різні види карток у ланцюжок дерево-листя-плід і назвати дерево.
3. Стежина «У світі цікавого»
3.1. Завдання: розгадати ребуси
3.2. Четвертий зайвий
Завдання: обрати зайве слово
Травень, квітень, січень, березень.
Ведмідь, лисиця, корова, білка.
Черепаха, мураха, рак, медуза.
Вітер, сніг, град, дощ.
Лисички, підберезовик, опеньки, мухомор.
3.3. Явища природи
Завдання: знайти якомога більше назв явищ природи
4. Стежина «Охорона природи»
4.1. Посортуємо сміття
Завдання: правильно розсортувати різні види сміття у відповідні контейнери [6]
4.2. Правила поведінки в природі
Завдання: за допомогою малюнків-знаків назвати правила поведінки в природі
4.3. Тіньовий ліс
Завдання: впишіть літери у кружечки, орієнтуючись на тіні дерев та кольори рамок, та розшифруйте речення.
5. Стежина «Народна мудрість»
5.1. Завдання: скласти прислів’я із розрізного матеріалу та пояснити значення
Доглядай |
землю |
плідну, |
як |
матір |
рідну. |
|
|
Де |
знищується |
природа, |
там |
закінчується |
життя. |
|
|
Не |
брудни |
криниці, |
бо |
захочеш |
водиці. |
|
|
З природою |
живи |
у дружбі, |
то |
буде |
вона |
тобі |
в службі. |
Не потрібна |
солов’ю |
золота |
клітка, |
краще |
йому |
зелена |
гілка. |
ІІІ. Підсумок
Підрахунок зелених листочків та нагородження переможців.
Ми багато говорили про природу та її охорону. Але потрібно не тільки говорити, а й допомагати їй. Адже її життя залежить від нас. Природа, яка дає нам усе для життя, вимагає від нас ощадливого, бережливого ставлення до себе. Наш обов’язок – берегти природу, любити і примножувати її.
Використані джерела
1. Години спілкування. 1 клас./ Букрєєва Н.А., Володарська М.О., Настенко А.І., Пілаєва О.М., Полуніна С.М. – Х., 2014. – 103 с.
2. Пономаренко Л.В., Тютюнник С.В. Я не ображу рідної землі… Сценарії заходів екологічного спрямування. 1–4 класи. – Х., 2015. – 120 с.
3. Рідне місто моє, ти натхнення надії та мрії… укладачі: Халєєва Л.М., Матвєєва Н.М., Петренко Н.А., Ялі О.Г. – Маріуполь, 2013. – 30 с.
4. М.ф. «Чому вчить екологія?» https://www.youtube.com/watch?v=NwipKemj3-M
5. М.ф. «На лесной тропе» https://www.youtube.com/watch?v=XbNDEgd0SOk
6. Дидактична гра «Сортування сміття» https://naurok.com.ua/library/sortuvati-ce-prosto-piznavalna-gra-dla-ditej-125479.html
7. Малюнки-знаки правила поведінки в природі
https://naurok.com.ua/uploads/files/154352/56818/var-www-user-data-www-naurok-com-ua-web-uploads-files-154352-56818-jpg.jpg
8. jmil.com.ua